- Locatie
IBabs Connect
- Voorzitter
- Niek Heijne
- Toelichting
-
LET OP: vergadering start om 19.00 uur
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening - 19:00
-
200:00:57 - 00:01:06 - Elsbeth Broerse00:01:06 - 00:01:14 - Niek Heijne
-
300:01:09 - 00:01:14 - Niek Heijne00:01:14 - 00:01:19 - Karin Hakhoff00:01:19 - 00:01:37 - Niek Heijne00:01:37 - 00:01:56 - Kees Maas00:01:56 - 00:02:05 - Patrick Hoefman00:02:05 - 00:03:02 - Niek Heijne00:03:02 - 00:05:42 - Kees Maas
-
4
Toezeggingen
Onderwerp Rondvraag algemeen 9 februari: hoeveel zorgmijders in Hoorn die buiten slapen 00:03:39 - 00:05:42 - Kees Maas00:05:42 - 00:07:29 - Kholoud al Mobayed00:07:29 - 00:08:08 - Karin Hakhoff00:08:08 - 00:09:00 - Kholoud al Mobayed00:09:00 - 00:10:05 - Niek Heijne -
5A-agenda - 19:15
-
5.1
De gemeenteraden kunnen een zienswijze geven op de Kadernota van de GGD Hollands Noorden. De Kadernota vormt de basis voor de programmabegroting van het daaropvolgende jaar. In de Kaderbrief 2021 werden de programma’s vervangen door vier focuslijnen, die beter aansluiten op de opgaven waar de gemeenten voor staan: gezond opgroeien, gezond ouder worden, meedoen naar vermogen en gezonde leefomgeving. De GGD ontwikkelt de focuslijnen de komende jaren verder.
Voor 2022 stelt de GGD de volgende speerpunten voor:
1. Doorontwikkeling Jeugdgezondheidzorg (JGZ);
2. Informatiebeveiliging en privacybescherming;
3. Proactief inzetten op preventie en bestrijding van (nieuwe) infectieziekten.
Voorgesteld wordt de Kadernota 2022 te ondersteunen en daarnaast bovenstaande opmerkingen te maken.
Dit raadsvoorstel hangt samen met agendapunt 6.5: Zienswijze 1e begrotingswijziging 2021 GGD HN.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 10 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. de volgende zienswijze af te geven ten aanzien van de Kadernota 2022 van de GGD Hollands Noorden
I. De raad ondersteunt de beleidsmatige uitgangspunten in de kadernota 2022;
II. Aanvullend verzoekt de gemeenteraad de GGD om:
a. bij de begroting 2022 de beoogde resultaten, kpi’s en effecten per focuslijn te beschrijven en daarbij gebruik te maken van output en outcome indicatoren;
b. met ingang van 2022 binnen de begroting dekking te vinden voor de structurele lasten voor informatiebeveiliging en privacybescherming;
c. de aanpak van informatiebeveiliging en privacybescherming te monitoren en actief te informeren over de voortgang;
d. haar algemene reserve opnieuw op te bouwen conform het financieel herstelplan 2018 om risico’s, indien zij optreden, te kunnen opvangen.
