Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie

donderdag 14 september 2017

20:00 - 22:15
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Alex Smit
Toelichting

LET OP: de vergadering is een voortzetting van de vergadering van 12 september.

NB:
- Eventuele verduidelijkende vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 7 september voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift aan de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 9


    Tijd: van 20:00 tot 20:00
    Toelichting Commissie: Het betreft een voortzetting van de vergadering van 12 september.

    00:08:30 - 00:08:38 - Alex Smit
    00:09:20 - 00:11:28 - Alex Smit
  2. 10


    Tijd: van 20:00 tot 20:30
    Portefeuillehouder: Wethouder Tap, Wethouder Van Eijk
    Toelichting Commissie: De raad wordt voorgesteld:

    1. In beginsel medewerking te verlenen aan het plan voor het realiseren van een appartementencomplex op de locatie Nieuwe Steen 21 te Hoorn door het afgeven van de benodigde ontwerp verklaring van geen bedenkingen.
    2. Ingeval er geen zienswijze wordt ingediend tegen de ontwerp verklaring de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven.
    3. Bijgaande begrotingswijziging vast te stellen.

    Het plan voorziet in het realiseren van een appartementencomplex met 60 appartementen op de locatie Nieuwe Steen 21. Intermaris heeft de locatie via de gemeente gekocht van de SOHH, door middel van een zogenoemde A-B-C levering. Het project Nieuwe Steen 21 is opgenomen in de prestatieafspraken met Intermaris om sociale huurwoningen te realiseren. Het beoogde bouwplan is zowel qua functie als bouwvlak in strijd met het geldende bestemmingsplan. Vanuit het oogpunt van wonen, stedenbouw, milieu en parkeren is het plan goed inpasbaar op deze locatie en zijn er geen belemmeringen om medewerking te verlenen. Er is daarom een basis om medewerking te verlenen door af te wijken van het bestemmingsplan.
    Er zijn twee bewonersavonden geweest. Naar aanleiding daarvan is het bouwplan op diverse onderdelen aangepast. Niet alle bezwaren konden worden weggenomen. Niet alle omwonenden zijn blij met het beoogde bouwplan.
    Het kostenverhaal is verzekerd door het sluiten van een anterieure overeenkomst.
    Het beslispunt over de begrotingswijziging wordt in het raadsvoorstel toegelicht onder 7. Financiële consequenties.

    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max) 10 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minuten

