- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Bert van Dijkhuizen
- Toelichting
-
Let op: de vergadering start om 19.00 uur.
De vergadering van de algemene raadscommissie vindt plaats in de raadszaal. Vanwege de geldende coronamaatregelen is publiek niet toegestaan.
NB:
- Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 13 januari voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
Wilt u inspreken?
Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen inspreken bij de commissievergadering.- wilt u inspreken op een agendapunt of een ander urgent onderwerp? Neem dan uiterlijk 3 uur voor de start van de vergadering contact op met de griffie.
U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
100:01:53 - 00:05:21 - Bert van Dijkhuizen
-
2Publieksrondvraag - 19:00
-
3
Indien uw fractie een B-agendapunt wenst te bespreken (of een A-agendapunt niet wenst te bespreken), dient u dit bij het vaststellen van de agenda beargumenteerd kenbaar te maken.
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.00:03:16 - 00:05:21 - Bert van Dijkhuizen -
4
Toezeggingen
Onderwerp Overzicht stand van zaken coronabugdet bij besluit HOTR Tijdelijke fietsenstalling Blauwe Steen - voortgang 00:05:18 - 00:05:21 - Bert van Dijkhuizen00:05:21 - 00:07:34 - Bert van Dijkhuizen00:07:34 - 00:11:00 - Arthur Helling00:11:00 - 00:11:11 - Bert van Dijkhuizen00:11:11 - 00:12:41 - Jeroen van der Veer00:12:41 - 00:14:10 - Bert van Dijkhuizen00:14:10 - 00:17:01 - Guido Breuker00:17:01 - 00:17:06 - Bert van Dijkhuizen00:17:06 - 00:20:53 - Simon Broersma00:20:53 - 00:22:00 - Guido Breuker00:22:00 - 00:22:35 - Simon Broersma00:22:35 - 00:23:24 - Guido Breuker00:23:24 - 00:23:34 - Bert van Dijkhuizen00:23:34 - 00:24:56 - Marieke Rijk00:24:56 - 00:29:44 - Arthur Helling00:29:44 - 00:29:52 - Marieke Rijk00:29:52 - 00:29:55 - Bert van Dijkhuizen00:29:55 - 00:30:03 - Bert van Dijkhuizen00:30:03 - 00:30:06 - Alex van der Kleij00:30:06 - 00:32:04 - Alex van der Kleij00:32:04 - 00:35:14 - Arthur Helling00:35:14 - 00:35:43 - Bert van Dijkhuizen00:35:43 - 00:35:55 - Alex van der Kleij00:35:55 - 00:36:20 - Kees Maas00:36:20 - 00:36:29 - Arthur Helling00:36:29 - 00:37:33 - Jeroen van der Veer00:37:33 - 00:37:58 - Alex van der Kleij00:37:58 - 00:38:46 - Guido Breuker00:38:46 - 00:42:33 - Bert van Dijkhuizen -
5A-agenda - 19:15
-
5.1
Het ontwerp van de Omgevingsvisie Hoorn heeft zes weken ter inzage gelegen, van 18 oktober tot en met 28 november 2021. In deze periode zijn 27 zienswijzen ingediend. Veel van de zienswijzen gingen over (1) het binnenstedelijk bouwen van een groot aantal woningen, (2) de gevolgen daarvan voor groen, cultuurhistorie en identiteit, (3) de regierol van de gemeente ten aanzien van kwaliteit en (4) het feit dat het een globale visie op hoofdlijnen is. De zienswijzen zijn verzameld, samengevat en van een reactie
voorzien in de Nota van Zienswijzen. Het college stelt voor om enkele zienswijzen gedeeltelijk gegrond te verklaren en de Omgevingsvisie gewijzigd vast te stellen.
