- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Arnica Gortzak
Agendapunten
-
1Opening - 20:00
-
2Publieksrondvraag - 20:00
-
3Vaststellen agenda 2 december 2025 en mededelingen - 20:05
-
4Rondvraag algemeen - 20:10
-
5A-agenda - 20:15
-
5.1
Hoorn is een stad in beweging en staat voor belangrijke maatschappelijke uitdagingen, zoals vergrijzing, ontgroening en toenemende zorgvragen. Tegelijkertijd is het van groot belang dat iedereen mee kan doen en zich kan ontwikkelen. De Meerjarenvisie Sociaal Beleid 2040 bouwt voort op wat goed werkt, maar stelt ook nieuwe focuspunten en ambities voor de toekomst van Hoorn.
De visie is onder andere tot stand gekomen in nauwe samenwerking met inwoners, professionals en maatschappelijke partners. Via straatgesprekken, plenaire bijeenkomsten en gesprekken met uitvoeringsprofessionals is hun input meegenomen in het opstellen van de Meerjarenvisie Sociaal Beleid 2040.
De focus van de visie ligt op gezond en vitaal ouder worden, bestaanszekerheid, kansrijk (op)groeien en ontwikkelen, veerkrachtige wijken, leefbaarheid en sociale cohesie. Het doel is een vitale, verbonden en duurzame stad, waarin inwoners en maatschappelijke partners samen bijdragen aan een gezonde en sterke samenleving. Samen vormen de focuspunten, leidende principes, financiële strategie en het Hoorns sturingsmodel het kader voor een samenhangend, effectief en toekomstgericht sociaal beleid.
Spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
-
5.2
Het stations- en winkelgebied van de Kersenboogerd is toe aan een grondige verbeterslag. Het college wil hiermee starten door te investeren in een openbare ruimte die goed functioneert, prettig aanvoelt, bijdraagt aan het veiligheidsgevoel en klaar is voor de toekomst. Dit sluit aan bij wat bewoners en gebruikers belangrijk vinden: een gezellig, fijn centrum waar men trots op kan zijn, met meer groen en dat gemakkelijk te bereiken is. Om dit te realiseren, vraagt het college de raad een uitvoeringskrediet van € 7.329.651 beschikbaar te stellen met jaarlijkse kapitaallasten vanaf 2030 van € 284.684. De uitvoering start naar verwachting eind 2026, begin 2027.
Spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
-
5.3
Op 1 oktober 2025 heeft Intermaris haar bod op het gemeentelijke volkshuisvestingsbeleid uitgebracht. Het bod van Intermaris vormt de start voor het maken van de jaarschijf 2026. Een jaarschijf is onderdeel van de prestatieafspraken tussen Intermaris, gemeente en Verenigde Huurdersorganisatie De Boog (VH De Boog). In het raadsbesluit “Proces prestatieafspraken” is afgesproken dat tijdens het proces een meningvormende raadscommissie is waarin de raad input kan geven die meegenomen wordt in de gesprekken over de jaarschijf 2026. Welke onderwerpen wil de raad meegeven aan de drie partijen om in de jaarschijf 2026 van de prestatieafspraken op te nemen?
Spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
-
6B-agenda
-
6.1
Eind 2023 is door een initiatiefnemer een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor de locatie Nieuwe Steen 6 in Hoorn. De aanvraag omvat het realiseren van 81 appartementen, parkeervoorzieningen en 2 commerciële ruimtes. Voor dit plan zijn de adressen Maansteeg 1-83 uitgegeven. Aanvullend wordt een nieuw fiets- en voetgangerspad gerealiseerd tussen de locatie Nieuwe Steen 6 en Nieuwe Steen 8.
Uit de aangeleverde ruimtelijke onderbouwing blijkt dat het plan goed inpasbaar is op deze locatie en voldoet aan geldende wet- en regelgeving. Omdat het plan niet past binnen de huidige stedenbouwkundige- en ruimtelijke structuur, moet door de raad een verklaring van geen bedenkingen worden afgegeven.
Op 8 april 2025 heeft de raad een voorlopige verklaring van geen bedenkingen afgegeven. Tegen de ontwerp omgevingsvergunning zijn twee zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn beantwoord in de ‘Nota van zienswijzen Nieuwe Steen 6-Maansteen 1-83’. De zienswijzen geven geen aanleiding het plan aan te passen.