    00:10:06 - 00:11:28 - Alex Smit
    00:11:29 - 00:11:34 - Alex Smit
    00:11:36 - 00:13:50 - Roger Tonnaer
    00:13:50 - 00:13:54 - Alex Smit
    00:14:04 - 00:16:04 - Dirk Oud
    00:16:20 - 00:16:38 - Roger Tonnaer
    00:16:40 - 00:17:19 - Dirk Oud
    00:17:19 - 00:17:23 - Alex Smit
    00:17:27 - 00:18:10 - Jos Renckens
    00:18:18 - 00:19:17 - Renata Gravendijk-Jacobs
    00:19:26 - 00:19:46 - John Halsema
    00:19:46 - 00:19:49 - Alex Smit
    00:20:32 - 00:20:36 - Alex Smit
    00:20:39 - 00:20:46 - Aart Ruppert
    00:20:48 - 00:20:56 - Alex Smit
    00:21:00 - 00:22:48 - Marjon van der Ven
    00:23:00 - 00:23:11 - Jos Renckens
    00:23:15 - 00:23:48 - Marjon van der Ven
    00:23:48 - 00:24:01 - Alex Smit
    00:24:02 - 00:24:54 - Dirk Oud
    00:24:56 - 00:26:06 - Marjon van der Ven
    00:26:06 - 00:26:10 - Alex Smit
    00:26:15 - 00:27:05 - Nico Mast
    00:27:05 - 00:27:08 - Alex Smit
    00:27:46 - 00:27:50 - Alex Smit
    00:27:53 - 00:27:55 - Jos Kamminga
    00:29:01 - 00:29:36 - Jeroen van der Veer
    00:29:36 - 00:29:37 - Alex Smit
    00:29:44 - 00:30:42 - Andries Posthuma
    00:30:42 - 00:30:52 - Alex Smit
    00:30:53 - 00:30:56 - Dirk van der Duin
    00:31:09 - 00:31:26 - Alex Smit
    00:31:30 - 00:32:22 - Jos Renckens
    00:32:22 - 00:32:23 - Alex Smit
    00:32:23 - 00:33:29 - Marjon van der Ven
    00:33:32 - 00:34:12 - Jos Renckens
    00:39:09 - 00:39:15 - Alex Smit
    00:40:09 - 00:40:16 - Alex Smit
    00:40:21 - 00:41:02 - Roger Tonnaer
    00:41:06 - 00:41:25 - Ben Tap
    00:41:25 - 00:41:29 - Alex Smit
    00:42:01 - 00:42:05 - Alex Smit
    00:42:08 - 00:42:30 - Jos Renckens
    00:42:30 - 00:42:32 - Alex Smit
    00:42:32 - 00:42:33 - Ben Tap
    00:42:42 - 00:42:44 - Alex Smit
    00:45:16 - 00:46:30 - Alex Smit
    00:46:38 - 00:47:49 - Renata Gravendijk-Jacobs
    00:47:54 - 00:48:25 - Aart Ruppert
    00:48:25 - 00:49:01 - Nico Mast
    00:49:01 - 00:49:05 - Alex Smit
    00:49:12 - 00:50:33 - Linda Krijzen-Koekkoek
    00:50:34 - 00:50:37 - Alex Smit
    00:50:42 - 00:51:02 - Andries Posthuma
    00:51:12 - 00:53:12 - Marjon van der Ven
    00:53:12 - 00:53:17 - Alex Smit
    00:53:18 - 00:53:27 - Marjon van der Ven
    00:53:27 - 00:53:30 - Alex Smit
    00:53:36 - 00:55:40 - Roger Tonnaer
    00:55:40 - 00:55:42 - Alex Smit
    00:55:51 - 00:55:56 - Roger Tonnaer
    00:55:56 - 00:56:01 - Alex Smit
    00:56:09 - 00:57:28 - Jeroen van der Veer
  3. 11


    Tijd: van 20:30 tot 21:15
    Portefeuillehouder: Wethouder Tap
    Toelichting Commissie: De raad wordt voorgesteld in te stemmen met het in procedure brengen van het ontwerp bestemmingsplan Missiehuis e.o.


    Door een initiatiefnemer is een plan ontwikkeld voor het Missiehuis en omgeving. Dit plan voorziet in woningen (deels ook zorgwoningen met aan zorg gerelateerde voorzieningen) en in andere functies in het bestaande Missiehuis. Het gaat o.a. om een horecafunctie in de kapel, een trouwlocatie, vergader- en bijeenkomstruimten en logies. De cultuurhistorische tuin aan de voorzijde van het Missiehuis behoudt een groenfunctie. In plaats van eerder voorziene kantoren op het achterterrein gaat het plan uit van 4 appartementengebouwen. Parkeren vindt plaats op het maaiveld. Het plangebied wordt voor het autoverkeer ontsloten via de Westfriese Parkweg.
    Omdat o.a. het realiseren van woningen in strijd is met het ter plaatse geldende bestemmingsplan Blauwe Berg heeft de initiatiefnemer een ontwerp bestemmingsplan Missiehuis e.o. laten opstellen. Hierin is de gewenste ontwikkeling beschreven en is ingegaan op de onderzochte omgevingsaspecten en op de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan.


    Het bestemmingsplan is ambtelijk getoetst en past binnen de beleidskaders van rijk, provincie en gemeente. Initiatiefnemer is samen met belanghebbenden uit de omgeving en de gemeente bezig met een inrichtingsplan voor de monumentale voortuin van het Missiehuis. Ook wordt het oprichten van een warmte-koudeopslag in het plangebied vanuit het aspect duurzaamheid nog onderzocht.
    Het ontwerp bestemmingsplan Missiehuis e.o. kan, na positieve besluitvorming door de gemeenteraad, ter inzage worden gelegd. Over de inrichting van de voortuin en de warmte-koudeopslag wordt de raad bij de vaststelling van het bestemmingsplan nader geïnformeerd.

