- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Marion van der Bijl
- Toelichting
-
NB:
Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 9 februari voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl)
Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
Wilt u inspreken?
Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen inspreken bij de commissievergadering.
wilt u inspreken op een agendapunt? Neem dan uiterlijk 3 uur voor de start van de vergadering contact op met de griffie.
wilt u inspreken over zaken die niet op de agenda staan? Dan kunt u aan het begin van de vergadering de commissie toespreken in de publieksrondvraag. Neem dan uiterlijk 3 uur voor de vergadering contact op met de griffie.
U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl.
Link naar de uitzending:
https://channel.royalcast.com/hoorn/#!/gemeentehoorn/20230214\_1 - Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
100:14:17 - 00:16:58 - Marion van der Bijl
-
2Publieksrondvraag - 19:00
-
3
NB: Indien uw fractie een B-agendapunt wenst te bespreken (of een A-agendapunt niet wenst te bespreken), dient u dit bij het vaststellen van de agenda beargumenteerd kenbaar te maken.
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.00:15:17 - 00:16:58 - Marion van der Bijl -
4Rondvraag algemeen - 19:10
-
500:16:00 - 00:16:58 - Marion van der Bijl
-
5.1
Het ontwerpbestemmingsplan oude hockeyvelden Nieuwe Steen is het planologische kader voor de herontwikkeling van de oude hockeyvelden. Op basis van dit bestemmingsplan is het mogelijk vergunning te verlenen voor de bouw van 4 appartementenblokken, de bouw van de halfverdiepte parkeergarage, de inrichting van het maaiveld en de gedeeltelijke herinrichting van de waterlopen in en rond het plangebied. In het bestemmingsplan is het bouwplan voor het Integraal Kind en Expertise Centrum (IKEC) ook opgenomen. Voor dit bouwplan is de omgevingsvergunningprocedure inmiddels opgestart.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. in afwijking van de bestaande procedure zoals vermeld in de Inspraakverordening gemeente Hoorn 2005 het voorontwerpbestemmingplan te vervangen door het ontwerpbestemmingsplan;
2. dat er geen exploitatieplan wordt opgesteld;
3. in te stemmen het ontwerp bestemmingsplan oude hockeyvelden Nieuwe Steen;
4. in te stemmen met het ontwerp beeldkwaliteitplan;
5. het ontwerpbestemmingsplan en het ontwerp beeldkwaliteitplan in procedure te brengenToezeggingen
Onderwerp Delen actuele onderzoeken ontwerpbestemmingsplan oude hockeyvelden Masterplan parkeren en verkeer Nieuwe Steen 00:16:02 - 00:16:58 - Marion van der Bijl00:16:58 - 00:20:40 - INSPREKER00:20:40 - 00:22:14 - Marion van der Bijl00:22:14 - 00:26:33 - INSPREKER00:26:33 - 00:26:44 - Aart Ruppert00:26:44 - 00:27:09 - Arnica Gortzak00:27:09 - 00:27:49 - Marion van der Bijl00:27:49 - 00:29:05 - Jessica Visser00:29:05 - 00:29:12 - Marion van der Bijl00:29:12 - 00:31:03 - Aart Ruppert00:31:03 - 00:32:24 - Rob Brandhoff00:32:24 - 00:33:49 - Menno Jas00:33:49 - 00:35:15 - Roger Tonnaer00:35:15 - 00:37:07 - Bianca Bos00:37:07 - 00:37:56 - Arnica Gortzak00:37:56 - 00:38:56 - Roy Drommel00:38:56 - 00:39:58 - Jacob Jan Kooyman van Guldener00:39:58 - 00:41:46 - Jeroen van der Veer00:41:46 - 00:42:36 - Niek Heijne00:42:36 - 00:43:31 - Chris de Meij00:43:31 - 00:44:07 - Aart Ruppert00:44:07 - 00:45:08 - Menno Jas00:45:08 - 00:46:34 - Roger Tonnaer00:46:34 - 00:46:56 - Niek Heijne00:46:56 - 00:47:16 - Roger Tonnaer00:47:16 - 00:47:27 - Niek Heijne00:47:27 - 00:48:00 - Aart Ruppert00:48:00 - 00:48:18 - Roger Tonnaer00:48:18 - 00:49:55 - Chris de Meij00:49:55 - 00:51:14 - Jeroen