Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie

donderdag 10 juni 2021

19:30 - 22:30
Locatie

Raadszaal

Voorzitter
Bert van Dijkhuizen
Toelichting

Let op: de vergadering start om 19.30 uur


NB:

  • Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 3 juni voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl)
  • Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
    Wilt u inspreken?
    Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen inspreken bij de commissievergadering.
  • wilt u inspreken op een agendapunt? Neem dan uiterlijk 3 uur voor de start van de vergadering contact op met de griffie.
  • wilt u inspreken over zaken die niet op de agenda staan? Dan kunt u aan het begin van de vergadering de commissie toespreken in de publieksrondvraag. Neem dan uiterlijk een kwartier voor de vergadering contact op met de griffie.
  • Vanwege de geldende coronamaatregelen is publiek nog niet toegestaan.
    U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl.
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    00:00:19 - 00:04:14 - Bert van Dijkhuizen
  2. 2

    00:03:09 - 00:04:14 - Bert van Dijkhuizen
  3. 3

    NB: Indien uw fractie een B-agendapunt wenst te bespreken (of een A-agendapunt niet wenst te bespreken), dient u dit bij het vaststellen van de agenda beargumenteerd kenbaar te maken.
    Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.

    00:03:13 - 00:04:14 - Bert van Dijkhuizen
    00:04:18 - 00:04:44 - Alex van der Kleij
    00:04:47 - 00:05:03 - Yousuf Yousufi
    00:05:20 - 00:05:49 - Bert van Dijkhuizen
    00:05:56 - 00:05:57 - Menno Jas
    00:06:00 - 00:08:36 - Bert van Dijkhuizen
  4. 4

    00:06:12 - 00:08:36 - Bert van Dijkhuizen
  5. 5
    A-agenda - 19:45
  6. 5.1

    Op 8 december 2020 heeft de gemeenteraad de proceskaders voor de Omgevingsvisie vastgesteld. De periode tot en met april 2021 is benut voor een analyse van het bestaande beleid, ambtelijke gesprekken en het gesprek met de stad (participatie). Het resultaat hiervan is uitgewerkt in een contourennota, met daarin verwerkt de resultaten van het gesprek met de stad. De contourennota is een tussenproduct waarin de eerste contouren (of bouwstenen) van de Omgevingsvisie worden geschetst, maar waar ook
    bepaalde bespreekpunten uit voortkomen. Deze contourennota en bespreekpunten worden meningvormend aan de raadscommissie voorgelegd, zodat de raadscommissie de gelegenheid heeft om bij te sturen in de richting van het eindproduct.


    De basis voor de Omgevingsvisie wordt gevormd door recent vastgesteld beleid en beleid dat nog in ontwikkeling is. Het gaat dan bijvoorbeeld om het raadsbesluit ‘Meer stad worden’, de Woonvisie, de Mobiliteitsvisie en de Intensiverings- en Hoogbouwvisie. Die besluiten en visies worden in de Omgevingsvisie niet opnieuw ter discussie gesteld. Maar dan blijven er nog een aantal bespreekpunten over, die het college graag voorlegt aan de raadscommissie. Het gaat dan concreet over (1) de mate van levendigheid in de stad, (2) de mate van functiemenging, (3) de kaders voor gebiedsontwikkeling, (4) economische ontwikkeling, (5) vergroening en (6) gezondheid. Nadat de raadscommissie op deze onderdelen richting heeft bepaald, wordt de Omgevingsvisie in concept opgesteld. Deze wordt na de zomer ter inzage gelegd, waarna het college de Omgevingsvisie ter vaststelling aan de raad zal aanbieden.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 3 minuten
    Aansluitend debat: (max.) 60 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 10 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 10 minuten

    Voorgesteld besluit

    Vragen van het college aan de raadscommissie voor de meningvormende bespreking zijn:
    A. Wat zijn volgens de raadscommissie de drie belangrijkste kernkwaliteiten van Hoorn?
    B. De raadscommissie wordt gevraagd zich uit te spreken over de volgende bespreekpunten, waarna de Omgevingsvisie in concept kan worden opgesteld:
    1. Welk type levendigheid ('reuring') wil de raadscommissie?
    2. Welke mate van functiemenging wil de raadscommissie?
    3. Welke kaders voor gebiedsontwikkeling wil de raadscommissie meegeven?
    4. Op wat voor type economische ontwikkeling wil de raadscommissie inzetten?
    5. Welke kansen ziet de raadscommissie voor verdere vergroening van de stad?
    6. Hoe wil de raadscommissie sturen op gezondheid?
    Deze zes bespreekpunten worden verderop in het voorstel nader toegelicht.
    C. Welke ingrediënten wil de raadscommissie verder nog meegeven voor de Omgevingsvisie?

