- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- W. van Hilten
- Toelichting
-
NB:
20.00 - 21.00 uur: Parallelle sessie: onderzoek verbouw stadhuis/raadszaal in vergaderzaal C012. - Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Tijd: van 20:00 tot 20:05 -
2
Tijd: van 20:05 tot 20:10 -
3
Tijd: van 20:10 tot 20:15
Toelichting Commissie: rondvraag op dit beleidsterrein en rondvraag algemeen. -
3.a
Tijd: van 20:15 tot 21:00
Portefeuillehouder: Burgemeester Van Veldhuizen
Toelichting Commissie: De twee vaartuigen van de brandweer moeten vervangen worden wegens ouderdom (slechte staat van onderhoud). De incidentbestrijding op het water is nu niet voldoende en de gemeente Hoorn moet voldoen aan de wet- en regelgeving op het water. De vervanging moet passen binnen de zorgplicht die de gemeente Hoorn heeft bij de incidentbestrijding op het Hoorns deel van het Markermeer en binnen de havenhoofden. Er zijn 3 opties onderzocht. In de nabije toekomst is het de wens tot verdere samenwerking met de KNRM te komen door het openen van een reddingsstation in Hoorn. Het college stelt de raad voor te kiezen voor de optie 3, het leasen van een vaartuig van de KNRM, omdat deze optie het beste aansluit op deze toekomstige ontwikkeling. De raad wordt gevraagd de hiervoor al beschikbare ruimtevrager vrij te geven en de structurele jaarlijkse financiële leasekosten van € 32.720 vanaf 2013 ten laste te brengen van het begrotingsresultaat.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.Bijlagen
-
4
Tijd: van 21:00 tot 21:05
Toelichting Commissie: rondvraag op dit beleidsterrein. -
4.a
Tijd: van 21:05 tot 21:30
Portefeuillehouder: Wethouder Pijl
Toelichting Commissie: Het geluidsscherm langs de Provincialeweg, gesitueerd tussen de
Vredehoftunnel en de Liornestraat en de schermen aan de overzijde ter hoogte van de Geldelozeweg, zijn in slechte staat en vormen een risico voor de veiligheid.
Vervanging is noodzakelijk omdat plaatselijk herstel en/of verder uitstel niet verantwoord is. Daarnaast ontbreekt ter hoogte van het te vervangen scherm de openbare verlichting op het stuk rijbaan en fietspad. Vanuit oogpunt van verkeersveiligheid en sociale veiligheid is het plaatsen van openbare verlichting gewenst. De werkzaamheden worden gecombineerd in één project. Dit leidt tot financieel schaalvoordeel (werk met werk maken). Ook wordt daardoor de hinder voor de buurt en het verkeer tot het minimum beperkt.
De raad wordt gevraagd een krediet beschikbaar te stellen voor de vervanging van het geluidsscherm en een krediet beschikbaar te stellen voor het plaatsen van de openbare verlichting.
NB: de bedragen van de kredieten zijn vertrouwelijk in verband met aanbesteding. Raads- en commissieleden krijgen vertrouwelijk inzicht in deze bedragen via de apart toegezonden vertrouwelijke bijlage 3.
De bijlagen 1 en 2 zijn voor degenen die de vergaderset op papier ontvangen apart bijgevoegd.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.Bijlagen
-
5
Tijd: van 21:30 tot 21:35
Toelichting Commissie: rondvraag op dit beleidsterrein. -
5.a
Tijd: van 21:35 tot 22:05
Portefeuillehouder: Wethouder Westenberg
Toelichting Commissie: Op 13 maart 2012 heeft de raad de voorlopige exploitatieopzet van de MFA”de Kreek” vastgesteld. Deze was nog voorlopig omdat de bouw (zuidelijke schoolgedeelte) van de MFA “de Kreek” nog in volle gang was en het beheer en de exploitatie nog aanbesteed moesten worden. Het gebouw is opgeleverd en op 4 september 2012 in gebruik genomen. Op basis van de nieuwe gegevens heeft de definitieve exploitatieopzet van de MFA “de Kreek” per saldo een nadeel op voor de begroting van 2013 van € 165.500 (een nadeel van € 244.000 op de huur voor welzijnsinstellingen minus het voordeel van een lagere storting van € 78.500 in de reserve Welzijnsvoorzieningen Bangert en Oosterpolder). Een deel van het tekort ad € 75.000 is al eerder aangekondigd. Daarnaast zijn de kosten met € 9.000 toegenomen door autonome ontwikkelingen zoals de btw verhoging. Voorts is de exploitatie na de aanbesteding voor € 81.500 op een aantal onderdelen aangepast.
De raad wordt geadviseerd de definitieve exploitatieopzet van de MFA “de Kreek” en de hierbij behorende begrotingswijziging vast te stellen.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.Bijlagen
-
6
Tijd: van 22:05 tot 22:10
Toelichting Commissie: rondvraag op deze beleidsterreinen. -
6.a
Tijd: van 22:10 tot 23:00
Portefeuillehouder: Wethouder Ruppert, Wethouder Westenberg
Toelichting Commissie: Het Rijk bezuinigt vanaf 2012 fors en structureel (meer dan 50%) op het gemeentelijk budget voor re-integratie. Het voorlopig budget voor 2013 bedraagt 2,2 miljoen. De verwachting is dat de komende jaren de middelen voor re-integratie verder zullen afnemen, maar niet bekend is in welke mate. Door de halvering van het re-integratiebudget voor 2013, de toenemende werkloosheid en het groeiend aantal mensen dat een beroep doet op bijstand, is doorgaan met de huidige aanpak budgettair niet langer haalbaar. Voorgesteld wordt te kiezen voor een andere aanpak, waarbij toch dezelfde resultaten kunnen worden bereikt. De klant komt niet meer in dienst bij een re-integratiebureau, maar wordt met behoud van bijstand geplaatst/gedetacheerd bij een werkgever. Deze werkwijze ontlast het re-integratiebudget aanzienlijk, omdat de gemeente dan geen salariskosten meer betaalt vanuit dit budget. De hogere bijstandskosten kunnen worden opgevangen vanuit een hogere bijdrage vanuit het Rijk. Het Participatiebudget omvat ook inburgering en volwasseneneducatie. Deze onderdelen komen aan bod in de bijlagen omdat deze onderdelen vooral inhoudelijk in beweging zijn en thans geen specifieke besluitvorming vragen.
De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de voorgestelde aanpak en inzet van het Participatiebudget voor 2013.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.Bijlagen
-
7
Tijd: van 23:00 tot 23:00