- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- A. van der Kleij
- Toelichting
-
NB: LET OP: deze vergadering start om 19.00 uur
- Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 18 november 2021 voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
Wilt u inspreken?
Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen inspreken bij de commissievergadering.- wilt u inspreken op een agendapunt? Neem dan uiterlijk 3 uur voor de start van de vergadering contact op met de griffie.
- wilt u inspreken over zaken die niet op de agenda staan? Dan kunt u aan het begin van de vergadering de commissie toespreken in de publieksrondvraag. Neem dan uiterlijk een kwartier voor de vergadering contact op met de griffie.
U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
100:00:04 - 00:02:55 - Alex van der Kleij
-
200:02:18 - 00:02:55 - Alex van der Kleij
-
3
NB: Indien uw fractie een B-agendapunt wenst te bespreken (of een A-agendapunt niet wenst te bespreken), dient u dit bij het vaststellen van de agenda beargumenteerd kenbaar te maken.
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.
00:02:21 - 00:02:55 - Alex van der Kleij00:02:55 - 00:03:13 - Karin Hakhoff00:03:13 - 00:03:44 - Alex Smit00:03:44 - 00:03:48 - Alex van der Kleij00:03:48 - 00:04:15 - Karin Hakhoff00:04:15 - 00:04:21 - Alex van der Kleij00:04:21 - 00:04:39 - Nico Mast00:04:39 - 00:05:34 - Alex van der Kleij -
4
Toezeggingen
Onderwerp Activiteiten Brijder naar REACT per 1-1-2022 Verkeersafwikkeling Provincialeweg ter hoogte van de afslag richting de Oostergouw 00:05:11 - 00:05:34 - Alex van der Kleij00:05:34 - 00:07:21 - Roy Drommel00:07:21 - 00:07:26 - Alex van der Kleij00:07:26 - 00:07:34 - Marjon van der Ven00:07:34 - 00:07:40 - Alex van der Kleij00:07:40 - 00:07:45 - Kholoud al Mobayed00:07:45 - 00:08:20 - Roy Drommel00:08:20 - 00:08:29 - Alex van der Kleij00:08:29 - 00:10:19 - Kholoud al Mobayed00:10:19 - 00:10:23 - Alex van der Kleij00:10:23 - 00:10:44 - Roy Drommel00:10:44 - 00:11:02 - Kholoud al Mobayed00:11:02 - 00:11:05 - Roy Drommel00:11:05 - 00:11:15 - Alex van der Kleij00:11:15 - 00:12:14 - John Halsema00:12:14 - 00:12:19 - Alex van der Kleij00:12:19 - 00:12:40 - Marjon van der Ven00:12:40 - 00:13:59 - Alex van der Kleij00:13:59 - 00:15:16 - Menno Jas00:15:16 - 00:15:19 - Alex van der Kleij00:15:19 - 00:17:36 - Karin Hakhoff00:17:36 - 00:17:41 - Alex van der Kleij00:17:41 - 00:19:27 - Jan Kollen00:19:27 - 00:19:34 - Alex van der Kleij00:19:34 - 00:21:20 - Alex Smit00:21:20 - 00:23:20 - Jacob Jan Kooyman van Guldener00:23:20 - 00:24:30 - Rob Droste00:24:30 - 00:24:33 - Alex van der Kleij00:24:33 - 00:26:18 - Rob Brandhoff00:26:18 - 00:27:46 - Roy Drommel00:27:46 - 00:29:31 - Niek Heijne00:29:31 - 00:30:29 - John Halsema00:30:29 - 00:30:34 - Alex van der Kleij00:30:34 - 00:32:05 - Nico Mast00:32:05 - 00:32:10 - Alex van der Kleij00:32:10 - 00:33:11 - Rob Droste00:33:11 - 00:34:06 - Alex Smit00:34:06 - 00:34:40 - Jan Kollen00:34:40 - 00:35:33 - Rob Droste00:35:33 - 00:36:10 - Rob Brandhoff00:36:10 - 00:36:47 - Rob Droste -
5A-agenda - 19:15
-
5.1