2. het college op te dragen deze zienswijze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden.00:09:01 - 00:10:05 - Niek Heijne00:10:05 - 00:11:28 - Marieke Rijk00:11:28 - 00:12:40 - Andre van Beusekom00:12:40 - 00:12:46 - Niek Heijne00:12:46 - 00:13:59 - Alex Smit00:13:59 - 00:14:04 - Niek Heijne00:14:04 - 00:15:44 - Karin Hakhoff00:15:44 - 00:15:46 - Niek Heijne00:15:46 - 00:17:29 - Kees Maas00:17:29 - 00:18:47 - Mitchel Sluis00:18:47 - 00:18:53 - Niek Heijne00:18:53 - 00:21:27 - Arnica Gortzak00:21:27 - 00:25:07 - Elsbeth Broerse00:25:07 - 00:26:44 - Arnica Gortzak00:26:44 - 00:40:16 - Marjon van der Ven00:40:16 - 00:49:39 - SCHORSING00:49:39 - 00:57:26 - Marjon van der Ven00:57:26 - 00:57:37 - Karin Hakhoff00:57:37 - 00:57:42 - Niek Heijne00:57:42 - 00:58:51 - Marjon van der Ven00:58:51 - 00:59:00 - Niek Heijne00:59:00 - 00:59:19 - Andre van Beusekom00:59:19 - 01:00:59 - Marjon van der Ven01:00:59 - 01:01:55 - Marieke Rijk01:01:55 - 01:02:07 - Arnica Gortzak01:02:07 - 01:04:16 - Marjon van der Ven01:04:16 - 01:04:41 - Niek Heijne01:04:41 - 01:08:48 - Niek Heijne -
5.2
De raad kan tot 1 maart 2021 een zienswijze geven op de conceptkadernota 2022 van WerkSaam Westfriesland (verder in het voorstel aangeduid als WerkSaam). Deze nota vormt de basis voor de programmabegroting van het daaropvolgende jaar. In de conceptkadernota staat dat WerkSaam in 2022 aan de slag gaat met de uitvoering van het nieuwe beleidsplan en met de Wet inburgering. Er is ook aandacht voor de taakstelling beschut werk en de Tweede Kamer verkiezingen 2021. Wat hieruit voortvloeit en wat dit concreet gaat betekenen, is nu nog niet bekend. WerkSaam geeft aan geen mogelijkheden te zien om de gemeentelijke bijdrage te verlagen. Aan de raad wordt voorgesteld om een positieve zienswijze af te geven op de conceptkadernota 2022.
De gemeenteraden moeten voor 15 maart 2021 aangeven welk deel van het participatiebudget in 2022 wordt overdragen aan WerkSaam. Vanwege de huidige coronacrisis en de onzekerheid op korte en langere termijn wordt geadviseerd om niet af te wijken van de voorgaande jaren. Voorgesteld wordt om in 2022 90% van het participatiebudget over te dragen aan WerkSaam. Van het participatiebudget is er 5% structureel ingeboekt als bezuiniging. De overige 5% is de couleur locale. Pas bij de meicirculaire is
duidelijkheid over de hoogte van de integratie-uitkering sociaal domein. Het is dus niet mogelijk om voor 15 maart 2021 uitspraak te doen over de werkelijke hoogte van het participatiebudget.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 10 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Een positieve zienswijze af te geven op de conceptkadernota 2022 van WerkSaam Westfriesland.
2. Het dagelijks bestuur van WerkSaam Westfriesland te vragen:
a. gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rondom tekorten via de reguliere rapportages;
b. gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rondom de:
• kostenverhogende effecten van de Wet Arbeidsmarkt in Balans;
• taakstelling beschut werk;
• uitvoeringstaken voor de Wet inburgering;
• nieuwe methodiek om inzicht te krijgen in de ontwikkelingsmogelijkheden van bijstandsgerechtigden.