De voorgestelde wijzigingen zijn hoofdzakelijk kleine aanvullingen en aanscherpingen, die niet leiden tot fundamenteel andere keuzes. De essentie van de Omgevingsvisie is dus ongewijzigd ten opzichte van het ontwerp zoals dat ter inzage heeft gelegen. Vijf opgaven of ambities staan daarin centraal: (1) het aantrekkelijk maken van bestaande en nieuwe wijken, (2) het voortbouwen op economische en toeristische kansen, (3) het verbeteren van bereikbaarheid via weg, spoor en water, (4) het werken aan een socialere, gezondere en veiligere omgeving en (5) het verder verduurzamen en vergroenen. Door deze ambities steeds in samenhang te bekijken, wordt het uiteindelijke doel bereikt: een stad die ook in de toekomst vitaal en leefbaar is.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. de ingediende zienswijzen ontvankelijk te verklaren;
2. de zienswijzen 1, 16, 17, 22, 23, 24 en 25 deels gegrond en deels ongegrond te verklaren;
3. de overige zienswijzen ongegrond te verklaren;
4. de Nota van Zienswijzen Omgevingsvisie Hoorn vast te stellen, met de constatering dat de zienswijzen in hoofdzaak de volgende punten betreffen:
a. het binnenstedelijk bouwen van een groot aantal woningen;
b. het dilemma tussen intensiveren enerzijds en groen, cultuurhistorie en identiteit anderzijds;
c. de regierol van de gemeente ten aanzien van kwaliteit;
d. het gegeven dat de Omgevingsvisie een globale visie op hoofdlijnen is;
5. de Omgevingsvisie Hoorn gewijzigd vast te stellen. Het centrale doel van de Omgevingsvisie is een stad die op langere termijn vitaal en leefbaar is, welk doel bereikt wordt door de volgende opgaven in samenhang te realiseren:
a. het aantrekkelijk maken van bestaande en nieuwe wijken, met een ambitie om 10.000 tot 12.000 nieuwe woningen te realiseren binnen de bestaande stad;
b. het voortbouwen op economische en toeristische kansen, met een ambitie om 3.200 nieuwe banen te creëren;
c. het verbeteren van bereikbaarheid via weg, spoor en water;
d. het werken aan een socialere, gezondere en veiligere omgeving;
e. het verder verduurzamen en vergroenen.Toezeggingen
Onderwerp Omgevingsvisie - interactieve kaart en filmpje met uitleg omgevingswet 00:38:53 - 00:42:33 - Bert van Dijkhuizen00:42:33 - 00:43:43 - Yousuf Yousufi00:43:43 - 00:44:38 - Alex van der Kleij00:44:38 - 00:46:38 - Dick Bennis00:46:38 - 00:48:28 - Marieke Rijk00:48:28 - 00:49:56 - Menno Jas00:49:56 - 00:52:00 - Jeroen van der Veer00:52:00 - 00:53:26 - Kees Maas00:53:26 - 00:55:09 - John Halsema00:55:09 - 00:56:27 - Guido Breuker00:56:27 - 00:58:03 - Thomas de Groot00:58:03 - 00:59:22 - Stephan Lallhit00:59:22 - 00:59:28 - Bert van Dijkhuizen00:59:28 - 01:01:05 - Dick Bennis01:01:05 - 01:02:29 - Kees Maas01:02:29 - 01:03:25 - Dick Bennis01:03:25 - 01:03:32 - Bert van Dijkhuizen01:03:32 - 01:04:41 - Alex van der Kleij01:04:41 - 01:06:22 - Jeroen van der Veer01:06:22 - 01:07:00 - Stephan Lallhit01:07:00 - 01:07:49 - Thomas de Groot01:07:49 - 01:08:39 - Marieke Rijk01:08:39 - 01:09:27 - Menno Jas01:09:27 - 01:16:02 - Arthur Helling01:16:02 - 01:16:09 - Bert van Dijkhuizen01:16:09 - 01:16:11 - Stephan Lallhit01:16:11 - 01:16:30 - Stephan Lallhit01:16:30 - 01:17:17 - Arthur Helling01:17:17 - 01:17:39 - Thomas de Groot01:17:39 - 01:19:01 - Arthur Helling01:19:01 - 01:19:41 - Alex van der Kleij01:19:41 - 01:20:12 - Arthur Helling01:20:12 - 01:23:50 - Bert van Dijkhuizen -
5.2
Onder de Omgevingswet (die naar verwachting op 1 juli 2022 in werking treedt) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd om te besluiten over plannen die niet passen binnen de mogelijkheden van omgevingsplannen, zogenaamde buitenplanse omgevingsplan activiteiten. Echter de gemeenteraad kan gevallen aanwijzen waarin zij bindend advies wil geven. Om duidelijkheid over het standpunt van de raad te krijgen, zijn er twee interactieve en beeldvormende sessies gehouden. Naar aanleiding van de uitkomsten van beide sessies is in een meningsvormende bespreking van 17 juni 2021 met de commissieleden besproken hoe het adviesrecht zou kunnen worden ingevuld. De breed gedeelde uitkomst van deze bespreking was dat de leden zich achter de doelstellingen van de Omgevingswet kunnen scharen (transparantie, kortere procedures), dat de raad over de kaders moet gaan en het college over de uitvoering en dat het huidige beleid over het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) naar tevredenheid functioneert. De uitkomsten zijn verwerkt in voorliggende voorstel dat uitgaat van een voortzetting van het huidige vvgb-beleid. Dus voor gevallen die niet passen binnen het door de raad vastgestelde kader of die voorzien in een ingrijpende wijziging van de stedenbouwkundige of ruimtelijke structuur is bindend advies van de raad nodig.