Intermaris, Verenigde Huurdersorganisaties De Boog (voortaan VH De Boog) en de gemeente Hoorn hebben de jaarschijf 2022 binnen de kaderprestatieafspraken 2021-2025 opgesteld. Met deze jaarschijf 2022 werken Intermaris, VH De Boog en de gemeente Hoorn aan de uitvoering van de nieuwe “Woonvisie Hoorn 2020-2025 Een nieuwe koers” van de gemeente Hoorn. Kernpunten van de jaarschijf 2022 zijn het meer stad worden met een groei van de betaalbare woningvoorraad, het samenwerken aan een energiezuinige woningvoorraad, de huisvesting van senioren en bijzondere doelgroepen en het samenwerken aan evenwichtig opgebouwde, veerkrachtige wijken. Het college van de gemeente Hoorn, Intermaris en VH De Boog vinden dat zij met deze prestatieafspraken werken aan de ambities en opgaven en dat de prestatieafspraken een goede basis vormen voor samenwerking. De raad is via twee informatieve sessies (d.d. 24 augustus en 15 november) meegenomen in het proces. De raad wordt gevraagd de jaarschijf 2022 vast te stellen zodat de betrokken partijen verder kunnen werken aan de volkshuisvestelijke opgaven in de gemeente Hoorn.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluitpunt: De jaarschijf 2022 van de kaderprestatieafspraken 2021-2025 tussen Intermaris, Verenigde Huurdersorganisaties De Boog en gemeente Hoorn vast te stellen met als kernpunten:
- Meer stad worden: groei betaalbare woningvoorraad.
- Samenwerken aan een energiezuinige woningvoorraad.
- Huisvesting van senioren en kwetsbare huurders.
- Samenwerken aan evenwichtig opgebouwde, veerkrachtige wijken.
Toezeggingen
Onderwerp Prestatieafspraken Intermaris 15% vrije toewijzingsruimte 00:36:34 - 00:36:47 - Rob Droste00:36:47 - 00:37:04 - Karin Hakhoff00:37:04 - 00:37:22 - Alex Smit00:37:22 - 00:38:10 - Jan Kollen00:38:10 - 00:39:20 - Niek Heijne00:39:20 - 00:39:28 - Alex van der Kleij00:39:28 - 00:39:57 - Alex Smit00:39:57 - 00:40:00 - Alex van der Kleij00:40:00 - 00:41:05 - Roy Drommel00:41:05 - 00:41:47 - Jacob Jan Kooyman van Guldener00:41:47 - 00:42:08 - Rob Brandhoff00:42:08 - 00:42:19 - Jan Kollen00:42:19 - 00:42:29 - Alex van der Kleij00:42:29 - 00:43:30 - Nico Mast00:43:30 - 00:44:13 - Menno Jas00:44:13 - 00:44:47 - Niek Heijne00:44:47 - 00:45:03 - Alex van der Kleij00:45:03 - 00:58:00 - Marjon van der Ven00:58:00 - 00:58:03 - Alex van der Kleij00:58:03 - 00:58:28 - Karin Hakhoff00:58:28 - 00:59:13 - Marjon van der Ven00:59:13 - 00:59:15 - Alex van der Kleij00:59:15 - 00:59:50 - Karin Hakhoff00:59:50 - 01:00:03 - Marjon van der Ven01:00:03 - 01:00:05 - Alex van der Kleij01:00:05 - 01:00:09 - Rob Brandhoff01:00:09 - 01:00:48 - Rob Brandhoff01:00:48 - 01:01:31 - Marjon van der Ven01:01:31 - 01:01:37 - Rob Brandhoff01:01:37 - 01:01:38 - Marjon van der Ven01:01:38 - 01:01:43 - Marjon van der Ven01:01:43 - 01:01:58 - Alex van der Kleij01:01:58 - 01:02:14 - Niek Heijne01:02:14 - 01:02:30 - Marjon van der Ven01:02:30 - 01:02:47 - Niek Heijne01:02:47 - 01:02:49 - Alex van der Kleij01:02:49 - 01:02:52 - Rob Droste01:02:52 - 01:03:12 - Rob Droste01:03:12 - 01:03:34 - Marjon van der Ven01:03:34 - 01:04:02 - Jan Kollen01:04:02 - 01:04:32 - Alex van der Kleij01:04:32 - 01:09:12 - SCHORSING -
5.2
