Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

dinsdag 31 maart 2020

20:00 - 20:00
Locatie

Online

Voorzitter
J. Nieuwenburg
Toelichting

In het kader van de coronacrisis heeft besluitvorming plaatsgevonden conform artikel 32, lid 3 gemeentewet in afstemming met het presidium van 31 maart 2020. Deze voorstellen zijn in de openbare algemene raadscommissies van 3 en 10 maart behandeld. Er is toen geconcludeerd dat dit B-agendapunten waren. Er is voor deze besluiten niet om een stemming in de raad gevraagd.

Agendapunten

  1. 1
    B-agenda (Hamerstukken)
  2. 1.1

    Deze ontwikkeling gaat uit van het realiseren van grondgebonden woningen. Deze opzet is passend in binnen de omgeving. Er ontstaat zo een ring van woonbuurtjes rondom het centrumgebied. Om de ontwikkeling goed in te passen, is een beeldkwaliteitsplan opgesteld. Hierin staan de contouren van de gewenste ruimtelijke uitstraling van het gebied. Het bevat welstandscriteria waaraan bebouwing en inrichting van het plangebied moet voldoen. Het ontwerp beeldkwaliteitsplan heeft ter inzage gelegen. Over het ontwerp zijn geen reacties ingediend. Om het beeldkwaliteitsplan rechtskracht te geven, wordt de raad geadviseerd om het beeldkwaliteitsplan als onderdeel van de Welstandsnota 2017 ongewijzigd vast te stellen. Het beeldkwaliteitsplan wordt daarmee een formeel toetsingskader voor de Commissie voor Monumenten en Welstand voor de inrichting van fase 3SP.

  3. 1.2

    De turborotonde op de kruising Provincialeweg-Westfriese Parkweg-Berkhouterweg is een knelpunt in de doorstroming van het verkeer op de Provincialeweg. Uit verkeerskundig onderzoek is eind 2019 gebleken dat het aan de gemeenteraad voorgelegde schetsontwerp, een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten met twee rijstroken rechtdoor in beide rijrichtingen op de Provincialeweg, niet voldoet aan een verbetering van de doorstroming. Het ontwerp is niet robuust genoeg waardoor de verkeersafwikkeling in de avondspits, de maatgevende periode, onvoldoende is en niet toekomstbestendig. Dit is het gevolg van het feit dat het ingenieursbureau, die de variantenstudie en het schetsontwerp heeft opgesteld, een fout heeft gemaakt bij de berekeningen van de verkeersintensiteiten.


    Na een gezamenlijke verkenning door drie gespecialiseerde ingenieursbureaus blijkt dat de oplossing van het omvormen van de turborotonde naar een kruising met verkeerslichten met een rijstrook extra rechtdoor, drie in plaats van twee rijstroken per rijrichting, wel leidt tot een verbetering van de doorstroming in de avondspits op het gedeelte van de Provincialeweg tussen de A7 en het Keern. Met de extra rijstrook in beide rijrichtingen wordt voor de kruising Westfriese Parkweg-Berkhouterweg meer opstelruimte en afwikkelcapaciteit gerealiseerd. De gezamenlijke verkenning is gebaseerd op de huidige verkeersintensiteiten en de geprognotiseerde verkeersintensiteiten volgens het gemeentelijk verkeersmodel. Het ontwerp van de omvorming van de oostelijke rotonde nabij de A7 naar een kruising met verkeerslichten voldoet zonder aanpassingen aan de verbetering van de doorstroming.


    De oplossing van een kruising met verkeerslichten met drie rijstroken rechtdoor als vervanging van de turborotonde lijkt technisch inpasbaar te zijn. Hierbij moet mogelijk enige concessie worden gedaan aan een groene entree van de stad. De consequenties (financieel, juridisch en ruimtelijke ordening) zijn op dit moment nog niet bekend. Dit vereist nader onderzoek.