N.B. bij zowel dit agendapunt als agendapunt 5.3 Participatiebeleid onder de Omgevingswet is een oplegger van de griffie gevoegd.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Om op basis van artikel 16.15, lid 1 van de Omgevingswet vast te stellen dat bindend advies van de gemeenteraad nodig is ingeval het college van burgemeester en wethouders voornemens is mee te werken aan een aanvraag om omgevingsvergunning die in strijd is met het Omgevingsplan en:
a. die niet past in een door de gemeenteraad vastgestelde kader, zoals een stedenbouwkundige visie, een nota van uitgangspunten of een ander vergelijkbaar ruimtelijk kader;
b. die voorziet in een ingrijpende wijziging van de stedenbouwkundige of ruimtelijk structuur.
2. De bevoegdheid tot het vertalen van verleende buitenplanse omgevingsvergunningen in het omgevingsplan, verleend na inwerkingtreding van de omgevingswet, te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders.
3. De nieuwe werkwijze binnen één jaar nadat de Omgevingswet in werking is getreden te evalueren en indien nodig, aan te passen.01:20:58 - 01:23:50 - Bert van Dijkhuizen01:23:50 - 01:25:25 - Yousuf Yousufi01:25:25 - 01:26:37 - Dick Bennis01:26:37 - 01:27:07 - John Halsema01:27:07 - 01:27:46 - Kees Maas01:27:46 - 01:30:17 - Menno Jas01:30:17 - 01:30:45 - Thomas de Groot01:30:45 - 01:32:28 - Jeroen van der Veer01:32:28 - 01:34:02 - Norbert de Vries01:34:02 - 01:34:16 - Alex van der Kleij01:34:16 - 01:35:56 - Guido Breuker01:35:56 - 01:36:33 - Stephan Lallhit01:36:33 - 01:36:52 - Bert van Dijkhuizen01:36:52 - 01:43:28 - Arthur Helling01:43:28 - 01:52:00 - Bert van Dijkhuizen -
5.3
De gemeenteraad van Hoorn moet bij het inwerkingtreden van de Omgevingswet participatiebeleid hebben vastgesteld. In dit beleid staan regels en afspraken over participatie bij bouwinitiatieven en projecten. Bij projecten en visies van de gemeente vindt altijd participatie plaats. Bij het aanvragen van een omgevingsvergunning ligt de verantwoordelijkheid voor participatie bij de initiatiefnemer. De raad heeft wel de mogelijkheid om participatie te verplichten bij plannen die niet binnen het omgevingsplan
vallen. De raad moet hier een besluit over nemen, voor de Omgevingswet van kracht wordt. Dit voorstel voorziet hier in. Daarnaast bevat de nota beleid over hoe om te gaan met participatie bij omgevingsvisie, omgevingsplan en omgevingstafel.
Met dit voorstel is bij de inwerkingtreding van de wet duidelijk hoe met participatie bij alle instrumenten van de Omgevingswet moet worden om gegaan en is aan het uitgangspunt van de wet, om participatiebeleid vastgesteld te hebben, voldaan.