De gemeente Hoorn heeft de ambitie om aardgasvrij te verwarmen scherp geformuleerd: al in 2040 moet heel Hoorn ‘van het aardgas af’ zijn. Dit wordt omarmd door Intermaris en HVC om dit gezamenlijk met de gemeente op te pakken. In samenwerking met HVC en Intermaris wordt in het centrumgebied een warmtenet aangelegd voor ongeveer 1.850 huurwoningen. Doordat de Proeftuin Aardgasvrije Wijken (PAW) niet is toegekend heeft Intermaris een tekort in haar begroting. Intermaris heeft de gemeente Hoorn gevraagd om financieel bij te dragen aan dit project zodat de kosten voor de huurder gelijk kunnen blijven ten opzichte van de huidige omstandigheden. Het college heeft dit verzoek via een inspanningsverplichting omarmd omdat deze partijen gezamenlijk met de gemeente Hoorn een grote stap zetten om in 2040 van het aardgas af te zijn. Om het bedrag dat is misgelopen vanuit de PAW te financieren, is afgesproken met de partners HVC en Intermaris, om eerst gezamenlijk te zoeken naar externe financieringsmogelijkheden vanuit het Rijk en provincie. Op basis van die uitkomsten zou besluitvorming voor de raad worden voorbereid. Intermaris heeft bij nader inzien gevraagd af te wijken van deze koers en de projectbijdrage van 1 miljoen euro reeds in 2021 voor te leggen aan de raad.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 35 minuten
Reactie college op debat: (max.) 7 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Een eenmalige krediet van 1 miljoen euro aan Intermaris beschikbaar te stellen voor de woonlastenneutraliteit van huurders voor het warmtenet centrumgebied Kersenboogerd vanaf het jaar dat het warmtenet voor circa 1.850 woningen in gebruik wordt genomen en de daaraan verbonden jaarlijkse kapitaallasten van maximaal 36.333 euro (30 jaar/ 0,3%) vanaf 2026 te dekken uit bestaande programmabudgetten Duurzame Stad;
2. het krediet van 1 miljoen euro te verlenen op grond van art. 36 AGVV ‘Investeringssteun om ondernemingen in staat te stellen verder te gaan op het gebied van klimaatmaatregelen dan op grond van Uniewetgeving noodzakelijk is’ en van deze steunverlening kennis te geven bij de Europese Commissie;
3. voor het warmtenet Hoorn Kersenboogerd gezamenlijk met Intermaris en HVC maximaal op externe financiële middelen in te zetten en verkregen externe middelen, waaronder toekomstig toegekende subsidies, in mindering te brengen op de eenmalige gemeentelijke financiële bijdrage van 1 miljoen euro;
4. het onder beslispunt 1 genoemde krediet in 30 jaar af te schrijven;
5. de bijgevoegde begrotingswijziging vast te stellen.Toezeggingen
Onderwerp Huurprijs woningen Kersenboogerd stijgen niet na aanleg warmtenet Infrastructuur warmtenet Wijkuitvoeringsprogramma Kersenboogerd niet naar de raad 01:06:35 - 01:09:12 - SCHORSING01:09:12 - 01:10:28 - Alex van der Kleij01:10:28 - 01:11:29 - Karin Hakhoff01:11:29 - 01:12:31 - Niek Heijne01:12:31 - 01:13:46 - Nemo van Hout01:13:46 - 01:15:29 - Jacob Jan Kooyman van Guldener01:15:29 - 01:17:11 - Rob Brandhoff01:17:11 - 01:18:33 - Onno Egtberts01:18:33 - 01:19:34 - Joyce Beuken01:19:34 - 01:20:49 - Alex Smit01:20:49 - 01:22:50 - Martijn Mengerink01:22:50 - 01:24:13 - Jan Kollen01:24:13 - 01:24:21 - Alex van der Kleij01:24:21 - 01:25:17 - Niek Heijne01:25:17 - 01:25:52 - Nemo van Hout01:25:52 - 01:26:16 - Niek Heijne01:26:16 - 01:26:19 - Alex van der Kleij01:26:19 - 01:27:10 - Onno Egtberts01:27:10 - 01:28:01 - Jan Kollen01:28:01 - 01:28:04 - Alex van der Kleij01:28:04 - 01:38:56 - Samir Bashara01:38:56 - 01:39:06 - Alex van der Kleij01:39:06 - 01:40:21 - Rob Brandhoff01:40:21 - 01:42:14 - Samir Bashara01:42:14 - 01:42:31 - Rob Brandhoff01:42:31 - 01:42:46 - Samir Bashara01:42:46 - 01:42:47 - Alex van der Kleij01:42:47 - 01:42:49 - Alex van der Kleij01:42:49 - 01:42:51 - Onno Egtberts01:42:51 - 01:44:39 - Onno Egtberts01:44:39 - 01:46:27 - Samir Bashara01:46:27 - 01:46:56 - Onno Egtberts01:46:56 - 01:47:46 - Samir Bashara01:47:46 - 01:47:53 - Alex van der Kleij01:47:53 - 01:47:56 - Alex van der Kleij01:47:56 - 01:48:25 - Onno Egtberts01:48:25 - 01:49:16 - Niek Heijne01:49:16 - 01:49:20 - Alex van der Kleij01:49:20 - 01:49:57 - Alex Smit01:49:57 - 01:50:03 - Samir Bashara01:50:03 - 01:50:07 - Martijn Mengerink01:50:07 - 01:50:49 - Martijn Mengerink01:50:49 - 01:52:19 - Samir Bashara01:52:19 - 01:52:39 - Martijn Mengerink01:52:39 - 01:52:58 - Nemo van Hout01:52:58 - 01:53:33 - Jan Kollen01:53:33 - 01:54:21 - Samir Bashara01:54:21 - 01:55:13 - Jacob Jan Kooyman van Guldener01:55:13 - 01:55:40 - Samir Bashara01:55:40 - 01:56:01 - Niek Heijne01:56:01 - 01:56:47 - Alex van der Kleij01:56:47 - 02:02:22 - SCHORSING -
5.3
De looptijd van het huidige afvalbeleidsplan is verstreken. Er is nieuw afvalbeleid nodig om de milieuprestaties (afvalscheiding) te verbeteren en de kosten te beheersen. Het nieuwe afvalbeleidsplan gaat gemeentelijk grondstoffenplan heten. Er zijn meerdere sessies met de raad geweest over hoe te komen tot dit grondstoffenplan. Het beeld is dat de ambitie richting betere afvalscheiding en kostenbeheersing breed gedeeld wordt, maar dat over de manier hoe dit bereikt moet worden, nog geen eenduidig en gedragen beeld is. Daarom wordt voorgesteld om het proces om te komen tot het grondstoffenplan te vereenvoudigen, door de maatregelen te faseren en te beginnen met (het uitwerken
van) maatregelen die in ieder geval nodig zijn. In de eerste helft van 2022 wordt gestart met lichte verbeteringen van het afvalinzamelsysteem, worden onderzoeken uitgevoerd om iedere inwoner voldoende voorzieningen te geven om afval te kunnen scheiden en wordt een inwonersenquête gehouden. Op basis hiervan krijgt de raad in de tweede helft van 2022 een gemeentelijk grondstoffenplan voorgelegd, waarin verdere maatregelen worden voorgesteld waarmee de ambitie behaald kan worden.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Het proces om te komen tot een gemeentelijk grondstoffenplan te vereenvoudigen door een gefaseerde aanpak te kiezen bij de opstelling en uitvoering van het grondstoffenplan:
a. Fase 1: lichte optimalisaties, voorbereiden basis afvalinzamelsysteem op orde, inwoners enquête.
b. Fase 2: Gemeentelijk Grondstoffenplan.
c. Fase 3: Uitvoeringsprogramma’s.
2. In fase 1 in ieder geval de volgende maatregelen uitwerken of invoeren:
a. Invoeren lichte optimalisaties: structurele inzet afvalcoaches, en extra communicatie over afval door HVC en de gemeente.
b. Uitwerken voorbereidingen om basis afvalinzamelsysteem op orde te brengen: onderzoek ondergrondse containers binnenstad, onderzoek verzamelcontainers groente-, fruit- en tuinafval én etensresten binnenstad en hoogbouw, onderzoek milieuparkjes bij supermarkten, onderzoek verzamelcontainers plastic, blik en drinkpakken bij hoogbouw.
c. Houden van een inwonersenquête.
