- Locatie
IBabs Connect
- Voorzitter
- A. van der Kleij
- Toelichting
-
voor uitzending kijk op onderstaande url:
https://channel.royalcast.com/landingpage/gemeentehoorn/20210518\_3/
Let op: de vergadering start om 19.00 uur en wordt op donderdag 20 mei om 20:00 uur voortgezet.
NB:
- Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 13 mei voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
Wilt u inspreken?
De commissie heeft vanwege de huidige ontwikkelingen m.b.t. Covid19 besloten haar vergaderingen digitaal te houden. Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen wel schriftelijk hun standpunt kenbaar maken in de commissievergadering.
- wilt u uw standpunt delen over een agendapunt of over zaken die niet op de agenda staan? Dan kunt u uw bijdrage schriftelijk indienen via griffie@hoorn.nl
- zodra uw bijdrage ontvangen is, wordt deze beschikbaar gesteld aan de raads- en commissieleden.
U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening - 19:00
-
2Publieksrondvraag - 19:00
-
3
NB: Indien uw fractie een B-agendapunt wenst te bespreken (of een A-agendapunt niet wenst te bespreken), dient u dit bij het vaststellen van de agenda beargumenteerd kenbaar te maken.
Dit geldt dus zowel voor de agendapunten van 18 mei als voor de agendapunten van donderdag 20 mei!
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.
-
4Rondvraag algemeen - 19:10
-
5A-agenda - 19:15
-
5.1
Het meningvormende raadsstuk dat voorligt bevat vijf vragen over belangrijke, nog openstaande, opgaven waarover de raad gevraagd wordt zich uit te spreken (A of B). De antwoorden op de vragen zijn de basis voor verdere uitwerking van de definitieve Mobiliteitsvisie.
De vragen gaan over de volgende opgaven.
• Functie Provincialeweg;
Zie bijlage 2, hoofdstuk 1, pagina 2 en 3.
• Verbeteren verkeersveiligheid gemengde wegen;
Zie bijlage 2, hoofdstuk 2, pagina 4 en 5.
• De toegangsweg naar het Centrum/Poort van Hoorn/Grote Waal/Stadsstrand (Keern);
Zie bijlage 2, hoofdstuk 3, pagina 6 en 7.
• Verbeteren verblijfskwaliteit binnenstad (parkeren bezoekers);
Zie bijlage 2, hoofdstuk 4, pagina 8 en 10.
• De gewenste verkeerscirculatie in de binnenstad.
Zie bijlage 2, hoofdstuk 5, pagina 9 en 10.
Tijdens de meningvormende commissie van 30 maart 2021 zijn de acht opgaven volgens de ‘menukaart’ besproken. Over een aantal van deze opgaven bestond eensgezindheid. Deze opgaven worden niet opnieuw in deze meningvormende raadscommissie voorgelegd maar zijn al verwerkt in de concept-Mobiliteitsvisie, versie 2.0.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max.) 45 minuten
Reactie college op debat: (max.) 10 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
Vragen van het college aan de raadscommissie voor de meningvormende raadscommissie:
De raadscommissie wordt gevraagd zich expliciet uit te spreken over een vijftal nog openstaande keuzes waarna de Mobiliteitsvisie in definitieve vorm uitgewerkt kan worden. De vijf keuzes zijn nader uitgewerkt in bijlage 2, ‘Memo uitgewerkte vijf openstaande keuzes Mobiliteitsvisie’. In de memo zijn ook (grofweg) de geschatte kosten in bandbreedtes opgenomen. Het gaat om de volgende openstaande keuzes.
• Functie Provincialeweg. Zie bijlage 2, hoofdstuk 1, pagina 2 en 3.
Keuze:
A. Alleen de noodzakelijke ongelijkvloerse wandel- en fietsoplossing Provincialeweg-Keern.
B. Naast de noodzakelijke ongelijkvloerse wandel- en fietsoplossing Provincialeweg-Keern ook een ongelijkvloerse wandel- en fietsoplossing Provincialeweg-Liornestraat-Zwaagmergouw en kwaliteitsverbeteringen van de bestaande ongelijkvloerse kruisingen.
