- Locatie
IBabs Connect
- Voorzitter
- Niek Heijne
- Toelichting
-
Let op: de vergadering start om 19.00 uur.
NB:
Eventuele verduidelijkende/technische vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 10 juni voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift naar én de betreffende portefeuillehouder én de griffie (griffie@hoorn.nl)
Rondvragen algemeen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).
Wilt u inspreken?
Inwoners en andere direct belanghebbenden kunnen inspreken bij de commissievergadering.
wilt u inspreken op een agendapunt? Neem dan uiterlijk 3 uur voor de start van de vergadering contact op met de griffie.
wilt u inspreken over zaken die niet op de agenda staan? Dan kunt u aan het begin van de vergadering de commissie toespreken in de publieksrondvraag. Neem dan uiterlijk een kwartier voor de vergadering contact op met de griffie.
Vanwege de geldende coronamaatregelen is publiek nog niet toegestaan.
U kunt de griffie bereiken via griffie@hoorn.nl.
.
Uitzending
Agendapunten
-
100:00:51 - 00:05:01 - Niek Heijne
-
200:02:25 - 00:05:01 - Niek Heijne
-
3
Toelichting:
NB: Indien uw fractie een B-agendapunt wenst te bespreken (of een A-agendapunt niet wenst te bespreken), dient u dit bij het vaststellen van de agenda beargumenteerd kenbaar te maken.
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.
00:02:43 - 00:05:01 - Niek Heijne -
400:03:11 - 00:05:01 - Niek Heijne
-
5A-agenda - 19:15
-
5.1
Westfriese aanpak Laaggeletterdheid:
Gemeenten krijgen vanaf 2020 vanuit het Rijk de regiefunctie bij de aanpak van Laaggeletterdheid. Laaggeletterden kunnen wel lezen en schrijven, maar niet goed genoeg om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving. Laaggeletterdheid heeft invloed op de leefgebieden geld, gezin, gezondheid en werk en inkomen. De Westfriese aanpak Laaggeletterdheid is een uitwerking van deze regiefunctie. In de Westfriese aanpak Laaggeletterdheid wordt antwoord gegeven op de vraag: op welke manier kunnen inwoners van Westfriesland worden geholpen bij hun taalontwikkeling, zodat zij volwaardig mee kunnen doen in de maatschappij? Vanuit het Rijk worden middelen verstrekt die inzetbaar zijn voor laaggeletterdheid. Voor 2022 is er regionaal een financieel tekort van € 41.148 waarbij het Hoornse aandeel € 14.155 bedraagt. Voor dit overgangsjaar is dekking gevonden binnen het budget van de Wet Taaleis. Vanaf 2023 wordt aan de hand van een aantal beheersmaatregelen een sluitende meerjarige begroting opgesteld, zodat uitvoering kan worden gegeven aan de Westfriese aanpak Laaggeletterdheid.
Regionale pilot Taalboost:
Per 1 januari 2022 krijgen gemeenten de regie over de inburgering. Alle personen die vanaf die datum een verblijfsvergunning ontvangen, vallen onder deze nieuwe wet. De groep vergunninghouders die onder de huidige wetgeving nog inburgeringsplichtig is, wordt de ondertussengroep genoemd. Het Rijk heeft de gemeenten financiële middelen gegeven om het taalniveau van de ondertussengroep te verhogen. De regionale pilot Taalboost draagt bij aan het verhogen van het taalniveau van de inburgeraars. De kosten van deze regionale pilot bedragen € 265.089. De Hoornse bijdrage is € 91.225. Dit kan worden gedekt uit het projectbudget veranderopgave inburgering.
