- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Marion van der Bijl
- Toelichting
-
NB:
Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 15 juni voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl).
Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
Wilt u inspreken?
Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen inspreken bij de commissievergadering.
Wilt u inspreken op een agendapunt? Neem dan uiterlijk 3 uur voor de start van de vergadering contact op met de griffie.
Wilt u inspreken over zaken die niet op de agenda staan? Dan kunt u aan het begin van de vergadering de commissie toespreken in de publieksrondvraag. Neem dan uiterlijk 3 uur voor de vergadering contact op met de griffie.
U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
100:11:23 - 00:14:18 - Marion van der Bijl
-
2Publieksrondvraag - 20:00
-
300:14:14 - 00:14:18 - Marion van der Bijl00:14:18 - 00:14:38 - Niek Heijne00:14:38 - 00:14:58 - Andre van Beusekom00:14:58 - 00:15:17 - Marion van der Bijl00:15:17 - 00:15:56 - Menno Jas00:15:56 - 00:16:06 - Diana Dekker00:16:06 - 00:16:33 - Marion van der Bijl00:16:33 - 00:17:01 - Marieke Rijk00:17:01 - 00:17:25 - Diana Dekker00:17:25 - 00:17:56 - Marion van der Bijl
-
400:17:44 - 00:17:56 - Marion van der Bijl00:17:56 - 00:19:18 - Debbie Katers00:19:18 - 00:19:27 - Marion van der Bijl00:19:27 - 00:26:44 - Arthur Helling00:26:44 - 00:27:04 - Debbie Katers00:27:04 - 00:27:31 - Arthur Helling00:27:31 - 00:28:24 - Marion van der Bijl00:28:24 - 00:32:29 - Paul Luiken00:32:29 - 00:32:44 - Marion van der Bijl00:32:44 - 00:33:00 - Diana Dekker00:33:00 - 00:33:02 - Marion van der Bijl00:33:02 - 00:33:13 - Paul Luiken00:33:13 - 00:33:30 - Marion van der Bijl00:33:30 - 00:38:16 - Jens Stuifbergen
-
5
Toelichting:
NB: Indien uw fractie een B-agendapunt wenst te bespreken (of een A-agendapunt niet wenst te bespreken), dient u dit bij het vaststellen van de agenda beargumenteerd kenbaar te maken.
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden. -
5.1
Het skatepark in het Julianapark is toe aan vernieuwing. Het initiatief ‘Update het skatepark’ won op 28 oktober 2021 de initiatievenmarkt. Daarmee bleek er ook een breed draagvlak om het skatepark te vernieuwen. Na de initiatievenmarkt startte het proces om te komen tot een nieuw en groter skatepark voor skaters, steppers en bmx-ers. Gebruikers van het skatepark hebben een duidelijke voorkeur om een nieuw skatepark in het Julianapark te realiseren. Aangezien de huidige skatebaan in het Julianapark ook als centrale skatevoorziening is aangemerkt, zijn drie locaties in het Julianapark door BRO op haalbaarheid onderzocht. Locatie C bij de Nieuwe Wal komt bij alle belanghebbenden als de meest wenselijke locatie naar voren. De vervolgstap richting realisatie kan gezet worden op het moment dat de raad de locatie voor het skatepark aanwijst en het benodigde budget beschikbaar stelt.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd om de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Locatie C in het Julianapark, zoals benoemd in het locatieonderzoek van BRO, aan te wijzen als de locatie voor een nieuw skatepark;
2. Een krediet beschikbaar te stellen van € 750.000, deze in 20 jaar af te schrijven. De hogere kapitaallasten van € 11.500 te dekken uit de stelpost kapitaallasten grote projecten.