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Concept Omgevingsvisie voorleggen aan de commissie
    00:06:23 - 00:08:36 - Bert van Dijkhuizen
    00:08:44 - 00:12:15 - Guido Breuker
    00:12:24 - 00:12:37 - Alex Smit
    00:15:28 - 00:19:18 - Alex van der Kleij
    00:19:26 - 00:23:17 - Yousuf Yousufi
    00:23:26 - 00:23:27 - Arwin Rood
    00:27:11 - 00:27:12 - Kees Maas
    00:30:53 - 00:30:57 - John Halsema
    00:33:36 - 00:37:03 - Marieke Rijk
    00:37:11 - 00:37:13 - Menno Jas
    00:43:43 - 00:47:36 - Thomas de Groot
    00:47:53 - 00:48:27 - Alex van der Kleij
    00:48:35 - 00:49:17 - Bert van Dijkhuizen
    00:49:25 - 00:54:15 - Arthur Helling
    00:54:27 - 00:55:07 - Yousuf Yousufi
    00:55:14 - 00:55:33 - John Halsema
    00:55:40 - 00:57:00 - Arthur Helling
    00:57:02 - 00:57:05 - Bert van Dijkhuizen
    00:57:05 - 00:57:31 - Marieke Rijk
    00:57:37 - 00:57:48 - Arthur Helling
    00:57:54 - 00:58:54 - Guido Breuker
    00:58:59 - 00:59:30 - Arthur Helling
    00:59:33 - 00:59:49 - Bert van Dijkhuizen
    01:00:10 - 01:00:34 - SCHORSING
  7. 5.2

    Bij de kadernota 2017 is een bedrag van € 40.000,- beschikbaar gesteld voor het realiseren van een luchtbehandelingsinstallatie voor Theater Het Pakhuis om zo de continuïteit van zijn theaterprogramma te waarborgen. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat de investering hoger uitvalt dan aanvankelijk verwacht, onder meer omdat in de kostenraming in eerste instantie werd uitgegaan van een lichtere installatie dan benodigd. De raad wordt geadviseerd in 2021 een aanvullend investeringskrediet van € 114.000,- ter beschikking te stellen zodat de luchtbehandelingsinstallatie gerealiseerd kan worden. De coronacrisis maakt dit extra urgent. De extra structurele kapitaallasten vanaf 2021 bedragen € 6.042,- per jaar (twintig jaar/0,3%). Voorgesteld wordt om deze ten laste te brengen van het begrotingsresultaat.


    Dit voorstel is op 12 januari 2021 besproken in de algemene raadscommissie. Omdat er nog diverse vragen openstonden, is de besluitvorming uitgesteld. Op 30 maart 2021 heeft het college u de antwoorden op de gestelde vragen gestuurd. Het raadsvoorstel wordt u nogmaals voorgelegd.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max) 20 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minuten

