Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

dinsdag 1 juli 2025

19:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J. Nieuwenburg
Toelichting

In verband met de presentatie van de kindergemeenteraad start de vergadering om 19.00 uur.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Aanbieden petitie bewoners Venelaan en Schoutenstraat over uitbreiding van het vergunninggebied in de Grote Waal, Hoorn-Noord en Venenlaankwartier en invoeren betaald parkeren.

  2. 2
    Vaststelling van de raadsagenda van 1 juli 2025
  3. 3

    De kindergemeenteraad zal hun idee aan de gemeenteraad presenteren.

  4. 4

  5. 5
    Spreekrecht burgers
  6. 6
    Personele besluiten
  7. 6.1

  8. 7

  9. 8
    Stand van zaken moties en toezeggingen
  10. 9
    A-agenda (Bespreekpunten)
  11. 9.1

    Dit agendapunt stond op 12 juni op de agenda, maar door de staking van de stemming is dit onderwerp verschoven naar de raadsvergadering van 1 juli 2025.


    In deze regeling wordt vastgelegd wat de kaders en regels zijn voor budgethouderschap en het wijzigen van de begroting. Deze kaders en regels wijken niet af van de regeling uit 2017. Afspraak binnen Hoorn is om de financiële kaders om de vier jaar te herzien, vandaar dat deze regeling is geactualiseerd. Wel is een knip gemaakt in de bevoegdheden van de raad ten aanzien van deze regeling en bevoegdheden van het college.
    De regeling is gelijktijdig geactualiseerd om de nieuwe organisatie-indeling naar domeinen en de geactualiseerde financiële verordening 2023. De nota heeft een vernieuwde lay-out gehad. De afspraken rondom begrotingswijzigingen zijn inhoudelijk niet gewijzigd. De verantwoordelijkheden en verplichtingen van de budgethouder en de ondersteunende rollen zijn in deze regeling uitgebreider beschreven. Daarnaast wordt een ondergrens ingesteld van 10.000 euro voor nadere eisen over de vastleggen van prestatieverklaringen op gekochte producten en diensten. Verder zijn de artikelen in deze regeling inhoudelijk niet substantieel gewijzigd. In Hoorn hebben we afgesproken dat de regeling wordt vastgesteld door de raad.

  12. 9.1.A

    Amendementen

    Onderwerp
    Amendement A schrappen uitzondering voor bedrijfsvoering 2.0 VVD (stemming)
  13. 9.2

    Dit agendapunt stond op 12 juni op de agenda, maar door de staking van de stemming is dit onderwerp verschoven naar de raadsvergadering van 1 juli 2025.


    De jaarrekening 2024 laat zien dat de programma’s van de Veiligheidsregio (exclusief ambulancezorg) een negatief resultaat hebben van € 208.000. Het negatieve resultaat zal gedekt worden uit de algemene reserve. Het programma ambulancezorg heeft een positief resultaat van € 415.000 en wordt toegevoegd aan de reserve. De reserve blijft onder het afgesproken pijl van 2,5%.
    De begroting 2026 is opgesteld conform de kaders uit de kadernota 2026 inclusief het 4% bezuinigingsscenario. Twee voorgestelde bezuinigingsmaatregelen werden daarbij uitgezonderd. Het betrof het verlagen van de extra jaarlijkse vergoeding voor de personeelsvereniging voor brandweervrijwilligers in repressieve dienst en het verminderen van repressief brandweermaterieel. In de ontwerpbegroting is dit gecompenseerd door een verdere vermindering van de activiteiten op het gebied van Veilig Leven.
    De Hoornse gemeenteraad heeft op 12 november 2024 besloten een taakstelling op te leggen aan de Veiligheidsregio van 5%. Bij de kadernota 2026 van de Veiligheidsregio heeft de raad opdracht gegeven te komen tot een bezuiniging van 5%. De Veiligheidsregio heeft een bezuinigingsscenario van 4% verwerkt in de begroting en daarmee niet voldaan aan de opdracht van de raad. Daarom wordt geadviseerd om de raad voor te stellen om een negatieve zienswijze op de begroting te geven en opdracht te geven alsnog een extra meerjarige besparing in te rekenen van 1% vanaf 2026.
    Daarnaast wordt voorgesteld als zienswijze om het bedrag van € 800.000 terug te storten aan de deelnemende gemeenten als de korting van 10% op de Brede doeluitkering rijk niet wordt doorgevoerd.
    Ten tijde van het vaststellen van de begroting Veiligheidsregio 2026 wordt op rijksniveau gesproken over de korting van 10% op de Brede doeluitkering rijk. Het Rijk heeft aangegeven dat bij de voorjaarsnota 2025 duidelijkheid wordt gegeven hoe dit zal gaan uitwerken. Als de korting wordt doorgevoerd, betekent dit een extra bezuiniging van € 800.000 voor de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio heeft dit bedrag al verwerkt in de begroting 2026, maar nog geen maatregelen uitgewerkt om deze eventuele bezuiniging in te vullen.
    Gelet op de grote uitdaging die er ligt om te komen tot een sluitende begroting voor de gemeente Hoorn ligt het voor de hand dat dit bedrag terug gestort wordt als de korting vanuit het Rijk niet wordt doorgevoerd. Dat zou voor de gemeente Hoorn een structurele meevaller van ca € 83.000 betekenen.
    De Veiligheidsregio heeft tot nu toe 4% aan taakstelling ingerekend, terwijl gemeente Hoorn van 5% uit gaat. Het verschil hiertussen van € 43.000 kan dan met het terugstorten in elk geval afgedekt worden. Het restant is dan een structurele meevaller voor de begroting van Hoorn.