3. De bij dit besluit behorende begrotingswijziging vast te stellen.Toezeggingen
Onderwerp Schriftelijke informatie claim Liander op strook naast SamCity Toevoegen groen aan Julianapark 00:34:05 - 00:38:16 - Jens Stuifbergen00:38:16 - 00:38:25 - Marion van der Bijl00:38:25 - 00:39:12 - Andre van Beusekom00:39:12 - 00:40:14 - Jens Stuifbergen00:40:14 - 00:40:41 - Jeroen van der Veer00:40:41 - 00:41:21 - Jens Stuifbergen00:41:21 - 00:41:53 - Lisa Klinkenberg00:41:53 - 00:42:51 - Jens Stuifbergen00:42:51 - 00:43:13 - Joyce Beuken00:43:13 - 00:43:40 - Jens Stuifbergen00:43:40 - 00:44:15 - Niek Heijne00:44:15 - 00:45:01 - Jens Stuifbergen00:45:01 - 00:45:29 - Diana Dekker00:45:29 - 00:46:32 - Jens Stuifbergen00:46:32 - 00:47:44 - Jacob Jan Kooyman van Guldener00:47:44 - 00:48:07 - Debbie Katers00:48:07 - 00:48:54 - Jens Stuifbergen00:48:54 - 00:49:47 - Marion van der Bijl00:49:47 - 00:51:59 - Jessica Visser00:51:59 - 00:54:24 - Niek Heijne00:54:24 - 00:55:53 - Joyce Beuken00:55:53 - 00:56:25 - Jeroen van der Veer00:56:25 - 00:56:55 - Joyce Beuken00:56:55 - 00:57:10 - Mitchel Sluis00:57:10 - 00:58:03 - Joyce Beuken00:58:03 - 01:00:31 - Diana Dekker01:00:31 - 01:02:45 - Debbie Katers01:02:45 - 01:03:32 - Mitchel Sluis01:03:32 - 01:03:55 - Debbie Katers01:03:55 - 01:04:25 - Niek Heijne01:04:25 - 01:05:10 - Debbie Katers01:05:10 - 01:07:30 - Lisa Klinkenberg01:07:30 - 01:07:39 - Marion van der Bijl01:07:39 - 01:09:16 - Menno Jas01:09:16 - 01:10:51 - Mitchel Sluis01:10:51 - 01:11:18 - Menno Jas01:11:18 - 01:11:51 - Mitchel Sluis01:11:51 - 01:12:49 - Jeroen van der Veer01:12:49 - 01:13:39 - Mitchel Sluis01:13:39 - 01:14:09 - Lisa Klinkenberg01:14:09 - 01:14:39 - Mitchel Sluis01:14:39 - 01:16:54 - Jacob Jan Kooyman van Guldener01:16:54 - 01:19:31 - Jeroen van der Veer01:19:31 - 01:21:55 - Andre van Beusekom01:21:55 - 01:24:47 - Marieke Rijk01:24:47 - 01:24:57 - Marion van der Bijl01:24:57 - 01:26:06 - Menno Jas01:26:06 - 01:26:27 - Marion van der Bijl01:26:27 - 01:42:34 - Dick Bennis01:42:34 - 01:44:24 - Marieke Rijk01:44:24 - 01:45:04 - Dick Bennis01:45:04 - 01:45:25 - Marieke Rijk01:45:25 - 01:46:13 - Dick Bennis01:46:13 - 01:46:15 - Marieke Rijk01:46:15 - 01:46:57 - Dick Bennis01:46:57 - 01:47:19 - Joyce Beuken01:47:19 - 01:48:22 - Dick Bennis01:48:22 - 01:49:34 - Mitchel Sluis01:49:34 - 01:50:06 - Dick Bennis01:50:06 - 01:50:32 - Jeroen van der Veer01:50:32 - 01:50:58 - Niek Heijne01:50:58 - 01:51:22 - Dick Bennis01:51:22 - 01:53:30 - Menno Jas01:53:30 - 01:55:31 - Dick Bennis01:55:31 - 01:57:43 - Jeroen van der Veer01:57:43 - 01:58:58 - Dick Bennis01:58:58 - 01:59:22 - Jeroen van der Veer01:59:22 - 01:59:30 - Dick Bennis01:59:30 - 01:59:35 - Jacob Jan Kooyman van Guldener01:59:35 - 02:00:40 - Jacob Jan Kooyman van Guldener02:00:40 - 02:01:52 - Dick Bennis02:01:52 - 02:02:11 - Andre van Beusekom02:02:11 - 02:02:12 - Dick Bennis02:02:12 - 02:02:36 - Jeroen van der Veer02:02:36 - 02:04:12 - Dick Bennis02:04:12 - 02:04:40 - Diana Dekker02:04:40 - 02:05:15 - Menno Jas02:05:15 - 02:05:56 - Dick Bennis02:05:56 - 02:06:29 - Debbie Katers02:06:29 - 02:07:13 - Marion van der Bijl02:07:13 - 02:16:14 - SCHORSING -
