- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Arnica Gortzak
- Toelichting
-
NB:
- Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 27 februari 2020 voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
Wilt u inspreken?
Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen inspreken bij de commissievergadering.- wilt u inspreken op een agendapunt? Neem dan uiterlijk 3 uur voor de start van de vergadering contact op met de griffie.
- wilt u inspreken over zaken die niet op de agenda staan? Dan kunt u aan het begin van de vergadering de commissie toespreken in de publieksrondvraag. Neem dan uiterlijk een kwartier voor de vergadering contact op met de griffie.
U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl.
Uitzending
Agendapunten
-
100:00:05 - 00:02:26 - Arnica Gortzak
-
200:02:04 - 00:02:26 - Arnica Gortzak
-
3
Toelichting:
NB: Indien uw fractie een B-agendapunt wenst te bespreken (of een A-agendapunt niet wenst te bespreken), dient u dit bij het vaststellen van de agenda beargumenteerd kenbaar te maken.
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.
00:02:10 - 00:02:26 - Arnica Gortzak00:02:26 - 00:03:36 - Aart Ruppert00:03:36 - 00:03:41 - Arnica Gortzak00:03:41 - 00:04:08 - Onno Egtberts00:04:08 - 00:04:14 - Arnica Gortzak00:04:14 - 00:07:40 - Arthur Helling00:07:40 - 00:07:56 - Onno Egtberts00:07:56 - 00:08:37 - Arthur Helling00:08:37 - 00:09:11 - Jan Kollen00:09:11 - 00:09:58 - Arthur Helling00:09:58 - 00:10:51 - Aart Ruppert00:10:51 - 00:10:54 - Arnica Gortzak00:10:54 - 00:11:27 - Arthur Helling00:11:27 - 00:11:52 - Arnica Gortzak00:11:52 - 00:12:27 - Jan Kollen00:12:27 - 00:12:30 - Arnica Gortzak00:12:30 - 00:12:39 - Onno Egtberts00:12:39 - 00:13:16 - Arnica Gortzak -
400:12:53 - 00:13:16 - Arnica Gortzak00:13:16 - 00:14:14 - Chris de Meij00:14:14 - 00:15:28 - Simon Broersma00:15:28 - 00:15:55 - Chris de Meij00:15:55 - 00:16:01 - Arnica Gortzak00:16:01 - 00:16:25 - Roy Drommel00:16:25 - 00:16:30 - Arnica Gortzak00:16:30 - 00:16:50 - Onno Egtberts00:16:50 - 00:17:10 - Simon Broersma00:17:10 - 00:17:27 - Arwin Rood00:17:27 - 00:17:54 - Simon Broersma00:17:54 - 00:18:42 - Guido Breuker00:18:42 - 00:18:49 - Arnica Gortzak00:18:49 - 00:19:43 - Jeroen van der Veer00:19:43 - 00:20:12 - Simon Broersma00:20:12 - 00:21:20 - Arnica Gortzak
-
5A-agenda - 20:15
-
5.1
In de Fietsnota (‘Fietsend verder naar 2020’) staat een fietsverbinding tussen Klagerstuin en de Oostergouw beschreven als missende schakel in het fietsnetwerk. Op 9 juli 2019 heeft de gemeenteraad besloten een voorstel te willen ontvangen met verschillende varianten inclusief kostenraming en risicoanalyse.
Het college heeft verschillende varianten uitgewerkt en een extern bureau een risicoanalyse laten uitvoeren naar de eventuele spoorwegovergang tussen de Klagerstuin en de Oostergouw.
