- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Arnica Gortzak
- Toelichting
-
NB:
LET OP, NIEUWE AANVANGSTIJD: 19.00.
Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 21 maart 2024 voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl).
Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
Wilt u inspreken?
Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen inspreken bij de commissievergadering.
Wilt u inspreken op een agendapunt? Neem dan uiterlijk 3 uur voor de start van de vergadering contact op met de griffie.
Wilt u inspreken over zaken die niet op de agenda staan? Dan kunt u aan het begin van de vergadering de commissie toespreken in de publieksrondvraag. Neem dan uiterlijk 3 uur voor de vergadering contact op met de griffie.
U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl.
Uitzending
Agendapunten
-
100:11:59 - 00:12:00 - Arnica Gortzak00:12:00 - 00:14:46 - Arnica Gortzak
-
200:13:39 - 00:14:46 - Arnica Gortzak
-
300:13:42 - 00:14:46 - Arnica Gortzak
-
400:14:02 - 00:14:46 - Arnica Gortzak00:14:46 - 00:15:21 - Diana Dekker00:15:21 - 00:20:49 - René Assendelft00:20:49 - 00:21:24 - Diana Dekker00:21:24 - 00:21:58 - René Assendelft00:21:58 - 00:23:14 - Roger Tonnaer00:23:14 - 00:24:37 - René Assendelft00:24:37 - 00:25:28 - Roger Tonnaer00:25:28 - 00:25:58 - Chris de Meij00:25:58 - 00:26:55 - René Assendelft00:26:55 - 00:27:16 - Niek Heijne00:27:16 - 00:29:46 - Arnica Gortzak
-
500:27:48 - 00:29:46 - Arnica Gortzak
-
5.1
Begin 2023 is een nieuwe aanloop genomen voor de ontwikkelingen in het Eikstraatkwartier. De beide schoolbesturen Penta (Mariaschool) en SCIO (Montessorischool) pakken als bouwheer hun (ver)nieuwbouwproject op. De Mariaschool op de deellocatie Eikstraat - Abbingstraat. De Montessorischool op de deellocatie Johan Messchaertstraat - Eikstraat, ook wel de RAC-parkeerlocatie. Op deze twee deellocaties én op de deellocatie aan de Wilhelminalaan is ook woningbouw gepland. Specifiek voor het deel woningen is een concept Nota van Uitgangspunten (NvU) opgesteld. Het college geeft dit concept vrij voor overleg met omgeving en de algemene raadscommissie. In de NvU zijn de beleidsuitgangspunten van de gemeente terug te vinden waar het plan voor de bouw van de woningen aan moet voldoen. Ook het gevolgde participatietraject met de omwonenden en hun inbreng is hierin opgenomen. In deze voorfase van participatie leverde de omgeving belangrijke input via met name verschillende deelwerkgroepen en tijdens een inloopbijeenkomst. Belangrijke onderwerpen voor omwonenden zijn: behoud karakteristieke uitstraling (beeldkwaliteit), verkeer, parkeren, groen en spelen. Daarnaast spreken meerdere bewoners de voorkeur uit om in hun buurt door te stromen naar een nieuwe woning. Met het vrijgeven van de concept-NvU worden omwonenden tijdens een buurtbijeenkomst geïnformeerd over wat met hun inbreng gedaan is en zij mogen daar nogmaals op reageren. Zoals gebruikelijk wordt ook de algemene raadscommissie gevraagd haar mening te geven over de uitgangspunten. Met de reacties van omwonenden en van de algemene raadscommissie wordt de NvU afgerond. Deze wordt door het college definitief vastgesteld en vormt de basis voor het vervolg. Met de definitieve vaststelling van de NvU wordt het college tegelijkertijd voorgesteld een tenderprocedure te doorlopen voor partnerselectie.
Vragen van het college aan de raadscommissie voor de meningvormende bespreking zijn:
1. Wat wil de algemene raadscommissie aan het college meegeven wanneer het college de nota van uitgangspunten vaststelt?
2. Vindt de algemene raadscommissie de wijze waarop met de inbreng van de omwonenden wordt omgegaan toereikend?
3. Wat zijn voor de algemene raadscommissie belangrijke aandachtspunten (inhoudelijk en proces) bij de uitwerking van de drie deelgebieden in het Eikstraatkwartier?
