Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie

dinsdag 1 oktober 2013

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
W. van Hilten
Toelichting

LET OP: Vanwege de zwaarte van de agenda start de vergadering om 19.30 uur.

19.30 - 20.30: Parallelle sessie cijfers project de Scheerder dnoDoen in zaal C012.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1


    Tijd: van 19:30 tot 19:35

  2. 2


    Tijd: van 19:35 tot 19:40

  3. 3


    Tijd: van 19:40 tot 19:45
    Toelichting Commissie: rondvraag op dit beleidsterrein en rondvraag algemeen.

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Rondvraag algemeen: ontsluiting Westfries Archief en OBD Noordwest via Provincialeweg
  4. 3.a


    Tijd: van 19:45 tot 20:30
    Portefeuillehouder: Wethouder Pijl
    Toelichting Commissie: Het raadsvoorstel behandelt twee onderwerpen, namelijk 1. de Evaluatie van de aanpassing parkeerbeleid 2012 en 2. het bijstellen van de begrote inkomsten uit parkeren.

    1. Evaluatie aanpassing parkeerbeleid 2012.
      Op 1 januari 2012 is een aantal aanpassingen in het parkeerbeleid ingevoerd en afspraak was dat deze na een jaar zouden worden geëvalueerd. Op basis van de evaluatie wordt de raad voorgesteld de volgende maatregelen vast te stellen:
      a. De contracten met GSM providers Parkmobile, Parkline, Yellowbrick en SMSparking te continueren en voor de kosten € 9.000 te ramen. Uit de evaluatie blijkt dat betaling van parkeergeld via GSM een succes is.
      b. Gratis parkeren tot 12:00 uur in de garages Jeudje en Het Park continueren, en de inkomsten uit de garage met € 20.000 structureel af te ramen. Uit de evaluatie blijkt dat de bezetting van de garages is toegenomen en het verlies aan inkomsten beperkt is gebleven.
      c. De tariefsverhoging van 10% continueren, en de € 70.000 aan extra inkomsten structureel in de begroting op te nemen. Hierdoor wordt de daling van inkomsten uit parkeren afgeremd.
      d. De tariefsverhoging van de tweede vergunning te continueren. Uit de evaluatie blijkt dat het aantal huishoudens met meer dan één parkeervergunning is afgenomen en dat er meer inkomsten zijn.
    2. Bijstellen van de begrote inkomsten uit parkeren.
      Voorgesteld wordt de begrote inkomstenraming uit parkeren van 2010 te continueren en 2013 met € 200.000 en vanaf 2014 structureel met € 300.000 af te ramen. Aanleiding vormt economische situatie, waardoor er minder parkeerders zijn die bovendien minder lang parkeren.
      Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.
  5. 4


    Tijd: van 20:30 tot 20:35
    Toelichting Commissie: rondvraag op dit beleidsterrein.

  6. 4.a


    Tijd: van 20:35 tot 21:05
    Portefeuillehouder: Wethouder Pijl
    Toelichting Commissie: Op 15 december 2009 heeft de raad het Bomenbeleidsplan Hoorn vastgesteld. Bij de vaststelling van het plan is een motie aangenomen over beeldbepalende bomen. Om die uit te kunnen voeren is de nota Waardevolle bomen (bijlage 1) opgesteld. Deze nota bevat criteria aan de hand waarvan kan worden bepaald of er sprake is van een waardevolle boom en een werkwijze om tot die bepaling te komen. Verder heeft een grondige evaluatie plaatsgevonden van het Bomenbeleidsplan (bijlage 2). De raad wordt gevraagd het volgende te besluiten:

    1. de criteria en werkwijze bepalen waardevolle bomen vast te stellen, waarbij de belangrijkste punten zijn:
      • de leeftijd, verschijningsvorm en conditie van de boom en of deze specifieke dendrologische (*) of cultuurhistorische kenmerken heeft;
      • de lijst waardevolle bomen wordt extra toetssteen bij de verlening van een kapvergunning;
      • alle inwoners van Hoorn kunnen een waardevolle boom die zich in het openbaar gebied op gemeentegrond bevindt aanmelden; er kan pas sprake zijn van een aanmelding als die door ten minste drie personen wordt gedaan;
    2. kennis te nemen van de evaluatie van het Bomenbeleidsplan.

    (*) dendrologische kenmerken = boomkundige kenmerken, hiermee wordt bedoeld: de boom komt weinig voor, is een zeldzame soort, varieteit of bijzondere groeivorm.
    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.

  7. 5


    Tijd: van 21:05 tot 21:10
    Toelichting Commissie: rondvraag op dit beleidsterrein.

