- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Jan Nieuwenburg
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen
-
2Vaststelling van de raadsagenda van 12 juni 2025
-
3
Bijlagen
-
4Spreekrecht burgers
-
5Personele besluiten
-
5.1
Bijlagen
-
6
Bijlagen
-
7Stand van zaken moties en toezeggingen
-
8A-agenda (Bespreekpunten)
-
8.1
Op 25 februari 2025 heeft de raadscommissie een meningvormend raadsvoorstel over de Starterslening besproken. Vanwege de grote populariteit van de lening en de gestegen marktrente is het nodig om beheersmaatregelen te nemen op het instrument. Zonder maatregelen lopen de rentelasten voor de gemeente op. Het college heeft geluisterd naar de input van de commissie en stelt nu voor om aan de knoppen de maximale hoogte van de starterslening, de hoogte van de koopsom en binding met de regio te draaien om het instrument starterslening zo effectief mogelijk in te zetten. Ook stelt het college voor om afhankelijk van de actuele rente en het verwachte aantal leningen per jaar te bezien hoeveel budget nodig is.
In dit voorstel zijn de voorwaarden waaronder de lening verstrekt kan worden aangescherpt ten opzichte van 2024 zodat de lening effectiever ingezet kan worden. Om het benodigde budget daarvoor vrij te geven kan de raad bij de behandeling van de kadernota 2025 hierover een integrale afweging maken.Bijlagen
-
8.1.A
Bijlagen
-
8.1.B
Bijlagen
-
8.1.C
Bijlagen
-
8.2
Met een volledige Special Class Afdeling bij Copernicus SG in Hoorn wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de onderwijsdoelen voor onze regio. De leemte die er nu is (voortgezet speciaal onderwijs Havo/Vwo ontbreekt) wordt opgevuld, waardoor er voor vrijwel alle leerlingen uit West-Friesland een passend onderwijsaanbod in onze regio is. Met de Special Class Afdeling worden stappen gemaakt in de richting van inclusief onderwijs. Realisatie van deze afdeling vraagt een extra investering van de gemeente Hoorn en de andere regiogemeenten, maar levert ook een structurele besparing op leerlingenvervoer op.
Bijlagen
-
8.3
In deze regeling wordt vastgelegd wat de kaders en regels zijn voor budgethouderschap en het wijzigen van de begroting. Deze kaders en regels wijken niet af van de regeling uit 2017. Afspraak binnen Hoorn is om de financiële kaders om de vier jaar te herzien, vandaar dat deze regeling is geactualiseerd. Wel is een knip gemaakt in de bevoegdheden van de raad ten aanzien van deze regeling en bevoegdheden van het college.
De regeling is gelijktijdig geactualiseerd om de nieuwe organisatie-indeling naar domeinen en de geactualiseerde financiële verordening 2023. De nota heeft een vernieuwde lay-out gehad. De afspraken rondom begrotingswijzigingen zijn inhoudelijk niet gewijzigd. De verantwoordelijkheden en verplichtingen van de budgethouder en de ondersteunende rollen zijn in deze regeling uitgebreider beschreven. Daarnaast wordt een ondergrens ingesteld van 10.000 euro voor nadere eisen over de vastleggen van prestatieverklaringen op gekochte producten en diensten. Verder zijn de artikelen in deze regeling inhoudelijk niet substantieel gewijzigd. In Hoorn hebben we afgesproken dat de regeling wordt vastgesteld door de raad.Bijlagen
-
8.3.D
Bijlagen
-
8.4
De jaarrekening 2024 laat zien dat de programma’s van de Veiligheidsregio (exclusief ambulancezorg) een negatief resultaat hebben van € 208.000. Het negatieve resultaat zal gedekt worden uit de algemene reserve. Het programma ambulancezorg heeft een positief resultaat van € 415.000 en wordt toegevoegd aan de reserve. De reserve blijft onder het afgesproken pijl van 2,5%.
De begroting 2026 is opgesteld conform de kaders uit de kadernota 2026 inclusief het 4% bezuinigingsscenario. Twee voorgestelde bezuinigingsmaatregelen werden daarbij uitgezonderd. Het betrof het verlagen van de extra jaarlijkse vergoeding voor de personeelsvereniging voor brandweervrijwilligers in repressieve dienst en het verminderen van repressief brandweermaterieel. In de ontwerpbegroting is dit gecompenseerd door een verdere vermindering van de activiteiten op het gebied van Veilig Leven.
De Hoornse gemeenteraad heeft op 12 november 2024 besloten een taakstelling op te leggen aan de Veiligheidsregio van 5%. Bij de kadernota 2026 van de Veiligheidsregio heeft de raad opdracht gegeven te komen tot een bezuiniging van 5%. De Veiligheidsregio heeft een bezuinigingsscenario van 4% verwerkt in de begroting en daarmee niet voldaan aan de opdracht van de raad. Daarom wordt geadviseerd om de raad voor te stellen om een negatieve zienswijze op de begroting te geven en opdracht te geven alsnog een extra meerjarige besparing in te rekenen van 1% vanaf 2026.
