Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie

dinsdag 28 februari 2017

20:00 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Marjon van der Ven
Toelichting

NB:
- Eventuele verduidelijkende vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 23 februari voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift aan de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1


    Tijd: van 20:00 tot 20:05

    00:10:48 - 00:11:02 - Marjon van der Ven
    00:11:13 - 00:14:58 - Marjon van der Ven
  2. 2


    Tijd: van 20:05 tot 20:10

    00:11:41 - 00:14:58 - Marjon van der Ven
  3. 3


    Tijd: van 20:10 tot 20:15

    00:12:14 - 00:14:58 - Marjon van der Ven
  4. 4


    Tijd: van 20:15 tot 21:15
    Portefeuillehouder: Burgemeester Nieuwenburg, Gemeenteraad
    Toelichting Commissie: De rekenkamer commissie (RKC) heeft onderzocht in hoeverre meldingen, klachten en bezwaarschriften door de gemeente Hoorn zorgvuldig worden afgehandeld en haar bevindingen neergelegd in het rapport 'Melden klacht: geen bezwaar!' (bijlage 1). De RKC constateert dat de gemeente voldoet aan eisen aan wet- en regelgeving, dat er oog en oor voor de burgers is en dat de gemeente waar mogelijk informeel met de burger tot een oplossing komt. Sommige punten blijken nog voor verbetering vatbaar. Er is geen inzicht in het totaal van alle meldingen, klachten en bezwaarschriften en de afhandeling ervan, terwijl het hebben van dit inzicht essentieel is om de Hoornse intentie om een lerende organisatie te zijn waar te maken. Daarnaast kan de tijdigheid van de afhandeling, vooral die van meldingen openbare ruimte beter. De RKC doet vijf aanbevelingen om de kaderstelling en controle van de raad te verbeteren en de raad wordt voorgesteld deze over te nemen.


    De aanbevelingen zijn:
    A. Vraag periodiek om een overzicht van alle ingediende meldingen, klachten en bezwaarschriften en de afhandeling daarvan, inclusief klachten en bezwaarschriften van Hoornse burgers die worden afgehandeld door gemeenschappelijke regelingen die taken voor de gemeente uitvoeren (zoals de RUD, de veiligheidsregio en WerkSaam Westfriesland);
    B. Verzoek het college om een volledige registratie van de afhandeling, inclusief inhoudelijke informatie over informele afhandeling;
    C. Vraag het college om actief toe te zien op de tijdige afhandeling van meldingen, klachten en bezwaarschriften;
    D. Vraag om een periodieke analyse van meldingen, klachten en bezwaren waaruit blijkt of deze aanleiding geven tot aanpassing van het huidige gemeentebeleid, de uitvoering daarvan of de communicatie daarover*;
    E. Agendeer het onderwerp “Hoorn als lerende organisatie” periodiek voor debat in de raad en betrek daarbij de informatie uit aanbevelingen A tot en met D.



    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max.) 35 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minuten


    NB: de RKC heeft het rapport toegelicht in de parallelle sessie van 14 februari (bijlage 2).

    • Zie ook “Rapportage Klachten 2015, van registratie naar inzicht”, gemeente Utrecht, 3 maart 2016. Sinds het tweede kwartaal 2015 worden de klachten van de afdeling W&I van de gemeente Utrecht per kwartaal geanalyseerd zodat het type klachten wordt herkend en de trends daarin. Beoordeeld wordt hoe klachten kunnen worden voorkomen, hoe het aantal kan verminderen en wat er van de ingediende klachten kan worden geleerd, zodat verbeterpunten per kwartaal kunnen worden doorgevoerd. https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/9.digitaalloket/BCS/Klachtenr