van der Veer00:51:14 - 00:51:49 - Roy Drommel00:51:49 - 00:54:00 - Jeroen van der Veer00:54:00 - 00:55:00 - Aart Ruppert00:55:00 - 00:56:02 - Roger Tonnaer00:56:02 - 00:56:40 - Bianca Bos00:56:40 - 00:57:24 - Roy Drommel00:57:24 - 00:58:05 - Jeroen van der Veer00:58:05 - 00:58:24 - Marion van der Bijl00:58:24 - 01:07:03 - Arthur Helling01:07:03 - 01:07:32 - Jacob Jan Kooyman van Guldener01:07:32 - 01:09:01 - Chris de Meij01:09:01 - 01:09:35 - Arnica Gortzak01:09:35 - 01:10:51 - Rob Brandhoff01:10:51 - 01:11:36 - Roger Tonnaer01:11:36 - 01:11:59 - Jessica Visser01:11:59 - 01:17:10 - Arthur Helling01:17:10 - 01:18:50 - Jeroen van der Veer01:18:50 - 01:19:38 - Marjon van der Ven01:19:38 - 01:20:36 - Rob Brandhoff01:20:36 - 01:20:57 - Marjon van der Ven01:20:57 - 01:22:03 - Chris de Meij01:22:03 - 01:22:15 - Roger Tonnaer01:22:15 - 01:22:33 - Marjon van der Ven01:22:33 - 01:24:02 - René Assendelft01:24:02 - 01:24:42 - Roger Tonnaer01:24:42 - 01:25:24 - René Assendelft01:25:24 - 01:26:43 - Jeroen van der Veer01:26:43 - 01:27:24 - René Assendelft01:27:24 - 01:27:45 - Jeroen van der Veer01:27:45 - 01:28:17 - René Assendelft01:28:17 - 01:28:53 - Rob Brandhoff01:28:53 - 01:29:24 - Marion van der Bijl01:29:24 - 01:37:42 - SCHORSING01:37:42 - 01:37:56 - Marion van der Bijl01:37:56 - 01:40:46 - INSPREKER01:40:46 - 01:41:08 - Marieke Rijk01:41:08 - 01:43:06 - INSPREKER01:43:06 - 01:43:36 - Niek Heijne01:43:36 - 01:44:04 - Rob Droste01:44:04 - 01:44:55 - INSPREKER01:44:55 - 01:48:12 - Marion van der Bijl -
5.2
Tijdens de coronapandemie heeft de gemeente Hoorn van 2020 tot en met 2022 op verschillende plekken in Hoorn tijdelijk grotere terrassen toegestaan. Het college overweegt deze grotere terrassen, soms iets gewijzigd, vanaf de zomerperiode 2023 permanent te maken. Dit op basis van de veelal positieve ervaringen van de afgelopen twee jaren. Het vergunnen van terrassen is een collegebevoegdheid. Het college wil het advies vanuit de raad echter graag betrekken bij haar besluitvorming over de voorwaarden en (on)mogelijkheden.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
Vragen van het college aan de raadscommissie voor de meningvormende bespreking zijn:
1. Is de raad het eens met het idee om voor de `verruimde coronaterrassen' een openstelling voor de zomerperiode van 1 mei tot en met 30 september in te voeren?
2. Is de raad het eens met het idee om op het Kerkplein te gaan voor variant 1 (in lijn met de eerdere coronaterrassen)?
3. Is de raad het eens met het idee om op de Roode Steen te gaan voor variant 1 (coronaterrassen met lichtmasten)?
4. Welke specifieke punten wil de raad het college nog meer mee geven over het verruimen van terrassen?01:46:05 - 01:48:12 - Marion van der Bijl01:48:12 - 01:50:34 - Debbie Katers01:50:34 - 01:52:19 - Niek Heijne01:52:19 - 01:54:44 - Marieke Rijk01:54:44 - 01:56:12 - Menno Jas01:56:12 - 01:58:04 - Jacob Jan Kooyman van Guldener01:58:04 - 01:59:47 - Liz Delcour01:59:47 - 02:01:51 - John Halsema02:01:51 - 02:03:56 - Rob Droste02:03:56 - 02:07:39 - Arnold Wegner02:07:39 - 02:08:33 - Liz Delcour02:08:33 - 02:08:47 - Liz Delcour02:08:47 - 02:09:53 - Niek Heijne02:09:53 - 02:10:44 - Rob Droste02:10:44 - 02:11:11 - Niek Heijne02:11:11 - 02:12:33 - Jacob Jan Kooyman van Guldener02:12:33 - 02:13:12 - Marieke Rijk02:13:12 - 02:13:37 - Niek Heijne02:13:37 - 02:14:41 - Menno Jas02:14:41 - 02:15:18 - Niek Heijne02:15:18 - 02:16:45 - Debbie Katers02:16:45 - 02:17:26 - John Halsema02:17:26 - 02:31:03 - Arthur Helling02:31:03 - 02:31:58 - Marieke Rijk02:31:58 - 02:32:16 - Arthur Helling02:32:16 - 02:32:31 - Marieke Rijk02:32:31 - 02:33:33 - Arthur Helling02:33:33 - 02:35:10 - Rob Droste02:35:10 - 02:35:23 - Arthur Helling02:35:23 - 02:35:47 - Rob Droste02:35:47 - 02:36:44 - Arthur Helling02:36:44 - 02:37:50 - Menno Jas02:37:50 - 02:38:38 - Arthur Helling02:38:38 - 02:39:24 - Marieke Rijk02:39:24 - 02:41:31 - Arthur Helling02:41:31 - 02:42:45 - Arnold Wegner02:42:45 - 02:43:44 - Arthur Helling02:43:44 - 02:45:17 - Niek Heijne02:45:17 - 02:48:31 - René Assendelft02:48:31 - 02:49:08 - Debbie Katers02:49:08 - 02:49:38 - René Assendelft02:49:38 - 02:50:59 - Jacob Jan Kooyman van Guldener02:50:59 - 02:51:29 - René Assendelft02:51:29 - 02:52:34 - Rob Droste02:52:34 - 02:53:02 - Marieke Rijk02:53:02 - 03:00:52 - René Assendelft -
5.3
Een adequate luchtbehandelingsinstallatie is noodzakelijk voor de bedrijfsvoering en het voortbestaan van Theater Het Pakhuis. Bij de kadernota 2017 is er daarom door de gemeenteraad een bedrag van € 40.000,- beschikbaar gesteld. Op 6 juli 2021 heeft de raad besloten om een aanvullend investeringskrediet van € 114.000,- inclusief BTW ter beschikking te stellen, omdat het beschikbaar gestelde bedrag niet voldoende bleek voor het plaatsen van een luchtbehandelingsinstallatie. Opnieuw is gebleken dat het beschikbare bedrag ontoereikend is. Dit onder meer vanwege prijsstijgingen en diverse onvoorziene extra kosten. Voorgesteld wordt om de extra benodigde kosten van € 89.500,- te dekken uit het investeringsbudget van Vastgoed en de installatie zo snel mogelijk te plaatsen. De bij het in totaal benodigde bedrag behorende kapitaallasten komen uit op € 15.296,- (afschrijvingslasten en rentelasten) per jaar gedurende twintig jaar.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 10 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluitpunt:
De benodigde extra kosten van € 89.500,- inclusief BTW voor de luchtbehandelingsinstallatie in Theater Het Pakhuis te dekken uit het investeringsbudget van Vastgoed.Toezeggingen
Onderwerp Schriftelijke beantwoording vraag Bouwbesluit theater het Pakhuis 03:00:42 - 03:00:52 - René Assendelft03:00:52 - 03:02:24 - Piet Schaap03:02:24 - 03:03:14 - Arnold Wegner03:03:14 - 03:04:14 - Wouter de Vries03:04:14 - 03:05:26 - Diana Dekker03:05:26 - 03:06:49 - Marieke Rijk03:06:49 - 03:07:52 - Roy Drommel03:07:52 - 03:09:18 - Mitchel Sluis03:09:18 - 03:10:33 - Debbie Katers03:10:33 - 03:11:42 - Menno Jas03:11:42 - 03:12:32 - Jacob Jan Kooyman van Guldener03:12:32 - 03:13:51 - Jeroen van der Veer03:13:51 - 03:15:02 - Aart Ruppert03:15:02 - 03:15:35 - Marieke Rijk03:15:35 - 03:15:46 - Mitchel Sluis03:15:46 - 03:16:46 - Wouter de Vries03:16:46 - 03:17:45 - Diana Dekker03:17:45 - 03:19:18 - Jeroen van der Veer03:19:18 - 03:20:42 - Piet Schaap03:20:42 - 03:32:39 - Arthur Helling03:32:39 - 03:33:19 - Piet Schaap03:33:19 - 03:34:18 - Marieke Rijk03:34:18 - 03:34:53 - Arthur Helling03:34:53 - 03:35:40 - Mitchel Sluis03:35:40 - 03:37:04 - Arthur Helling03:37:04 - 03:37:21 - Jacob Jan Kooyman van Guldener03:37:21 - 03:38:16 - Arthur Helling03:38:16 - 03:40:11 - Axel Boomgaars03:40:11 - 03:41:00 - Diana Dekker03:41:00 - 03:43:03 - Axel Boomgaars03:43:03 - 03:44:36 - Marieke Rijk -
5.4
Het Kerkplein is in de Binnenstadsvisie ‘Binnenstad in beweging, Integrale visie voor de binnenstad van Hoorn' benoemd als een lokale huiskamer en visitekaartje van de binnenstad. In september 2018 heeft de gemeenteraad ingestemd met de herinrichting van het Kerkplein. Zodoende hebben het Kerkplein, de Breestraat, de Kerkstraat en de Nieuwstraat een gelijkvloerse inrichting gekregen. Het Kerkplein is omgevormd tot een verblijfsgebied, waar de voetganger de ruimte krijgt en fietsen, scooters en auto’s ‘te gast’ zijn.