    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minuten

    00:56:54 - 00:57:28 - Jeroen van der Veer
    00:57:28 - 00:57:32 - Alex Smit
    00:57:35 - 00:58:32 - John Halsema
    00:58:32 - 00:58:35 - Alex Smit
    00:58:40 - 01:00:37 - Jos Kamminga
    01:00:37 - 01:00:41 - Alex Smit
    01:00:47 - 01:01:12 - Dirk van der Duin
    01:01:12 - 01:01:15 - Alex Smit
    01:01:20 - 01:01:54 - Nico Mast
    01:01:54 - 01:01:55 - Alex Smit
    01:02:05 - 01:02:53 - Niek Heijne
    01:03:22 - 01:10:20 - Ben Tap
    01:10:20 - 01:10:25 - Alex Smit
    01:10:33 - 01:11:49 - Ben Tap
    01:11:49 - 01:11:51 - Alex Smit
    01:11:58 - 01:13:04 - Marjon van der Ven
    01:13:04 - 01:13:05 - Alex Smit
    01:13:07 - 01:13:40 - Ben Tap
    01:13:44 - 01:14:13 - Marjon van der Ven
    01:14:13 - 01:14:16 - Alex Smit
    01:14:34 - 01:14:39 - Alex Smit
    01:14:53 - 01:15:04 - Roger Tonnaer
    01:15:09 - 01:15:23 - Alex Smit
    01:15:25 - 01:16:56 - Roger Tonnaer
    01:16:56 - 01:16:58 - Alex Smit
    01:17:45 - 01:17:46 - Jeroen van der Veer
    01:19:00 - 01:19:01 - Alex Smit
    01:19:12 - 01:19:29 - Ben Tap
    01:19:31 - 01:19:34 - Alex Smit
    01:19:40 - 01:20:41 - Renata Gravendijk-Jacobs
    01:20:42 - 01:21:36 - Ben Tap
    01:21:36 - 01:21:37 - Alex Smit
    01:21:40 - 01:21:41 - Renata Gravendijk-Jacobs
    01:21:58 - 01:22:30 - Ben Tap
    01:22:30 - 01:22:32 - Alex Smit
    01:22:34 - 01:23:26 - Jos Kamminga
    01:23:26 - 01:23:43 - Alex Smit
    01:23:46 - 01:24:46 - Ben Tap
    01:24:46 - 01:24:54 - Alex Smit
    01:25:02 - 01:25:07 - Jos Kamminga
    01:25:38 - 01:26:04 - Ben Tap
    01:26:06 - 01:26:23 - Alex Smit
    01:26:24 - 01:26:40 - Marjon van der Ven
    01:26:40 - 01:26:45 - Alex Smit
    01:26:49 - 01:27:09 - Roger Tonnaer
    01:27:09 - 01:27:19 - Alex Smit
    01:27:19 - 01:27:44 - Jeroen van der Veer
    01:29:31 - 01:35:32 - SCHORSING
    01:35:32 - 01:38:55 - Alex Smit
  4. 12


