- Locatie
Digitaal (via iBabs Connect)
- Voorzitter
- Niek Heijne
- Toelichting
-
Let op: Deze digitale vergadering start om 19:00 uur, vanaf 18:30 uur start de inloop.
NB:
- Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 19 november voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
Wilt u inspreken?
De commissie heeft vanwege de huidige ontwikkelingen m.b.t. Covid19 besloten haar vergaderingen digitaal te houden. Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met de griffie.
Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen wel inspreken bij de commissievergadering.
- wilt u inspreken op een agendapunt of over zaken die niet op de agenda staan? Dan kunt u uw bijdrage schriftelijk indienen via griffie@hoorn.nl
- zodra uw bijdrage ontvangen is, wordt deze beschikbaar gesteld aan de raads- en commissieleden.
U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl
Uitzending
Agendapunten
-
100:00:04 - 00:01:33 - Niek Heijne
-
2Publieksrondvraag - 19:00
-
3
NB: Indien uw fractie een B-agendapunt wenst te bespreken (of een A-agendapunt niet wenst te bespreken), dient u dit bij het vaststellen van de agenda beargumenteerd kenbaar te maken.
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.
00:00:52 - 00:01:33 - Niek Heijne00:01:33 - 00:01:41 - Roger Tonnaer00:01:41 - 00:02:00 - Niek Heijne00:02:00 - 00:02:59 - Karin Hakhoff00:02:59 - 00:03:09 - Rob Brandhoff00:03:09 - 00:03:14 - Niek Heijne00:03:14 - 00:03:20 - Roger Tonnaer00:03:20 - 00:03:24 - Niek Heijne00:03:24 - 00:03:41 - John Halsema00:03:41 - 00:03:47 - Niek Heijne00:03:47 - 00:03:52 - Chris de Meij00:03:52 - 00:04:31 - Niek Heijne -
400:04:17 - 00:04:31 - Niek Heijne00:04:31 - 00:05:54 - Rob Brandhoff00:05:54 - 00:08:44 - Marjon van der Ven00:08:44 - 00:08:48 - Niek Heijne00:08:48 - 00:08:56 - Rob Brandhoff00:08:56 - 00:10:09 - Niek Heijne
-
5A-agenda - 19:15
-
5.1
Het centrumgebied van de Kersenboogerd heeft verbeteringen nodig in de kwaliteit van de openbare ruimte en in de leefbaarheid. Wanneer dit niet gebeurt, glijdt dit gebied af naar het niveau van een achterstandswijk. Verbeteren van de leefbaarheid en zorgen dat centrum Kersenboogerd klaar is voor de toekomst kan alleen met een meervoudige aanpak: zowel sociaal als fysiek. Dit is omschreven in de vastgestelde Toekomstvisie centrumgebied Kersenboogerd. Het college wil verder met de voorbereiding van de uitvoering van de toekomstvisie. Het college wil de uitvoering van de toekomstvisie de komende 10 tot 15 jaar voor een belangrijk deel in samenwerking met Intermaris langs deze vier sporen aanpakken:
Spoor 1: Warmtenet, riolering en openbare ruimte
Spoor 2: Woondifferentiatie, inbreiding en herinrichting binnenterreinen
Spoor 3: Openbaar vervoersknooppunt Kersenboogerd, winkelcentrum en voorzieningen
Spoor 4: Sociale aanpak
De raad is geïnformeerd over deze vier sporen tijdens de informatiebijeenkomst op 19 augustus 2020.