60 MINUTEN
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd het college te adviseren over de volgende vragen:
1. Wat wil de algemene raadscommissie aan het college meegeven wanneer het college de nota van uitgangspunten vaststelt?
2. Vindt de algemene raadscommissie de wijze waarop met de inbreng van de omwonenden wordt omgegaan toereikend?
3. Wat zijn voor de algemene raadscommissie belangrijke aandachtspunten (inhoudelijk en proces) bij de uitwerking van de drie deelgebieden in het Eikstraatkwartier?++
++Toezeggingen
Onderwerp Gesprek bewoners Eikstraatkwartier Input nota van uitgangspunten Start mobiliteitsonderzoek Verdeling sociale - middeldure - dure woningen 00:27:49 - 00:29:46 - Arnica Gortzak00:29:46 - 00:33:43 - De heer Kollen00:33:43 - 00:34:23 - Marion van der Bijl00:34:23 - 00:34:51 - Robert Vinkenborg00:34:51 - 00:35:04 - De heer Kollen00:35:04 - 00:35:17 - Rob Droste00:35:17 - 00:36:10 - De heer Kollen00:36:10 - 00:36:15 - Arnica Gortzak00:36:15 - 00:40:01 - Mevrouw Aardse00:40:01 - 00:40:19 - Roger Tonnaer00:40:19 - 00:40:49 - Mevrouw Aardse00:40:49 - 00:41:27 - Chris de Meij00:41:27 - 00:42:32 - Mevrouw Aardse00:42:32 - 00:43:11 - Roger Tonnaer00:43:11 - 00:43:55 - Mevrouw Aardse00:43:55 - 00:47:50 - De heer van Leeuwen00:47:50 - 00:48:19 - Niek Heijne00:48:19 - 00:49:09 - De heer van Leeuwen00:49:09 - 00:49:15 - Chris de Meij00:49:15 - 00:49:56 - De heer van Leeuwen00:49:56 - 00:53:56 - mevrouw Appel00:53:56 - 00:54:13 - Lisa Klinkenberg00:54:13 - 00:55:44 - mevrouw Appel00:55:44 - 00:56:27 - Jessica Visser00:56:27 - 00:56:37 - mevrouw Appel00:56:37 - 00:56:59 - Roger Tonnaer00:56:59 - 00:57:42 - mevrouw Appel00:57:42 - 00:58:42 - Robert Vinkenborg00:58:42 - 00:58:44 - mevrouw Appel00:58:44 - 00:58:53 - Arnica Gortzak00:58:53 - 01:03:25 - Mevrouw Reus01:03:25 - 01:03:44 - Chris de Meij01:03:44 - 01:04:17 - Mevrouw Reus01:04:17 - 01:04:30 - Niek Heijne01:04:30 - 01:05:35 - Mevrouw Reus01:05:35 - 01:05:58 - Rob Droste01:05:58 - 01:06:52 - Mevrouw Reus01:06:52 - 01:07:21 - Jessica Visser01:07:21 - 01:07:31 - Arnica Gortzak01:07:31 - 01:10:28 - mevrouw Remmers01:10:28 - 01:10:47 - Rob Brandhoff01:10:47 - 01:11:09 - mevrouw Remmers01:11:09 - 01:12:44 - Roger Tonnaer01:12:44 - 01:13:11 - Arnica Gortzak01:13:11 - 01:13:30 - Roger Tonnaer01:13:30 - 01:14:02 - mevrouw Remmers01:14:02 - 01:18:04 - De heer van Dijk01:18:04 - 01:18:39 - Rob Droste01:18:39 - 01:19:22 - De heer van Dijk01:19:22 - 01:24:15 - De heer Ooievaar01:24:15 - 01:24:38 - Roger Tonnaer01:24:38 - 01:26:08 - De heer Ooievaar01:26:08 - 01:27:25 - Arnica Gortzak01:27:25 - 01:29:27 - Marion van der Bijl01:29:27 - 01:31:59 - Robert Vinkenborg01:31:59 - 01:32:21 - Jeroen van der Veer01:32:21 - 01:33:06 - Robert Vinkenborg01:33:06 - 01:35:28 - Rob Brandhoff01:35:28 - 01:36:21 - Robert Vinkenborg01:36:21 - 01:36:52 - Rob Droste01:36:52 - 01:37:33 - Rob Brandhoff01:37:33 - 01:38:00 - Roger Tonnaer01:38:00 - 01:38:44 - Rob Brandhoff01:38:44 - 01:40:46 - Rob Droste01:40:46 - 01:41:09 - Marion van der Bijl01:41:09 - 01:41:21 - Rob Droste01:41:21 - 01:41:27 - Arnica Gortzak01:41:27 - 01:43:28 - Chris de Meij01:43:28 - 01:43:56 - Rob