• Verbeteren verkeersveiligheid gemengde wegen 50 km/u (met fietsers op de rijbaan). Zie bijlage 2, hoofdstuk 2, pagina 4 en 5.
Keuze:
A. Behoud huidige snelheidsregimes.
B. 30 km/u als uitgangspunt te nemen op gemengde wegen plus grote bussen waar mogelijk van de wegen af.
• De toegangsweg naar het Centrum/Poort van Hoorn/Grote Waal/Stadsstrand (Keern). Zie bijlage 2, hoofdstuk 3, pagina 6 en 7.
Keuze:
A. Optimaliseren huidige situatie.
B. Ontvlechten en aanhechten via de aanleg van een alternatief tracé.
• Verbeteren verblijfskwaliteit binnenstad (parkeren bezoekers). Zie bijlage 2, hoofdstuk 4, pagina 8 en 10.
Keuze:
A. Behouden bestaande situatie.
B. Onderzoek en participatie starten (met bewoners, ondernemers en bezoekers) om parkeren bezoekers te verplaatsen naar centrumrand.
• De gewenste verkeerscirculatie in de binnenstad. Zie bijlage 2, hoofdstuk 5, pagina 9 en 10.
Keuze:
A. Behouden bestaande situatie.
B. Permanente knip Roode Steen plus nieuwe (zachte) knip Havenkwartier. -
5.2
De zeven Westfriese gemeenten en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier hebben gezamenlijk een businesscase opgesteld voor de overdracht van de wegen van het hoogheemraadschap naar de zeven gemeenten. Aan de zeven gemeenteraden en het college van hoofdingelanden van het hoogheemraadschap wordt afzonderlijk het gezamenlijke voorstel voorgelegd voor besluitvorming. Met de overdracht gaan het eigendom, beheer en onderhoud van de wegen over van het hoogheemraadschap naar de gemeente. Dit is inclusief bruggen, duikers, bomen, verkeersborden, verlichting, wegsloten en de bijbehorende bermen, beschoeiing en bosschages. Voor de gemeente ontstaat een overzichtelijke beheersituatie. Het beheer van alle wegen binnen de gemeentegrens komt onder regie van de gemeente. Hierdoor is een betere afstemming en coördinatie mogelijk. De gemeente krijgt meer grip op de verkeersveiligheid en meer armslag bij bijvoorbeeld gewenste aanpassingen van wegen of kruisingen. Daarnaast komt er voor de inwoners één loket voor de wegen binnen de gemeente.
In het voorstel ondersteunen de zeven gemeenten elkaar financieel, maar gaan zij wel afzonderlijk hun eigen wegen beheren. Om de lasten voor de inwoners en bedrijven van Westfriesland niet te laten stijgen, is die financiële solidariteit tussen de zeven gemeenten cruciaal. Op dit moment betalen de inwoners een wegenheffing aan het hoogheemraadschap. De heffing vervalt bij de overdracht. Hiervoor in de plaats neemt de gemeentelijke belasting toe, maar voor een gemiddeld huishouden in de regio niet
meer dan de wegenheffing nu is.