3. De kosten van de genoemde maatregelen van in totaal € 30.000 te dekken uit reeds beschikbaar gesteld budget.01:56:49 - 02:02:22 - SCHORSING02:02:22 - 02:03:42 - Alex van der Kleij02:03:42 - 02:05:36 - Kees Maas02:05:36 - 02:06:45 - Wouter de Vries02:06:45 - 02:07:25 - Joyce Beuken02:07:25 - 02:08:45 - Martijn Mengerink02:08:45 - 02:10:22 - Peter Peerdeman02:10:22 - 02:11:46 - Alex Smit02:11:46 - 02:13:11 - Anna Smit02:13:11 - 02:15:03 - Conny Ligthert02:15:03 - 02:17:01 - Jan Kollen02:17:01 - 02:18:22 - John Halsema02:18:22 - 02:18:34 - Alex van der Kleij02:18:34 - 02:25:30 - Samir Bashara02:25:30 - 02:26:49 - Martijn Mengerink02:26:49 - 02:27:40 - Samir Bashara02:27:40 - 02:28:43 - Peter Peerdeman02:28:43 - 02:29:17 - Wouter de Vries02:29:17 - 02:31:45 - Samir Bashara02:31:45 - 02:31:59 - Conny Ligthert02:31:59 - 02:32:42 - Samir Bashara02:32:42 - 02:33:09 - Jan Kollen02:33:09 - 02:34:05 - Samir Bashara02:34:05 - 02:34:33 - Kees Maas02:34:33 - 02:35:01 - Samir Bashara02:35:01 - 02:35:20 - Alex van der Kleij02:35:20 - 02:42:14 - SCHORSING02:42:14 - 02:43:00 - Alex van der Kleij -
5.4
Voor de afronding van de herinrichting van het Kerkplein moet nog uitvoering worden gegeven aan het realiseren van een openbaar toilet in de Grote Kerk. In de raadsvergadering van 26 oktober 2021 is verzocht met een apart voorstel te komen met mogelijke alternatieven voor een inpandig vanaf het plein toegankelijk openbaar toilet. De alternatieven hebben betrekking op een zelfreinigend toilet al dan niet toegankelijk voor mindervaliden dan wel een toiletgroep met gewone toiletten al dan niet toegankelijk
voor mindervaliden. Nu de mogelijkheid zich voor doet en de aspecten hygiënisch gebruik, toegankelijkheid, kans op vandalisme en stankoverlast naar buiten in ogenschouw worden genomen, heeft een zelfreinigend toilet toegankelijk voor mindervaliden (optie A) de voorkeur. Wanneer genoegen wordt genomen met het gebruik van het mindervalide toilet in het hotel, dan heeft het alternatief twee zelfreinigende toiletten niet toegankelijk voor mindervaliden (optie D) de voorkeur. Op basis van het gekozen alternatief van een openbaar toilet wordt voorgesteld het krediet van het project Herinrichting Kerkplein te verhogen.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd aan te geven welke besluit of welke besluiten ter besluitvorming voorgelegd worden in de raadsvergadering:
1. geen inpandig openbaar toegankelijk toilet te realiseren op het Kerkplein;
of
2. een inpandig vanaf het plein openbaar toegankelijk toilet aan de zuidzijde van de Grote Kerk te realiseren volgens
A. één zelfreinigend toilet toegankelijk voor mindervaliden en wordt voorgesteld het krediet Herinrichting Kerkplein te verhogen met € 178.000 om de realisatie van een openbaar toilet mogelijk te maken. Ook wordt voorgesteld de kapitaallast van € 9.434 (20 jaar, 0,3%) te dekken uit structureel onvoorzien;
of
B. een toiletgroep met gewone toiletten waarvan één toilet toegankelijk voor mindervaliden en wordt voorgesteld het krediet Herinrichting Kerkplein te verhogen met € 82.000 om de realisatie van een openbaar toilet mogelijk te maken. Ook wordt voorgesteld de kapitaallast van € 4.346 (20 jaar, 0,3%) te dekken uit structureel onvoorzien;
of
C. één zelfreinigend toilet niet toegankelijk voor mindervaliden en wordt voorgesteld het krediet Herinrichting Kerkplein te verhogen met € 149.500 om de realisatie van een openbaar toilet mogelijk te maken. Ook wordt voorgesteld de kapitaallast van € 7.924 (20 jaar, 0,3%) te dekken uit structureel onvoorzien;