Droste01:43:56 - 01:44:42 - Chris de Meij01:44:42 - 01:45:07 - Rob Droste01:45:07 - 01:45:55 - Chris de Meij01:45:55 - 01:46:37 - Robert Vinkenborg01:46:37 - 01:47:21 - Chris de Meij01:47:21 - 01:47:57 - Robert Vinkenborg01:47:57 - 01:48:31 - Chris de Meij01:48:31 - 01:50:39 - Bram Berendse01:50:39 - 01:51:12 - Marion van der Bijl01:51:12 - 01:51:38 - Rob Droste01:51:38 - 01:53:57 - Roger Tonnaer01:53:57 - 01:54:18 - Rob Droste01:54:18 - 01:54:30 - Roger Tonnaer01:54:30 - 01:54:48 - Niek Heijne01:54:48 - 01:55:25 - Roger Tonnaer01:55:25 - 01:57:42 - Jeroen van der Veer01:57:42 - 01:57:51 - Roger Tonnaer01:57:51 - 01:58:43 - Jeroen van der Veer01:58:43 - 01:59:17 - Marion van der Bijl01:59:17 - 01:59:44 - Jeroen van der Veer01:59:44 - 01:59:54 - Rob Droste01:59:54 - 02:00:44 - Jeroen van der Veer02:00:44 - 02:02:44 - Niek Heijne02:02:44 - 02:07:04 - Jessica Visser02:07:04 - 02:07:47 - Rob Brandhoff02:07:47 - 02:07:55 - Jessica Visser02:07:55 - 02:08:46 - Rob Droste02:08:46 - 02:08:57 - Bram Berendse02:08:57 - 02:09:22 - Jessica Visser02:09:22 - 02:10:49 - Chris de Meij02:10:49 - 02:11:11 - Jessica Visser02:11:11 - 02:11:52 - Roger Tonnaer02:11:52 - 02:11:57 - Jessica Visser02:11:57 - 02:13:59 - Lisa Klinkenberg02:13:59 - 02:17:15 - Jacob Jan Kooyman van Guldener02:18:39 - 02:28:20 - René Assendelft02:28:20 - 02:29:07 - Marion van der Bijl02:29:07 - 02:29:15 - René Assendelft02:29:15 - 02:30:12 - Roger Tonnaer02:30:12 - 02:30:56 - René Assendelft02:30:56 - 02:31:10 - Niek Heijne02:31:10 - 02:32:14 - René Assendelft02:32:14 - 02:32:53 - Jeroen van der Veer02:32:53 - 02:34:15 - René Assendelft02:34:15 - 02:34:42 - Bram Berendse02:34:42 - 02:35:38 - René Assendelft02:35:38 - 02:35:50 - Rob Droste02:35:50 - 02:36:40 - René Assendelft02:36:40 - 02:37:04 - Robert Vinkenborg02:37:04 - 02:38:07 - René Assendelft02:38:07 - 02:38:38 - Rob Brandhoff02:38:38 - 02:39:12 - René Assendelft02:39:12 - 02:39:54 - Chris de Meij02:39:54 - 02:40:38 - René Assendelft02:40:38 - 02:41:06 - Jacob Jan Kooyman van Guldener02:41:06 - 02:42:23 - René Assendelft02:42:23 - 02:42:41 - Arnica Gortzak02:42:41 - 02:54:37 - SCHORSING -
5.2
De ambitie is om de binnenstad te ontwikkelen tot de huiskamer van de stad. Afgelopen jaar is er een actie-agenda samengesteld die onder meer gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van onze binnenstad. Deze actie-agenda is ontwikkeld in samenwerking met belanghebbenden uit de stad. De agenda bevat concrete acties die bedoeld zijn om onze binnenstad aantrekkelijker te maken, zoals het vergroenen van de omgeving en het verminderen van leegstand. De opbrengst van de meningvormende bespreking in de raad over de actie-agenda, het programmaplan en de evaluatie Programma Waterfront is meegenomen in de actie-agenda. De actie-agenda is op 6 februari door het college van Burgemeester en Wethouders vastgesteld. Om zowel in- als extern goed samen te kunnen werken en de activiteiten in samenhang te kunnen uitvoeren, is gekozen voor een programmatische aanpak. De resultaten van de evaluatie van het programma Waterfront zijn meegenomen in het programmaplan van het Programma Binnenstad & Waterfront.