N.B. bij zowel dit agendapunt als agendapunt 5.2 Bindend advies onder de Omgevingswet is een oplegger van de griffie gevoegd.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Dat op basis van artikel 16, 55 lid 7 van de Omgevingswet participatie verplicht wordt gesteld ingeval het:
- een aanvraag om omgevingsvergunning betreft voor een activiteit die niet in het omgevingsplan past en waarvan de raad het adviesrecht van toepassing heeft verklaard;
- een project strijdig met het omgevingsplan betreft, waarvoor een Nota van Uitgangspunten dient te worden opgesteld.
2. Dat voor de aanvragen om omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsactiviteit waarvoor geen bindend advies van de raad nodig is, initiatiefnemers op het belang van participatie wordt gewezen omdat:
- alle belangen betrokken dienen te worden bij de afweging of kan worden afgeweken van het omgevingsplan;
- hierdoor een beter besluit kan worden genomen.
3. Om de Nota participatie in de fysieke leefomgeving vast te stellen. Deze nota omvat beleid over hoe om te gaan met participatie bij omgevingsvisie, omgevingsplan, omgevingsvergunningen, omgevingstafel en projecten.
4. Dat het participatiebeleid een jaar na inwerkingtreden van de Omgevingswet wordt geëvalueerd.Toezeggingen
Onderwerp Participatiebeleid omgevingswet filmpje en uitleg op de website 01:51:58 - 01:52:00 - Bert van Dijkhuizen01:52:00 - 01:52:54 - Bert van Dijkhuizen01:52:54 - 01:54:40 - Yousuf Yousufi01:54:40 - 01:56:32 - Marieke Rijk01:56:32 - 01:59:23 - Dick Bennis01:59:23 - 02:01:03 - Bert van Dijkhuizen02:01:03 - 02:01:53 - Kees Maas02:01:53 - 02:02:25 - Menno Jas02:02:25 - 02:03:35 - Jeroen van der Veer02:03:35 - 02:04:55 - Guido Breuker02:04:55 - 02:06:24 - Thomas de Groot02:06:24 - 02:07:27 - Stephan Lallhit02:07:27 - 02:08:06 - Alex van der Kleij02:08:06 - 02:09:23 - John Halsema02:09:23 - 02:09:48 - Bert van Dijkhuizen02:09:48 - 02:20:13 - Arthur Helling02:20:13 - 02:20:18 - Bert van Dijkhuizen02:20:18 - 02:22:12 - Dick Bennis02:22:12 - 02:24:12 - Arthur Helling02:24:12 - 02:24:47 - Marieke Rijk02:24:47 - 02:27:36 - Arthur Helling02:27:36 - 02:28:08 - Marieke Rijk02:28:08 - 02:29:21 - Bert van Dijkhuizen02:29:21 - 02:33:02 - Arthur Helling02:33:02 - 02:34:08 - Jeroen van der Veer02:34:08 - 02:36:43 - Arthur Helling02:36:43 - 02:37:57 - Yousuf Yousufi02:37:57 - 02:39:51 - Arthur Helling02:39:51 - 02:40:12 - Stephan Lallhit02:40:12 - 02:41:22 - Arthur Helling02:41:22 - 02:41:55 - Alex van der Kleij02:41:55 - 02:42:38 - Arthur Helling02:42:38 - 02:42:45 - Bert van Dijkhuizen02:42:45 - 02:43:45 - Guido Breuker02:43:45 - 02:43:53 - Bert van Dijkhuizen02:43:53 - 02:45:13 - Arthur Helling02:45:13 - 02:45:45 - Bert van Dijkhuizen02:45:45 - 02:52:55 - SCHORSING -
5.4
In het kader van het programma Grote Waal SAMEN STERK is vanuit de wijk tijdens georganiseerde bewonersbijeenkomsten de wens opgehaald om het Dwaalpark te revitaliseren. Concreet ligt er een wens om in het Dwaalpark een openluchttheater, natuurspeeltuin, fitnessplein, bootcamproute en hondenzwemplek aan te leggen. Wijkbewoners hebben, na een daartoe uitgeschreven ontwerpwedstrijd, gekozen voor de realisatie van het schetsontwerp van bureau Grijs kleurt Groen Stadsnatuur. De
feitelijke realisatie kan van start na het voteren van het krediet en het vervullen van de voorwaarden zoals in het besluit omschreven.