  14. 9.2.B

    Amendementen

    Onderwerp
    Amendement B Beslispunt 3 en 4 uit het besluit te halen en een beslispunt toevoegen FT e.a. (stemming)
  15. 9.2.C

    Amendementen

    Onderwerp
    Amendement C wijzigen beslispunt 4 en 5 CDA D66 HL(stemming)
  16. 9.3

    Op 8 februari 2022 zijn de kaders voor het preventief jeugdbeleid vastgesteld, met als doel deze uit te werken tot beleid. Hiermee is een nieuwe bestuurlijke route bewandeld. In de periode die daarop volgde, is er via een uitgebreid participatietraject invulling gegeven aan deze kaders. Dit traject is in samenwerking met de raadswerkgroep bestuursakkoord vormgegeven en uitgevoerd met actieve betrokkenheid van gemeenteraadsleden. Dit heeft geleid tot de nota preventief jeugdbeleid. De gemeenteraad wordt gevraagd de inhoud van deze nota te toetsen aan de eerder vastgestelde kaders, waarna deze, na goedkeuring, zal worden vastgesteld.


    Gemeente Hoorn wil met het preventief jeugdbeleid bijdragen aan een gezonde, veilige en kansrijke omgeving waarin jeugdigen zich optimaal kunnen ontplooien. Ook wil ze voorkomen dat alledaagse opgroei- en opvoedvragen uitgroeien tot problemen waarvoor specialistische hulp nodig is. In de nota wordt voorgesteld om deel te nemen als pilotgemeente aan het Child Friendly Cities Initiative-programma van UNICEF. Dit initiatief sluit aan bij de positieve ontwikkelingen die Hoorn al heeft ingezet op het gebied van gezond, veilig en kansrijk opgroeien. Het programma biedt gratis tools en ondersteuning om kindvriendelijkheid nog beter te verankeren in de gemeente. Daarnaast brengt het erkenning van de stappen die de gemeente zet en heeft gezet ten aanzien van kinderrechten.

  17. 9.3.1

    Bijlage volgt

  18. 9.4

    Op 3 december 2024 is de gemeenteraad per raadsbrief geïnformeerd over de partnerselectie voor het stationsgebied in de Poort van Hoorn. De gebiedspartner is primair verantwoordelijk voor de invulling van de 13.500 vierkante meter, die bestemd is voor maatschappelijke en commerciële voorzieningen in het gebied. Omdat het voorzieningen programma heel bepalend is voor het slagen van dit nieuwe stuk stad met stedelijke allure, wordt aan de gebiedspartner een visie gevraagd op het gebied.


    De gemeente is vanuit het maatschappelijk belang en bestaande subsidiestromen aan zet om culturele voorzieningen te realiseren. Dit geldt ook voor culturele voorzieningen die in de 13.500 vierkante meter van het stationsgebied moeten landen. Er spelen drie urgente vraagstukken, die mogelijk gecombineerd kunnen worden met het voorzieningenprogramma in het stationsgebied. Dit zijn de herhuisvesting van de bibliotheekvestiging in de binnenstad, de herhuisvesting van De Blauwe Schuit en de ontwikkeling van een volwaardig poppodium. Deze drie vraagstukken kunnen mogelijk in het stationsgebied een plek krijgen. Aan de gemeenteraad wordt een onderzoeksbudget gevraagd om de cultureel maatschappelijk planontwikkeling in het stationsgebied een stap verder te brengen en de haalbaarheid verder te verkennen. De drie genoemde vraagstukken maken hier in ieder geval deel van uit.