    Voorgesteld besluit

    De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
    1. In 2021 een aanvullend investeringskrediet van € 114.000,- inclusief BTW ter beschikking te stellen voor de realisering van een luchtbehandelingsinstallatie voor Theater Het Pakhuis en de extra kapitaallasten van € 6.042,- (twintig jaar/0,3%) ten laste te brengen van het begrotingsresultaat (lijst ruimtevragers begroting 2021)
    2. De bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Gesprek Pakhuis over verhogen huur
    01:20:21 - 01:21:43 - Bert van Dijkhuizen
    01:21:46 - 01:23:32 - Dick Bennis
    01:23:42 - 01:25:02 - Marieke Rijk
    01:25:51 - 01:26:24 - Alex Smit
    01:27:59 - 01:28:01 - Otto Klaren
    01:29:08 - 01:29:10 - Mitchel Sluis
    01:30:55 - 01:30:56 - Kees Maas
    01:32:11 - 01:32:12 - Arnold Wegner
    01:33:52 - 01:33:53 - Guido Breuker
    01:34:56 - 01:34:58 - René Assendelft
    01:36:22 - 01:36:23 - Dick Bennis
    01:37:41 - 01:37:42 - Bert van Dijkhuizen
    01:37:45 - 01:38:07 - Mitchel Sluis
    01:38:58 - 01:39:00 - Bert van Dijkhuizen
    01:39:04 - 01:39:13 - Otto Klaren
    01:39:20 - 01:39:42 - Dick Bennis
    01:39:46 - 01:40:06 - Bert van Dijkhuizen
    01:40:07 - 01:44:06 - Arthur Helling
    01:44:14 - 01:44:24 - Samir Bashara
    01:49:40 - 01:49:42 - Bert van Dijkhuizen
    01:49:44 - 01:51:03 - Dick Bennis
    01:51:09 - 01:52:39 - Samir Bashara
    01:52:44 - 01:52:47 - Bert van Dijkhuizen
    01:53:08 - 01:53:42 - Mitchel Sluis
    01:53:48 - 01:53:49 - Alex Smit
    01:54:10 - 01:54:15 - Samir Bashara
    01:54:21 - 01:54:58 - Otto Klaren
    01:54:59 - 01:55:00 - Bert van Dijkhuizen
    01:55:03 - 01:55:50 - Dick Bennis
    01:55:57 - 01:56:21 - Otto Klaren
    01:56:48 - 01:58:14 - Menno Jas
    01:58:18 - 01:59:44 - Samir Bashara
    01:59:48 - 01:59:51 - Guido Breuker
    02:01:04 - 02:01:24 - Samir Bashara
    02:01:26 - 02:01:27 - Guido Breuker
    02:01:36 - 02:01:37 - René Assendelft
    02:02:34 - 02:03:22 - Samir Bashara
    02:03:26 - 02:03:29 - René Assendelft
    02:03:34 - 02:03:42 - Samir Bashara
    02:03:49 - 02:03:54 - Mitchel Sluis
    02:03:57 - 02:03:59 - Samir Bashara
    02:04:12 - 02:04:48 - Arthur Helling
    02:04:50 - 02:05:02 - Mitchel Sluis
    02:05:08 - 02:05:28 - Marieke Rijk
    02:05:34 - 02:06:27 - Bert van Dijkhuizen
    02:18:42 - 02:20:24 - Bert van Dijkhuizen
  8. 6

    Toelichting:
    voorstel van de Agendacommissie: deze agendapunten niet bespreken en direct met positief advies doorgeleiden naar de raad van 6 juli.
    Indien uw fractie een B-agendapunt wel wil bespreken, dient u dit beargumenteerd aan te geven bij het vaststellen van de agenda (agendapunt 3).
    Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.

  9. 6.1

    Door de corona-maatregelen van het Rijk zijn verschillende ondernemers en maatschappelijke instellingen gedwongen hun bedrijfsvoering voor langere tijd stil te leggen of beperkt uit te voeren. Op 8 december 2020 heeft de raad de motie “compensatie leges en tarieven tijdens de coronacrisis” aangenomen en het college gevraagd een regeling te treffen voor ondernemers, stichtingen en verenigingen die onevenredig zwaar zijn getroffen door de coronacrisis. In dit voorstel wordt een pakket aan lastendrukkende maatregelen voor de onevenredig hard getroffen ondernemers en instellingen voorgelegd.


    Gevraagd wordt bepaalde tarieven voor de precariobelasting, marktgelden, havengelden chartervaart en historische schepen en een aantal legestarieven te verlagen tot nihil. Hiermee wordt een eventuele financiële drempel voor ondernemers weggenomen en kan, als de coronamaatregelen dat toestaan, een vlotte herstart plaatsvinden.
    Daarnaast wordt gevraagd de Hoornse Ondernemers Tegemoetkomingsregeling 2021 (HOTR) vast te stellen. Met deze regeling stelt de gemeente een bedrag van maximaal € 1.000 als tegemoetkoming voor het verlagen van de lokale lastendruk beschikbaar aan ondernemers en instellingen die door de coronacrisis onevenredig hard getroffen zijn.