5.2
Bij de behandeling van het Rapport onderzoek aanbesteding pand Hoofd 2B 6 december 2022 heeft u een motie aangenomen. Een van de punten is dat de raad vraagt het Mandaatbesluit en de Inkoopmatrix te evalueren en meningvormend in de raadscommissie te bespreken. Die evaluatie is gedaan en het college heeft de nieuwe inkoopmatrix en mandaatbesluit inmiddels ook vastgesteld. Daarmee is niet gewacht tot deze meningvormende bespreking omdat als gevolg van de gewijzigde organisatie uitstel van dit besluit niet gewenst was. Overigens kan het college op ieder moment een nieuw besluit nemen over het mandaat en de inkoopmatrix als de bespreking in de raad daar aanleiding toe geeft.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
Vragen van het college aan de raadscommissie voor de meningvormende bespreking zijn:
Wat wil de raadscommissie het college nog meegeven als het gaat om het Mandaat en de Inkoopmatrix?Toezeggingen
Onderwerp Inkoopmatrix 02:16:11 - 02:16:14 - SCHORSING02:16:14 - 02:18:01 - Marion van der Bijl02:18:01 - 02:21:29 - INSPREKER02:21:29 - 02:22:28 - Roger Tonnaer02:22:28 - 02:23:07 - Rob Brandhoff02:23:07 - 02:23:30 - INSPREKER02:23:30 - 02:24:18 - Chris de Meij02:24:18 - 02:25:14 - INSPREKER02:25:14 - 02:26:46 - Roger Tonnaer02:26:46 - 02:27:36 - John Halsema02:27:36 - 02:29:16 - Chris de Meij02:29:16 - 02:30:22 - Guido Breuker02:30:22 - 02:31:05 - Rob Brandhoff02:31:05 - 02:33:40 - Arthur Helling02:33:40 - 02:34:07 - Chris de Meij02:34:07 - 02:35:17 - Roger Tonnaer02:35:17 - 02:37:38 - Arthur Helling02:37:38 - 02:38:20 - Marion van der Bijl02:38:20 - 02:40:44 - Rob Droste02:40:44 - 02:41:36 - Arnica Gortzak02:41:36 - 02:42:12 - Piet Schaap02:42:12 - 02:42:58 - Kees Maas02:42:58 - 02:43:52 - Liz Delcour02:43:52 - 02:45:40 - Roger Tonnaer02:45:40 - 02:46:49 - Guido Breuker02:46:49 - 02:47:12 - Menno Jas02:47:12 - 02:48:28 - Chris de Meij02:48:28 - 02:48:47 - Stephan Lallhit02:48:47 - 02:50:03 - Rob Brandhoff02:50:03 - 02:56:26 - Jan Nieuwenburg02:56:26 - 02:58:13 - Rob Droste02:58:13 - 02:59:39 - Roger Tonnaer02:59:39 - 02:59:56 - Jan Nieuwenburg02:59:56 - 03:00:32 - Arnica Gortzak03:00:32 - 03:01:09 - Jan Nieuwenburg03:01:09 - 03:01:44 - Kees Maas03:01:44 - 03:02:42 - Jan Nieuwenburg03:02:42 - 03:03:25 - Guido Breuker03:03:25 - 03:04:05 - Rob Droste03:04:05 - 03:04:18 - Roger Tonnaer03:04:18 - 03:04:56 - Rob Droste03:04:56 - 03:05:44 - Chris de Meij03:05:44 - 03:05:50 - Stephan Lallhit03:05:50 - 03:07:01 - Jan Nieuwenburg03:07:01 - 03:08:33 - Marion van der Bijl -
5.3
De fractie VVD heeft in de raadsvergadering van 13 april 2023 het verzoek gedaan om de collegebrief 'Voortgang uitvoering aanbevelingen onderzoeksrapport Hoofd 2B' te bespreken in de commissie.