Na uitvoering van deze revitalisering wordt het Dwaalpark naar verwachting meer gebruikt door (wijk)bewoners. Door de aangebrachte voorzieningen zijn ontmoetingsplekken gecreëerd, waar bewoners elkaar kunnen zien en spreken. Ze kunnen er actief bezig zijn met sport, spel, theater of muziek, maar ook kunnen ze er relaxen of met een boek in het zonnetje zitten. De voorzieningen zijn uitermate aantrekkelijk voor kinderen; zowel het theater als de natuurspeeltuin kunnen door de in de wijk aanwezige scholen worden gebruikt. Bewoners kunnen in het park aan hun eigen gezondheid werken op het fitnessplein of de bootcamproute.
De Stichting Dwaalpark treedt op als opdrachtgever voor de aannemer. De revitalisering van Dwaalpark wordt uitgevoerd door Grijs kleurt Groen Stadsnatuur (plus eventuele anderen), de winnaar van de in het verleden uitgeschreven ontwerpwedstrijd onder groenaannemers.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 10 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Akkoord gaan met het revitaliseren van het Dwaalpark op basis van het prijswinnende ontwerp van Grijs kleurt Groen Stadsnatuur (aanleg theater, tribune, natuurspeeltuin, fitnessplein, bootcamproute en hondenzwemplek).
2. Het voor het de revitaliseren van Dwaalpark benodigde krediet van € 312.000 ter beschikking te stellen onder de navolgende voorwaarden:
a) De planologische procedure voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning (afwijken van het vigerende bestemmingsplan) is succesvol doorlopen.
b) De Omgevingsdienst Noord-Holland Noord heeft geen bezwaar naar aanleiding van het uit te voeren akoestisch onderzoek en is akkoord met de bevindingen vanuit de uitgevoerde ecologische quickscan.
c) Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft geen bezwaar naar aanleiding van de uitgevoerde Watertoets.
waarbij de kapitaallasten jaarlijks afgerond € 20.000 bedragen en de beheer- en onderhoudskosten jaarlijks afgerond € 10.000 per jaar zijn; dit beheer en onderhoud zal uitgevoerd worden door de gemeente Hoorn.
3. Het gevoteerde krediet ter beschikking stellen aan de Stichting Dwaalpark na vervulling van punt 4 van dit besluit.
4. Het college op te dragen met de Stichting Dwaalpark een overeenkomst aan te gaan, waarmee de stichting zich:
a) Verplicht als opdrachtgever aan Grijs kleurt Groen Stadsnatuur en eventuele andere aannemers op te treden ten behoeve van de realisatie van de beoogde wijzigingen in het park (aanleg openluchttheater, natuurspeeltuin, fitnessplein, bootcamproute en hondenzwemplek) binnen het ter beschikking gestelde budget en
b) Verplicht rol te nemen in de communicatie met de omwonenden van het Dwaalpark om hun betrokkenheid t.a.v. de te realiseren vernieuwingen te verwerven c.q. vergroten én rol te nemen in de ‘programmering’ van het theater.