De fietsverbinding vraagt, met een inrichting volgens de landelijke standaard met een veilige spoorwegovergang, een investering van in totaal ruim €1.100.000, -. Het verwacht gebruik van de fietsverbinding is zeer laag en biedt slechts voor enkele fietsers een meerwaarde ten opzichte van de bestaande hoofdfietsroutes in de gemeente. Aanleg van deze fietsverbinding vraagt hierdoor een onevenredig hoge investering. Daarom stelt het college voor om de fietsverbinding niet te realiseren.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluit:
een fietsverbinding tussen de Klagerstuin en bedrijventerrein Westfrisia niet te realiseren.Toezeggingen
Onderwerp Alternatieve scenario's fietsverbinding Klagerstuin 00:20:21 - 00:21:20 - Arnica Gortzak00:21:20 - 00:23:11 - Jeroen van der Veer00:23:11 - 00:23:19 - Arnica Gortzak00:23:19 - 00:24:25 - Jan Kollen00:24:25 - 00:24:31 - Arnica Gortzak00:24:31 - 00:25:22 - Kees Maas00:25:22 - 00:26:28 - Peter Peerdeman00:26:28 - 00:27:06 - Onno Egtberts00:27:06 - 00:28:15 - Rob Brandhoff00:28:15 - 00:29:16 - Roy Drommel00:29:16 - 00:30:34 - Menno Jas00:30:34 - 00:32:15 - John Halsema00:32:15 - 00:32:26 - Arnica Gortzak00:32:26 - 00:33:34 - Chris de Meij00:33:34 - 00:33:42 - Arnica Gortzak00:33:42 - 00:34:30 - Arwin Rood00:34:30 - 00:35:23 - Guido Breuker00:35:23 - 00:35:48 - Arnica Gortzak00:35:48 - 00:40:36 - Samir Bashara00:40:36 - 00:40:50 - Arnica Gortzak00:40:50 - 00:41:17 - Jeroen van der Veer00:41:17 - 00:42:03 - Samir Bashara00:42:03 - 00:42:10 - Arnica Gortzak00:42:10 - 00:42:24 - Peter Peerdeman00:42:24 - 00:42:54 - Samir Bashara00:42:54 - 00:43:03 - Arnica Gortzak00:43:03 - 00:43:17 - Roy Drommel00:43:17 - 00:44:22 - Arnica Gortzak00:44:22 - 00:49:09 - SCHORSING -
5.2
De turborotonde op de kruising Provincialeweg-Westfriese Parkweg-Berkhouterweg is een knelpunt in de doorstroming van het verkeer op de Provincialeweg. Uit verkeerskundig onderzoek is eind 2019 gebleken dat het aan de gemeenteraad voorgelegde schetsontwerp, een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten met twee rijstroken rechtdoor in beide rijrichtingen op de Provincialeweg, niet voldoet aan een verbetering van de doorstroming. Het ontwerp is niet robuust genoeg waardoor de verkeersafwikkeling in de avondspits, de maatgevende periode, onvoldoende is en niet toekomstbestendig. Dit is het gevolg van het feit dat het ingenieursbureau, die de variantenstudie en het schetsontwerp heeft opgesteld, een fout heeft gemaakt bij de berekeningen van de verkeersintensiteiten.
Na een gezamenlijke verkenning door drie gespecialiseerde ingenieursbureaus blijkt dat de oplossing van het omvormen van de turborotonde naar een kruising met verkeerslichten met een rijstrook extra rechtdoor, drie in plaats van twee rijstroken per rijrichting, wel leidt tot een verbetering van de doorstroming in de avondspits op het gedeelte van de Provincialeweg tussen de A7 en het Keern. Met de extra rijstrook in beide rijrichtingen wordt voor de kruising Westfriese Parkweg-Berkhouterweg meer opstelruimte en afwikkelcapaciteit gerealiseerd. De gezamenlijke verkenning is gebaseerd op de huidige verkeersintensiteiten en de geprognotiseerde verkeersintensiteiten volgens het gemeentelijk verkeersmodel. Het ontwerp van de omvorming van de oostelijke rotonde nabij de A7 naar een kruising met verkeerslichten voldoet zonder aanpassingen aan de verbetering van de doorstroming.