Daarnaast wordt voorgesteld als zienswijze om het bedrag van € 800.000 terug te storten aan de deelnemende gemeenten als de korting van 10% op de Brede doeluitkering rijk niet wordt doorgevoerd.
Ten tijde van het vaststellen van de begroting Veiligheidsregio 2026 wordt op rijksniveau gesproken over de korting van 10% op de Brede doeluitkering rijk. Het Rijk heeft aangegeven dat bij de voorjaarsnota 2025 duidelijkheid wordt gegeven hoe dit zal gaan uitwerken. Als de korting wordt doorgevoerd, betekent dit een extra bezuiniging van € 800.000 voor de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio heeft dit bedrag al verwerkt in de begroting 2026, maar nog geen maatregelen uitgewerkt om deze eventuele bezuiniging in te vullen.
Gelet op de grote uitdaging die er ligt om te komen tot een sluitende begroting voor de gemeente Hoorn ligt het voor de hand dat dit bedrag terug gestort wordt als de korting vanuit het Rijk niet wordt doorgevoerd. Dat zou voor de gemeente Hoorn een structurele meevaller van ca € 83.000 betekenen.
De Veiligheidsregio heeft tot nu toe 4% aan taakstelling ingerekend, terwijl gemeente Hoorn van 5% uit gaat. Het verschil hiertussen van € 43.000 kan dan met het terugstorten in elk geval afgedekt worden. Het restant is dan een structurele meevaller voor de begroting van Hoorn.Bijlagen
-
8.4.E
Bijlagen
-
8.4.F
Bijlagen
-
8.5
De uitvoeringsperiode van het huidige mantelzorgbeleid is verlopen. Dit beleid is geëvalueerd. De opbrengsten van de evaluatie, de input van de raadscommissie, van onze maatschappelijke partners en de sociale cliëntenraad vormt de input voor de nieuwe notitie mantelzorgbeleid.
Daarnaast is de beleidsnotitie tijdens de meningvormende sessie op 25 maart 2025 besproken in de Algemene raadscommissie. De input van de Algemene raadscommissie is verwerkt in deze beleidsnotitie.Bijlagen
-
8.5.G
Bijlagen
-
9B-agenda (Hamerstukken)
-
9.1
De uitvoeringsperiode van het huidige dementiebeleid is verlopen. Dit beleid is geëvalueerd. De opbrengsten van de evaluatie, de input van de raadscommissie, van onze maatschappelijke partners en de sociale cliëntenraad vormt de input voor de nieuwe notitie dementiebeleid.
Daarnaast is de beleidsnotitie tijdens de meningvormende sessie op 15 april 2025 besproken in de Algemene raadscommissie.Bijlagen
-
9.2
De Gemeenschappelijke Regeling Afvalbeheer Westfriesland (ABWF) heeft de jaarstukken 2024 en conceptbegroting 2026 ingediend. Er zijn op voorhand geen zaken geconstateerd die een positieve zienswijze in de weg staan. Het college stelt de raad voor om een positieve zienswijze af te geven over de jaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026. Een eventuele zienswijze van de raad wordt meegenomen bij de vaststelling van de ABWF-begroting door het Algemeen Bestuur op 2 juli 2025.
Bijlagen
-
9.3
Het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) heeft de jaarstukken 2024 en begroting 2026 aangeleverd. Het voorstel is positief over het rekeningresultaat 2024 en negatief over de begroting 2026 te adviseren. Het negatieve advies heeft te maken dat er geen financiële ruimte is opgenomen voor de robuustheid van de OD NHN. De OD NHN heeft bezuinigingsscenario’s van 3% en 5% toegevoegd. Het voorstel is om slechts een deel van de bezuinigingen positief te beoordelen, omdat de overige voorstellen leiden tot meer werk en hogere kosten voor de gemeente en/of brengen risico’s voor de veiligheid en gezondheid met zich mee. Wat niet qua bezuiniging lukt in de begroting van de OD NHN wordt met begroting van Hoorn voor 2026 elders binnen de relevante beleidsvelden zoals Milieu en duurzaamheid en/of Ruimtelijke ordening opgelost.
Bijlagen
-
9.4
De jaarstukken 2024 en conceptbegroting 2026 worden in de vergadering van het Algemeen Bestuur van Recreatieschap Westfriesland van 9 juli 2025 vastgesteld. De Westfriese gemeenteraden wordt gevraagd een zienswijze te geven op het rekeningresultaat 2024 en de conceptbegroting 2026.
