- Locatie
Digitaal (via iBabs Connect)
- Voorzitter
- Niek Heijne
- Toelichting
-
Let op: deze digitale vergadering start om 19:00 uur, vanaf 18:30 uur start de inloop.
NB:
- Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 19 november voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
Wilt u inspreken?
De commissie heeft vanwege de huidige ontwikkelingen m.b.t. Covid19 besloten haar vergaderingen digitaal te houden. Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met de griffie.
Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen wel inspreken bij de commissievergadering.
- wilt u inspreken op een agendapunt of over zaken die niet op de agenda staan? Dan kunt u uw bijdrage schriftelijk indienen via griffie@hoorn.nl
- zodra uw bijdrage ontvangen is, wordt deze beschikbaar gesteld aan de raads- en commissieleden.
U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl
Uitzending
Agendapunten
-
100:00:10 - 00:02:45 - Niek Heijne
-
2Publieksrondvraag - 19:00
-
300:01:47 - 00:02:45 - Niek Heijne
-
4Rondvraag algemeen - 19:10
-
5A-agenda - 19:15
-
5.1
Op 24 september 2019 heeft de raad de uitgangspunten voor de gebiedsontwikkeling Poort van Hoorn vastgesteld. Deze uitgangspunten zijn het afgelopen jaar verder uitgewerkt in een Stedenbouwkundig plan en een Businesscase. Het Stedenbouwkundig plan geeft concreet richting aan de ontwikkeling van het stationsgebied en de locatie Pelmolenpad/Prisma. Er is ruimte voor ruim duizend woningen, verplaatsing van het busstation, een nieuwe traverse over het spoor, een onder- en bovengrondse parkeergarage, fietsenstallingen aan de noord- en zuidzijde van het station en diverse stedelijke voorzieningen. Het college stelt de raad voor om het Stedenbouwkundig plan vast te stellen. De Businesscase laat zien dat deze ontwikkeling mogelijk is binnen de financiële kaders die de raad eerder heeft gesteld, indien de beschikbare middelen breder worden ingezet dan bedoeld in het raadsbesluit van 4 april 2017. Daarom stelt het college de raad voor om de betreffende middelen in te zetten voor de totale ontwikkeling. Het Stedenbouwkundig plan en de Businesscase maken integraal onderdeel uit van de te sluiten Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Hoorn, de provincie Noord-Holland, NS en ProRail. Het college stelt de raad voor om deze Samenwerkingsovereenkomst verder uit te werken en vervolgens door het college te laten ondertekenen.
Indeling spreektijd:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 4 minuten
Aansluitend debat: (max.) 60 minuten
Reactie college op debat: (max.) 60 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 10 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Het ‘Stedenbouwkundig plan Poort van Hoorn’ d.d. 4 november 2020 vast te stellen, waarvan de kernpunten zijn:
a. het schaalbaar realiseren van een openbare parkeervoorziening geschikt voor het parkeren van minimaal 1.050 auto’s;
b. het realiseren van fietsenstallingen ten noorden en ten zuiden van het station, bij elkaar geschikt voor het stallen van ongeveer 3.700 fietsen;
c. het realiseren van een nieuwe traverse met verblijfskwaliteit, die zowel een functie heeft voor het station als voor het verbinden van de gebieden ten noorden en ten zuiden van het spoor;
d. het realiseren van een toekomstbestendig busstation in het noordelijk stationsgebied;
e. het realiseren van ongeveer 15.000 m2 programma ten behoeve van een nader te bepalen mix van maatschappelijke, culturele of andere functies, die bijdragen aan de levendigheid in het gebied;
f. het realiseren van ongeveer 49.000 m2 woonprogramma in de stationsgebieden noord en zuid, in combinatie met een daarbij passend mobiliteitsconcept en bijbehorende voorzieningen;
g. het realiseren van minimaal 53.000 m2 woonprogramma op de locatie Pelmolenpad/Prisma, in combinatie met een daarbij passend mobiliteitsconcept en bijbehorende voorzieningen.
2. De financiële kaders voor de Poort van Hoorn te actualiseren conform de geheime financiële bijlage ‘Businesscase Poort van Hoorn’ d.d. 28 oktober 2020, waarvan de kernpunten zijn:
a. de beschikbare en toekomstige middelen binnen de reserve Poort van Hoorn in te zetten ter dekking van de totale in de Businesscase genoemde investeringen (actualisatie beslispunt 5 van het raadsbesluit van 4 april 2017);
b. het positieve resultaat van de ontwikkeling van de locatie Pelmolenpad/Prisma te storten in de ABR Grondzaken en te oormerken ter dekking van het geraamde tekort in de ontwikkeling van de stationsgebieden noord en zuid;
c. alle te genereren grondopbrengsten en te verkrijgen subsidies en bijdragen van derden voor het project Poort van Hoorn beschikbaar te houden en aan te wenden om tot een sluitende Businesscase Poort van Hoorn te komen.