De oplossing van een kruising met verkeerslichten met drie rijstroken rechtdoor als vervanging van de turborotonde lijkt technisch inpasbaar te zijn. Hierbij moet mogelijk enige concessie worden gedaan aan een groene entree van de stad. De consequenties (financieel, juridisch en ruimtelijke ordening) zijn op dit moment nog niet bekend. Dit vereist nader onderzoek.
De aannemers waaraan het omvormen van de rotondes is gegund willen uitsluitsel over de uitvoering van de opdracht voor dit werk.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
- Het college opdracht te geven de voorbereidingen van de uitvoering van het omvormen van de turborotonde stop te zetten, totdat door de gemeenteraad een besluit is genomen over de oplossing tot verbetering van de doorstroming op het gedeelte van de Provincialeweg vanaf de A7 tot aan het Keern.
- Nader onderzoek te laten doen naar de consequenties van het omvormen van de turborotonde naar een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten met drie rijstroken rechtdoor in beide rijrichtingen, aangezien het eerder aan de raad voorgelegde ontwerp met twee rijstroken rechtdoor met name in de avondspits geen verbetering van de doorstroming oplevert en daardoor niet voldoet aan de doelstelling van het project.
- Het resultaat van het nader onderzoek voor te leggen aan de gemeenteraad, zodat een onderbouwd besluit genomen kan worden over de uitvoering van de oplossing tot verbetering van de doorstroming op het gedeelte van de Provincialeweg vanaf de A7 tot aan het Keern.
- Het op 7 mei 2019 genomen besluit het gedeelte van de Blauwe Berg tussen de Berkhouterweg en de Provincialeweg te onttrekken aan de openbaarheid conform artikelen 7 en 9 van de Wegenwet van kracht te laten blijven, wanneer de werkzaamheden voor het omvormen van de turborotonde nog niet hebben plaatsgevonden en de onttrekking uit te voeren zodra de nieuwe ontsluiting(en) via het terrein van het Missiehuis zijn gerealiseerd.
- Het aanvragen en regelen van de grenscorrectie met de gemeente Koggenland voor het gedeelte van de Provincialeweg ter hoogte van de A7.
Toezeggingen
Onderwerp Groene entree en illustratie van oplossing turborotonde Informeren voortgang aansprakelijkheid schade turborotonde Start oplossen turborotonde na zomer 2020, masterplan infrastructuur eind 2020, begin 2021 Turborotonde: schrfitelijk beantwoorden vragen betonblokken, VRI en verzekering 00:48:38 - 00:49:09 - SCHORSING00:49:09 - 00:50:19 - Arnica Gortzak00:50:19 - 00:51:40 - Roy Drommel00:51:40 - 00:52:06 - Arnica Gortzak00:52:06 - 00:53:07 - Robert Vinkenborg00:53:07 - 00:54:37 - Aart Ruppert00:54:37 - 00:55:45 - Onno Egtberts00:55:45 - 00:55:56 - Arnica Gortzak00:55:56 - 00:57:23 - Kees Maas00:57:23 - 00:57:28 - Arnica Gortzak00:57:28 - 00:58:43 - Jan Kollen00:58:43 - 00:58:53 - Arnica Gortzak00:58:53 - 01:00:01 - Rob Brandhoff01:00:01 - 01:00:08 - Arnica Gortzak01:00:08 - 01:01:24 - Chris de Meij01:01:24 - 01:01:33 - Arnica Gortzak01:01:33 - 01:02:05 - Arwin Rood01:02:05 - 01:02:55 - Menno Jas01:02:55 - 01:04:25 - Jeroen van der Veer01:04:25 - 01:06:14 - René Assendelft01:06:14 - 01:06:23 - Arnica Gortzak01:06:23 - 01:06:25 - Danny Verdonk01:06:25 - 01:07:03 - Danny Verdonk01:07:03 - 01:07:35 - Arnica Gortzak01:07:35 - 01:08:15 - Aart Ruppert01:08:15 - 01:08:35 - Menno Jas01:08:35 - 01:08:55 - Arwin Rood01:08:55 - 01:09:26 - Menno Jas01:09:26 - 01:10:11 - Roy Drommel01:10:11 - 01:10:20 - Arnica Gortzak01:10:20 - 01:10:45 - Robert Vinkenborg01:10:45 - 01:11:08 - Aart Ruppert01:11:08 - 01:12:01 - René Assendelft01:12:01 - 01:12:49 - Arwin Rood01:12:49 - 01:13:04 - Arnica Gortzak01:13:04 - 01:25:04 - Samir Bashara01:25:04 - 01:25:17 - Chris de Meij01:25:17 - 01:25:42 - Samir Bashara01:25:42 - 01:26:17 - Onno Egtberts01:26:17 - 01:27:10 - Samir Bashara01:27:10 - 01:27:25 - Onno Egtberts01:27:25 - 01:28:09 - Menno Jas01:28:09 - 01:28:37 - Samir Bashara01:28:37 - 01:28:41 - Menno Jas01:28:41 - 01:28:53 - Samir Bashara01:28:53 - 01:29:38 - Menno Jas01:29:38 - 01:30:44 - Samir Bashara01:30:44 - 01:31:15 - Jan Kollen01:31:15 - 01:32:37 - Robert Vinkenborg01:32:37 - 01:33:33 - Chris de Meij01:33:33 - 01:33:41 - Samir Bashara01:33:41 - 01:34:08 - Kees Maas01:34:08 - 01:35:00 - Samir Bashara01:35:00 - 01:35:14 - Aart Ruppert01:35:14 - 01:35:48 - Samir Bashara01:35:48 - 01:37:00 - Arnica Gortzak01:37:00 - 01:44:54 - SCHORSING -
5.3
De raad heeft op 9 juli 2019 een positieve zienswijze afgegeven over de nieuwe dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) met HVC. Het college van B&W heeft in haar vergadering van 3 december 2019 besloten om de individuele en collectieve DVO met HVC aan te gaan. Op 5 december 2019 zijn deze DVO’s formeel ondertekend. De nieuwe DVO levert een aanbestedingsvoordeel op over 2019 van circa € 1.5 miljoen. Dit bedrag kan nog wijzigingen op basis van de werkelijke verwerkingskosten 2019. De raad is door middel van een raadsinformatiesessie geïnformeerd over de hoogte van het aanbestedingsvoordeel, ook is de raad toegezegd een keuze te kunnen maken over de besteding van het voordeel. Hiertoe zijn voor drie scenario’s de voor,- en nadelen uitgewerkt.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluit:
Het incidentele inbestedingsvoordeel met betrekking tot de nieuwe dienstverleningsovereenkomst met HVC ten gunste van het rekeningresultaat 2019 te laten komen en niet nader te bestemmen.01:44:51 - 01:44:54 - SCHORSING01:44:54 - 01:45:53 - Arnica Gortzak01:45:53 - 01:46:53 - Onno Egtberts01:46:53 - 01:47:46 - Rob Brandhoff01:47:46 - 01:49:00 - Martijn Mengerink01:49:00 - 01:50:02 - Kees Maas01:50:02 - 01:51:47 - Guido Breuker01:51:47 - 01:52:45 - Aart Ruppert01:52:45 - 01:53:18 - Danny Verdonk01:53:18 - 01:54:03 - Roy Drommel01:54:03 - 01:54:58 - Jeroen van der Veer01:54:58 - 01:55:23 - Jan Kollen01:55:23 - 01:55:40 - Linda Koekkoek01:55:40 - 01:56:29 - René Assendelft01:56:29 - 01:57:09 - Otto Klaren01:57:09 - 01:57:47 - Arnica Gortzak01:57:47 - 01:58:13 - Guido Breuker01:58:13 - 01:59:17 - Martijn Mengerink01:59:17 - 01:59:43 - Guido Breuker01:59:43 - 02:00:32 - Martijn Mengerink02:00:32 - 02:00:44 - Aart Ruppert02:00:44 - 02:01:23 - Martijn Mengerink02:01:23 - 02:01:56 - Aart Ruppert02:01:56 - 02:02:08 - Arnica Gortzak02:02:08 - 02:02:38 - Onno Egtberts02:02:38 - 02:03:16 - Martijn Mengerink02:03:16 - 02:03:50 - Rob Brandhoff02:03:50 - 02:04:00 - Arnica Gortzak02:04:00 - 02:04:36 - Otto Klaren02:04:36 - 02:04:45 - Arnica Gortzak02:04:45 - 02:07:51 - Marjon van der Ven02:07:51 - 02:08:58 - Guido Breuker02:08:58 - 02:09:08 - Marjon van der Ven02:09:08 - 02:09:42 - Jan Kollen02:09:42 - 02:10:56 - Marjon van der Ven02:10:56 - 02:11:31 - Danny Verdonk02:11:31 - 02:11:47 - Marjon van der Ven02:11:47 - 02:12:07 - Onno Egtberts02:12:07 - 02:12:55 - Marjon van der Ven02:12:55 - 02:13:25 - Onno Egtberts02:13:25 - 02:14:58 - Aart Ruppert02:14:58 - 02:15:25 - Roy Drommel02:15:25 - 02:16:17 - Onno Egtberts02:16:17 - 02:16:24 - Marjon van der Ven02:16:24 - 02:16:46 - Roy Drommel02:16:46 - 02:17:34 - Marjon van der Ven02:17:34 - 02:18:06 - Arnica Gortzak02:18:06 - 02:20:53 - SCHORSING -
5.4
Hoorn is volop in ontwikkeling en geregeld worden er nieuwe bouwinitiatieven ingediend. Op grond van de Wet ruimtelijke ordening is de gemeente verplicht de door haar te maken kosten voor nieuwe bouwplannen te verhalen bij de initiatiefnemers hiervan. Met de Nota Kostenverhaal wil de gemeente Hoorn vastleggen op welke wijze invulling wordt gegeven aan deze wettelijke verplichting. Dit bevordert de transparantie, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid bij nieuwe bouwplannen.
Kostenverhaal kan via een exploitatieplan, dat de gemeente eenzijdig opstelt gelijktijdig met een bestemmingsplan, of via een (anterieure) overeenkomst die minnelijk met de initiatiefnemer wordt overeengekomen voorafgaand aan het opstellen van een bestemmingsplan. Voor het exploitatieplan gelden er allerlei regels voor het bepalen van de te verhalen kosten. Bij een overeenkomst heeft de gemeente veel meer vrijheid. Desondanks stelt het college voor ook bij een overeenkomst de regels te volgen die gelden voor een exploitatieplan. Dit draagt bij aan de transparantie, rechtszekerheid, rechtsgelijkheid en een voorspoedig proces. Verder is het goed om in een zo vroeg mogelijk stadium, eerder dan de uiterlijke termijn gesteld in de wet, zekerheid te hebben over de te vergoeden kosten. De gemeente Hoorn kan namelijk niet voor eigen rekening en risico alle initiatieven begeleiden, maar wil wel iedereen gelijk behandelen. Het college stelt daarom voor om tijdig intentie- en anterieure overeenkomsten sluiten. De volledige werkwijze is omschreven in de Nota Kostenverhaal.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 10 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
- De Nota Kostenverhaal gemeente Hoorn vast te stellen, waarvan de kernpunten zijn:
a. Wanneer een initiatiefnemer en de gemeente Hoorn in onderling overleg een initiatief gaan uitwerken wordt er eerst een intentieovereenkomst gesloten.
b. Bij het sluiten van intentie- en anterieure overeenkomsten worden de gemeentelijke plankosten bepaald op basis van de plankostenscan, horend bij de ministeriële Regeling plankosten exploitatieplan. Uitzondering hierop zijn de plankosten voor één woning, zijnde € 8.000,- en voor twee woningen, € 10.000,-.