Het college wil een samenwerkingsovereenkomst sluiten met Intermaris met daarin afspraken over de gezamenlijke uitvoering hiervan. Het college betrekt de raad bij de verdere uitwerking van de sporen en vraagt het akkoord van de raad voor deze aanpak en het sluiten van de overeenkomst. Ook vraagt het college om 300.000 voor de verdere uitwerking van de sporen en 6 miljoen voor de kwaliteitsimpuls van de openbare ruimte voor de komende 10 jaar.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Akkoord te gaan met de vier sporen aanpak voor uitvoering van de toekomstvisie centrumgebied Kersenboogerd, die bestaat uit:
Spoor 1: Warmtenet, riolering en openbare ruimte
Spoor 2: Woondifferentiatie, inbreiding en herinrichting binnenterreinen
Spoor 3: Openbaar vervoersknooppunt Kersenboogerd, winkelcentrum en voorzieningen
Spoor 4: Sociale aanpak
2. Het college opdracht te geven tot de uitvoering van de toekomstvisie centrumgebied Kersenboogerd, waarbij de raad in ieder geval ter besluitvorming betrokken wordt bij:- Een nota van ruimtelijke uitgangspunten;
- Een beeldkwaliteitsplan woningen en openbare ruimte;
- Een voorstel voor woondifferentiatie en inbreiding;
- Een voorstel voor de kwaliteitsimpuls van de openbare ruimte;
- Een stedenbouwkundige uitwerking van op station- en winkelgebied;
- Een voorstel voor de ontwikkeling van station- en winkelgebied;
- Een voorstel voor wijziging van het bestemmingsplan.
3. Een exploitatiebudget beschikbaar te stellen van 300.000 euro in 2021 voor onderzoeken en planvorming, door middel van de bij de begroting van 2021 opgenomen ruimtevragers vrij te geven en dit te dekken uit het begrotingsresultaat.
4. Het voor het programma Kansen voor de Kersenboogerd beschikbaar gestelde investeringsbudget (€6 mln) nader uit te werken in specifieke activiteiten en bijbehorende investeringen, aan de hand van de vier sporen in dit raadsvoorstel, en dit aan de raad ter verwerking in de begroting voor te leggen.
5. Het college opdracht te geven voor het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst met Intermaris met daarin afspraken over ambitie, doel en inzet van beide partijen voor de gezamenlijke uitvoering van de zes kernopgaven van de toekomstvisie centrumgebied Kersenboogerd, in de wetenschap dat de specifieke inzet van beide partijen nog wordt uitgewerkt in realiseringsovereenkomsten voor deelprojecten.
6. Bijgevoegde begrotingswijziging vast te stellen.00:09:03 - 00:10:09 - Niek Heijne00:10:09 - 00:12:42 - Roger Tonnaer00:12:42 - 00:14:42 - Chris de Meij00:14:42 - 00:14:51 - Niek Heijne00:14:51 - 00:17:30 - Alex van der Kleij00:17:30 - 00:19:34 - Kees Maas00:19:34 - 00:19:41 - Niek Heijne00:19:41 - 00:22:31 - Guido Breuker00:22:31 - 00:22:37 - Niek Heijne00:22:37 - 00:23:54 - Ingrid Tillema00:23:54 - 00:26:15 - Alex Smit00:26:15 - 00:28:22 - Thomas de Groot00:28:22 - 00:28:29 - Niek Heijne00:28:29 - 00:30:20 - John Halsema00:30:20 - 00:33:01 - Menno Jas00:33:01 - 00:33:14 - Niek Heijne00:33:14 - 00:35:49 - Elsbeth Broerse00:35:49 - 00:36:58 - Karin Hakhoff00:36:58 - 00:37:22 - Niek Heijne00:37:22 - 00:39:34 - Roger Tonnaer00:39:34 - 00:39:38 - Niek Heijne00:39:38 - 00:41:04 - Guido Breuker00:41:04 - 00:41:55 - Roger Tonnaer00:41:55 - 00:43:16 - Guido Breuker00:43:16 - 00:43:31 - Niek Heijne00:43:31 - 00:44:03 - Alex Smit00:44:03 - 00:44:07 - Niek Heijne00:44:07 - 00:45:18 - Menno Jas00:45:18 - 00:45:24 - Niek Heijne00:45:24 - 00:47:23 - Chris de Meij00:47:23 - 00:47:27 - Niek Heijne00:47:27 - 00:49:06 - Elsbeth Broerse00:49:06 - 00:49:12 - Niek Heijne00:49:12 - 00:50:30 - Alex van der Kleij00:50:30 - 00:50:39 - Niek Heijne00:50:39 - 00:52:10 - Kees Maas00:52:10 - 00:52:13 - Niek Heijne00:52:13 - 00:52:18 - Karin Hakhoff00:52:18 - 00:55:05 - Karin Hakhoff00:55:05 - 00:55:50 - Guido Breuker00:55:50 - 00:56:16 - Niek Heijne00:56:16 - 01:01:31 - Kholoud al Mobayed01:01:31 - 01:01:38 - Niek Heijne01:01:38 - 01:01:52 - Kholoud al Mobayed01:01:52 - 01:01:58 - Niek Heijne01:01:58 - 01:03:15 - Chris de Meij01:03:15 - 01:03:19 - Niek Heijne01:03:19 - 01:03:57 - Menno Jas01:03:57 - 01:04:27 - Elsbeth Broerse01:04:27 - 01:05:16 - Kholoud al Mobayed01:05:16 - 01:05:24 - Elsbeth Broerse01:05:24 - 01:05:29 - Niek Heijne01:05:29 - 01:05:37 - Kees Maas01:05:37 - 01:06:37 - Kees Maas01:06:37 - 01:06:41 - Niek Heijne01:06:41 - 01:07:27 - Alex van der Kleij01:07:27 - 01:07:29 - Niek Heijne01:07:29 - 01:09:22 - Roger Tonnaer01:09:22 - 01:10:06 - Kholoud al Mobayed01:10:06 - 01:10:26 - Roger Tonnaer01:10:26 - 01:11:00 - Niek Heijne01:11:00 - 01:11:35 - Menno Jas01:11:35 - 01:11:59 - Niek Heijne01:11:59 - 01:12:22 - Karin Hakhoff01:12:22 - 01:12:48 - Niek Heijne01:12:48 - 01:17:36 - SCHORSING01:17:36 - 01:18:42 - Niek Heijne -
5.2
De gemeente Hoorn heeft de ambitie om in 2040 als stad klimaatneutraal te zijn. In dat kader is in de Transitievisie Warmte eerder al de Kersenboogerd aangewezen als wijk met de meest kansrijke aanknopingspunten om te starten. In deze wijk biedt collectieve warmte (realisatie van een geothermiebron in combinatie met een warmtenet) de laagst maatschappelijke kosten. Bovendien kan de start in deze wijk het begin zijn van een uitgebreider warmtenet voor grotere delen van Hoorn.
Daarom is de gemeente Hoorn gestart met stappen richting een aardgasvrij Kersenboogerd. In de eerste stap is haalbaarheid onderzocht en samenwerking tussen projectpartners HVC, Intermaris en Duurzaam Bouwloket bestendigd. Ook is gestart met een traject om bewoners mee te nemen. Daarnaast zijn de verbindingen met het Programma Kansen voor de Kersenboogerd gelegd. De gemeente zal met dit programma regie voeren op het vervolgtraject en de (eventuele) aanleg van het warmtenet onderdeel laten zijn van een breder programma om de leefbaarheid van de wijk te verbeteren.
De resultaten van stap 1 zijn positief. Daarom kan er worden overgegaan tot de volgende stap, het uitwerken van een Wijkuitvoeringsplan (WUP). Hierin kunnen nog keuzen worden gemaakt ten aanzien van onder andere infrastructurele vraagstukken, participatie en communicatie met de bewoners, indeling van de openbare ruimte.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. De conclusie te onderschrijven dat, op basis van de Haalbaarheidstudie Warmtenet
Kersenboogerd, de kansen voor een warmtenet in de Kersenboogerd afdoende zijn
geconcretiseerd.
2. Op basis hiervan Stap 1: Haalbaarheid en Samenwerking af te sluiten en over te gaan tot Stap
2: Het uitwerken van een Wijkuitvoeringsplan Kersenboogerd onder regie van Programma
Kansen voor de Kersenboogerd.