of
D. twee zelfreinigende toiletten niet toegankelijk voor mindervaliden en wordt voorgesteld het krediet Herinrichting Kerkplein te verhogen met € 153.000 om de realisatie van een openbaar toilet mogelijk te maken. Ook wordt voorgesteld de kapitaallast van € 8.109 (20 jaar, 0,3%) te dekken uit structureel onvoorzien;
of
E. een toiletgroep met gewone toiletten niet toegankelijk voor mindervaliden en wordt voorgesteld het krediet Herinrichting Kerkplein te verhogen met € 70.000 om de realisatie van een openbaar toilet mogelijk te maken. Ook wordt voorgesteld de kapitaallast van € 3.710 (20 jaar, 0,3%) te dekken uit structureel onvoorzien;
3. uitgaande van de keuze van het openbaar toilet de jaarlijkse servicekosten voor hygiënisch en technisch onderhoud van het openbaar toilet te dekken uit het dagelijks onderhoud straatmeubilair;
4. de bij dit besluit horende begrotingswijzing vast te stellen02:42:16 - 02:43:00 - Alex van der Kleij02:43:00 - 02:45:02 - Dick Bennis02:45:02 - 02:45:57 - Mitchel Sluis02:45:57 - 02:46:47 - Onno Egtberts02:46:47 - 02:47:48 - Alex Smit02:47:48 - 02:48:25 - Joyce Beuken02:48:25 - 02:49:14 - Arnica Gortzak02:49:14 - 02:49:28 - Arnica Gortzak02:49:28 - 02:50:18 - Kees Maas02:50:18 - 02:51:01 - John Halsema02:51:01 - 02:52:11 - Menno Jas02:52:11 - 02:53:24 - Peter Peerdeman02:53:24 - 02:54:26 - Wouter de Vries02:54:26 - 02:57:08 - Mitchel Sluis02:57:08 - 02:57:09 - Arnica Gortzak02:57:09 - 02:57:50 - Arnica Gortzak02:57:50 - 02:57:54 - Alex van der Kleij02:57:54 - 02:58:53 - Mitchel Sluis02:58:53 - 02:59:13 - Arnica Gortzak02:59:13 - 02:59:33 - Mitchel Sluis02:59:33 - 03:00:23 - Onno Egtberts03:00:23 - 03:01:07 - Dick Bennis03:01:07 - 03:01:38 - Onno Egtberts03:01:38 - 03:01:46 - Dick Bennis03:01:46 - 03:08:01 - Samir Bashara03:08:01 - 03:08:07 - Alex van der Kleij03:08:07 - 03:10:08 - Dick Bennis03:10:08 - 03:11:07 - Samir Bashara03:11:07 - 03:11:55 - Arnica Gortzak03:11:55 - 03:12:53 - Samir Bashara03:12:53 - 03:13:23 - Mitchel Sluis03:13:23 - 03:14:35 - Samir Bashara03:14:35 - 03:15:04 - Alex Smit03:15:04 - 03:16:14 - Samir Bashara03:16:14 - 03:16:15 - Alex van der Kleij03:16:15 - 03:16:22 - Alex van der Kleij03:16:22 - 03:16:32 - Onno Egtberts03:16:32 - 03:17:01 - Alex van der Kleij03:17:01 - 03:17:07 - Kees Maas03:17:07 - 03:17:47 - Alex van der Kleij -
6
Toelichting:
voorstel van de Agendacommissie: deze agendapunten niet bespreken en direct met positief advies doorgeleiden naar de raad van 14 december.
Indien uw fractie een B-agendapunt wel wil bespreken, dient u dit beargumenteerd aan te geven bij het vaststellen van de agenda (agendapunt 3).
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden. -
6.1
De gemeente Hoorn wil in 2040 klimaatneutraal zijn. Daarvoor moet de gemeente zelf energiebesparende maatregelen treffen. Ook bedrijven, maatschappelijke organisaties en inwoners moeten dat. Daarnaast moet iedereen zich voorbereiden op alternatieven voor aardgas. Met de subsidieregeling duurzaam energiepakket geeft de gemeente particuliere woningeigenaren een financieel steuntje in de rug bij het treffen van energiebesparende maatregelen. De huidige subsidieverordening eindigt dit jaar. Jaarlijks hebben ongeveer 300 woningeigenaren subsidie ontvangen. Ook de (lokale) bouw- en installatiebedrijven hebben geprofiteerd van de subsidiemaatregelen.