3. In 2022 90% van het participatiebudget over te dragen aan WerkSaam Westfriesland.
4. De financiële consequenties te verwerken in de kadernota 2021 van de gemeente Hoorn.Toezeggingen
Onderwerp Vragen D66: betaalbaarheid Wet passend aanbod vanuit 10% participatiewet Waarom heeft Hoorn niet of nauwelijks de tegenprestatie opgelegd 01:04:54 - 01:08:48 - Niek Heijne01:08:48 - 01:08:57 - Marieke Rijk01:08:57 - 01:09:14 - Niek Heijne01:09:14 - 01:10:17 - Arnica Gortzak01:10:17 - 01:10:23 - Niek Heijne01:10:23 - 01:10:26 - Patrick Hoefman01:10:26 - 01:11:44 - Patrick Hoefman01:11:44 - 01:11:50 - Niek Heijne01:11:50 - 01:13:02 - Kees Maas01:13:02 - 01:14:30 - Elsbeth Broerse01:14:30 - 01:15:41 - Marieke Rijk01:15:41 - 01:15:54 - Niek Heijne01:15:54 - 01:17:04 - Willem Kukler01:17:04 - 01:17:10 - Niek Heijne01:17:10 - 01:18:27 - Robert Vinkenborg01:18:27 - 01:19:30 - Alex Smit01:19:30 - 01:21:16 - Karin Hakhoff01:21:16 - 01:22:32 - Menno Jas01:22:32 - 01:22:39 - Niek Heijne01:22:39 - 01:23:35 - Rob Droste01:23:35 - 01:24:08 - Niek Heijne01:24:08 - 01:29:07 - Kholoud al Mobayed01:29:07 - 01:29:33 - Niek Heijne01:29:33 - 01:30:00 - Rob Droste01:30:00 - 01:30:06 - Niek Heijne01:30:06 - 01:30:19 - Kholoud al Mobayed01:30:19 - 01:30:31 - Arnica Gortzak01:30:31 - 01:31:17 - Kholoud al Mobayed01:31:17 - 01:31:21 - Niek Heijne01:31:21 - 01:32:32 - Elsbeth Broerse01:32:32 - 01:32:35 - Niek Heijne01:32:35 - 01:33:11 - Kholoud al Mobayed01:33:11 - 01:33:33 - Elsbeth Broerse01:33:33 - 01:35:14 - Kholoud al Mobayed01:35:14 - 01:35:48 - Elsbeth Broerse01:35:48 - 01:35:55 - Niek Heijne01:35:55 - 01:36:30 - Kees Maas01:36:30 - 01:37:36 - Kholoud al Mobayed01:37:36 - 01:37:43 - Niek Heijne01:37:43 - 01:38:51 - Karin Hakhoff01:38:51 - 01:39:28 - Kholoud al Mobayed01:39:28 - 01:39:51 - Niek Heijne01:39:51 - 01:40:06 - Rob Droste01:40:06 - 01:40:52 - Kholoud al Mobayed01:40:52 - 01:40:54 - Rob Droste01:40:54 - 01:40:56 - Kholoud al Mobayed01:40:56 - 01:41:06 - Kholoud al Mobayed01:41:06 - 01:41:38 - Niek Heijne01:41:38 - 01:44:55 - SCHORSING -
5.3
In regionaal verband is afgesproken dat de Gemeenschappelijke Regelingen (GR-en) zoals de Omgevingsdienst Noord Holland Noord (OD NHN), een Kadernota naar de gemeenteraden sturen. De raden kunnen hierop een reactie geven, waarna het Algemeen Bestuur (AB) de Kadernota vaststelt. In de Kadernota wordt op hoofdlijnen de beleidskaders voor het daaropvolgende jaar beschreven. De Kadernota vormt ook de basis voor de programmabegroting van 2022. In de uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen, die door alle gemeenteraden in Noord-HollandNoord zijn vastgesteld, is opgenomen dat jaarlijks de te hanteren loon- en prijsindexatie wordt vastgesteld.
Voorgesteld wordt de bijdrage vanaf 2022 als een autonome afwijking te verwerken in de Kadernota 2021. Ook wordt door de OD NHN voor het jaar 2022 om extra financiering gevraagd. Voor Hoorn leidt het vragen om extra middelen tot een verhoging van de bijdrage met € 54.998 de komende jaren. Het vragen van een extra bijdrage voor het uitvoeren van nieuw beleid in deze tijd is niet gepast, omdat de gemeente Hoorn zelf ook voor een flinke financiële opgave staan. Voorgesteld wordt hier een negatieve zienswijze op af te geven.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Een negatieve zienswijze af te geven op de Kadernota 2022 van de Omgevingsdienst NHN op de gevraagde extra financiële middelen voor de volgende onderdelen:
a. inzet structurele extra capaciteit van 2 fte voor de VTH (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving)- Strategie 2021 - 2023 voor een bedrag van € 200.000 per jaar;
b. inzet structurele extra capaciteit van 3 fte voor uitvoering van de Omgevingswet voor een bedrag van € 300.000;
c. inzet coaching en begeleidingsuren door vakvolwassen personeel aan het project Traineeship voor de jaren 2022 tot en met 2025 voor een bedrag van €196.000.