Voor de volledigheid is ook de beantwoording van de gestelde artikel 36 vragen toegevoegd.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 10 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minutenBijlagen
02:37:39 - 02:38:20 - Marion van der Bijl02:38:20 - 02:40:44 - Rob Droste02:40:44 - 02:41:36 - Arnica Gortzak02:41:36 - 02:42:12 - Piet Schaap02:42:12 - 02:42:58 - Kees Maas02:42:58 - 02:43:52 - Liz Delcour02:43:52 - 02:45:40 - Roger Tonnaer02:45:40 - 02:46:49 - Guido Breuker02:46:49 - 02:47:12 - Menno Jas02:47:12 - 02:48:28 - Chris de Meij02:48:28 - 02:48:47 - Stephan Lallhit02:48:47 - 02:50:03 - Rob Brandhoff02:50:03 - 02:56:26 - Jan Nieuwenburg02:56:26 - 02:58:13 - Rob Droste02:58:13 - 02:59:39 - Roger Tonnaer02:59:39 - 02:59:56 - Jan Nieuwenburg02:59:56 - 03:00:32 - Arnica Gortzak03:00:32 - 03:01:09 - Jan Nieuwenburg03:01:09 - 03:01:44 - Kees Maas03:01:44 - 03:02:42 - Jan Nieuwenburg03:02:42 - 03:03:25 - Guido Breuker03:03:25 - 03:04:05 - Rob Droste03:04:05 - 03:04:18 - Roger Tonnaer03:04:18 - 03:04:56 - Rob Droste03:04:56 - 03:05:44 - Chris de Meij03:05:44 - 03:05:50 - Stephan Lallhit03:05:50 - 03:07:01 - Jan Nieuwenburg03:07:01 - 03:08:33 - Marion van der Bijl03:08:33 - 03:09:39 - Rob Droste03:09:39 - 03:10:23 - Liz Delcour03:10:23 - 03:12:09 - Menno Jas03:12:09 - 03:13:06 - Guido Breuker03:13:06 - 03:13:41 - Kees Maas03:13:41 - 03:14:10 - Arnica Gortzak03:14:10 - 03:15:31 - Roger Tonnaer03:15:31 - 03:16:04 - John Halsema03:16:04 - 03:17:24 - Chris de Meij03:17:24 - 03:18:27 - Rob Brandhoff03:18:27 - 03:18:39 - Marion van der Bijl03:18:39 - 03:20:32 - Jan Nieuwenburg03:20:32 - 03:21:43 - Rob Droste03:21:43 - 03:21:53 - Jan Nieuwenburg03:21:53 - 03:22:29 - Guido Breuker03:22:29 - 03:22:52 - Jan Nieuwenburg03:22:52 - 03:23:04 - Marion van der Bijl -
6
Toelichting:
voorstel van de Agendacommissie: deze agendapunten niet bespreken en direct met positief advies doorgeleiden naar de raad van 11 juli 2023.