5. De dekking van de onder 2 bedoelde lasten wordt ten laste van het begrotingsresultaat gebracht en dus taakstellend meegenomen in de ombuigingsoperatie voor het volgende gemeentebestuur.Toezeggingen
Onderwerp voetpad Dwaalpark - Oeverdijk: bij welk project? 02:52:50 - 02:52:55 - SCHORSING02:52:55 - 02:55:36 - Bert van Dijkhuizen02:55:36 - 02:57:27 - Levent Helelespe02:57:27 - 02:59:33 - Otto Klaren02:59:33 - 03:01:00 - Martijn Mengerink03:01:00 - 03:02:42 - Jeroen van der Veer03:02:42 - 03:03:41 - Menno Jas03:03:41 - 03:05:12 - Jacob Jan Kooyman van Guldener03:05:12 - 03:06:21 - Patricia Kusters03:06:21 - 03:07:44 - Lisa Klinkenberg03:07:44 - 03:09:50 - René Assendelft03:09:50 - 03:10:26 - Alex van der Kleij03:10:26 - 03:12:08 - Aart Ruppert03:12:08 - 03:12:14 - Bert van Dijkhuizen03:12:14 - 03:12:33 - Alex van der Kleij03:12:33 - 03:13:17 - Aart Ruppert03:13:17 - 03:21:38 - Simon Broersma03:21:38 - 03:22:05 - René Assendelft03:22:05 - 03:22:30 - Simon Broersma03:22:30 - 03:23:20 - Patricia Kusters03:23:20 - 03:24:16 - Martijn Mengerink03:24:16 - 03:26:03 - Simon Broersma03:26:03 - 03:27:20 - Jeroen van der Veer03:27:20 - 03:28:25 - Simon Broersma03:28:25 - 03:28:54 - Otto Klaren03:28:54 - 03:29:28 - Simon Broersma03:29:28 - 03:30:08 - Aart Ruppert03:30:08 - 03:30:29 - Otto Klaren03:30:29 - 03:31:12 - Lisa Klinkenberg03:31:12 - 03:34:24 - Bert van Dijkhuizen -
5.5
Tijdens de raadsvergadering van 14 december 2021 heeft fractie Tonnaer het verzoek gedaan dit onderwerp te agenderen voor de algemene raadscommissie.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 10 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minutenBijlagen
Toezeggingen
Onderwerp Uitgiftebeleid: beantwoorden vragen commissie 18 januari 2022 Uitgiftebeleid: gewijzigde nota naar de raad 03:31:34 - 03:34:24 - Bert van Dijkhuizen03:34:24 - 03:36:26 - Marieke Rijk03:36:26 - 03:38:07 - Otto Klaren03:38:07 - 03:40:11 - Patricia Kusters03:40:11 - 03:41:57 - Martijn Mengerink03:41:57 - 03:43:54 - Jeroen van der Veer03:43:54 - 03:44:34 - Menno Jas03:44:34 - 03:45:51 - Aart Ruppert03:45:51 - 03:46:27 - Kees Maas03:46:27 - 03:46:40 - Alex van der Kleij03:46:40 - 03:48:10 - Lisa Klinkenberg03:48:10 - 03:48:41 - Bert van Dijkhuizen03:48:41 - 03:50:49 - Simon Broersma03:50:49 - 03:51:34 - Marieke Rijk03:51:34 - 12:39:00 - Simon Broersma -
6
Toelichting:
voorstel van de Agendacommissie: deze agendapunten niet bespreken en direct met positief advies doorgeleiden naar de raad van 8 februari 2022.
Indien uw fractie een B-agendapunt wel wil bespreken, dient u dit beargumenteerd aan te geven bij het vaststellen van de agenda (agendapunt 3).
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden. -
6.2
Er ligt een plan om twintig appartementen te realiseren binnen fase A West van Bangert en Oosterpolder. Omdat de nieuwe functies in strijd zijn met het geldende bestemmingsplan is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. In het moederplan Bangert Oosterpolder is een wijzigingsbevoegdheid voor het college opgenomen om een appartementengebouw te realiseren op deze plek. Er wordt niet volledig voldaan aan de voorwaarden vanuit het moederplan bij het voorliggende stedenbouwkundig ontwerp.