    Tijd: van 21:15 tot 22:15
    Portefeuillehouder: Gemeenteraad
    Toelichting Commissie: Een werkgroep uit het Presidium heeft zich samen met de raad in drie informele overleggen gebogen over de vraag of, en zo ja, hoe de raad zou kunnen reageren op de opkomst van de snel veranderende netwerksamenleving. In het stappenplan wordt aangegeven hoe de raad kan reageren en wat daar voor nodig is. Het stappenplan is gebaseerd op de input die in de informele overleggen is gegeven. In de informele overleggen is de ambitie uitgesproken om de verbinding met de stad/samenleving te versterken. Het verwezenlijken van deze ambitie kan gevolgen hebben voor de bestuurscultuur en het functioneren van de raad. Hiermee is tijdens de informele overleggen een eerste aanzet gegeven voor een ontwikkelproces van de raad. Nu wordt u gevraagd of u bereid bent om dit in de informele overleggen ingezette ontwikkelproces te vervolgen door middel van het vaststellen van het stappenplan en het beschikbaar stellen van een werkbudget van € 50.000 voor de raad.
    Essentieel in het stappenplan is de notie dat het geen in beton gegoten plan is, maar een dynamisch plan. Op basis van experimenten en leerervaringen gaat de raad verkennen hoe de verbinding met de stad kan worden versterkt en welke gevolgen dit heeft voor de bestuurscultuur en het functioneren van de raad. De uitwerking van het stappenplan wordt een terugkerend onderwerp van gesprek met de raad, zodat steeds een gezamenlijk oordeel kan worden gevormd over eventuele vervolgstappen. De raad wordt nu dus gevraagd ‘ja’ te zeggen tegen een organisch ontwikkelproces, waarvan de uitkomst tijdens het proces vorm krijgt en waarbij de raad aan het stuur blijft zitten.
    Het stappenplan is aan de orde geweest in de informele raadsbijeenkomst van 5 september jl. en bevat een concrete uitwerking van de ambitie van de raad.


    Voorgesteld wordt:

    1. De ambitie in het stappenplan te onderschrijven.
    2. Het stappenplan vast te stellen, waarvan de kernpunten zijn:

      Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.

    Vervolg voorstel:

    1. de ambitie om de verbinding tussen gemeenteraad en samenleving te versterken inclusief de wijze waarop dit kan worden georganiseerd;
    2. draagvlak gemeenteraad voor ingezet proces;
    3. de keuze voor experimenten Groenvisie en initiatievenmarkt;
    4. capaciteit en middelen: het voorstel om voor het vervolg van het proces een werkbudget van € 50.000 per jaar voor de raad beschikbaar te stellen;
    5. de concrete stappen voor de korte termijn (deze bestuursperiode) en voor de lange termijn (de volgende bestuursperiode).
    1. Voor het vervolg van het proces een werkbudget van € 50.000 per jaar voor de raad beschikbaar te stellen en dit te dekken uit het begrotingsresultaat.
    2. De bij dit besluit behorende begrotingswijziging vast te stellen.

    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max.) 40 minuten
    Conclusie advies commissie: (max.) 7 minuten

    01:36:17 - 01:38:55 - Alex Smit
    01:39:11 - 01:39:18 - Niek Heijne
    01:39:19 - 01:39:21 - Alex Smit
    01:39:28 - 01:39:34 - Aart Ruppert
    01:39:35 - 01:40:00 - Alex Smit
    01:40:22 - 01:41:55 - Gert Scholtes
    01:41:55 - 01:41:59 - Alex Smit
    01:42:01 - 01:42:22 - Alex van der Kleij
    01:42:26 - 01:43:02 - Gert Scholtes
    01:43:02 - 01:43:04 - Alex Smit
    01:43:10 - 01:44:03 - Dirk Oud
    01:44:05 - 01:44:06 - Alex Smit
    01:44:12 - 01:44:33 - Gert Scholtes
    01:44:33 - 01:45:19 - Alex Smit
  5. B-onderwerpen
  6. 13


    Tijd: van 22:15 tot 22:15
    Toelichting Commissie: Indien de commissie bij het vaststellen van de agenda op dinsdag (agendapunt 2) besluit om één of meer van deze B-punten te bespreken, vindt bespreking plaats op donderdag 14 september.

  7. 13.a


    Tijd: van 22:15 tot 22:15
    Portefeuillehouder: Wethouder Tap
    Toelichting Commissie: De raad wordt voorgesteld in te stemmen met het in procedure brengen van het ontwerp bestemmingsplan "Dorpsstraat 113" en het ontwerp beeldkwaliteitsplan voor deze locatie, waardoor het mogelijk wordt gemaakt om op de locatie Dorpsstraat 113 te Zwaag een woongebouw met 11 appartementen, bergingen en parkeerplaatsen te realiseren.