Indien uw fractie een B-agendapunt wel wil bespreken, dient u dit beargumenteerd aan te geven bij het vaststellen van de agenda (agendapunt 3).
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden. -
6.1
Op 6 december 2022 stemde de gemeenteraad van Hoorn in met het geamendeerde raadsvoorstel ‘De rol van gemeente en HVC bij de ontwikkeling van het warmtenet’. De raad verzocht onder andere om onderzoek te doen naar de gevolgen van een investering in een eigen warmtebedrijf. De gemeente heeft onderzoek laten doen naar een eigen warmtebedrijf, financieel meedoen met HVC, een gezamenlijke onderneming met HVC en HVC als warmtebedrijf. In het onderzoek wordt aanbevolen om in te zetten op een sterkte samenwerkingsrelatie met HVC als warmtebedrijf. Met aanvullingen op de onderdelen prijsgelijkheid en flexibiliteit voor bewonersinitiatieven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. de conclusies van het Eindrapport consequenties van een (gemeentelijk) warmtebedrijf in Hoorn, over te nemen wat inhoudt dat de raad besluit:
a. samen met HVC Warmte b.v. verder te werken aan het warmtenet in dat gedeelte van Hoorn, waarvoor dit tegen de laagst maatschappelijke kosten gerealiseerd kan worden
b. niet te investeren in een eigen, gemeentelijk warmtebedrijf voor de realisatie van dit warmtenet; de exploitatie van het warmtenet in handen te leggen van HVC Warmte b.v. en afspraken over de governance van het warmtebedrijf vast te leggen in de samenwerkingsovereenkomst
2. Het college de opdracht te geven om in de in ontwikkeling zijnde samenwerkingsovereenkomst met HVC en Intermaris afspraken op te nemen over de volgende punten:
a. Prijsgelijkheid voor de Bijdrage Aansluit Kosten (BAK) te organiseren
b. Flexibiliteit in te bouwen om ruimte te bieden aan bewonersinitiatieven en de publiek-civiele samenwerking in Hoorn en/of regio verder te ontwikkelen
3. Beleid op te stellen om bewonersinitiatieven en energie coöperaties gericht op warmtenetten te faciliteren -
6.2
Vanaf 2025 lopen de contracten met de regionaal ingekochte zorgaanbieders voor Beschermd Wonen (BW) en Beschermd Thuis (BT) af. Voor het aankomende inkooptraject zijn nieuwe beleidsuitgangspunten geformuleerd waar de Maatschappelijke Opvang (MO) ook onderdeel van
uitmaakt. De beleidsuitgangspunten zijn gebaseerd op landelijke en lokale ontwikkelingen én een extern onderzoek naar het Westfriese zorglandschap voor deze groep inwoners. In de beleidsuitgangspunten staat wat de Westfriese gemeenten nodig vinden om passende zorg voor de doelgroep te organiseren. De beleidsuitgangspunten vormen de kaders voor de inkoop (het wat). Met de nieuwe beleidsuitgangspunten wordt het zorgaanbod voor de doelgroep verbreed, verhuizen cliënten zo min mogelijk, wordt kortdurende opvang toegankelijk voor een brede doelgroep, versoepelen we de overgang vanuit Jeugdzorg naar de Wmo én krijgen kinderen in de voorzieningen laagdrempelige ondersteuning. In de maanden maart en april van 2023 zijn de beleidsuitgangspunten besproken met de belangrijkste gecontracteerde partners. In april 2023 zijn de beleidsuitgangspunten tijdens de regionale raadsledenavond en tijdens een regionale participatieavond voor cliënt- en adviesraden gepresenteerd. Bij de diverse partijen zijn de beleidsuitgangspunten goed ontvangen en is de gegeven input waar mogelijk verwerkt.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
De beleidsuitgangspunten Psychisch Kwetsbare Inwoners met een woon- én ondersteuningsbehoefte 2025 en verder vast te stellen, waarvan de kernpunten zijn:
1. Geen verschil meer tussen de Maatschappelijke Opvang - en Beschermd Wonen - doelgroepen én voorzieningen. De doelgroep bestaat uit psychisch kwetsbare inwoners met een woon - én ondersteuningsbehoefte.
