- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Niek Heijne
- Toelichting
-
LET OP: de vergadering start om 19.30 uur
Vanwege de aangescherpte coronaregels vergaderen zowel de algemene raadscommissie als de gemeenteraad zonder publiek.
De raads- en commissievergaderingen zijn wel live te volgen of later terug te kijken via www.hoorn.nl/raad- Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 25 november 2021 voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
Wilt u inspreken?
Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen inspreken bij de commissievergadering. - wilt u inspreken op een agendapunt? Neem dan uiterlijk 3 uur voor de start van de vergadering contact op met de griffie.
- wilt u inspreken over zaken die niet op de agenda staan? Dan kunt u aan het begin van de vergadering de commissie toespreken in de publieksrondvraag. Neem dan uiterlijk een kwartier voor de vergadering contact op met de griffie.
U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl.
Uitzending
Agendapunten
-
100:02:43 - 00:04:59 - Niek Heijne
-
200:03:16 - 00:04:59 - Niek Heijne
-
3
Toelichting:
Indien uw fractie een B-agendapunt wenst te bespreken (of een A-agendapunt niet wenst te bespreken), dient u dit bij het vaststellen van de agenda beargumenteerd kenbaar te maken.
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.00:03:18 - 00:04:59 - Niek Heijne -
400:03:42 - 00:04:59 - Niek Heijne
-
5A-agenda - 19:45
-
5.1
Elk jaar stelt de raad de belastingverordeningen vast. Hoorn hanteert voor de bepaling van belastingtarieven drie uitgangspunten:
1. Hoornse burgers en bedrijven worden niet zwaarder belast dan voor de gemeentelijke financiële huishouding noodzakelijk is;
2. tarieven van gemeentelijke belastingen worden jaarlijks trendmatig verhoogd (dit jaar 1,4%);
3. tarieven van leges en retributies zijn kostendekkend.
Waar wordt afgeweken van deze uitgangspunten wordt extra uitleg gegeven.
Het voorstel voor de hondenbelasting en het voorstel voor het Lokaal Ondernemersfonds Hoorn zijn besproken in de commissie van 2 november en worden apart behandeld in de raadsvergadering van 14 december 2021. Zij komen om die reden inhoudelijk niet aan de orde in dit voorstel.
Door digitalisering van parkeerprocessen is het noodzakelijk de parkeerverordening en de verordening parkeerbelasting aan te passen en weer in overeenstemming met elkaar te brengen. Zodoende wordt ook gevraagd de Parkeerverordening 2022 vast stellen.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max.) 45 minuten
Reactie college op debat: (max.) 10 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. de belastingverordeningen 2022
2. de bijgevoegde begrotingswijzing inzake de afvalstoffenheffing 2022
3. de Parkeerverordening 202200:03:50 - 00:04:59 - Niek Heijne00:04:59 - 00:07:12 - Yousuf Yousufi00:07:12 - 00:09:09 - Marion van der Bijl00:09:09 - 00:09:40 - Alex van der Kleij00:09:40 - 00:12:16 - Jeroen van der Veer00:12:16 - 00:14:01 - Arwin Rood00:14:01 - 00:16:37 - Kees Maas00:16:37 - 00:18:52 - Marieke Rijk00:18:52 - 00:18:56 - Charles Webster00:18:56 - 00:20:34 - Menno Jas00:20:34 - 00:22:24 - Charles Webster00:22:24 - 00:23:49 - Arnica Gortzak00:23:49 - 00:23:58 - Niek Heijne00:23:58 - 00:24:27 - Arwin