2. Een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2022 van de Omgevingsdienst NHN op de voorgestelde loon- en prijsindexatie voor 2022.
3. De voorgestelde loon- en prijsindexatie te verwerken in de kadernota van de gemeente Hoorn van 2021.Toezeggingen
Onderwerp Minder taken bij OD als jaarlijkse bijdrage Hoorn wordt verhoogd 01:41:44 - 01:44:55 - SCHORSING01:44:55 - 01:44:56 - Niek Heijne01:44:56 - 01:45:39 - Niek Heijne01:45:39 - 01:46:15 - Alex van der Kleij01:46:15 - 01:46:20 - Niek Heijne01:46:20 - 01:46:23 - Kees Maas01:46:23 - 01:46:57 - Kees Maas01:46:57 - 01:47:02 - Niek Heijne01:47:02 - 01:47:58 - Yousuf Yousufi01:47:58 - 01:49:26 - Arwin Rood01:49:26 - 01:50:49 - Patricia Kusters01:50:49 - 01:51:59 - Onno Egtberts01:51:59 - 01:52:39 - Alex Smit01:52:39 - 01:53:36 - Karin Hakhoff01:53:36 - 01:53:54 - Arnica Gortzak01:53:54 - 01:54:37 - Menno Jas01:54:37 - 01:54:50 - Niek Heijne01:54:50 - 02:00:01 - Samir Bashara02:00:01 - 02:00:16 - Niek Heijne02:00:16 - 02:01:08 - Kees Maas02:01:08 - 02:03:41 - Samir Bashara02:03:41 - 02:03:45 - Niek Heijne02:03:45 - 02:04:24 - Onno Egtberts02:04:24 - 02:06:30 - Samir Bashara02:06:30 - 02:06:33 - Niek Heijne02:06:33 - 02:07:08 - Arnica Gortzak02:07:08 - 02:08:23 - Samir Bashara02:08:23 - 02:08:27 - Niek Heijne02:08:27 - 02:09:17 - Patricia Kusters02:09:17 - 02:10:43 - Samir Bashara02:10:43 - 02:10:48 - Niek Heijne02:10:48 - 02:12:00 - Alex van der Kleij02:12:00 - 02:14:58 - Samir Bashara02:14:58 - 02:15:32 - Yousuf Yousufi02:15:32 - 02:15:58 - Samir Bashara02:15:58 - 02:16:02 - Niek Heijne02:16:02 - 02:16:24 - Onno Egtberts02:16:24 - 02:23:05 - Niek Heijne -
5.4
De rekenkamercommissie constateert dat de uitwerking van de doelen van het Hoornse cultuurbeleid op organisatorisch niveau in de periode 2012-2020 geen prioriteit heeft gekregen. Er is in het beleidsproces geen stap ingebouwd waarin de vraag wordt gesteld: wat betekenen deze ambities voor de organisatie, wat is er nodig en beschikbaar, past de huidige manier van organiseren bij het beleid, wat moet er anders en wat kan er misschien toch niet? De rekenkamercommissie signaleert op basis van haar onderzoek dat de werkdruk van de medewerkers van de beleidsafdeling hoog is en dat er mogelijk sprake is van een structureel capaciteitsgebrek.
Het cultuurbeleid van Hoorn zoals dit in 2012 is ontworpen, vormde aanvankelijk op strategisch en operationeel niveau een samenhangend geheel. Strategie, langetermijnvisie en jaarlijkse beleidskeuzes sloten goed op elkaar aan. In de loop der tijd is deze samenhang minder zichtbaar geworden. Hoewel de jaarlijks geformuleerde specifieke doelen van het cultuurbeleid nooit strijdig zijn geweest met de strategische doelen, waren ze daar soms maar gedeeltelijk toe te herleiden. Het beleid is met het verstrijken van de jaren in opzet minder verbonden geraakt met de strategische visie. Daardoor is het belang van bepaalde beleidsambities afhankelijker geworden van keuzes op de werkvloer van de beleidsafdeling.