2. Vier typen voorzieningen in de regio Westfriesland voor de doelgroep, namelijk kortdurende opvang, intramurale voorzieningen, tussenvoorzieningen en extramuraal (Beschermd Thuis).
3. Kortdurende opvang voor meerdere doelgroepen voor observatie, stabilisatie en overbrugging van de wachtlijst.
4. Verlaging van de toegangsleeftijd van achttien naar zestien jaar voor een aantal voorzieningen voor jongeren die ná de achttiende verjaardag niet zelfstandig kunnen wonen of terecht kunnen bij familie en / of vrienden.
5. En laagdrempelige ondersteuning voor kinderen die bij een ouder / de ouders verblijven in de voorzieningen. -
6.3
Het plan Koopvaarder 1 gaat over de transformatie en uitbreiding van het bestaande gebouw naar 26 appartementen. Op 11 oktober 2022 is de Nota van Uitgangspunten voor dit plan besproken in de algemene raadscommissie. Over de planvorming heeft participatie plaatsgevonden. Op 24 februari 2023 heeft de gemeente de aanvraag om omgevingsvergunning met ruimtelijke onderbouwing en benodigde onderzoeken ontvangen. Uit de ruimtelijke onderbouwing blijkt dat het plan goed inpasbaar is op de locatie, voorziet in een behoefte, voldoet aan de Nota van Uitgangspunten en niet in strijd is met wet- en regelgeving. Uit de aanmeldnotitie vormvrije m.e.r.-beoordeling blijkt dat het plan geen nadelige gevolgen heeft voor het milieu. Omdat het plan in strijd is met het bestemmingsplan, wordt een planologische procedure (de zogenaamde uitgebreide afwijkingsprocedure) gevoerd. Het college is hiervoor bevoegd. Bij de te volgen procedure moet de raad een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) afgeven. Daarmee geeft de raad aan mee te willen werken aan het plan. De raad is ook bevoegd tot het vaststellen van het beeldkwaliteitsplan omdat deze na vaststelling onderdeel wordt van de Welstandsnota.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten;
1. een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen (vvgb) af te geven voor het bouwplan op perceel Koopvaarder 1;
2. het beeldkwaliteitsplan in procedure te brengen;
3. als er geen zienswijzen worden ingediend tegen de ontwerp wgb de definitieve vvgb af te geven;
4. als er geen reacties worden ingediend tegen het beeldkwaliteitsplan deze vast te stellen en op te nemen in de Welstandsnota.Toezeggingen
Onderwerp Controle zonnestudies Koopvaarder 1 02:17:20 - 02:18:01 - Marion van der Bijl02:18:01 - 02:21:29 - INSPREKER02:21:29 - 02:22:28 - Roger Tonnaer02:22:28 - 02:23:07 - Rob Brandhoff02:23:07 - 02:23:30 - INSPREKER02:23:30 - 02:24:18 - Chris de Meij02:24:18 - 02:25:14 - INSPREKER02:25:14 - 02:26:46 - Roger Tonnaer02:26:46 - 02:27:36 - John Halsema02:27:36 - 02:29:16 - Chris de Meij02:29:16 - 02:30:22 - Guido Breuker02:30:22 - 02:31:05 - Rob Brandhoff02:31:05 - 02:33:40 - Arthur Helling02:33:40 - 02:34:07 - Chris de Meij02:34:07 - 02:35:17 - Roger Tonnaer02:35:17 - 02:37:38 - Arthur Helling02:37:38 - 02:38:20 - Marion van der Bijl -
703:22:53 - 03:23:04 - Marion van der Bijl