Rood00:24:27 - 00:25:56 - Yousuf Yousufi00:25:56 - 00:26:13 - Arwin Rood00:26:13 - 00:26:39 - Yousuf Yousufi00:26:39 - 00:27:19 - Jeroen van der Veer00:27:19 - 00:27:51 - Yousuf Yousufi00:27:51 - 00:28:49 - Jeroen van der Veer00:28:49 - 00:29:15 - Yousuf Yousufi00:29:15 - 00:29:31 - Jeroen van der Veer00:29:31 - 00:30:49 - Kees Maas00:30:49 - 00:32:01 - Alex van der Kleij00:32:01 - 00:32:08 - Niek Heijne00:32:08 - 00:32:16 - Yousuf Yousufi00:32:16 - 00:32:38 - Kees Maas00:32:38 - 00:34:17 - Yousuf Yousufi00:34:17 - 00:34:24 - Kees Maas00:34:24 - 00:34:37 - Niek Heijne00:34:37 - 00:42:52 - Marjon van der Ven00:42:52 - 00:43:07 - Niek Heijne00:43:07 - 00:43:26 - Marjon van der Ven00:43:26 - 00:44:46 - Jeroen van der Veer00:44:46 - 00:45:57 - Marjon van der Ven00:45:57 - 00:45:59 - Niek Heijne00:45:59 - 00:46:50 - Kees Maas00:46:50 - 00:47:08 - Marjon van der Ven00:47:08 - 00:47:18 - Kees Maas00:47:18 - 00:47:35 - Marjon van der Ven00:47:35 - 00:48:04 - Arnica Gortzak00:48:04 - 00:48:31 - Yousuf Yousufi00:48:31 - 00:48:38 - Marjon van der Ven00:48:38 - 00:49:52 - Arwin Rood00:49:52 - 00:50:10 - Marjon van der Ven00:50:10 - 00:50:17 - Arwin Rood00:50:17 - 00:50:43 - Marjon van der Ven00:50:43 - 00:51:07 - Arwin Rood00:51:07 - 00:51:23 - Marjon van der Ven00:51:23 - 00:52:02 - Charles Webster00:52:02 - 00:52:45 - Marjon van der Ven00:52:45 - 00:53:15 - Marieke Rijk00:53:15 - 00:53:42 - Marjon van der Ven00:53:42 - 00:54:22 - Niek Heijne00:54:22 - 01:04:07 - SCHORSING01:04:07 - 01:05:07 - Niek Heijne -
5.2
Op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) zijn gemeenten verplicht om iedere vier jaar nieuw beleid vast te stellen voor een integrale schuldhulpverlening. Op 8 december 2020 besloot de gemeenteraad om in 2021 een nieuwe Beleidsvisie Integrale Schuldhulpverlening vastte stellen. Dit voorstel geeft antwoord op de vraag hoe de gemeente Hoorn inwoners met (dreigende) schulden zo snel mogelijk helpt naar een schuldvrij bestaan. Hiervoor is de Beleidsvisie Integrale Schuldhulpverlening uitgewerkt, met daarbij een verordening. Op donderdag 16 september is de raad meegenomen in de implementatie van de Beleidsvisie integrale schuldhulpverlening Hoorn.
De belangrijke kernpunten uit de beleidsvisie zijn dat: alle inwoners die dat nodig hebben krijgen (integrale) hulp bij schulden. De hulp is zo toegankelijk (laagdrempelig) mogelijk en voorziet inwoners (waaronder ondernemers/ zzp’ers) met (problematische) schulden van perspectief op een schuldvrij bestaan, op de snelste manier met oog voor de persoonlijke situatie. De hulp onderscheidt in hulp voor crisissituaties, gezinnen met minderjarige kinderen, jongeren, ondernemers/zzp’ers en overige inwoners. Tot slot de hulp kenmerkt zich door specifieke aandacht voor stress sensitieve hulpverlening, het voorkomen van vroegtijdige beëindiging van de schuldhulpverlening, passend hulpaanbod en het bieden van perspectief. Ook wordt er altijd rekening gehouden met de persoonlijke situatie van inwoners en wordt de menselijke maat toegepast. De kosten voor deze Beleidsvisie Integrale Schuldhulpverlening vallen binnen de begroting van de Beleidsvisie Rondkomen. Na vaststelling van dit voorstel, wordt de beleidsvisie geïmplementeerd en uitgevoerd.