  8. 5.a


    Tijd: van 21:10 tot 21:40
    Portefeuillehouder: Burgemeester Van Veldhuizen
    Toelichting Commissie: De beleidsnotitie Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2011 is op onderdelen verouderd en aan vernieuwing toe. Daarom wordt de raad nu gevraagd deze beleidsnotitie in te trekken en het (nieuwe) Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2013 (bijlage 1) vast te stellen. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van 2011 zijn:

    • het Manifest Duurzaam inkopen is toegevoegd;
    • de doelstelling social return is aangescherpt;
    • bij meervoudig onderhands is toegevoegd dat zo mogelijk 1 regionale en 1 landelijke ondernemer wordt uitgenodigd;
    • past performance is opgenomen, zodat prestaties van leveranciers kunnen worden meegenomen in vervolg aanbestedingen;
    • er is een klachtenregeling is toegevoegd.
      Het VNG Model Inkoopbeleid is als uitgangspunt gebruikt. Met dit nieuwe beleid wordt ook invulling gegeven aan de op 5 februari 2013 aangenomen motie over inbreng van het regionale bedrijfsleven (bijlage 2).
      Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.
  9. 6


    Tijd: van 21:40 tot 21:45
    Toelichting Commissie: rondvraag op dit beleidsterrein en rondvraag algemeen.

  10. 6.a


    Tijd: van 21:45 tot 22:15
    Portefeuillehouder: Wethouder Ruppert
    Toelichting Commissie: De raad wordt gevraagd om voor 2013 een budget van € 119.000 en voor 2014 een budget van € 424.500 beschikbaar te stellen voor de lokale (Hoornse) voorbereiding van de decentralisaties. Dit budget wordt aangewend voor:
    o Teamleiding, coördinatie en ondersteuning voor proeftuinen gebiedsteams. In Hoorn wordt er al met de drie Centra voor Jeugd en Gezin (CJG's) gewerkt in gebiedsteams. De decentralisaties bieden kans om nu ook de nieuwe taken vanuit de andere aandachtsgebieden (AWBZ, Passend Onderwijs en Participatiewet) en de nieuwe taken vanuit de Jeugdwet hier onder te brengen en de dwarsverbanden hiertussen te vinden. De wijze waarop dit moet plaatsvinden moet in 2014 worden “uitgeprobeerd” aan de hand van proeftuinen. Hierbij wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de (goed functionerende) bestaande voorzieningen. In november/december 2013 wordt er een advies voorgelegd aan de raad over de kaders die kunnen worden gehanteerd bij het werken in gebiedsteams, waarna begin 2014 wordt gestart met het proefdraaien met gebiedsteams. De ervaringen uit deze proeftuinen worden tezijnertijd voorgelegd aan de raad zodat er keuzes kunnen worden gemaakt over definitieve invulling van de gebiedsteams.
    o Projectleiding.
    o Inhuur externe expertise voor complexe vraagstukken (vooral op het gebied van Jeugdzorg).
    o Sociale kaart en Sociale monitor.
    In de Kadernota 2012 en in de Begroting 2013 is hiervoor reeds een toereikende achtervang gereserveerd (“zachte landing decentralisaties”).
    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.

  11. 6.b


    Tijd: van 22:15 tot 23:00
    Portefeuillehouder: Wethouder Louwman
    Toelichting Commissie: Op 2 juli 2013 heeft de gemeenteraad besloten om als korte termijn oplossing de extra nachtopvang van dnoDoen aan de Scheerder 1 tot 1 november 2013 open te houden. Momenteel wordt door de ketenpartners (inclusief het Leger des Heils) een lange termijn oplossing uitgewerkt. Deze oplossing is (nog) niet gereed om aan te bieden aan de gemeenteraad voor besluitvorming. Extra nachtopvang voor de zorgmijders blijft nodig zolang er nog geen lange termijn oplossing is en daarom wordt de raad gevraagd om de extra nachtopvang nog open te houden tot 1 mei 2014. Het streven is daarbij om de nachtopvang te verplaatsen naar een plek buiten de woonwijk en het college probeert in de korte tijd die er is een combinatie te maken van de korte en lange termijn oplossing voor de opvang van de zorgmijders. Daarnaast wordt de raad gevraagd in de jaren 2013 en 2014 in totaal € 10.000,- beschikbaar te stellen voor de dagopvang van zorgmijders op de vrijdagochtend. Ook wordt de raad gevraagd om een incidenteel budget van € 28.817 beschikbaar te stellen voor de gemaakte kosten na het steekincident in de extra nachtopvang.
    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad

  12. 7


    Tijd: van 23:00 tot 23:00