    De aannemers waaraan het omvormen van de rotondes is gegund willen uitsluitsel over de uitvoering van de opdracht voor dit werk.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minuten

  4. 1.3

    Voor de herontwikkeling van de locatie Holenweg 6-8-10 heeft een initiatiefnemer een plan ingediend. Het Hoorns Initiatieven Platform (HIP) heeft het plan beoordeeld en kansrijk bevonden. Met de initiatiefnemer is een intentieovereenkomst gesloten om de te verrichtten werkzaamheden in rekening te kunnen brengen. Het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording ) schrijft voor dat voorbereidingsbudgetten hoger dan € 100.000 voorgelegd worden aan de raad. Het voorbereidingsbudget dat wordt aangevraagd omvat de gehele planvoorbereidingsfase tot en met het sluiten van een anterieure overeenkomst. Op dit moment is alleen zekerheid over fase 1 van de intentieovereenkomst, het opstellen van een nota van uitgangspunten. De hiermee gemoeide kosten zijn opgenomen in de intentieovereenkomst welke ondertekend is. Na het opstellen van de nota van uitgangspunten beslissen de gemeente Hoorn en de initiatiefnemer gezamenlijk of het plan kansrijk is voor verdere uitwerking en doorgegaan wordt met de volgende fase van de voorbereiding of dat het plan wordt beëindigd. Omdat de kosten voor 100% op de ontwikkelaar worden verhaald hoeft voor dit budget geen dekking in de gemeentelijke begroting te worden gezocht.

  5. 1.4

    Voor het plangebied dat ligt tussen de Dorpsstraat (aan de noordzijde), de Noorderdracht (aan de oostzijde), de Bangert (aan de zuidzijde). De Strip (aan de westzijde) en voor de aansluitende lintbebouwing van de Dorpsstraat Bangert is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Voor het plangebied gelden nu meerdere (verouderde) bestemmings- en uitwerkingsplannen. In het ontwerp bestemmingsplan wordt (grotendeels) de bestaande situatie vastgelegd. Dit zijn (voor het merendeel) de functies wonen, verkeer, maatschappelijk, centrum, bedrijf en groen en water.


    Het ontwerp bestemminsplan heeft ter inzage gelegen. Er is één zienswijze over het plan gekomen. Deze gaat over het toekennen van een bouwvlak voor het realiseren van één of meerdere woningen. De zienswijze is beoordeeld in de Nota van zienswijzen en wijzigingen. De reactie leidt niet tot aanpassing van het plan. Daarnaast is er een (ondergeschikte) technische aanpassing. Deze gaat over het verschuiven van een bouwvlak. Op basis van deze nota wordt de gemeenteraad geadviseerd om het bestemmingsplan Bangert en Oosterpolder fase 3-oost en 4b gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.

  6. 1.5

    Met dit raadsvoorstel wordt een aantal aanbevelingen uit de evaluatie na de invoering van de toeristenbelasting overgenomen. Met de eerste wijziging van de Verordening Toeristenbelasting worden tarieven met terugwerkende kracht aangepast zodat onderlinge verschillen van gelijkwaardig verblijf tegen hetzelfde tarief worden belast. Ook wordt in 2020 afgezien van de trendmatige verhoging van de toeristenbelasting. Met de dispensatieregeling stemt de raad in dat die gevallen, waarvan in redelijkheid de toeristenbelasting niet verhaalbaar is geweest, niet worden belast.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minuten

  7. 1.6

    In het coalitieakkoord 2018-2022 is ingezet op een revolverend fonds met als doel het versnellen van de energietransitie. Er is onderzocht hoe een revolverend fonds binnen de energietransitie het beste vorm kan worden gegeven. Er is gebleken dat een (revolverend) energiefonds voor bedrijven en non-profit organisaties het beste de witte vlek in het bestaande financiële instrumentarium voor de energietransitie opvult. Voor particulieren is er voldoende financieel instrumentarium aanwezig vanuit het Rijk, de provincie en de lokale overheid. Voor bedrijven en instellingen is dit in veel mindere mate het geval. Daarom wordt voorgesteld om een (revolverend) energiefonds Hoorn op te richten voor bedrijven en non-profit organisaties. Voorgesteld wordt het fonds per 1 april 2020 open te stellen en te beginnen met een startvermogen van 1 miljoen euro. De gedachte is om lokaal te starten, maar toe te werken naar een regionaal energiefonds.