Tijdens de raadsvergadering van 25 februari 2020 is het rapport van de rekenkamercommissie naar de schuldhulpverlening in Hoorn besproken. Met de raad is afgesproken dat zij worden meegenomen in de stappen die gezet worden voor het uitvoeren van de aanbevelingen. Op donderdag 17 september 2020 heeft hierover een informatieve sessie plaatsgevonden.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 2 minuten
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. De Beleidsvisie Integrale Schuldhulpverlening per 1 januari 2022 vast te stellen belangrijke kernpunten zijn:
o Alle inwoners die dat nodig hebben krijgen (integrale) hulp bij schulden. De hulp is zo toegankelijk (laagdrempelig) mogelijk en voorziet inwoners (waaronder ondernemers/
zzp’ers) met (problematische) schulden van perspectief op een schuldvrij bestaan, op de snelste manier met oog voor de persoonlijke situatie;
o De hulp onderscheidt in hulp voor crisissituaties, gezinnen met minderjarige kinderen, jongeren, ondernemers/ zzp’ers en overige inwoners en
o De hulp kenmerkt zich door specifieke aandacht voor stress sensitieve hulpverlening, het voorkomen van vroegtijdige beëindiging van de schuldhulpverlening, passend
hulpaanbod en het bieden van perspectief.
2. De Verordening Integrale Schuldhulpverlening 2022 per 1 januari 2022 vast te stellen en
3. De Verordening beslistermijn hulp bij schulden gemeente Hoorn 2021 per 1 januari 2022 in te trekken.01:04:24 - 01:05:07 - Niek Heijne01:05:07 - 01:06:29 - Carin Ritsema01:06:29 - 01:08:29 - Marieke Rijk01:08:29 - 01:10:07 - John Halsema01:10:07 - 01:12:43 - Patricia Kusters01:12:43 - 01:14:17 - Arnica Gortzak01:14:17 - 01:16:54 - Bart van Kalmthout - Faber01:16:54 - 01:17:30 - Nemo van Hout01:17:30 - 01:20:11 - Jeroen van der Veer01:20:11 - 01:22:12 - Elsbeth Broerse01:22:12 - 01:23:56 - Andre van Beusekom01:23:56 - 01:24:12 - Niek Heijne01:24:12 - 01:30:12 - Kholoud al Mobayed01:30:12 - 01:30:42 - Arnica Gortzak01:30:42 - 01:31:14 - Kholoud al Mobayed01:31:14 - 01:31:53 - Patricia Kusters01:31:53 - 01:32:28 - Kholoud al Mobayed01:32:28 - 01:33:11 - Patricia Kusters01:33:11 - 01:33:50 - Kholoud al Mobayed01:33:50 - 01:33:57 - Patricia Kusters01:33:57 - 01:34:14 - Carin Ritsema01:34:14 - 01:34:49 - Kholoud al Mobayed01:34:49 - 01:35:20 - John Halsema01:35:20 - 01:36:00 - Kholoud al Mobayed01:36:00 - 01:36:26 - Andre van Beusekom01:36:26 - 01:36:31 - Kholoud al Mobayed01:36:31 - 01:36:38 - Andre van Beusekom01:36:38 - 01:36:55 - Kholoud al Mobayed01:36:55 - 01:37:32 - Marieke Rijk01:37:32 - 01:38:51 - Kholoud al Mobayed01:38:51 - 01:39:17 - Marieke Rijk01:39:17 - 01:39:21 - Kholoud al Mobayed01:39:21 - 01:39:55 - Niek Heijne01:39:55 - 01:40:10 - Kholoud al Mobayed01:40:10 - 01:40:30 - Niek Heijne01:40:30 - 01:47:52 - SCHORSING01:47:52 - 01:47:53 - Niek Heijne01:47:53 - 01:49:01 - Niek Heijne -
5.3
Doel van het digitale beleid dat door de rekenkamercommissie is onderzocht, is om aan inwoners zoveel mogelijk digitale dienstverlening aan te bieden en het ze daarbij zo gemakkelijk mogelijk te maken. Tegelijkertijd moeten wensen van inwoners ook achter de schermen wel uitvoerbaar zijn. Verder wordt steeds meer regionaal afgestemd, en samen ontwikkeld. Dit verbetert de vergelijkbaarheid van de cijfers en resultaten op regionaal niveau.
Of de digitale dienstverlening van de gemeente Hoorn doelmatig is, is op grond van het rekenkameronderzoek niet aan te geven. Er ontbreken nog gegevens van andere gemeenten die een vergelijking mogelijk maken. En er kan ook geen vergelijking worden gemaakt van dienstverlening mét en zónder digitale ondersteuning. Wel kan er gekeken worden naar de organisatie en dóórontwikkeling van de werkzaamheden, en bijvoorbeeld ook naar de kosten.