Het college wil doelstellingen en effecten ook aanscherpen. Wel benadrukt het college dat de effecten binnen kunst- en cultuurbeleid niet altijd meetbaar zijn. Daarnaast lopen subsidies vaak voor langere tijd, waardoor het tijd kost om nieuwe afspraken te maken. Er is volgens het college geen sprake van ad hoc beleid en ook vindt het college dat er voldoende ruimte en geld is voor vernieuwing. Het college kan zich niet vinden in de aanbeveling om bij de subsidies altijd een integrale afweging te maken over alle subsidies voor culturele activiteiten. Het vindt het juist belangrijk om flexibel in te kunnen spelen op de ontwikkelingen in de maatschappij. Dit is volgens het college de essentie van kunst en cultuur.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluitpunt:
de onderstaande aanbevelingen uit het rapport 'Cultuurbeleid gemeente Hoorn 2012-2020.' over te nemen:
Belang van consistente en samenhangende uitvoering van het beleid
1. Zorg en bewaak dat de uitvoering van het cultuurbeleid overeenkomt met het vastgestelde cultuurbeleid.
2. Zorg voor enige continuïteit in de beleidsdoelen en de beoogde effecten gedurende een langere periode. Bedenk daarbij dat culturele instellingen veelal geen grote financiële reserves hebben, voor hun voortbestaan vaak afhankelijk zijn van subsidies en hun activiteiten soms niet of nauwelijks snel kunnen aanpassen aan veranderde beleidsdoelen en beoogde effecten van de gemeente. (Bij subsidieactiviteiten die drie of meer achtereenvolgende jaren zijn gesubsidieerd, kan de subsidieverlening slechts met inachtneming van een redelijke termijn worden geweigerd. Zie Algemene wet bestuursrecht (artikel 4:51).)
Belang van meetbare doelstellingen en systematische monitoring van de doelrealisatie
3. Leg het cultuurbeleid voor de komende collegeperiode vast in een beleidsnota waarin zo concreet en meetbaar mogelijk de financiële middelen, de doelen en de beoogde effecten worden omschreven.
4. Breng een prioritering aan in zowel de doelen van het cultuurbeleid als de beoogde effecten daarvan. Weeg ook af met welke prioriteit ‘vernieuwing’ van het cultuuraanbod deel uitmaakt van de beleidsdoelen.
5. Zoek naar vernieuwende mogelijkheden waarmee – los van geld, deelnemers of bezoekersaantallen – kan worden gemonitord of de beoogde effecten van het cultuurbeleid worden bereikt. Organiseer daarvoor bijvoorbeeld periodiek informatief overleg tussen de wethouder en de besturen of raden van toezicht van de grotere culturele instellingen of betrek bijvoorbeeld externe experts uit de culturele sector bij de beoordeling.
Belang van goede controle en verantwoording
6. Zorg dat er bij de subsidieverlening een integrale afweging plaatsvindt over alle subsidies voor culturele activiteiten. Dat kan bijvoorbeeld door de uiterste aanvraagdatum voor cultuursubsidie te verschuiven richting medio boekjaar en geen tussentijdse subsidieaanvragen meer toe te laten. De subsidieaanvragen kunnen dan in samenhang worden beoordeeld aan de hand van de in het beleid genoemde doelen en effecten. Activiteiten met de laagste prioriteit vallen af als het budget niet toereikend is om alle aanvragen toe te kennen.
7. Vraag culturele instellingen die structureel (mede) worden gefinancierd door de gemeente, om zowel bij de aanvraag van subsidie als bij periodieke voortgangs- en verantwoordingsrapportages aan te geven in welke mate hun activiteiten bijdragen aan het realiseren van beleidsdoelen van de gemeente en stuur deze activiteiten zo nodig bij. Vraag om bondige rapportages in een vastgesteld format. Leg dit format vast in overleg met de culturele instellingen.