3. Het college opdracht te geven voor extra onderzoek naar de mogelijkheden om (een deel van)
de particuliere woningen en ander vastgoed in de Kersenboogerd ook te laten aansluiten op het
warmtenet.Toezeggingen
Onderwerp Technische vragen warmtenet schriftelijk beantwoorden Woonlasten sociale huurwoningen aanleg warmtenet 01:17:41 - 01:18:42 - Niek Heijne01:18:42 - 01:21:13 - Nico Mast01:21:13 - 01:21:20 - Niek Heijne01:21:20 - 01:23:43 - Rob Brandhoff01:23:43 - 01:23:51 - Niek Heijne01:23:51 - 01:25:49 - Martijn Mengerink01:25:49 - 01:28:30 - Alex Smit01:28:30 - 01:28:41 - Niek Heijne01:28:41 - 01:29:54 - Ingrid Tillema01:29:54 - 01:31:56 - Kees Maas01:31:56 - 01:33:15 - Jan Kollen01:33:15 - 01:34:36 - John Halsema01:34:36 - 01:37:21 - Aart Ruppert01:37:21 - 01:38:59 - Danny Verdonk01:38:59 - 01:40:58 - Elsbeth Broerse01:40:58 - 01:41:44 - Menno Jas01:41:44 - 01:43:14 - Guido Breuker01:43:14 - 01:43:54 - Niek Heijne01:43:54 - 01:57:41 - SCHORSING01:57:41 - 01:58:18 - Niek Heijne01:58:18 - 02:11:15 - Samir Bashara02:11:15 - 02:11:26 - Niek Heijne02:11:26 - 02:12:35 - Aart Ruppert02:12:35 - 02:14:59 - Samir Bashara02:14:59 - 02:16:14 - Alex Smit02:16:14 - 02:16:55 - Martijn Mengerink02:16:55 - 02:18:29 - Samir Bashara02:18:29 - 02:18:47 - Niek Heijne02:18:47 - 02:20:28 - Rob Brandhoff02:20:28 - 02:21:19 - Samir Bashara02:21:19 - 02:21:52 - Jan Kollen02:21:52 - 02:23:02 - Ingrid Tillema02:23:02 - 02:26:59 - Niek Heijne02:26:59 - 02:28:33 - SCHORSING02:28:33 - 02:29:38 - Niek Heijne -
5.3
Hoorn wil in 2040 een circulaire stad zijn. Een stad die leeft en onderneemt binnen de capaciteit van onze aarde en het welzijn van inwoners laat groeien. Een circulaire stad draagt bij aan de ambitie van de gemeente Hoorn om in 2040 een klimaat neutrale stad te zijn. Met het ‘Uitvoeringsprogramma Circulair Hoorn 2021-2024’ zet de gemeente de eerste stappen richting een circulaire stad in 2040. Het voorliggende raadsvoorstel geeft invulling aan de ambitie, focus en doelen van dit uitvoeringsprogramma. Deze vormen het uitgangspunt van het 'Uitvoeringsprogramma Circulair Hoorn 2021-2024’ dat volgens planning in 2021 aan de raad zal worden voorgelegd ter besluitvorming.
De ambitie van de gemeente voor de komende vier jaar is hoog maar realistisch. De gemeente wil de circulaire economie aanjagen en richting geven, met als stip op de horizon om in 2040 een circulaire stad te zijn. De '10 R’en ladder’ wordt gebruikt als uitgangspunt voor het gemeentelijk handelen, waarbij wordt ingezet op een zo’n hoog mogelijke ‘R’. Het uitvoeringsprogramma richt zich op de gemeentelijke organisatie (met als focusgebied ruimtelijke ontwikkeling en eigen bedrijfsvoering), bedrijven (met als focusgebied ruimtelijke ontwikkeling, bedrijventerreinen en productie- en maakindustrie) en inwoners (met focusgebied consumentenproducten en vleesproducten). Het doel is om de bewustwording en kennis te vergroten, de milieu impact te verlagen en het stimuleren van innovatie en hoogwaardige bedrijvigheid.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
De notitie Circulair Hoorn - Ambitie en Focus vast te stellen, waarvan de hoofdlijnen zijn:
1. De ambitie: Hoorn is in 2040 een circulaire stad.
2. De definitie van een circulaire stad: Een stad die leeft en onderneemt binnen de capaciteit van onze aarde en het welzijn van inwoners laat groeien. Met een houdbaar economisch systeem zonder afval en schadelijke uitstoot naar het milieu en in harmonie met de natuur. Waarin de waarde van grondstoffen, materialen en producten behouden blijft door kringlopen.
3. Met het opstellen van het ‘Uitvoeringsprogramma Circulair Hoorn 2021-2024’ geeft de gemeente richting aan de eerste stap naar een circulaire stad in 2040.
4. De ambitie, focus en doelen van het ‘Uitvoeringsprogramma Circulair Hoorn 2021-2024’, waarvan de hoofdlijnen zijn:
a. De ambitie van de gemeente voor de komende vier jaar is hoog maar realistisch. De gemeente neemt een aanjager-, voorloper- en voorbeeldfunctie en stuurt aan op een zo
groot mogelijke mate van circulariteit om op koers te komen richting het doel om in 2040 een circulaire stad te zijn.
b. De mate van circulariteit wordt gerelateerd aan de '10 R’en ladder' en deze wordt gebruikt als uitgangspunt voor het gemeentelijk handelen. Hoe hoger op de ‘10 R’en
ladder’, hoe hoger de mate van circulariteit. De gemeente zet bij het gemeentelijk handelen in op een zo hoog mogelijke ‘R’ op de ’10 R’en ladder’.
c. De gemeentelijke inzet richt zich op de drie doelgroepen: gemeentelijke organisatie, bedrijven en de inwoners. De focusgebieden per doelgroep zijn:
i. Gemeentelijke organisatie: Ruimtelijke ontwikkelingen (Bouw, Vastgoed en Grond- Weg- en Waterbouw) en de eigen bedrijfsvoering.
ii. Bedrijven: Ruimtelijke ontwikkelingen (Bouw, Vastgoed en Grond- Weg- en Waterbouw), bedrijventerreinen en productie- en maakindustrie.
iii. Inwoners: Consumentenproducten en vleesproducten.
d. De doelen van het uitvoeringsprogramma zijn (in willekeurige volgorde):
- Bewustwording van noodzaak en kennis van circulaire economie vergroten
- Verlagen van de milieu impact
- Stimuleren innovatie en hoogwaardige bedrijvigheid.Toezeggingen
Onderwerp concretere toelichting op beslispunt 4d circulaire economie Planning uitvoeringsprogramma's circulaire economie 02:28:37 - 02:29:38 - Niek Heijne02:29:38 - 02:31:33 - Alex van der Kleij02:31:33 - 02:31:55 - Niek Heijne02:31:55 - 02:34:16 - Martijn Mengerink02:34:16 - 02:34:33 - Niek Heijne02:34:33 - 02:36:28 - Alex Smit02:36:28 - 02:36:45 - Niek Heijne02:36:45 - 02:38:42 - Guido Breuker02:38:42 - 02:38:50 - Niek Heijne02:38:50 - 02:40:42 - Danny Verdonk02:40:42 - 02:41:58 - Ingrid Tillema02:41:58 - 02:42:16 - Niek Heijne02:42:16 - 02:43:16 - Kees Maas02:43:16 - 02:43:25 - Niek Heijne02:43:25 - 02:44:57 - Otto Klaren02:44:57 - 02:46:21 - Jan Kollen02:46:21 - 02:48:00 - Aart Ruppert02:48:00 - 02:49:40 - Nico Mast02:49:40 - 02:50:01 - Niek Heijne02:50:01 - 02:50:11 - Menno Jas02:50:11 - 02:50:29 - Niek Heijne02:50:29 - 02:51:50 - Alex van der Kleij02:51:50 - 02:51:57 - Niek Heijne02:51:57 - 02:53:07 - Martijn Mengerink02:53:07 - 02:53:13 - Niek Heijne02:53:13 - 02:53:57 - Danny Verdonk02:53:57 - 02:54:59 - Guido Breuker02:54:59 - 02:55:12 - Niek Heijne02:55:12 - 03:01:56 - Samir Bashara03:01:56 - 03:02:13 - Niek Heijne03:02:13 - 03:02:35 - Otto Klaren03:02:35 - 03:02:48 - Samir Bashara03:02:48 - 03:02:51 - Niek Heijne03:02:51 - 03:03:18 - Danny Verdonk03:03:18 - 03:04:02 - Samir Bashara03:04:02 - 03:04:07 - Niek Heijne03:04:07 - 03:05:02 - Martijn Mengerink03:05:02 - 03:05:06 - Niek Heijne03:05:06 - 03:06:04 - Ingrid Tillema03:06:04 - 03:08:45 - Samir Bashara03:08:45 - 03:09:31 - Niek Heijne -