Het ontwerp wordt wel als het best passend gezien in de omgeving, namelijk lager en iets groter door de balkons en toerit naar een half verdiepte parkeerbak. Dit is de reden waarom de keuze is gemaakt voor een bestemmingsplan en dit voor te leggen aan de gemeenteraad. Het ontwerpbestemmingsplan is stedenbouwkundig dus aanvaardbaar en past binnen de beleidskaders van het Rijk, provincie en gemeente. Het opgestelde beeldkwaliteitsplan gaat in op bebouwing en uitstraling van de hele ontwikkeling van fase A West. Het college stelt voor het ontwerpbestemmingsplan in procedure te brengen samen met het ontwerp-beeldkwaliteitplan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraag de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. een aanpassing te doen op de bestaande procedure zoals vermeld in de inspraakverordening gemeente Hoorn 2005 en daarmee het voorontwerpbestemmingsplan te vervangen door het ontwerpbestemmingsplan;
2. het ontwerpbestemmingsplan ‘Bangert en Oosterpolder- woongebouw A West’ en het ontwerpbeeldkwaliteitsplan A West in procedure te brengen. -
6.3
Op 2 februari 2021 heeft de Algemene raadscommissie op basis van vijf vragen en het rapport ‘Bedrijventerrein Gildenweg Hoorn, vijf toekomstscenario’s’ advies uitgebracht over de toekomst van bedrijventerrein Gildenweg. In meerderheid is de voorkeur uitgesproken voor scenario C (volledige transformatie), met als uitwijkmogelijkheid scenario D (volledige transformatie met uitsterfconstructie). In het rapport is ook een inschatting gemaakt van de kosten per scenario. Voor scenario C geldt een negatief resultaat van 44,8 miljoen, voor scenario D een negatief resultaat van 20,5 miljoen. De Algemene raadscommissie adviseert te onderzoeken of cofinanciering mogelijk is. Omdat de Algemene
raadscommissie ook geadviseerd heeft als gemeente een actieve rol aan te nemen en dit niet aansluit op scenario D, wordt scenario D niet verder onderzocht. Het college is gestart met het onderzoek, maar verwacht op basis van ervaringen, dat de gemeente, ongeacht welk scenario wordt besloten, zelf de grootste financiële bijdrage moet leveren. Omdat het onderzoek naar cofinanciering nog niet gereed is, maar het voorbereidingsbesluit dat is genomen op 27 april 2022 afloopt, wordt de raad voorgesteld opnieuw een voorbereidingsbesluit te nemen. Zolang nog geen definitief besluit over de toekomst van dit bedrijventerrein is genomen, is het nodig dat een voorbereidingsbesluit van kracht is.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraag de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. een voorbereidingsbesluit (NL.IMRO.0405.VBGildenweg-va02) te nemen voor het bedrijventerrein Gildenweg;
2. dat op grond van artikel 3.3 lid 1 onder a. van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht vergunningaanvragen voor de activiteit bouwen moeten worden aangehouden;
3. dat het verboden is het gebruik van gronden en bouwwerken of een deel daarvan te wijzigen in een andere vorm van gebruik dan aanwezig is op de dag van inwerkingtreding van dit besluit;
4. het voorbereidingsbesluit zo snel als mogelijk is en de dag na publicatie in werking te laten treden. -
6.4
Zowel in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) als de Wet politiegegevens (Wpg) is een ‘gegevensbeschermingsbeleid’ (beleid persoonsgegevens) verplicht gesteld. Dit beleid geeft aan hoe de gemeente omgaat met persoons- en politiegegevens en invulling geeft aan de wetgeving. Dit geeft duidelijkheid aan inwoners en richting aan de organisatie. De buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente Hoorn verwerken politiegegevens. Dit zijn persoonsgegevens die nodig zijn voor het voorkomen en opsporen van strafbare feiten. Dit valt onder de Wpg.
Het huidige privacybeleid is gebaseerd op de AVG en niet op de Wpg. Daarom is het beleid herzien en aangevuld met de Wpg. Dit gaf direct de mogelijkheid om het beleid verder te actualiseren. De raad wordt geadviseerd om het huidige privacybeleid in te trekken en het beleid persoonsgegevens vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. het beleid persoonsgegevens per 1 januari 2022 vast te stellen. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het huidige privacybeleid zijn:
a. Aanscherping op de Wet politiegegevens.
b. De term ‘privacy’ wordt niet meer genoemd in het beleid.
c. De functie van adviseur persoonsgegevens is toegevoegd.
d. Interne audit en controle is specifiek benoemd als instrument.
e. De rol van de Ondernemingsraad is toegevoegd.
2. het huidige privacybeleid per 1 januari 2022 in te trekken. -
7Sluiting - 22:45