60 MINUTEN
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Het programmaplan Binnenstad& Waterfront vast te stellen waarin de strategische doelen zijn: 1) Een aantrekkelijk aanbod: het nastreven van een mix van centrumfuncties, het vergroten van de herkenbaarheid en het verminderen van leegstand 2) Bezoekers stimuleren: het trekken van meer bezoekers die langer verblijven, meer besteden en vaker terugkomen voor de kernkwaliteiten van Hoorn. Hierbij gaat extra aandacht naar het trekken van bezoekers buiten het hoogseizoen. 3) Bedrijvigheid bevorderen: stimuleren en versterken van de (kennis)economie in de binnenstad. Een indicator voor succes is een toename van banen en werkplekken in de binnenstad. 4) Verblijfsklimaat verbeteren: bijvoorbeeld meer groen en meer ruimte voor de voetganger en fietser. Essentieel daarbij zijn betere loopverbindingen in de binnenstad, bijvoorbeeld tussen het stationsgebied, het kernwinkelgebied, de havens en het stadsstrand.
2. De evaluatie Programma Waterfront vast te stellen.
3. Voor 2024 een bedrag van € 100.000 beschikbaar te stellen als werkbudget. Dit bedrag is bij het besluit om te starten met het programma Binnenstad & Waterfront voor het jaar 2024 op een stelpost gezet. Deze wordt door het vaststellen van bijgevoegde begrotingswijziging overgeboekt naar het programma.
4. De bij dit besluit behorende begrotingswijziging vast te stellenToezeggingen
Onderwerp Uitvoeringsagenda economie tussen wal en schip 02:54:35 - 02:54:37 - SCHORSING02:54:37 - 02:55:53 - Arnica Gortzak02:55:53 - 02:57:56 - Diana Dekker02:57:56 - 02:59:27 - Rob Droste02:59:27 - 03:01:53 - Roger Tonnaer03:01:53 - 03:02:42 - Roy Drommel03:02:42 - 03:03:47 - Roger Tonnaer03:03:47 - 03:04:05 - Andre van Beusekom03:04:05 - 03:04:33 - Roger Tonnaer03:04:33 - 03:05:05 - Arnold Wegner03:05:05 - 03:05:38 - Roger Tonnaer03:05:38 - 03:08:00 - Lisa Klinkenberg03:08:00 - 03:08:19 - Diana Dekker03:08:19 - 03:08:51 - Lisa Klinkenberg03:08:51 - 03:09:39 - Roy Drommel03:09:39 - 03:10:09 - Roger Tonnaer03:10:09 - 03:10:26 - Roy Drommel03:10:26 - 03:12:31 - Debbie Katers03:12:31 - 03:14:17 - Kees Maas03:14:17 - 03:14:36 - Diana Dekker03:14:36 - 03:15:00 - Kees Maas03:15:00 - 03:15:17 - Roger Tonnaer03:15:17 - 03:15:48 - Kees Maas03:15:48 - 03:16:57 - Jeroen van der Veer03:16:57 - 03:17:35 - Andre van Beusekom03:17:35 - 03:18:28 - Arnold Wegner03:18:28 - 03:18:49 - Wouter de Vries03:18:49 - 03:20:17 - Jessica Visser03:20:17 - 03:21:01 - Roger Tonnaer03:21:01 - 03:21:21 - Jessica Visser03:21:21 - 03:21:38 - Arnica Gortzak03:21:38 - 03:31:21 - Arthur Helling03:31:21 - 03:32:21 - Roger Tonnaer03:32:21 - 03:33:12 - Arthur Helling03:33:12 - 03:35:03 - Roy Drommel03:35:03 - 03:35:21 - Arthur Helling03:35:21 - 03:35:52 - Rob Droste03:35:52 - 03:36:22 - Arthur Helling03:36:22 - 03:38:40 - René Assendelft03:38:40 - 03:39:41 - Kees Maas03:39:41 - 03:40:43 - Arnica Gortzak -