Het voorstel is om de wegen in de gemeente Hoorn met ingang van 1 januari 2022 over te dragen.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 45 minuten
Reactie college op debat: (max.) 10 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. de “Businesscase 7.1” vast te stellen waardoor op 1 januari 2022 de overdracht van de wegen van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier aan de gemeente kan plaatsvinden conform scenario 1: de gemeenten beheren de wegen zelf, maar steunen elkaar financieel, optie 3: geen kostenverhoging voor Koggenland, Opmeer, Medemblik, Drechterland, voordeel zoveel mogelijk bij Hoorn, Enkhuizen, Stede Broec, variant 2: de financiële steun wordt gegeven voor een periode van 12 jaar;
2. de lasten van de overdracht en het beheer van deze wegen van € 1.382.581,- te verwerken in de begroting 2022;
3. een exploitatiebudget beschikbaar te stellen van € 17.500,- voor de implementatiekosten;
4. de lasten die samenhangen met de beslispunten 2 en 3 te dekken uit:
a. de vrijvallende begrotingspost Uitkering Wet Herverdeling Wegenbeheer van € 97.348,-;
b. de verhoging van de gemeentelijke belastingen met ingang van 2022 van € 2.405.628,-;
5. de opbrengst van de gemeentelijke belastingen met ingang van 2022 met € 2.405.628,- te verhogen.Toezeggingen
Onderwerp Bij de wegenoverdracht geen stijging belasting voor inwoner Hoorn Wegenoverdracht - informatie gemeente Opmeer -
5.3
De gemeenteraad heeft op 30 juni 2020 besloten om in beginsel mee te werken aan het plan voor de bouw van een twee-onder-een kap woning op het perceel achter Lageweg 11 te Blokker door het afgeven van de benodigde ontwerp verklaring van geen bedenkingen. Tegen dit afgeven kon een zienswijze worden ingediend. Hiervan is gebruik gemaakt door verschillende bewoners van de Robert Stolzhof, van wie de woningen grenzen aan het perceel. Deze zienswijzen zijn niet nieuw want deze zijn al eerder kenbaar gemaakt aan de gemeente, onder meer tijdens de behandeling van het plan in de commissie en raad. De zienswijzen hebben betrekking op vermindering van woongenot, aantasting van het lint van de Lageweg en het niet betrokken zijn bij de planvorming e.d. Er is een hoorzitting gehouden om de indieners de gelegenheid te geven om een toelichting te geven op de zienswijzen. Het verslag van de hoorzitting en de reactie op de zienswijzen zijn opgenomen in de ‘Pleitnotitie (achter) Lageweg 11 te Blokker’.
In de Pleitnota wordt weerlegd dat het plan een aantasting vormt van het lint, wordt aangegeven dat er wel sprake is van enige vermindering van woongenot maar dat dit binnen het redelijke en aanvaardbare ligt en dat het plan niet in strijd is met het burenrecht. Ook is het plan niet in strijd is met van toepassing zijnde wet- en regelgeving en voldoet het aan een goede ruimtelijke ordening. Conclusie van de Pleitnota is dan ook dat de zienswijzen niet dermate zwaarwegend zijn dat niet kan worden meegewerkt aan het plan.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 10 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluitpunt:
Onder afweging van de ingediende zienswijzen de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven ten behoeve van de woningbouwontwikkeling op het perceel gelegen achter Lageweg 11 te Blokker -
5.4
De gemeenteraad heeft middels een motie op 23 juni 2020 het college verzocht om een jongerenplatform op te richten om jongeren uit te nodigen en uit te dagen mee te denken over de (corona)samenleving van nu en in de toekomst. Voor de gemeenteraad biedt dit een kans om ook aansluiting te vinden bij het platform en zich uit te spreken over ambities met betrekking tot jongerenparticipatie. Zo kan de stem en mening van jongeren gekanaliseerd worden en direct meegenomen worden in besluitvormingsprocessen, in plaats van over jongeren te beslissen. Het uitgangspunt is om niet meer over de jongeren te beslissen maar met hen keuzes te maken. Het jongerenplatform krijgt de onafhankelijke bevoegdheid om gevraagd en ongevraagd advies te geven aan de raad of het college.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 10 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. De volgende ambities vast te stellen in het kader van jongerenparticipatie:
- In Hoorn betrekken we jongeren proactief bij de lokale politiek en beleid dat hen aangaat;
- De gemeenteraad sluit structureel aan bij het op het op te zetten jongerenplatform;
- Het jongerenplatform opereert onafhankelijk en adviseert de raad, gevraagd en ongevraagd, waar nodig.