  19. 9.4.2

  20. 10
    B-agenda (Hamerstukken)
  21. 10.1

    Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden en is de Ruimtelijke Adviescommissie (RAC) Hoorn van start gegaan. Dit ter vervanging van de commissie Monumenten en Welstand. De leden zijn toen in eerste instantie benoemd voor een periode van anderhalf jaar, waarna evaluatie van de commissie kon plaatsvinden. De leden van de RAC functioneren naar behoren en voldoen aan de gestelde eisen uit de Verordening op de ruimtelijke adviescommissie. Voorgesteld wordt om alle leden te herbenoemen voor nog eens vier jaar.
    De evaluatie van de Verordening op de ruimtelijke adviescommissie zelf loopt op dit moment. De evaluatie wordt samen met de evaluatie van de participatie, adviesrecht en het delegatiebesluit dit najaar aan de raad aangeboden.

  22. 10.2

    De verordeningen Jeugd en Wmo moeten worden aangepast, omdat op 1 juli de nieuwe inkoopcontracten met de zorgaanbieders voor Jeugd en Wmo ingaan. Ook moet er door een aantal rechterlijke uitspraken van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) anders gewerkt worden door 1.Hoorn. Zorgtoewijzingen worden weer in uren, dagdelen of etmalen toegekend in plaats van in resultaten. Voor inwoners wordt het met deze veranderingen duidelijk op hoeveel ondersteuning ze kunnen rekenen. In het onderzoek dat wordt uitgevoerd om te bepalen of iemand in aanmerking komt voor een Jeugd- of Wmo-voorziening zijn de begrippen eigen kracht en gebruikelijke hulp verder uitgewerkt. De Wmo en Jeugdwet geven daar onvoldoende duidelijkheid over. De wijzigingen in de nieuwe verordeningen Jeugd en Maatschappelijke Ondersteuning zijn vooral bedoeld om de inwoner een beter inzicht te geven in wat de gemeente van de inwoner zelf en het sociaal netwerk verwacht én wanneer er gebruik kan worden gemaakt van het voorliggend veld. Maatwerkvoorzieningen, waarvoor een zorgtoewijzing van 1.Hoorn nodig is, worden ingezet als er geen andere oplossingen mogelijk zijn. De Sociale Cliëntenraad heeft meegelezen met de verordeningen en geadviseerd. Deze adviezen zijn meegenomen.

  23. 10.3

    Op 12 december 2023 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Stationsgebied vastgesteld. Tegen dat besluit is beroep aangetekend. Ook zijn 2 verzoeken om een voorlopige voorziening ingediend.
    De voorzieningenrechter heeft beide verzoeken op 22 juli 2024 afgewezen. Er is geen sprake van een spoedeisend belang. Het bestemmingsplan is daardoor wel in werking getreden, maar is nog niet onherroepelijk. Geconstateerd is dat het plan op enkele punten juridisch beter kan en dat de juridische houdbaarheid van het plan verbetert door het aan te passen vóór behandeling van het beroep door de Raad van State. Artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht biedt de mogelijkheid om voorafgaand aan de zitting bij de Raad van State gebreken uit het oorspronkelijke vaststellingsbesluit te herstellen.
    De aanpassingen van het bestemmingsplan zijn verduidelijkingen, correctie van verschrijvingen en enkele wijzigingen in het plan.
    U heeft op 15 april 2025 besloten het voorstel ‘Wijziging vaststellingsbesluit bestemmingsplan Stationsgebied’ ter besluitvorming aan de gemeenteraad voor te leggen. Na besluitvorming door het college bleek dat niet alle aanpassingen in het raadsvoorstel en het bijbehorende wijzigingsoverzicht waren opgenomen. Dit is aan de gemeenteraad kenbaar gemaakt. De raad heeft op 13 mei 2025 besloten het voorstel niet te behandelen. De ontbrekende aanpassingen zijn opgenomen in dit raadsvoorstel en wijzigingsoverzicht.
    De gemeenteraad wordt voorgesteld om het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan te wijzigen.

  24. 11
    Vragen raadsleden
  25. 12
    C-agenda (Wilde moties)
  26. 12.1

    Bijlage volgt

  27. 13
    Sluiting