Op 14 juni 2021 heeft er een informatieve sessie plaatsgevonden waarin het raadsvoorstel wordt toegelicht.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. Het beleidskader Westfriese aanpak Laaggeletterdheid 2021-2024 vast te stellen, waarbij de belangrijkste uitgangspunten zijn:
a. De Westfriese gemeenten maken afspraken over de samenwerking tussen de partners die een bijdrage leveren aan de keten van taalaanbieders. Deze afspraken worden
vastgelegd in een samenwerkingsconvenant met ruimte voor lokale invulling.
b. De Westfriese gemeenten zorgt voor laagdrempelige Taalpunten dicht bij de inwoners met als doel een hoger bereik van de groep laaggeletterden.
c. De taalvrager krijgt een eigen leerdossier. Zo is de voortgang inzichtelijk en kan hij/zij gemakkelijk doorstromen naar een vervolgcursus. Dit voorkomt dat de taalvrager bij
verschillende (taal)aanbieders opnieuw getoetst moet worden.
d. Iedere Westfriese gemeente houdt rekening met duidelijke communicatie naar inwoners. Gemeente Hoorn gebruikt Helder Hoorns, gewoon duidelijke taal die zoveel mogelijk mensen begrijpen. De gemeente Hoorn is zich bewust van het belang van deze opdracht en zet waar dat nodig is stappen. Daarnaast krijgen medewerkers van de gemeentelijke organisaties trainingen over laaggeletterdheid herkennen, bespreekbaar maken en doorverwijzen naar begeleiding.
2. Het college de opdracht te geven de regionale pilot Taalboost uit te laten voeren voor de ondertussengroep uit Hoorn00:03:29 - 00:05:01 - Niek Heijne00:05:01 - 00:05:15 - Niek Heijne00:05:15 - 00:07:45 - Conny Ligthert00:07:45 - 00:08:46 - Carin Ritsema00:08:46 - 00:08:53 - Niek Heijne00:08:53 - 00:10:05 - Guido Breuker00:10:05 - 00:10:11 - Niek Heijne00:10:11 - 00:11:58 - Mitchel Sluis00:11:58 - 00:12:03 - Niek Heijne00:12:03 - 00:13:39 - Jan Kollen00:13:39 - 00:15:31 - Jeroen van der Veer00:15:31 - 00:15:44 - Niek Heijne00:15:44 - 00:16:39 - John Halsema00:16:39 - 00:17:21 - Niek Heijne00:17:21 - 00:18:29 - Mitchel Sluis00:18:29 - 00:19:47 - Jeroen van der Veer00:19:47 - 00:19:50 - Niek Heijne00:19:50 - 00:20:38 - Guido Breuker00:20:38 - 00:21:04 - Niek Heijne00:21:04 - 00:29:47 - Kholoud al Mobayed00:29:47 - 00:30:13 - Niek Heijne00:30:13 - 00:30:44 - Kholoud al Mobayed00:30:44 - 00:31:05 - Conny Ligthert00:31:05 - 00:31:26 - Kholoud al Mobayed00:31:26 - 00:33:50 - Mitchel Sluis00:33:50 - 00:34:11 - Kholoud al Mobayed00:34:11 - 00:34:32 - Niek Heijne00:34:32 - 00:36:31 - Alex van der Kleij00:36:31 - 00:36:44 - Kholoud al Mobayed00:36:44 - 00:37:22 - Mitchel Sluis00:37:22 - 00:37:25 - Niek Heijne00:37:25 - 00:38:15 - Jeroen van der Veer00:38:15 - 00:39:40 - Niek Heijne00:39:40 - 00:47:02 - Guido Breuker -
5.2
Onder de Omgevingswet is het college van burgemeester en wethouders bevoegd om te besluiten over plannen die niet passen binnen de mogelijkheden die omgevingsplannen, zogenaamde buitenplanse omgevingsplan activiteiten. Echter de gemeenteraad kan gevallen aanwijzen waarin zij bindend advies wil geven. Om duidelijkheid te krijgen over het standpunt van de raad zijn er twee interactieve en beeldvormende sessies gehouden. Naar aanleiding van de uitkomsten van beide sessies en na evaluatie van het bestaande beleid inzake het afgeven van een vvgb, is in de tweede beeldvormende sessie d.d. 22 april 2021 met de deelnemers besproken hoe het adviesrecht zou kunnen worden ingevuld. Indien het huidige beleid over de verklaring van geen bedenkingen naar tevredenheid werkt, zou dit voortgezet kunnen worden in het adviesrecht. Aan de raad wordt nu gevraagd om zich aan de hand van drie vragen expliciet uit te spreken over het adviesrecht. De uitkomst hiervan wordt verwerkt in een definitief voorstel dat ter besluitvorming aan de raad wordt voorgelegd.