    Voorgesteld besluit

    De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
    1. de eerste wijziging van de Verordening Precariobelasting 2021 vast te stellen;
    2. de eerste wijziging van de Algemene Legesverordening 2021 vast te stellen;
    3. de eerste wijziging van de Verordening Havengeld 2021 vast te stellen;
    4. de Hoornse Ondernemers Tegemoetkomingsregeling 2021 vast te stellen;
    5. de inkomstenderving, geschat op 590.000 tot 740.000 euro, ten laste te brengen van de egalisatiereserve stimuleringsmaatregelen coronacrisis en dit te verwerken in de Najaarsbijstelling 2021.

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Vraag havengeld per meter, per maand en per jaar aanpassen
    02:18:50 - 02:20:24 - Bert van Dijkhuizen
    02:20:26 - 02:21:10 - Rob Droste
    02:21:10 - 02:21:41 - Rob Droste
    02:21:49 - 02:21:57 - Arnica Gortzak
    02:22:06 - 02:23:33 - Roger Tonnaer
    02:23:39 - 02:24:13 - Menno Jas
    02:24:21 - 02:25:11 - Otto Klaren
    02:25:28 - 02:25:31 - Marjon van der Ven
    02:28:54 - 02:29:13 - Rob Droste
    02:29:25 - 02:29:31 - Otto Klaren
    02:29:54 - 02:29:57 - Arthur Helling
    02:32:42 - 02:32:43 - Menno Jas
    02:36:38 - 02:36:40 - Roger Tonnaer
    02:36:40 - 02:37:31 - Rob Droste
    02:37:31 - 02:38:01 - Roger Tonnaer
    02:38:09 - 02:39:51 - Arthur Helling
    02:39:59 - 02:40:34 - Guido Breuker
    02:40:44 - 02:41:02 - Arnica Gortzak
    02:41:11 - 02:42:34 - Arthur Helling
    02:42:42 - 02:42:59 - Arnica Gortzak
    02:43:02 - 02:44:15 - Arthur Helling
    02:44:22 - 02:44:45 - Arnica Gortzak
    02:44:49 - 02:45:22 - Arthur Helling
    02:45:29 - 02:45:52 - Rob Droste
    02:45:56 - 02:46:51 - Arthur Helling
    02:47:14 - 02:47:18 - Rob Droste
    02:48:19 - 02:48:33 - Arthur Helling
    02:48:43 - 02:48:44 - Roger Tonnaer
    02:49:51 - 02:50:42 - Arthur Helling
    02:50:42 - 02:50:55 - Roger Tonnaer
    02:50:55 - 02:51:15 - Arthur Helling
    02:51:19 - 02:51:33 - Bert van Dijkhuizen
    02:51:53 - 02:51:54 - Menno Jas
    02:53:21 - 02:53:57 - Bert van Dijkhuizen
  10. 6.2

    De Top X-aanpak is een prioriteit uit de Veiligheidsambitie 2022. De raad heeft in haar raadsvergadering over de begroting op 3 november 2020 ingestemd met de ruimtevragers voor de Top X aanpak jongvolwassenen en Top X aanpak minderjarigen. Met dit voorstel wordt het geld daadwerkelijk beschikbaar gesteld.

    Voorgesteld besluit

    De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitvorming:
    1. Voor de Top X aanpak jongvolwassenen met ingang van 2021 structureel een budget van € 75.000 beschikbaar te stellen;
    2. Voor de Top X aanpak minderjarigen voor 2021 en 2022 incidenteel een budget van € 100.000 per jaar beschikbaar te stellen;
    3. De lasten van de punten 1 en 2 te dekken uit het begrotingsresultaat (lijst ruimtevragers begroting 2021);
    4. De bij dit besluit behorende begrotingswijziging vast te stellen.

  11. 7

    02:53:47 - 02:53:57 - Bert van Dijkhuizen