Het beleid en de uitvoering passen binnen de kaders van het Natuur- en Recreatieplan en het hieraan gekoppelde Uitvoeringsplan. Het draagt tevens bij aan de maatschappelijke opgaven en ambities van het Pact van Westfriesland.Bijlagen
-
9.5
De GGD Hollands Noorden (GGD HN) biedt de concept-jaarstukken 2024 en de begroting 2026 aan voor zienswijzen aan de gemeenten. In de jaarstukken is een positief jaarresultaat van €75.000 te zien. Voor resultaatbestemming van dit bedrag geeft de GGD HN twee opties, waarbij geadviseerd wordt om te kiezen voor het scenario waarmee het saldo wordt toegevoegd aan een nieuw te vormen bestemmingsreserve voor Veilig Thuis. Er wordt geadviseerd een positieve zienswijze af te geven op deze resultaatbestemming. T.a.v. de begroting is het voorgenomen bezuinigingsscenario verder uitgewerkt. In het algemeen bestuur van 12 maart 2025 is reeds besloten te kiezen voor het scenario van 5%, welke in de praktijk momenteel echter effectief neerkomt op een bezuiniging van 3,9%. De zienswijze op de begroting is daarom nu nog in afwachting van het onderzoek dat gedaan gaat worden om de 5% wel te halen. Daarnaast wordt de GGD HN opdracht gegeven voor het doorvoeren van een tekstuele wijziging t.a.v. de benoemde bedragen voor het subsidiebedrag van de OGGZ.
Bijlagen
-
9.6
Het Westfries Archief overlegt de Jaarrekening 2024 en de Conceptbegroting 2026.
Het jaar 2024 wordt met een positief resultaat van € 250.198 afgesloten.
Met de zienswijze stemt u in met de toevoeging aan de bestemmingsreserve van het Westfries Archief.
Op basis van de vastgestelde kadernota en de taakstelling van 5% is de concept begroting opgesteld. Om de ombuiging van de energiekosten te kunnen realiseren investeert de gemeente Hoorn in 2025 in een luchtbehandelingskast. Deze investering is in de kadernota van de gemeente Hoorn aangemeld.
Het financiële effect voor de gemeente Hoorn wordt meegenomen in de Kadernota 2026.
Na besluitvorming neemt de portefeuillehouder de uitkomst mee naar de vergadering van het Algemeen Bestuur waar de zienswijzen worden meegewogen en verwerkt.Bijlagen
-
9.7
De Gemeenschappelijke Regeling WerkSaam Westfriesland (hierna WerkSaam) biedt de jaarrekening 2024 en de begroting 2026 aan. Het algemeen bestuur van WerkSaam stelt deze op 10 juli 2025 vast. Gemeenten kunnen voor 25 juni 2025 hun zienswijze afgeven op de resultaatbestemming 2024 en de begroting 2026. Voorgesteld wordt om positieve zienswijzen af te geven.
WerkSaam heeft niet alle doelen volledig gerealiseerd in 2024. Dit is verklaarbaar en wordt uitgelegd in het jaarverslag. De begroting 2026 is in overeenstemming met de eerder vastgestelde kadernota.
WerkSaam sluit 2024 af met een gerealiseerd saldo van € 1,875 mln. Ten opzichte van de gewijzigde begroting (na wijziging Najaarsnota) is dit een positief resultaat van € 281.000. Het voordelige resultaat ten opzichte van de Najaarsnota bestaat uit een incidente vrijval uit de re-integratiereserve, een voordeel op personeelslasten en een voordeel in verband met gestegen rente.Bijlagen
-
9.8
In de nota zijn inhoudelijke en financiële kaders voor investeringen opgenomen. De huidige nota dateert uit 2017. De nota is geactualiseerd op nieuwe wetgeving. Dit maakt dat geen bandbreedtes voor afschrijvingstermijnen meer mogen worden gehanteerd bij soortgelijke investeringen. De tabel voor afschrijvingstermijn is hierop aangepast. Dit brengt financiële consequenties met zich mee, omdat de resterende kapitaallasten van een aantal investeringen opnieuw berekend dienen te worden doordat een andere afschrijvingstermijn wordt gehanteerd. De gevolgen worden bij de jaarrekening 2025 herrekend. Voor nieuwe investeringen gelden de nieuwe afschrijftermijnen. Tenslotte worden de spelregels voor investeringen aangepast. Belangrijkste wijziging hierbij is om meerjarig inzicht in onze (vervangings)investeringen te creëren.
Bijlagen
-
9.9
Bijlagen
-
10Vragen raadsleden
-
11C-agenda (Wilde moties)
-
11.1
Bijlagen
-
11.2
Bijlagen
-
11.3
Bijlagen
-
12Sluiting