    Door initiatiefnemer is voor de locatie aan de Dorpsstraat 113, waar voorheen het café Het Grauwe Paard was gevestigd, een plan ontwikkeld om op het achtererf een woongebouw met elf appartementen te realiseren. Het plan is door de initiatiefnemer gepresenteerd aan de omwonenden die overwegend positief waren (het verslag van de informatieavond is als bijlage 11 opgenomen in het ontwerp bestemmingsplan, vanaf blz. 259). Omdat het plan in strijd is met het geldende bestemmingsplan "Blokker, Zwaag en Nieuwe Steen Oost" waarin de locatie de horecabestemming heeft, heeft de initiatiefnemer een ontwerp bestemmingsplan en een ontwerp beeldkwaliteitsplan laten opstellen. In het ontwerp bestemmingsplan wordt ingegaan op de stedenbouwkundige uitgangspunten, de milieuaspecten en de economische- en maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan. Het beeldkwaliteitsplan voorziet in specifieke welstandscriteria voor de locatie.
    Het plan is ambtelijk getoetst en past binnen de geldende beleidskaders van het rijk, provincie en de gemeente.


    Indien de raad instemt met het in procedure brengen van het ontwerp bestemmingsplan, ligt dit bestemmingsplan na publicatie zes weken ter inzage. Gedurende deze periode kunnen zienswijzen tegen het ontwerp worden ingediend. Na afloop daarvan besluit de gemeenteraad over vaststelling van het bestemmingsplan.

    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.

  8. 13.b


    Tijd: van 22:15 tot 22:15
    Portefeuillehouder: Wethouder Tap
    Toelichting Commissie: De raad wordt voorgesteld de Verordening Kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht vast te stellen waarvan de kernpunten zijn:

    1. borging kwaliteit taken vergunnings-, toezicht- en handhavingstaken (VTH- taken) van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
    2. kwaliteitsafspraken over deze taken tussen gemeenteraad en college.

    Op 14 april 2016 is de Wet VTH vastgesteld. Met inwerkingtreding van deze wet is iedere gemeente verplicht een verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht vast te stellen. In de verordening worden de kaders voor de kwaliteit van de uitvoering van een deel van de VTH-taken aan het college meegegeven.
    De verordening geeft invulling aan de hierboven genoemde wettelijke verplichting. De verordening is tot stand gekomen aan de hand van een regionaal Noord-Holland Noord project. In iedere gemeente in Noord-Holland Noord ligt dezelfde verordening ter besluitvorming voor of is al vastgesteld. Op deze wijze krijgt de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD) hetzelfde kwaliteitskader mee voor de aan haar opgedragen basistaken.
    De verordening die ter vaststelling voorligt, komt in overwegende mate overeen met de modelverordening die de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en Interprovinciaal Overleg (IPO) hebben opgeleverd. Van het model wordt alleen afgeweken op enkele regionaal gedragen punten.

    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.

  9. 13.c


    Tijd: van 22:15 tot 22:15
    Portefeuillehouder: Wethouder Tap
    Toelichting Commissie: De raad wordt voorgesteld:

    • aan het budget Hoorn Marketing structureel € 100.000,- toe te voegen voor een citymarketeer vanaf 2018 en dit te dekken uit het begrotingsresultaat (is al rekening mee gehouden in de lijst met ruimtevragers);
    • de bij dit besluit behorende begrotingswijziging vast te stellen.

    De raad heeft bij de vaststelling van de Kadernota op 27 juni 2017 een amendement aangenomen om aan het budget Hoorn Marketing vanaf 2018 structureel €100.000,- toe te voegen (bijlage 1). Hiermee kunnen de kosten voor het in dienst nemen van een citymarketeer worden gedekt. Dit betreft een ruimtevrager. Om hier uitvoering aan te kunnen geven, wordt dit budget nu vrij gevraagd.
    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.

  10. 14


    Tijd: van 22:15 tot 22:15