Noot Griffie: doel van de commissiebehandeling is het bevestigen gespreksresultaten uit de twee interactieve sessies aan de hand van drie meningvormende vragen. De focus van de commissiebehandeling ligt dus op het beantwoorden van deze vragen. Om u te ondersteunen bij de voorbereiding op de behandeling van deze drie vragen heeft de griffie een oplegger toegevoegd.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie (pitch): (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
Voorgesteld besluit
Het college vraagt aan de raadscommissie voor de meningsvormende bespreking zich expliciet uit te spreken over een drietal vragen:
• Vraag 1:
Wil de raad voor plannen die niet passen binnen de mogelijkheden van het Omgevingsplan (zogenaamde buitenplanse omgevingsplanactiviteiten) gevallen aanwijzen waarvoor zij bindend advies wil geven?
Vraag 2:
Het aanwijzen van gevallen waarvoor bindend advies nodig is zou een voortzetting kunnen zijn van het huidige beleid voor het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen (vvgb), namelijk dat geen vvgb nodig is voor:
- projecten waarvoor reeds een nota van uitgangspunten, stedenbouwkundige visie of daarmee vergelijkbaar ruimtelijk kader door de raad is vastgesteld;
- projecten die een herontwikkeling van een bestaande locatie inhouden maar waarbij geen aanpassing van de ruimtelijke dan wel stedenbouwkundige structuur plaatsvindt.
De uitkomst van de tweede beeldvormende sessie lijkt te zijn dat het vvgb-beleid naar behoren werkt en er geen reden is om dit te wijzigen. Is de raad het hiermee eens?
• Vraag 3.
In twee interactieve en beeldvormende sessies hebben de deelnemers gereageerd op casussen en stellingen (zie onder ‘argumenten’). Klopt het dat de uitkomst van deze sessies was de deelnemers in grote lijnen de doelstellingen van de Omgevingswet onderschrijven? De doelstellingen van de Omgevingswet zijn onder andere dat het vaststellen van de kaders een taak van de raad is en de uitvoering bij het college behoort, dat gestreefd moet worden naar snellere en inzichtelijkere procedures en dat er meer ruimte moet komen voor initiatieven.Toezeggingen
Onderwerp Schriftelijke reactie brief VNG - omhevingswet - adviesrecht 00:40:36 - 00:47:02 - Guido Breuker00:47:02 - 00:48:41 - Niek Heijne00:48:41 - 00:50:30 - Alex van der Kleij00:50:30 - 00:50:44 - Niek Heijne00:50:44 - 00:51:32 - Otto Klaren00:51:32 - 00:51:41 - Niek Heijne00:51:41 - 00:53:35 - Kees Maas00:53:35 - 00:53:42 - Niek Heijne00:53:42 - 00:55:07 - Patricia Kusters00:55:07 - 00:55:18 - Niek Heijne00:55:18 - 00:56:51 - Onno Egtberts00:56:51 - 00:56:57 - Niek Heijne00:56:57 - 00:56:58 - Martijn Mengerink00:56:58 - 00:58:19 - Martijn Mengerink00:58:19 - 00:58:25 - Niek Heijne00:58:25 - 00:59:58 - Guido Breuker00:59:58 - 01:00:01 - Niek Heijne01:00:01 - 01:01:54 - Jeroen van der Veer01:01:54 - 01:02:41 - John Halsema01:02:41 - 01:02:52 - Niek Heijne01:02:52 - 01:03:54 - Patricia Kusters01:03:54 - 01:05:18 - Otto Klaren01:05:18 - 01:06:18 - Onno Egtberts01:06:18 - 01:07:06 - Martijn Mengerink01:07:06 - 01:08:04 - Patricia Kusters01:08:04 - 01:09:34 - Guido Breuker01:09:34 - 01:10:45 - Onno Egtberts01:10:45 - 01:11:50 - Alex van der Kleij01:11:50 - 01:11:56 - Niek Heijne01:11:56 - 01:12:45 - John Halsema01:12:45 - 01:13:32 - Otto Klaren01:13:32 - 01:14:30 - Onno Egtberts01:14:30 - 01:14:48 - Alex van der Kleij01:14:48 - 01:15:19 - Niek Heijne01:15:19 - 01:26:55 - Arthur Helling01:26:55 - 01:28:09 - Alex van der Kleij01:28:09 - 01:28:21 - Arthur Helling01:28:21 - 01:28:49 - Onno Egtberts01:28:49 - 01:29:13 - Arthur Helling01:29:13 - 01:30:17 - Niek Heijne -
6
Toelichting:
voorstel van de Agendacommissie: deze agendapunten niet bespreken en direct met positief advies doorgeleiden naar de raad van 6 juli 2021.