3. Het college opdracht te geven een Samenwerkingsovereenkomst met NS, ProRail en de provincie Noord-Holland te sluiten (conform de inhoud van dit raadsvoorstel en waarvan het Stedenbouwkundig plan en de Businesscase onderdeel uitmaken), waarvan de kernpunten zijn:
a. partijen gaan een samenwerking aan voor het nader uitwerken van de verschillende deelprojecten van de Poort van Hoorn;
b. de bij een deelproject betrokken partijen sluiten een realisatieovereenkomst voor het realiseren van dat deelproject;
c. de verschillende deelprojecten worden in principe door de gemeente Hoorn gerealiseerd, waarbij rekening wordt gehouden met toegezegde cofinanciering en verkregen of nog te verkrijgen subsidies of overige bijdragen;
d. de gemeente Hoorn is voornemens publiekrechtelijke medewerking te verlenen aan de realisatie van het project, door een bestemmingsplan op te stellen en in procedure te brengen;
e. de provincie Noord-Holland draagt financieel bij aan het realiseren van het project;
f. de NS zegt toe een bijdrage aan het project te zullen leveren door middel van het onder voorwaarden verkopen en leveren van gedeelten van de bij NS in eigendom toebehorende percelen aan de gemeente Hoorn;
g. ProRail, NS en de provincie Noord-Holland dragen bij aan het project door hun kennis en kunde bij het realiseren van projecten in stationsomgevingen beschikbaar te stellen.
4. In aanvulling op deze besluiten het college opdracht te geven om:
a. de ontwikkeling van de stationsgebieden noord en zuid en de locatie Pelmolenpad/Prisma te bestempelen als ‘groot project’ en dit raadsbesluit te beschouwen als projectopdracht aan het college;
b. een intentieovereenkomst te sluiten met grondeigenaren die bij de ontwikkeling van de locatie Pelmolenpad/Prisma betrokken zijn en te starten met het voorbereiden en in procedure brengen van een bestemmingsplan om de realisatie van de locatie mogelijk te maken;
c. de ontwikkeling van de overige onderdelen van de Poort van Hoorn, te weten Vale Hen en Dampten/Berkhouterweg, voor te bereiden en een voorstel tot kaderstelling aan de raad aan te bieden.
5. De geheimhouding die het college volgens artikel 25 lid 2 en 3 van de Gemeentewet heeft opgelegd op bijlage 2 (Businesscase Poort van Hoorn d.d. 28 oktober 2020) op grond van artikel 10 lid 2 onder b en g van de Wet openbaarheid bestuur te bekrachtigen, waarbij de geheimhouding geldt tot alle deelprojecten zijn gerealiseerd.00:01:49 - 00:02:45 - Niek Heijne00:02:45 - 00:06:41 - Roger Tonnaer00:06:41 - 00:09:34 - Roy Drommel00:09:34 - 00:13:46 - Dick Bennis00:13:46 - 00:13:52 - Niek Heijne00:13:52 - 00:13:56 - Chris de Meij00:13:56 - 00:18:35 - Chris de Meij00:18:35 - 00:23:23 - Aart Ruppert00:23:23 - 00:23:36 - Niek Heijne00:23:36 - 00:27:38 - Kees Maas00:27:38 - 00:32:17 - Jeroen van der Veer00:32:17 - 00:35:14 - Arwin Rood00:35:14 - 00:37:58 - Arnold Wegner00:37:58 - 00:40:24 - Guido Breuker00:40:24 - 00:45:16 - René Assendelft00:45:16 - 00:45:31 - Niek Heijne00:45:31 - 00:46:41 - Aart Ruppert00:46:41 - 00:46:46 - Niek Heijne00:46:46 - 00:47:28 - Kees Maas00:47:28 - 00:49:09 - Roy Drommel00:49:09 - 00:50:51 - Roger Tonnaer00:50:51 - 00:51:12 - Roy Drommel00:51:12 - 00:51:18 - Niek Heijne00:51:18 - 00:53:02 - Dick Bennis00:53:02 - 00:55:29 - Jeroen van der Veer00:55:29 - 00:56:39 - Arnold Wegner00:56:39 - 00:57:35 - Chris de Meij00:57:35 - 00:59:31 - Arwin Rood00:59:31 - 01:01:28 - Roger Tonnaer01:01:28 - 01:01:45 - Arwin Rood01:01:45 - 01:01:58 - Roger Tonnaer01:01:58 - 01:03:13 - Arnold Wegner01:03:13 - 01:05:04 - Guido Breuker01:05:04 - 01:06:13 - René Assendelft01:06:13 - 01:07:35 - Chris de Meij01:07:35 - 01:08:37 - Aart Ruppert01:08:37 - 01:09:06 - Niek Heijne01:09:06 - 01:26:34 - SCHORSING01:26:34 - 01:27:55 - Niek Heijne01:27:55 - 01:53:20 - Samir Bashara01:53:20 - 01:53:49 - Niek Heijne01:53:49 - 01:55:16 - Aart Ruppert01:55:16 - 01:55:41 - Samir Bashara01:55:41 - 01:57:02 - Dick Bennis01:57:02 - 01:58:57 - Samir Bashara01:58:57 - 01:59:01 - Niek Heijne01:59:01 - 02:01:36 - Chris de Meij02:01:36 - 02:03:12 - Samir Bashara02:03:12 - 02:03:19 - Chris de Meij02:03:19 - 02:03:51 - Niek Heijne02:03:51 - 02:05:31 - Roger Tonnaer02:05:31 - 02:08:08 - Samir Bashara02:08:08 - 02:08:32 - Arnold Wegner02:08:32 - 02:10:19 - Samir Bashara02:10:19 - 02:10:23 - Niek Heijne02:10:23 - 02:12:35 - Kees Maas02:12:35 - 02:12:39 - Niek Heijne02:12:39 - 02:14:31 - Jeroen van der Veer02:14:31 - 02:16:35 - Samir Bashara02:16:35 - 02:17:32 - Guido Breuker02:17:32 - 02:17:40 - Niek Heijne02:17:40 - 02:18:10 - Dick Bennis02:18:10 - 02:20:16 - Niek Heijne -
702:18:57 - 02:20:16 - Niek Heijne