In 2017 is met de nieuwe website onder centrale redactie gestart. Hiervoor konden veel collega’s vanuit hun eigen discipline de website vullen. Dat maakte onder meer de leesbaarheid niet eenvoudiger. Nu kijken leden van het webteam naar hoe andere gemeenten digitale dienstverlening hebben geregeld. Zij houden de ontwikkelingen bij.
Op basis van de onderzoeksresultaten komt de rekenkamercommissie tot een merendeels positief oordeel over de stand van zaken. De RKC geeft een aantal aanbevelingen aan de raad, onder meer:
- Blijf in gesprek met het college over goede digitale dienstverlening.
- Stel goede kaders.
- Zorg voor goede informatievoorziening over b.v. storingen en tevredenheidscijfers.
- En zorg ervoor dat ook minder 'digitaal onderlegde' inwoners bij de gemeente terecht kunnen.
Het college geeft aan dat zij op al deze punten zal blijven presteren en investeren.
Op 11 november heeft er een informatieve sessie plaatsgevonden.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 10 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluitpunt: de onderstaande aanbevelingen uit het rapport ‘Het digitale gezicht van de gemeente -een onderzoek naar de digitale dienstverlening van de gemeente Hoorn’ over te nemen:
Aanbeveling 1: Ga met het college in overleg over de verantwoordelijkheidsverdeling en stel de kaders.
Digitale dienstverlening wordt steeds belangrijker, mede door de komst van nieuwe technologieën en mogelijkheden, de verwachtingen van de samenleving, maar ook de ontwikkelingen op Rijksniveau. Bepaal daarom in overleg met het college welke verantwoordelijkheden aan de raad of het college toebehoren en welke kaders daarbij moeten worden gesteld. Kaderstelling bij digitale dienstverlening gaat over keuzes voor risico’s en kansen, maar ook over de gewenste en ongewenste invloed van technologie op de samenleving. Denk hierbij aan onderwerpen als privacy, inclusiviteit, ongewenste profilering (bijv. door computer algoritmen), gelijkwaardigheid, transparantie, etc. Streef in ieder geval naar maximale veiligheid bij uitwisseling van informatie tussen burgers en bedrijven met de gemeente voor alle digitale systemen. Maak daarbij een expliciete keus of de raad alleen kaders op hoofdlijnen stelt of dat de raad meer betrokken wil en moet zijn.
Aanbeveling 2: Hou de huidige doelmatigheid en doeltreffendheid van digitale dienstverlening vast
De gemeente biedt dienstverlening digitaal aan; over de kwaliteit ervan moeten bedrijven en burgers -binnen het beschikbare budget- tevreden zijn en blijven. Dat lijken ze op dit moment inderdaad te zijn. Maar ook minder 'digitaal onderlegde' inwoners moeten bij de gemeente terecht kunnen. Blijf daar dus ook in de toekomst rekening mee houden bij het inrichten van systemen en het eventuele aanbod van niet-digitale (persoonlijke) oplossingen voor deze groep inwoners, naast de digitale dienstverlening.
Aanbeveling 3: Laat u tijdig en op het juiste abstractieniveau informeren over de stand van zaken van digitale dienstverlening
Overweeg bij het opvragen van rapportages over digitale dienstverlening een indeling in domeinen/kavels. Deze domeinen zouden bijvoorbeeld kunnen omvatten:
o 'interne diensten' (de laptops en systemen van ambtenaren, bestuur en raadsleden);
o 'gegevensverzamelingen' (databases met wellicht vertrouwelijke informatie zoals persoonsgegevens);
o 'digitale kanalen' (de platforms om dienstverlening aan inwoners en bedrijven te faciliteren);
In deze laatste categorie kan dan ook gekeken worden naar de tevredenheidscijfers, eventueel in vergelijking met de andere Westfriese gemeenten. Ook kan in de rapportages de door de raad gevraagde informatie (op hoofdlijnen) over storingen en problemen die zich hebben voorgedaan worden opgenomen.01:48:03 - 01:49:01 - Niek Heijne01:49:01 - 01:50:26 - Stephan Lallhit01:50:26 - 01:52:00 - John Halsema01:52:00 - 01:53:31 - Kees Maas01:53:31 - 01:55:19 - Norbert de Vries01:55:19 - 01:56:37 - Arnica Gortzak01:56:37 - 01:57:33 - Alex van der Kleij01:57:33 - 01:59:26 - Otto Klaren01:59:26 - 02:01:24 - Jeroen van der Veer02:01:24 - 02:02:58 - Bart van Kalmthout - Faber02:02:58 - 02:03:03 - Niek Heijne02:03:03 - 02:03:56 - Menno Jas02:03:56 - 02:04:00 - Niek Heijne02:04:00 - 02:05:11 - Andre van Beusekom02:05:11 - 02:05:31 - Niek Heijne02:05:31 - 02:06:33 - Norbert de Vries02:06:33 - 02:07:08 - Andre van Beusekom02:07:08 - 02:07:19 - Niek Heijne02:07:19 - 02:11:03 - Jan Nieuwenburg02:11:03 - 02:11:38 - Arnica Gortzak02:11:38 - 02:11:54 - Jan Nieuwenburg02:11:54 - 02:12:19 - Kees Maas02:12:19 - 02:12:35 - Jan Nieuwenburg02:12:35 - 02:12:55 - Menno Jas02:12:55 - 02:13:17 - Jan Nieuwenburg02:13:17 - 02:13:53 - Bart van Kalmthout - Faber02:13:53 - 02:14:14 - Jan Nieuwenburg02:14:14 - 02:14:53 - Norbert de Vries02:14:53 - 02:15:29 - Jan Nieuwenburg02:15:29 - 02:15:51 - Stephan Lallhit02:15:51 - 02:16:57 - Jan Nieuwenburg02:16:57 - 02:16:58 - Niek Heijne02:16:58 - 02:17:18 - Niek Heijne02:17:18 - 02:17:32 - Arnica Gortzak02:17:32 - 02:18:02 - Niek Heijne -
6
Toelichting:
voorstel van de Agendacommissie: deze agendapunten niet bespreken en direct met positief advies doorgeleiden naar de raad van 14 december.
Indien uw fractie een B-agendapunt wel wil bespreken, dient u dit beargumenteerd aan te geven bij het vaststellen van de agenda (agendapunt 3).
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden. -
6.1
Er is een nieuw Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) opgesteld voor de periode 2022-2027 als opvolger van het GRP 2016-2021: het Programma Stedelijk wateren Riolering 2022-2027 (PSWR 2022-2027). Het plan beschrijft hoe de gemeente Hoorn in deze periode invulling geeft aan de wettelijke zorgplichten voor de riolering en daarbij anticipeert op de gevolgen van klimaatverandering. De gemeente Hoorn zet in op het in stand houden en verbeteren van de bestaande riolering. De komende zes jaar renoveert, vervangt of verbetert de gemeente Hoorn 38 km riolering. Hierbij houdt de gemeente Hoorn rekening met de gevolgen van de nieuwe woningbouwopgave, de verwachte klimaatverandering en lozingen vanuit de riolering op oppervlaktewater, zodat ook in de toekomst een veilige en gezonde leefomgeving voor mens en natuur gewaarborgd blijft.
Daarnaast benut de gemeente Hoorn hierbij kansen om vanuit riolering bij te dragen aan de energietransitie, circulaire economie (levensduurverlenging/hergebruik materialen), versterking van de biodiversiteit en duurzame mobiliteit. Van inwoners verwacht de gemeente Hoorn dat zij het riool alleen gebruiken waarvoor het is bedoel en zij hun riolering op eigen terrein in goede staat onderhouden. De jaarlijkse stijging van de rioolheffing met 2,8% per jaar kan gehandhaafd blijven om de rioleringswerkzaamheden ook op lange termijn kostendekkend uit te kunnen voeren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
Het Programma Stedelijk water en Riolering 2022-2027, Regio Westfriesland, Deelrapport gemeente Hoorn vast te stellen waarvan de kernpunten zijn:
1. Het in stand houden en verbeteren van de bestaande afvalwaterinzamel- en afvoersystemen In de periode 2022-2027:
a. Zet de gemeente Hoorn de beheeractiviteiten (gegevensbeheer, onderzoek en bepalen maatregelen) conform de huidige praktijk voort. Hierbij werkt de gemeente Hoorn samen met de WF-gemeenten, het hoogheemraadschap en het drinkwaterbedrijf;
b. Herziet de gemeente Hoorn het basisrioleringsplan1, rekening houdende met het toenemende aanbod van afvalwater door de nieuwe woningbouwopgave, de gevolgen
van de verwachte klimaatverandering, en de kwaliteit van het oppervlaktewater
c. renoveert, vervangt of verbetert de gemeente Hoorn 38 km riolering;
d. werkt de gemeente Hoorn verder aan de volgende verbeteringsmaatregel: het afkoppelen van hemelwater van het gemengde rioolstelsel in Hoorn-Noord en
Venenlaankwartier, het vergroten van de afvoercapaciteit van het stelsel, het vergroten van de hemelwaterberging in de openbare ruimte en het reguleren van de grondwaterstand. Dit in het kader van het aanpassen van de riolering en de openbare ruimte aan de verwachte verandering van het klimaat en het verminderen van de vuiluitworp vanuit de riolering naar oppervlaktewater.
