Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

dinsdag 14 mei 2024

20:00 - 23:00
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
J. Nieuwenburg

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2
    Vaststelling van de raadsagenda van 14 mei 2024
  3. 3

  4. 4
    Spreekrecht burgers
  5. 5
    Personele besluiten
  6. 5.1

  7. 5.2

  8. 6
    Vaststelling van de lijst van ingekomen stukken
  9. 7
    Stand van zaken moties en toezeggingen
  10. 8
    A-agenda (Bespreekpunten)
  11. 8.2

  12. 9
    B-agenda (Hamerstukken)
  13. 9.1

    In Westfriesland is er geen geschikte woonvoorziening voor dakloze mensen met psychische en / of psychosociale problemen die een prikkelarme omgeving nodig hebben en niet in een woonwijk kunnen wonen. Hierdoor verblijft deze groep mensen vaak op straat, of in woonwijken. Dit zorgt met enige regelmaat voor maatschappelijke onrust en achteruitgang. In 2021 en 2022 heeft daarom een uitgebreid extern onderzoek plaatsgevonden in de regio naar kansrijke prikkelarme woonplekken. Uit het onderzoek zijn twee kansrijke plekken naar voren gekomen in Westfriesland, waarvan één in Hoorn tussen de A7 en het Leekerpad. Om te bepalen of deze locatie ook echt geschikt is, is nader onderzoek nodig. Buiten de verschillende omgevingsonderzoeken is het belangrijk om de omgeving hierbij via participatie te betrekken. Het onderzoek geeft duidelijkheid over de realisatie-, exploitatie- en zorgkosten en het draagvlak in de buurt. Ook wordt een maatschappelijke kosten- en batenanalyse gedaan. Verdere (raads)besluitvorming wordt voorbereid als uit de businesscase naar voren komt dat de locatie daadwerkelijk geschikt is voor een pilot prikkelarm wonen.

  14. 9.3

    Op 23 maart 2021 besloot u een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen voor de uitwerking van een plan voor een Knarrenhof op locatie Dovenetel 78.U onderschreef dat dit initiatief als een bijzonder woonconcept voor Hoornse senioren kan worden beschouwd. Het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet is niet toereikend om ook de planuitwerking en de voorbereiding van de planologische procedure uit te voeren. Deze procedure is nodig om te komen tot een aanvraag omgevingsvergunning. Dit is een publieke taak die de gemeente uitvoert. De initiatiefnemer draagt zorg voor het verder uitwerken van het ontwerp bouwplan en maaiveldinrichting.
    Het schetsontwerp wat aan het voorstel van het eerste voorbereidingskrediet ten grondslag lag, is inmiddels uitgewerkt in een nota van uitgangspunten. In de nota van uitgangspunten is geconcludeerd dat een Knarrenhof met 25 woningen tezamen met een gemeenschappelijk tuin en hofhuis voor de seniorendoelgroep ruimtelijk, stedenbouwkundig en economisch haalbaar wordt geacht. Om de planologische procedure te kunnen voorbereiden moet een voorbereidingskrediet beschikbaar worden gesteld van € 100.000.

  15. 9.4

    De gemeenten, schoolbesturen en kinderopvang zijn verplicht om een periodiek op overeenstemming gericht overleg (OOGO) te voeren over onderwerpen waar zij een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor dragen. Het betreft het Ondersteuningsplan Passend Onderwijs, Onderwijshuisvesting en de gemeentelijke nota’s met betrekking tot het jeugdbeleid. Daarnaast dienen het jeugdveld en gemeente minimaal één keer per jaar overleg te hebben over de bestrijding van onderwijsachterstanden. Binnen veel gemeenten worden deze onderwerpen samengevat in een Lokale Educatieve Agenda (LEA). In Hoorn wordt voor een termijn van vier jaar door gemeente, schoolbesturen, kinderopvang en andere betrokkenen in het jeugd/onderwijsveld een LEA opgesteld, waarin opgaven en ambities voor de komende vier jaar staan beschreven. In de bijgaande notitie vindt u de opbrengsten van de LEA 2018 – 2021 en de in samenwerking met de partners in jeugd en- onderwijsveld tot stand gekomen LEA 2024 – 2027.

  16. 9.5

    De beleidsnota ‘Sport, spel en bewegen in de openbare ruimte 2024’ is het resultaat van een onderzoek naar de sport-, spel- en beweegmogelijkheden in de openbare ruimte van Hoorn. Hierbij is, samen met inwoners van jong tot oud en relevante professionals en organisaties gekeken naar wat er nu al goed gaat. Ook is gekeken naar wat beter kan op het gebied van de sport-, spel- en beweegruimte. Centraal staat daarbij het streven naar een beweegvriendelijke leefomgeving. Dat is een inclusieve leefomgeving die mensen faciliteert, stimuleert en uitdaagt om te sporten, spelen, bewegen en ontmoeten. In de beleidsnota zijn ambities en doelen geformuleerd die bijdragen aan deze beweegvriendelijke leefomgeving. Daarbij is gekeken naar bestaande sport-, spel- en beweegplekken, de programmering van activiteiten en de communicatie met bewoners en de integrale en buurtgerichte aanpak vanuit de gemeente. In de uitvoering komt het pakket aan beleidsambities neer op een buurtgerichte, integrale aanpak. Deze aanpak streeft naar kwaliteit boven kwantiteit om zo alle inwoners van de gemeente Hoorn te betrekken bij de beweegvriendelijke leefomgeving.

  17. 9.6

    Na doorlopen Europese aanbestedingsprocedure ETL accountants aanwijzen als nieuwe accountant van de gemeente Hoorn.

  18. 10
    Vragen raadsleden
  19. 11.1

  20. 11.2

  21. 11.3

  22. 11.4

  23. 12
    Sluiting