6
Toelichting:
voorstel van de Agendacommissie: deze agendapunten niet bespreken en direct met positief advies doorgeleiden naar de raad van 8 december.
Indien uw fractie een B-agendapunt wel wil bespreken, dient u dit beargumenteerd aan te geven bij het vaststellen van de agenda (agendapunt 3).
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden. -
6.1
Wanneer de speciaal onderwijsscholen op de locatie Eikstraat en RAC-locatie (De Wissel en De Eenhoorn) naar een andere locatie in de stad verhuizen, ontstaat op beide locaties de ruimte voor herontwikkeling. In combinatie met, volgens het vastgestelde Integraal Huisvestingsplan, nieuw- en of verbouw van de aanwezige basisscholen Montessori en Maria naar Integraal Kindcentra, woningbouw en een parkeervoorziening voor de binnenstad.
Voor de ontwikkeling van de schoollocaties Venenlaankwartier (Eikstraat/Maria en RAClocatie/Montessori) moeten de grondkosten en grondopbrengsten van de ruimtelijk ontwikkelingsplan(nen) in beeld worden gebracht. In de voorbereiding hierop moet de massastudie nader worden uitgewerkt. Het voorbereidingskrediet dat nu wordt gevraagd, heeft betrekking op de voorbereidende werkzaamheden om te onderzoeken of een integrale ontwikkeling van de locaties plaats kan vinden en tenminste een sluitende grondexploitatie mogelijk is. Er vindt afstemming plaats met de schoolbesturen en kinderdagopvang en binnen de ambtelijke organisatie over de mogelijkheden van invulling van beide plangebieden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van € 250.000,- ten behoeve van de herontwikkeling schoollocaties Venenlaankwartier (Eikstraat/Maria en RAC-locatie/Montessori) en deze voor € 100.000,- te dekken uit Provinciale subsidie en het restant van € 150.000,- ten laste te brengen van een nog te openen grondexploitatie;
2. Een voorbereidingskrediet van maximaal € 100.000,- incl. btw beschikbaar te stellen voor de veren nieuwbouw van de IKC Maria en IKC Montessori en de dekking daarvan te regelen bij de aanvraag van het uitvoeringskrediet;
3. De bij dit besluit behorende begrotingswijziging vast te stellen. -
6.2
Stichting Talent en Stichting Kinderopvang Hoorn (SKH) zijn de afgelopen jaren een nauwe samenwerking aangegaan. Deze komt onder andere tot uitdrukking in de realisatie van IKC’s in Hoorn. Beide organisaties hebben besloten om deze samenwerking ook bestuurlijk vorm te geven. SKH en Stichting Talent zijn voornemens om binnen de grenzen van de toepasselijke wet- en regelgeving zoveel mogelijk te integreren, om zo te komen tot een gezamenlijke aansturing van de scholen en opvanglocaties. Deze bestuurlijke samenwerking wordt vormgegeven door oprichting van een zogenaamde 'holdingstichting’, die de gezamenlijkheid van het bestuur en toezicht bij Talent en SKH zal faciliteren. Hiervoor dienen de statuten van Stichting Talent te worden gewijzigd.