2. De werkgroep jongerenparticipatie de opdracht te geven om in samenwerking met alle betrokkenen deze ambities verder uit te werken. -
6
Het voorstel van de Agendacommissie: deze agendapunten niet bespreken en direct met positief advies doorgeleiden naar de raad van 1 juni 2021.
Indien uw fractie een B-agendapunt wel wil bespreken, dient u dit beargumenteerd aan te geven bij het vaststellen van de agenda (agendapunt 3).
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden. -
6.1
In de huidige situatie zijn er drie eigenaren van de Provincialeweg tussen de westzijde van de rijksweg A7 en de kruising met de Berkhouterweg. Dit leidt tot onduidelijkheid wie verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van welk deel van de weg. Daarnaast is het onhandig in geval dat een procesverbaal moet worden opgemaakt door de politie. Vanuit de Wegenoverdracht Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) wordt voorgesteld om het wegenperceel van het HHNK over te dragen aan de gemeente Hoorn waarbij de grens van de Provincialeweg wordt gelegd ten oosten van de oostelijke rotonde onder de A7.
Met dit principebesluit tot grenscorrectie wordt de grens tussen Koggenland en Hoorn verlegd tot aan de westelijke zijde van de westelijke rotonde onder de Rijksweg A7. Bij deze grenscorrectie, die in zou moeten gaan op 1 januari 2022, gaan er geen inwoners of ondernemers over van de ene naar de andere gemeente. De correctie vindt plaats met gesloten beurzen. Ook zijn er geen toekomstige financiële gevolgen. De gemeente Hoorn wordt bij deze grenscorrectie per saldo 17.032 m2 groter.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. een principebesluit te nemen voor de grenscorrectie tussen de gemeenten Koggenland en Hoorn, conform de bij dit besluit gevoegde tekening TR16-080 d.d. 09-10-2018;
2. dit principebesluit voor te leggen aan de raad van de gemeente Koggenland;
3. het college opdracht te geven om na het principebesluit van de raad van de gemeente Koggenland een herindelingsontwerp op te stellen. -
6.2
In navolging van de besluitvorming medio 2020 over de toekomst van de gemeenschappelijke regeling Centraal Afvalverwijderingsbedrijf Westfriesland (CAW), moet de tekst van de gemeenschappelijke regeling aangepast te worden. Het CAW wordt daarbij omgevormd tot “Afvalbeheer Westfriesland”, die beheerorganisatie is voor de stortplaats Westwoud en intergemeentelijk afstemmingsplatform is voor beleid, dienstverleningsovereenkomst (DVO)- en aandeelhouderzaken. De verantwoordelijkheid voor beleid, het aangaan van overeenkomsten en verordeningen zijn al eerder overgedragen aan de gemeenten. De omschrijving van de gemeenschappelijke regeling was hier al op aangepast. Een verdere aanpassing is nu nodig vanwege de naamswijziging naar “Afvalbeheer Westfriesland” en de overdracht van aandelen. Het aandeelhouderschap in HVC maakt geen onderdeel meer uit van het CAW en is overgedragen naar de gemeenten. Daarnaast zijn wijzigingen doorgevoerd in verband met de overdracht van de secretariaatstaken van HVC naar de ambtelijke werkorganisatie van de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland (SED). De gewijzigde gemeenschappelijke regeling kent nog maar een klein aantal verantwoordelijkheden. Er zijn geen raadsbevoegdheden meer ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling. Het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling is nodig om de eerdere besluitvorming juridisch te borgen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Als bestuursorgaan uit te treden uit de gemeenschappelijke regeling Centraal Afvalverwijderingsbedrijf Westfriesland (CAW)
2. Het college toestemming te verlenen om akkoord te gaan met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling CAW naar Afvalbeheer Westfriesland 2020 -
7
Deze vergadering wordt voortgezet op donderdag 20 mei om 20:00 uur.