8. Vraag het college om eenmaal per jaar verantwoording aan de raad af te leggen over de uitvoering van het cultuurbeleid als geheel. Vraag om een bondige verantwoording, die aansluit bij de in het beleid gestelde doelen en beoogde effecten. -
5.5
Op verzoek van fractie Tonnaer is de Nota van uitgangspunten voor de ontwikkeling Hoorn de Vrijheid geagendeerd.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Toezeggingen
Onderwerp Vrijheid: toezenden brieven en reactie op ontwikkelingsplannen 03:14:49 - 03:19:37 - Niek Heijne03:19:37 - 03:21:10 - Roger Tonnaer03:21:10 - 03:21:20 - Niek Heijne03:21:20 - 03:22:37 - Aart Ruppert03:22:37 - 03:22:45 - Niek Heijne03:22:45 - 03:24:05 - Chris de Meij03:24:05 - 03:24:11 - Niek Heijne03:24:11 - 03:24:15 - Dick Bennis03:24:15 - 03:25:45 - Dick Bennis03:25:45 - 03:25:51 - Niek Heijne03:25:51 - 03:27:20 - Menno Jas03:27:20 - 03:27:28 - Niek Heijne03:27:28 - 03:28:59 - Roy Drommel03:28:59 - 03:30:15 - Thomas de Groot03:30:15 - 03:31:39 - Kees Maas03:31:39 - 03:32:54 - Guido Breuker03:32:54 - 03:34:26 - John Halsema03:34:26 - 03:35:20 - Alex Smit03:35:20 - 03:37:19 - Arwin Rood03:37:19 - 03:37:23 - Niek Heijne03:37:23 - 03:37:58 - Roy Drommel03:37:58 - 03:38:02 - Niek Heijne03:38:02 - 03:38:43 - John Halsema03:38:43 - 03:38:45 - Niek Heijne03:38:45 - 03:39:06 - Roy Drommel03:39:06 - 03:39:30 - John Halsema03:39:30 - 03:40:10 - Thomas de Groot03:40:10 - 03:41:05 - Arwin Rood03:41:05 - 03:41:08 - Dick Bennis03:41:08 - 03:41:32 - Thomas de Groot03:41:32 - 03:41:57 - Niek Heijne03:41:57 - 03:44:10 - Dick Bennis03:44:10 - 03:44:24 - Niek Heijne03:44:24 - 03:46:48 - Chris de Meij03:46:48 - 03:48:49 - Aart Ruppert03:48:49 - 03:52:17 - Roger Tonnaer03:52:17 - 03:52:39 - Niek Heijne03:52:39 - 03:54:15 - Menno Jas03:54:15 - 03:55:10 - Kees Maas03:55:10 - 03:56:48 - Arwin Rood03:56:48 - 03:57:02 - Niek Heijne03:57:02 - 03:58:31 - Guido Breuker03:58:31 - 03:58:59 - Thomas de Groot03:58:59 - 04:00:08 - Roy Drommel04:00:08 - 04:14:05 - Simon Broersma04:14:05 - 04:14:29 - Niek Heijne04:14:29 - 04:16:04 - Aart Ruppert04:16:04 - 04:16:50 - Roy Drommel04:16:50 - 04:16:57 - Simon Broersma04:16:57 - 04:17:02 - Niek Heijne04:17:02 - 04:18:01 - Roger Tonnaer04:18:01 - 04:19:05 - Niek Heijne -
6B-agenda - 22:30
-
6.1
Het college stelt voor om voor het participatieproces bij de bestemmingsplannen in de Poort van Hoorn een technische aanpassing door te voeren in de Inspraakverordening van 2005. In plaats van de formele stap van terinzagelegging van een voorontwerp bestemmingsplan wil het college gehoor geven aan de wens van omwonenden en belanghebbenden om vroeg en intensief betrokken te worden bij de uitwerking van de bestemmingsplannen voor de Poort van Hoorn. Naast informatieve sessies worden er ook per deelgebied verdiepende sessies georganiseerd, om in te gaan op specifieke vragen en wensen vanuit de omgeving. Dit geheel in lijn met de ambities van bestuurlijke vernieuwing en vooruitlopend op en in lijn met de Omgevingswet. Dit vraagt een technisch besluit van de gemeenteraad, als bevoegd gezag voor de Inspraakverordening.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten;
Vooruitlopend op de invoering van de Omgevingswet voor het project Poort van Hoorn te kiezen- voor een intensiever, integraal participatietraject, waarin bewoners en belanghebbenden hun wensen en bedenkingen bij de plannen vroegtijdig kunnen inbrengen.