5.3
Op 17 oktober is de Nota van Uitgangspunten (NvU) De Compagnie 1 in de raadsvergadering vastgesteld. Hierin zijn alle eisen en wensen voor de herontwikkeling van De Compagnie 1 vastgelegd. Vervolgens heeft de grondeigenaar, het Rijksvastgoedbedrijf, bureau Urhahn opdracht gegeven om aan de hand van deze nota een Stedenbouwkundig Plan en een Beeldkwaliteitsplan op te stellen. Beide documenten vormen straks voor de koper van de gronden belangrijke kaders voor de ontwikkeling van de bouwplannen en het inrichtingsplan. Het Stedenbouwkundig Plan en het Beeldkwaliteitsplan zijn nu gereed en kunnen worden vastgesteld.
45 MINUTEN
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuten
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. In te stemmen met bijgevoegd Stedenbouwkundig Plan De Compagnie 1 en het te hanteren als aanvullend ruimtelijk kader.
2. In te stemmen met bijgevoegd Beeldkwaliteitsplan De Compagnie 1.Toezeggingen
Onderwerp Kostenplaatje spoorwegovergang Opslaglocatie stoomtram Raadsbrief toevoegen middeldure koop 03:40:41 - 03:40:43 - Arnica Gortzak03:41:45 - 03:42:48 - Arnica Gortzak03:42:48 - 03:44:09 - Rob Brandhoff03:44:09 - 03:46:00 - Aart Ruppert03:46:00 - 03:47:07 - Jessica Visser03:47:07 - 03:48:33 - Roger Tonnaer03:48:33 - 03:50:47 - Jacob Jan Kooyman van Guldener03:50:47 - 03:51:31 - Bram Berendse03:51:31 - 03:52:17 - Rob Droste03:52:17 - 03:53:10 - Lisa Klinkenberg03:53:10 - 03:54:27 - Chris de Meij03:54:27 - 03:55:50 - Jeroen van der Veer03:55:50 - 03:56:44 - Niek Heijne03:56:44 - 03:58:07 - Marion van der Bijl03:58:07 - 03:59:00 - Jeroen van der Veer03:59:00 - 04:12:48 - Arthur Helling04:12:48 - 04:13:16 - Arnica Gortzak04:13:16 - 04:14:23 - Chris de Meij04:14:23 - 04:15:29 - Arthur Helling04:15:29 - 04:15:56 - Jeroen van der Veer04:15:56 - 04:16:42 - Arthur Helling04:16:42 - 04:16:46 - Jacob Jan Kooyman van Guldener04:16:46 - 04:16:57 - Bram Berendse04:16:57 - 04:17:53 - Arthur Helling04:17:53 - 04:18:01 - Aart Ruppert04:18:01 - 04:19:07 - Arthur Helling04:19:07 - 04:20:28 - Marion van der Bijl04:20:28 - 04:20:51 - Jessica Visser04:20:51 - 04:21:45 - Arthur Helling04:21:45 - 04:23:36 - Roger Tonnaer04:23:36 - 04:24:22 - Arthur Helling -
704:23:48 - 04:24:22 - Arthur Helling