2. Het handhaven van de jaarlijkse stijging van de rioolheffing met 2,8% per jaar, te verwerken bij de jaarlijkse vaststelling van de Verordening Rioolheffing.
3. Uit het Programma Stedelijk water en Riolering 2022-2027, Regio Westfriesland, Deelrapport gemeente Hoorn voortvloeiende financiële consequenties aan de raad voor te leggen middels een jaarplan of in de daarvoor bestemde cyclusdocumenten. -
6.2
Er komen drie bruggen vanaf de huidige dijk naar het stadsstrand. Via deze bruggen kunnen voetgangers, fietsers en automobilisten het stadsstrand bereiken. De bruggen zijn geen onderdeel van het dijkversterkingsproject. Dit betekent dat de aanleg van de bruggen moet worden meegenomen in het komende bestemmingsplan voor het stadsstrand Hoorn. Dit bestemmingsplan is nodig om het stadsstrand straks ook als strand te kunnen gebruiken. Naar verwachting start de bestemmingsplanprocedure in het voorjaar 2022. Ook wil de gemeente in 2022 kunnen starten met de bouw van de bruggen. Hiervoor zijn meerdere vergunningen nodig. Als de bestemmingsplanprocedure en de vergunningenprocedures na elkaar plaatsvinden dan is het niet mogelijk om in 2022 te starten met de bouw van de bruggen. Er kan veel tijdwinst worden behaald als de bestemmingsplanprocedure en de vergunningenprocedure voor de drie bruggen in één procedure worden ondergebracht. De raad is het bevoegde gezag om dit besluit te nemen. Naast de bruggen is ook een deel van de afbouw van het stadsstrand geen onderdeel van het dijkversterkingsproject. Dit moet dus ook worden meegenomen in het komende bestemmingsplan stadsstrand. En ook hiervoor moeten vergunningen worden aangevraagd. Om in 2022 te kunnen starten met de aanleg van het stadsstrand wordt de raad gevraagd om gelijktijdig in één procedure onder te brengen: de bestemmingsplanprocedure, de procedure voor de vergunningen van de drie bruggen en de
procedure voor de vergunningen voor een deel van het stadsstrand.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. de ontwikkeling van stadsstrand Hoorn aan te wijzen als een geval waarin de voorbereiding en bekendmaking van een bestemmingsplan en de benodigde nader aan te duiden besluiten wordt gecoördineerd ex. paragraaf 3.6.1 van de Wet ruimtelijke ordening;
2. de voorbereiding en de bekendmaking van de volgende besluiten te coördineren:
a. de vaststelling van een bestemmingsplan ex. artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening;
b. het verlenen van een omgevingsvergunning ex. artikel 2.1 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
c. het verlenen van een watervergunning ex artikel 6.12 Waterbesluit;
d. het verlenen van een watervergunning ex. artikel 3.2 van de Keur van het Hoogheemraadschap Noorderkwartier;
e. het verlenen van een natuurvergunning ex. artikel 3.3 en 3.8 van de Wet natuurbescherming;
3. dat het college van burgemeester en wethouders het coördinerend bestuursorgaan is;
4. dit besluit te publiceren, waarna het in werking treedt op de eerste dag na de datum van bekendmaking. -
702:17:11 - 02:17:18 - Niek Heijne02:17:18 - 02:17:32 - Arnica Gortzak02:17:32 - 02:18:02 - Niek Heijne