c. Inspelend op de Omgevingswet worden bij nieuwe bouwplannen en anterieure overeenkomsten geen bovenplanse kosten in rekening gebracht.
d. Bij nieuwe bouwplannen wordt geen bijdrage ruimtelijke ontwikkeling gevraagd.
e. Het nemen van een besluit voorbereidingsbudget tot € 100.000,- is gemandateerd aan het college. - Ten aanzien van voorbereidingsbudget:
a- De geheimhouding te bekrachtigen die het college volgens artikel 25 van de Gemeentewet heeft opgelegd op bijlage 2 van dit voorstel op grond van artikel 10 lid 2 onder b van WOB, waarbij de geheimhouding geldt tot de in de bijlage 2 genoemde projecten afgewikkeld zijn;
b- Na maximaal 5 jaar het kostenverhaal financieel af te wikkelen en een eventueel resultaat (zowel negatief als positief) ten gunste of ten laste van het rekeningresultaat te brengen. - Een structureel budget in de begroting op te nemen van € 400.000 voor de noodzakelijke capaciteit bij de teams projectmanagement, ruimtelijke ordening en ingenieursbureau;
- Voorgesteld wordt de capaciteitsuitbreiding te dekken uit kostenverhaal (verhalen van kosten op ontwikkelende partijen);
- De bijgevoegde begrotingswijziging vast te stellen.
02:18:15 - 02:20:53 - SCHORSING02:20:53 - 02:21:51 - Arnica Gortzak02:21:51 - 02:23:29 - Onno Egtberts02:23:29 - 02:24:20 - Danny Verdonk02:24:20 - 02:25:30 - Otto Klaren02:25:30 - 02:25:47 - Mitchel Sluis02:25:47 - 02:26:31 - Roy Drommel02:26:31 - 02:26:47 - Rob Brandhoff02:26:47 - 02:27:11 - Kees Maas02:27:11 - 02:27:20 - Menno Jas02:27:20 - 02:28:42 - Aart Ruppert02:28:42 - 02:29:02 - Jeroen van der Veer02:29:02 - 02:29:03 - Arnica Gortzak02:29:03 - 02:29:11 - Arnica Gortzak02:29:11 - 02:29:28 - Onno Egtberts02:29:28 - 02:37:19 - Arthur Helling02:37:19 - 02:37:43 - Otto Klaren02:37:43 - 02:38:39 - Arthur Helling02:38:39 - 02:39:13 - Otto Klaren02:39:13 - 02:39:49 - Arthur Helling02:39:49 - 02:40:56 - Aart Ruppert02:40:56 - 02:41:02 - Arnica Gortzak02:41:02 - 02:41:08 - Arthur Helling02:41:08 - 02:41:40 - Arthur Helling02:41:40 - 02:41:48 - Arnica Gortzak02:41:48 - 02:42:22 - Roy Drommel02:42:22 - 02:43:29 - Arthur Helling02:43:29 - 02:44:11 - Arnica Gortzak - De Nota Kostenverhaal gemeente Hoorn vast te stellen, waarvan de kernpunten zijn:
-
6
Toelichting:
voorstel van de Agendacommissie: deze agendapunten niet bespreken en direct met positief advies doorgeleiden naar de raad van 24 maart 2020.
Indien uw fractie een B-agendapunt wel wil bespreken, dient u dit beargumenteerd aan te geven bij het vaststellen van de agenda (agendapunt 3).