Indien uw fractie een B-agendapunt wel wil bespreken, dient u dit beargumenteerd aan te geven bij het vaststellen van de agenda (agendapunt 3).
Het is ook raadzaam om de overige fracties hierover voorafgaand aan de fractieoverleggen te informeren, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden. -
6.1
Als, volgens de huidige planning, op 1 januari 2022 (n.b. dit is 1 juli 2022 geworden) de Omgevingswet in werking treedt is het voor gemeenten met rijksmonumenten verplicht een adviescommissie op de omgevingskwaliteit in te stellen. Hoorn heeft een groot aantal rijksmonumenten. De taken en bevoegdheden van de huidige adviescommissie vervallen automatisch op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt. Het is dus noodzakelijk dat er per 1 januari 2022 een nieuwe commissie is ingesteld. Om deze commissie in te kunnen stellen, moet er een verordening door de raad worden vastgesteld die de basis is voor het kunnen instellen van de commissie, het benoemen van de leden en de minimale eisen waar de commissie aan moet voldoen. Als de Omgevingswet in werking treedt zullen ook automatisch de bestaande regels uit het bestemmingsplan en de welstandsnota overgaan in het tijdelijke Omgevingsplan. Dit plan is tijdelijk totdat er uiterlijk in 2029 een definitief Omgevingsplan wordt vastgesteld. Zeker tot die tijd is het van belang dat er een commissie is die kan blijven adviseren over bouwplannen die worden ingediend. De verordening geeft de mogelijkheid om een commissie in te stellen die adviezen kan geven op grond van de huidige kaders die automatisch overgaan in het Omgevingsplan en geeft de ruimte om adviezen kunnen geven onder het nog op te stellen, definitieve Omgevingsplan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De commissie wordt gevraagd de raad te adviseren over de volgende besluitpunten:
1. De Verordening op de ruimtelijke adviescommissie Hoorn 2022 vast te stellen, waarvan de hoofdpunten zijn:
a. De basis voor het kunnen instellen van de verplichte ruimtelijke adviescommissie bij het inwerkingtreden van de Omgevingswet;
b. Het vastleggen van de minimale eisen waar deze commissie aan moet voldoen;
c. Ervoor zorgen dat de nieuwe commissie kan blijven adviseren over de regels uit onder andere de welstandsnota en het bestemmingsplan omdat deze bij het inwerkingtreden van de Omgevingswet automatisch overgaan in het tijdelijke Omgevingsplan.
2. De verordening gelijktijdig met de Omgevingswet in werking te laten treden.
3. Het college opdracht te geven om de instelling van de commissie voor te bereiden.
4. Het college opdracht te geven om een jaar na inwerkingtreding een evaluatie van de verordening aan de raad aan te bieden. -
701:30:00 - 01:30:17 - Niek Heijne