Het college stelt voor om de subsidieverordening ook voor de komende drie jaar voort te zetten met een jaarlijks subsidiebedrag van € 100.000,--. De subsidie kan behalve door particuliere woningeigenaren nu ook door huurders aangevraagd worden. De lijst met subsidiabele maatregelen wordt aangepast. Inductiekoken, decentrale balansventilatie met warmteterugwinning en douchewarmte-terugwinning zijn toegevoegd, subsidie voor zonnepanelen is alleen voor huurders beschikbaar.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over het volgende besluitpunt: de Subsidieverordening duurzaam energiepakket bestaande bouw 2022-2024 vast te stellen.
Waarvan de hoofdpunten zijn:
- Er is jaarlijks € 100.000,-- euro beschikbaar om aan subsidies te verstrekken vanuit het Programma Duurzame Stad
- De subsidie is beschikbaar voor particuliere woningeigenaren en voor huurders
- De subsidie kan aangevraagd worden voor maatregelen die op de duurzaam bouwenlijst staan
- Een aanpassing van de duurzaam bouwenlijst waarbij inductiekoken, decentrale balansventilatie met warmteterugwinning en douche-warmeterugwinning als maatregelen zijn toegevoegd, zonnepanelen alleen voor huurders subsidiabel zijn en isolatiewaardes zijn verhoogd. -
6.2
De gemeente Hoorn wil in 2040 klimaatneutraal zijn. Daarvoor moet de gemeente zelf energiebesparende maatregelen treffen. Ook bedrijven, maatschappelijke organisaties en inwoners moeten dat. Daarnaast moet iedereen zich voorbereiden op alternatieven voor aardgas, Het treffen van maatregelen voor energiebesparing, duurzame energieopwekking en alternatieven voor aardgas kost geld. De gemeente heeft een Verordening duurzaamheidsleningen en stimuleringsleningen beschikbaar voor particuliere woningeigenaren en Verenigingen van Eigenaren (VvE’s). Daarmee zijn in de afgelopen jaren gemiddeld 65 leningen met een gemiddeld leningbedrag van € 5.300 verstrekt. Daarmee kan gezegd worden dat de lening voorziet in een (financierings-)behoefte. De huidige Verordening eindigt dit jaar.
Het college stelt voor om de duurzaamheids- en stimuleringsleningen ook voor de komende drie jaar voort te zetten. Hoewel het huidige leningplafond van € 500.000 tot nu toe voldoende is geweest, wil het college voorbereid zijn op een toename van leningaanvragen. Zeker in deze tijd van (enorm) stijgende energieprijzen verwacht het college dat meer woningeigenaren maatregelen treffen. Daarom wordt het leningplafond verhoogd naar € 750.000.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Om de Verordening Duurzaamheidsleningen en Stimuleringsleningen VvE’s 2022-2024 vast te stellen waarvan de hoofdpunten zijn:
• Particuliere individuele woningeigenaren kunnen maximaal € 25.000 lenen voor het treffen van de maatregelen die in de Duurzaam Bouwenlijst zijn opgenomen. Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) kunnen maximaal € 100.000 lenen, dit gaat om VvE’s van minimaal 8 appartementsrechten, deze lening dient voor meer dan 75% benut te worden voor het financieren van zonnepanelen.
• Geen leningmogelijkheid meer voor kopers van nieuwbouwwoningen waarvan voor de omgevingsvergunning voor 1 juli 2018 was ingediend en die via aanpassing van het
bouwplan alsnog aardgasvrij worden gebouwd.
2. Vanaf 2022 jaarlijks het lening plafond te verhogen van € 500.000 naar € 750.000 per jaar voor de periode van 2022-2024. De hierbij horend kosten van € 3.750 per jaarschijf met een meerjarig maximum van € 112.500 over 10 jaar te dekken uit het programma budget Duurzame Stad.
3. Dat het college de ruimte krijgt om dit lening plafond met maximaal € 500.000 te verhogen wanneer het aantal aanvragen daar aanleiding toe geeft. De hierbij horende kosten bedragen € 3.750 per jaarschijf, maximaal € 112.500 over de looptijd van de leningen. De financiële consequenties te verwerken bij de voor te leggen collegevoorstellen.
4. De bijgevoegde begrotingswijziging vast te stellen. -
703:17:43 - 03:17:47 - Alex van der Kleij