Nu is een definitieve verklaring van geen bedenkingen nodig zodat het college de benodigde omgevingsvergunning kan verlenen. Met de aanvrager is eerder een anterieure overeenkomst gesloten voor onder meer het kostenverhaal.Bijlagen
-
6.2
De ontwikkeling van fase 5B Zuid in Bangert en Oosterpolder gaat uit van de bouw van 154 woningen. Omdat het plangebied niet volledig onderdeel is van het moeder(bestemmings-)plan Bangert en Oosterpolder, is een nieuw TAM IMRO omgevingsplan gemaakt. “TAM IMRO” staat voor “Tijdelijk Alternatieve Maatregel met de standaard van IMRO (= Informatie Model Ruimtelijke Ordening).
In dit plan wordt rekening gehouden met de uitgangspunten uit het moeder(bestemmings-)plan Bangert en Oosterpolder. Het plan is stedenbouwkundig aanvaardbaar en past binnen de beleidskaders van het Rijk, de provincie en de gemeente. Uit onderzoeken blijkt dat er geen nadelige gevolgen voor het milieu te verwachten zijn. De omgeving is betrokken bij de voorgenomen ontwikkeling. Het ontwerp beeldkwaliteitsplan gaat in op bebouwing en uitstraling van de ontwikkeling van dit deelgebied.
Vanuit milieuwetgeving is verder bepaald dat een besluit moet worden genomen over de noodzaak van een milieueffectrapport. als er sprake is van een stedelijk ontwikkelingsproject.
Bijlagen
-
6.3
De ontwikkeling van fase A Zuid in Bangert en Oosterpolder gaat uit van de bouw van 102 woningen. Omdat het plangebied niet volledig onderdeel is van het moeder(bestemmings-)plan Bangert en Oosterpolder, is een nieuw TAM IMRO omgevingsplan gemaakt. “TAM IMRO” staat voor “Tijdelijk Alternatieve Maatregel met de standaard van IMRO (= Informatie Model Ruimtelijke Ordening).
In dit plan wordt rekening gehouden met de uitgangspunten uit het moeder(bestemmings-)plan Bangert en Oosterpolder. Het plan is stedenbouwkundig aanvaardbaar en past binnen de beleidskaders van het Rijk, de provincie en de gemeente. Uit onderzoeken blijkt dat er geen nadelige gevolgen voor het milieu te verwachten zijn. De omgeving is betrokken bij de voorgenomen ontwikkeling. Het ontwerp beeldkwaliteitsplan gaat in op bebouwing en uitstraling van de ontwikkeling van dit deelgebied.
Vanuit milieuwetgeving is verder bepaald dat een besluit moet worden genomen over de noodzaak van een milieueffectrapport als er sprake is van een stedelijk ontwikkelingsproject.Bijlagen
-
6.4
De controle op rechtmatigheid is gericht op de naleving van externe en interne regelgeving, zoals die opgenomen zijn in het normenkader. Het normenkader voor een rechtmatigheidsverantwoording betreft de inventarisatie van relevante regelgeving die bepalingen bevat over financiële beheershandelingen. Daarbij gaat het zowel om Europese regelgeving en landelijke wettelijke bepalingen als eigen regelgeving, zoals verordeningen. Voor een goede totstandkoming van de rechtmatigheidsverantwoording is belangrijk dat de geldende regelgeving duidelijk vastligt. Het normenkader wordt jaarlijks geactualiseerd en vastgesteld door de raad.
Bijlagen
-
6.5
Het Pact van Westfriesland 2025–2035 is de gezamenlijke strategische agenda van de zeven Westfriese gemeenten, in samenwerking met ondernemers, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Het Pact richt zich op het versterken van brede welvaart in de regio en bevat vier strategische agendapunten: koploper als Agri & Food regio, de regio voor ondernemers, doordachte ruimtelijke keuzes en Westfriesland zorgt voor later. Daarnaast is de samenwerking op het gebied van wonen, energie en mobiliteit een stevig fundament onder de samenwerking. Het Pact vormt een richtinggevend kader voor regionaal beleid en wordt uitgewerkt tot een uitvoeringsprogramma. De raad wordt gevraagd het Pact vast te stellen.
Bijlagen
-
7Sluiting