- Hiervoor in technische zin een aanpassing te doen op de bestaande procedure zoals vermeld in de
Inspraakverordening gemeente Hoorn 2005, waarmee het voorontwerp bestemmingplan vervangen wordt door het onder beslispunt 1 genoemde participatieproces.
-
6.2
De gemeenteraden hebben de mogelijkheid om een zienswijze af te geven op de kadernota’s van de Gemeenschappelijke regelingen, zodat de raden inzicht krijgen in en vroegtijdig reageren op voorgenomen nieuw beleid van de betreffende regeling. Omdat er geen sprake is van nieuw beleid of verandering in financiële kengetallen ten opzichte van de begroting WFA van 2021, wordt voorgesteld om een positieve zienswijze af te geven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluitpunt:
Voor de Kadernota WFA 2022 een positieve zienswijze af te geven. -
6.3
De Veiligheidsregio (VR) biedt de kadernota 2022 aan waarin de belangrijkste onderwerpen staan die in 2022 opgepakt gaan worden en de financiële kaders. Deze onderwerpen komen uit het beleidsplan VR 2020-2023, met uitzondering van het onderwerp Omgevingswet. Dit is een nieuwe ontwikkeling. De Omgevingswet vraagt van de gemeente en de (VR) een andere manier van werken. De VR stelt voor het basispakket onder te brengen bij de VR en als één pakket aan alle gemeenten aan te bieden. Door
het onderbrengen van de wettelijke (basis)taken bij de VR kan het toezicht voor alle deelnemende gemeenten op dezelfde wijze uitgevoerd worden. Hierdoor zijn er geen verschillen meer in de wijze van toezicht in de gemeenten en is een gelijk niveau van risicobeheersing binnen de gemeenten in NoordHolland Noord (NHN).
Per 1 januari 20202 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren van kracht; het personeel van de VR valt hier niet onder. Door deelname aan de Werkgeversvereniging, waar alle 25 VR’s aan deelnemen, kunnen op landelijk niveau collectieve afspraken gemaakt kunnen worden voor alle VR's. Het AB besluit over deelname aan de Werkgeversvereniging nadat de gemeenteraad de mogelijkheid tot zienswijze heeft gegeven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. een positieve zienswijze te geven op de kadernota 2022;
2. een positieve zienswijze te geven op kadernota Omgevingswet;
3. een positieve zienswijze te geven om deel te nemen aan de landelijke Werkgeversvereniging. -
6.4
Het Afvalbeheer Westfriesland (voorheen Centraal Afvalverwijderingsbedrijf Westfriesland) heeft de Kadernota 2022 ingediend. De gemeenteraad van Hoorn wordt, als deelnemer in deze gemeenschappelijke regeling, gevraagd een zienswijze over deze kadernota af te geven. Dit kan tot 1 maart 2021. Gelet op de beperkte omvang en taken van Afvalbeheer Westfriesland is er in de Kadernota 2022 geen sprake van beleidsmatige keuzes die van invloed zijn op de geldstromen binnen het Afvalbeheer Westfriesland. Eventuele risico’s voor de kosten voor de nazorg van de voormalige stortplaats Westwoud worden in principe opgevangen vanuit de voorziening Westwoud. Geconstateerd
is dat er geen redenen zijn die een positieve zienswijze in de weg staan. Het college stelt de raad voor een positieve zienswijze af te geven over de Kadernota 2022.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluitpunt:
Over de Kadernota 2022 van de gemeenschappelijke regeling Afvalbeheer Westfriesland een positieve zienswijze af te geven. -
6.5