De gemeenteraad moet volgens de Wet op het Primair Onderwijs (Wpo) instemming te verlenen met de statutenwijziging voordat deze formeel kan worden bekrachtigd. De gemeenteraad toetst in hoeverre “de overheersende invloed” van de overheid binnen het openbaar onderwijs is gewaarborgd. Dit betreft aspecten als de wijze waarop het bestuur van het openbaar onderwijs, en het kenmerkende karakter van het openbaar onderwijs is geregeld. Kinderopvang valt buiten de definitie primair onderwijs en
samenwerking van een schoolbestuur in het openbaar onderwijs met een kinderopvangorganisatie als zodanig valt niet binnen het mandaat van de gemeentelijke overheid.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. akkoord te gaan met de wijziging van de statuten van Stichting Talent waardoor bestuurlijke samenwerking van SKH en Stichting Talent, in de vorm van een holdingstichting wordt bekrachtigd;
2. akkoord te gaan met de statuten van de holdingstichting -
6.3
Begin 2017 is de gewijzigde Apv vastgesteld. Een Apv is echter onderhevig aan veranderingen in de samenleving en veranderingen als gevolg van jurisprudentie. De VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) komt dan ook jaarlijks met een actualisatie. In de zomer van 2020 is de VNG met een aantal wijzigingen van de modelverordening gekomen die verwerkt zijn in dit voorstel. Deze wijzigingen zijn doorgevoerd, onder andere om de leesbaarheid te vergroten en/of ter verduidelijking van bepaalde termen en zijn dan ook grotendeels tekstueel en juridisch technisch van aard. Daarnaast wordt de bepaling ten aanzien van OMG’s uitgebreid met de sterk gelijkende organisaties om te voorkomen dat deze onder een andere sterk gelijkende vlag worden gecontinueerd.
Ook wordt er een artikel toegevoegd over het verbod van carbid schieten. Het kabinet heeft voor de aankomende jaarwisseling (2020-2021) de verkoop- en het afsteken van vuurwerk eenmalig verboden. Dit in verband met de pandemie en om extra druk op de al zwaar belaste zorg en de handhaving van de openbare orde te voorkomen. Wegens dit vuurwerkverbod wordt een verschuiving geconstateerd naar carbid schieten. Carbid schieten valt niet onder het vuurwerkverbod en om het afsteken van carbid te kunnen reguleren, wordt een artikel in de Apv toegevoegd met daarin maatregelen voor het afsteken van carbid.
Dit is de laatste keer dat de Apv in deze (volledige) vorm zal worden aangeboden. Volgend jaar zal een deel van de Apv verschuiven vanwege de Omgevingswet die in werking treedt per 1 januari 2022. De bepalingen ten aanzien van de fysieke leefomgeving gaan uiteindelijk terugkomen in het omgevingsplan (met als tussenstap de Verordening Fysieke Leefomgeving).
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
De voorgestelde wijzigingen van de Algemene plaatselijke verordening Hoorn (Apv) vast te stellen, waarvan een aantal (nieuwe) elementen zijn:
a. Uitbreiding van het verbod op zichtbare uitingen van verboden organisaties naar tevens sterk gelijkende zichtbare uitingen van verboden organisaties;
b. Correctie van een verwijzing naar de Gemeentewet ten aanzien van markten;
c. Tekstuele aanpassingen en vernummering ingevolge de nieuwe model Apv;
d. Toevoegen van een verbod op carbid schieten in de gemeente; -
703:09:10 - 03:09:31 - Niek Heijne