De herinrichting is in februari 2020 gestart. In de zomer van 2020 is het plein volledig opengesteld voor gebruik. In 2021 zijn de restantpunten en opleverpunten uitgevoerd. Op enkele onderdelen na zijn de werkzaamheden afgerond, die onder meer te maken hebben met de verbouwing van de Grote Kerk.
De afgelopen tijd is ervaring opgedaan met het dagelijks gebruik, tijdens evenementen en met de terrassen. Ook zijn in 2021 bewoners, ondernemers en bezoekers van het plein bevraagd naar hun beleving en heeft Bureau Ongehinderd de toegankelijkheid van het Kerkplein en de Nieuwstraat beoordeeld. Uit deze evaluaties zijn verbeter- en aandachtspunten naar voren gekomen. Dit voorstel beschrijft deze punten en de hieruit voortkomende oplossingen met financiële toelichting. Na uitvoering van de verbeterpunten wordt het project Herinrichting Kerkplein afgesloten.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. kennis te nemen van de in 2021 en 2022 uitgevoerde evaluatie van het project Herinrichting Kerkplein.
2. voor de uitvoering van de verbeterpunten een aanvullend krediet van € 88.000,- bij het project Herinrichting Kerkplein beschikbaar te stellen. Voorgesteld wordt de kapitaallast van €4.664 (20 jaar, 0,3%) te dekken uit de investeringsagenda/leefbare wijken.
3. de bij dit besluit horende begrotingswijzing vast te stellen.
4. na uitvoering van de verbeterpunten het project Herinrichting Kerkplein is afgerond en het project af te sluiten.Toezeggingen
Onderwerp Schriftelijke beantwoording vragen openbaar toilet Kerkplein 03:44:31 - 03:44:36 - Marieke Rijk03:44:36 - 03:46:46 - Marion van der Bijl03:46:46 - 03:48:14 - Wouter de Vries03:48:14 - 03:49:32 - Rob Brandhoff03:49:32 - 03:50:13 - Debbie Katers03:50:13 - 03:51:21 - Jacob Jan Kooyman van Guldener03:51:21 - 03:54:00 - Lisa Klinkenberg03:54:00 - 03:55:08 - Ellen van der Knaap03:55:08 - 03:56:38 - Jeroen van der Veer03:56:38 - 03:58:00 - Menno Jas03:58:00 - 03:59:15 - Mitchel Sluis03:59:15 - 04:00:48 - Aart Ruppert04:00:48 - 04:01:25 - Mitchel Sluis04:01:25 - 04:02:52 - Jeroen van der Veer04:02:52 - 04:03:08 - Ellen van der Knaap04:03:08 - 04:14:17 - René Assendelft04:14:17 - 04:15:06 - Menno Jas04:15:06 - 04:16:41 - Rob Brandhoff04:16:41 - 04:17:04 - Mitchel Sluis04:17:04 - 04:19:18 - René Assendelft04:19:18 - 04:19:32 - Debbie Katers04:19:32 - 04:20:25 - René Assendelft04:20:25 - 04:21:18 - Jeroen van der Veer04:21:18 - 04:21:54 - René Assendelft04:21:54 - 04:22:26 - Aart Ruppert04:22:26 - 04:23:04 - Mitchel Sluis04:23:04 - 04:23:55 - Wouter de Vries04:23:55 - 04:24:42 - Marion van der Bijl -
6
Voorstel van de Agendacommissie: deze agendapunten niet bespreken en direct met positief advies doorgeleiden naar de raad van datum invullen.
Indien uw fractie een B-agendapunt wel wil bespreken, dient u dit beargumenteerd aan te geven bij het vaststellen van de agenda (agendapunt 3).
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden. -
6.1
De raad heeft bij de Vaststelling van de Begroting voor 2023 besloten om voor de jaren 2023 t/m 2025
een bedrag van € 50.000 per jaar toe te voegen aan het huidige budget van de Stimuleringsregeling Restauraties Monumenten. Hiervoor is gekozen omdat het budget altijd aan het begin van het nieuwe jaar meteen op is en de vraag veel hoger is dan het aanbod. Daarnaast zijn de huidige subsidiebedragen niet meer passend bij de huidige kosten die een monumenteneigenaar heeft bij restauratiewerkzaamheden. De kosten van materialen en daarmee restauratie zijn de laatste jaren enorm gestegen.
Het voorstel is om de bedragen uit de subsidieregeling aan te passen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluitpunt:
De Stimuleringsregeling Restauraties Monumenten op de volgende punten te wijzigen:
- In artikel 3, onder d en e, wordt “€3.500” vervangen door €5.000;
- In artikel 3, onder g, wordt “€5.000” vervangen door €10.000. -
7Sluiting - 22:15