Het Dagelijks Bestuur (DB) van het Recreatieschap Westfriesland (RSW) heeft tijdig de Kadernota 2022 aan de gemeenteraad aangeboden. De Kadernota is er om de begroting 2022 en het meerjaren perspectief op te stellen. De raad kan voor 1 maart 2021 een zienswijze afgeven. Vervolgens stelt het Algemeen Bestuur (AB) van het RSW de Kadernota vast en biedt deze ter goedkeuring aan Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland aan. Naar aanleiding van de vorige Kadernota is de wens uitgesproken om tot een structurele bezuiniging te komen. Er is een kerntaken discussie gevoerd waarbij het AB constateert dat de huidige taken die het RSW uitvoert de juiste taken zijn. Een bezuiniging gaat ten koste van de kwaliteit van beheer en onderhoud. Het AB vindt dit ongewenst. Er moet ook gekeken worden naar de maatschappelijke meerwaarde van de recreatieterreinen en - voorzieningen. Deze meerwaarde is tijdens de maatschappelijke beperkingen vanwege de coronapandemie gebleken want de terreinen en voorzieningen zijn in deze periode druk bezocht. De bijdrage per inwoner wordt geïndexeerd en stijgt daardoor. De consequenties hiervan worden in de gemeentelijke Kadernota verwerkt.
Concluderend wordt geadviseerd om een positieve zienswijze af te geven, omdat:
- Er duidelijkheid is over de kerntaken van het RSW en dat het ongewenst is dat ingeboet wordt op de kwaliteit van beheer en onderhoud;
- De bijdrage per inwoner een lichte stijging laat zien, door toepassing van een door de regietafel geadviseerde indexatie;
- De gevolgen hiervan verwerkt worden in de gemeentelijke Kadernota;
- De meerwaarde van de voorzieningen en terreinen gebleken is tijdens de maatschappelijke beperkingen vanwege de pandemie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluitpunt:
een positieve zienswijze af te geven op de Kadernota 2022 en de consequentie van de geïndexeerde bijdrage per inwoner te verwerken in de gemeentelijke Kadernota 2021. -
6.6
Het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden (hierna GGD) heeft op 14 december 2020 de 1e wijziging begroting 2021 van de GGD aangeboden voor zienswijze van de raad. Een aantal ontwikkelingen op het gebied van jeugdgezondheidszorg (JGZ), informatiebeveiliging en privacybescherming zijn voor GGD reden om te komen met een 1e begrotings-wijziging. De GGD stelt voor het tekort 2021 te dekken uit de algemene reserve. Voor de dekking van structurele kosten als gevolg van de informatiebeveiliging en privacy bescherming stelt de GGD een extra deelnemersbijdrage van € 0,29 per inwoner voor vanaf 2022.
Dit raadsvoorstel hangt samen met agendapunt 5.1: Kadernota GGD Hollands Noorden 2022.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. de volgende zienswijze af te geven ten aanzien van de 1e begrotingswijziging 2021 van de GGD Hollands Noorden
a. De raad ondersteunt de wijzigingen;
b. De raad ondersteunt het voorstel om een bedrag van € 545.000,- ten laste te brengen van de algemene reserve van de GGD;
c. De raad verzoekt de GGD om met ingang van 2022 binnen de begroting dekking te vinden voor de structurele lasten voor informatiebeveiliging en privacybescherming;
d. De raad verzoekt de GGD om de aanpak van informatiebeveiliging en privacybescherming te monitoren en actief te informeren over de voortgang;
e. De raad verzoekt de GGD om haar algemene reserve opnieuw op te bouwen conform het financieel herstelplan 2018 om risico’s, indien zij optreden, te kunnen opvangen.
2. Het college op te dragen deze zienswijze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden. -
704:18:10 - 04:19:05 - Niek Heijne