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden. -
6.1
Deze ontwikkeling gaat uit van het realiseren van grondgebonden woningen. Deze opzet is passend in binnen de omgeving. Er ontstaat zo een ring van woonbuurtjes rondom het centrumgebied. Om de ontwikkeling goed in te passen, is een beeldkwaliteitsplan opgesteld. Hierin staan de contouren van de gewenste ruimtelijke uitstraling van het gebied. Het bevat welstandscriteria waaraan bebouwing en inrichting van het plangebied moet voldoen. Het ontwerp beeldkwaliteitsplan heeft ter inzage gelegen. Over het ontwerp zijn geen reacties ingediend. Om het beeldkwaliteitsplan rechtskracht te geven, wordt de raad geadviseerd om het beeldkwaliteitsplan als onderdeel van de Welstandsnota 2017 ongewijzigd vast te stellen. Het beeldkwaliteitsplan wordt daarmee een formeel toetsingskader voor de Commissie voor Monumenten en Welstand voor de inrichting van fase 3SP.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluit:
Het beeldkwaliteitsplan Bangert en Oosterpolder, fase 3SP (voormalige tijdelijke supermarkt aan De Strip) als onderdeel van de Welstandsnota 2017 ongewijzigd vast te stellen. -
6.2
Voor het plangebied dat ligt tussen de Dorpsstraat (aan de noordzijde), de Noorderdracht (aan de oostzijde), de Bangert (aan de zuidzijde). De Strip (aan de westzijde) en voor de aansluitende lintbebouwing van de Dorpsstraat Bangert is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Voor het plangebied gelden nu meerdere (verouderde) bestemmings- en uitwerkingsplannen. In het ontwerp bestemmingsplan wordt (grotendeels) de bestaande situatie vastgelegd. Dit zijn (voor het merendeel) de functies wonen, verkeer, maatschappelijk, centrum, bedrijf en groen en water.
Het ontwerp bestemminsplan heeft ter inzage gelegen. Er is één zienswijze over het plan gekomen. Deze gaat over het toekennen van een bouwvlak voor het realiseren van één of meerdere woningen. De zienswijze is beoordeeld in de Nota van zienswijzen en wijzigingen. De reactie leidt niet tot aanpassing van het plan. Daarnaast is er een (ondergeschikte) technische aanpassing. Deze gaat over het verschuiven van een bouwvlak. Op basis van deze nota wordt de gemeenteraad geadviseerd om het bestemmingsplan Bangert en Oosterpolder fase 3-oost en 4b gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluiten:
- de ingediende zienswijze ontvankelijk en ongegrond te verklaren;
- de Nota van zienswijzen en wijzigingen ontwerp bestemmingsplan Bangert en Oosterpolder fase 3oost en 4b vast te stellen;
- het bestemmingsplan Bangert en Oosterpolder fase 3-oost en 4b (NL.IMRO.0405.BPBOFase3oost4b-on01) gewijzigd vast te stellen;
- geen exploitatieplan vast te stellen.
-
6.3
Voor de herontwikkeling van de locatie Holenweg 6-8-10 heeft een initiatiefnemer een plan ingediend. Het Hoorns Initiatieven Platform (HIP) heeft het plan beoordeeld en kansrijk bevonden. Met de initiatiefnemer is een intentieovereenkomst gesloten om de te verrichtten werkzaamheden in rekening te kunnen brengen. Het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording ) schrijft voor dat voorbereidingsbudgetten hoger dan € 100.000 voorgelegd worden aan de raad. Het voorbereidingsbudget dat wordt aangevraagd omvat de gehele planvoorbereidingsfase tot en met het sluiten van een anterieure overeenkomst. Op dit moment is alleen zekerheid over fase 1 van de intentieovereenkomst, het opstellen van een nota van uitgangspunten. De hiermee gemoeide kosten zijn opgenomen in de intentieovereenkomst welke ondertekend is. Na het opstellen van de nota van uitgangspunten beslissen de gemeente Hoorn en de initiatiefnemer gezamenlijk of het plan kansrijk is voor verdere uitwerking en doorgegaan wordt met de volgende fase van de voorbereiding of dat het plan wordt beëindigd. Omdat de kosten voor 100% op de ontwikkelaar worden verhaald hoeft voor dit budget geen dekking in de gemeentelijke begroting te worden gezocht.
Bijlagen
-
702:43:53 - 02:44:11 - Arnica Gortzak