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Gebundeld overzicht klachten, meldingen en bezwaarschriften bij GR-en van Hoornse burgers
    00:12:25 - 00:14:58 - Marjon van der Ven
    00:14:59 - 00:15:00 - Ronald Louwman
    00:17:31 - 00:17:52 - Marjon van der Ven
    00:17:57 - 00:20:03 - Dirk Oud
    00:20:03 - 00:20:10 - Marjon van der Ven
    00:21:46 - 00:23:08 - Andries Posthuma
    00:23:16 - 00:23:18 - Aart Ruppert
    00:23:18 - 00:23:22 - Marjon van der Ven
    00:24:43 - 00:24:53 - Marjon van der Ven
    00:26:51 - 00:26:55 - Marjon van der Ven
    00:26:56 - 00:27:00 - Marjon van der Ven
    00:27:02 - 00:27:19 - Andries Posthuma
    00:27:20 - 00:27:21 - Marjon van der Ven
    00:27:23 - 00:27:55 - Jeroen van der Veer
    00:27:55 - 00:27:56 - Marjon van der Ven
    00:28:11 - 00:28:20 - Elsbeth Broerse
    00:28:20 - 00:28:22 - Marjon van der Ven
    00:28:22 - 00:28:30 - Jeroen van der Veer
    00:28:53 - 00:28:58 - Marjon van der Ven
    00:29:04 - 00:29:49 - Nico Mast
    00:29:56 - 00:32:13 - Christine Ravenhorst
    00:32:13 - 00:32:15 - Marjon van der Ven
    00:32:25 - 00:33:27 - Guido Breuker
    00:33:27 - 00:33:32 - Marjon van der Ven
    00:33:34 - 00:34:44 - Elsbeth Broerse
    00:34:44 - 00:36:08 - Marjon van der Ven
    00:36:17 - 00:37:02 - Ronald Louwman
    00:37:02 - 00:37:03 - Marjon van der Ven
    00:37:33 - 00:37:48 - Marjon van der Ven
    00:37:51 - 00:38:06 - Ronald Louwman
    00:38:06 - 00:38:09 - Marjon van der Ven
    00:38:12 - 00:38:54 - Christine Ravenhorst
    00:38:56 - 00:38:57 - Marjon van der Ven
    00:39:23 - 00:39:44 - Christine Ravenhorst
    00:39:50 - 00:41:13 - Aart Ruppert
    00:41:15 - 00:41:19 - Marjon van der Ven
    00:41:30 - 00:41:38 - André van Beusekom
    00:41:39 - 00:41:43 - Marjon van der Ven
    00:41:47 - 00:42:17 - Elsbeth Broerse
    00:42:18 - 00:42:22 - Marjon van der Ven
    00:42:28 - 00:43:51 - Dirk Oud
    00:43:51 - 00:44:51 - Marjon van der Ven
    00:45:01 - 00:45:02 - Jan Nieuwenburg
    00:51:04 - 00:51:47 - Marjon van der Ven
    00:51:47 - 00:51:48 - André van Beusekom
    00:51:48 - 00:52:28 - Marjon van der Ven
    00:52:28 - 00:53:27 - Jan Nieuwenburg
    00:53:27 - 00:54:21 - Jan Nieuwenburg
    00:54:21 - 00:56:18 - Jeroen van der Veer
    00:56:18 - 00:56:52 - Ronald Louwman
    00:56:52 - 00:59:44 - Jan Nieuwenburg
  5. 5


    Tijd: van 21:15 tot 22:00
    Portefeuillehouder: Burgemeester Nieuwenburg, Gemeenteraad
    Toelichting Commissie: De concept Referendumverordening 2016 is eerder besproken in de commissie van 8 november 2016 (bijlage 5). In de aanloop naar de raadsvergadering van 15 november bleek dat er toch nog enkele vraagpunten nader uitgediscussieerd moeten worden. De commissie wordt gevraagd daartoe de volgende vragen te beantwoorden:


    1 - Wil de raad ook zelf initiatief kunnen nemen voor een referendum, dus een raadplegend referendum, waarbij de raad bij een specifiek vraagstuk de mening van inwoners van de stad actief gaat ophalen?
    In de commissie van 8 november 2016 leek dit type referendum niet te kunnen rekenen op een meerderheid in de raad.


    2 - Hoeveel handtekeningen moeten er worden ingediend samen met het definitieve referendumverzoek, kiest de raad voor 1,5 of 2 x de kiesdeler?
    De kiesdeler is leidend bij vaststelling van de drempel, die opgeworpen wordt voor indieners van een definitief referendumverzoek. Hoe hoog moet je als raad die drempel maken, zodat het haalbaar is voor indieners van een referendumverzoek, en toch niet te laag?
    Discussie in de commissie was om uit te gaan van 2x de kiesdeler. Dus ca. 1.500 handtekeningen. De modelverordening van de VNG en de eigen conceptverordening gingen uit van een lager aantal, rond de 1.000 –ca. 1,5 x de kiesdeler. Verder is er discussie geweest of men in de moderne, digitale wereld niet toch nog hoger moet gaan zitten. In de huidige verordening wordt nog uitgegaan van een schriftelijke lijst met handtekeningen, geen digitale.


    3 - Hoe hoog moet het opkomstpercentage zijn om vast te stellen of een referendumuitslag als geldig kan worden beschouwd? Dit opkomstpercentage staat in het model op 40% van het aantal kiesgerechtigden in Hoorn. Sommige partijen vinden dit nog te laag. (Hierbij wordt aangetekend dat de vaststelling van geldigheid niet automatisch leidt tot vaststelling van de uitslag. Een referendum mag niet bindend zijn, dus de raad zelf heeft altijd het laatste woord over het wel of niet overnemen van en uitslag.)
    Aan de commissie gevraagd: meningsvormende bespreking.


    Na de meningvormende discussie worden het raadsvoorstel en de conceptverordening op basis van de commissiediscussie aangepast. Daarna gaat de nieuwe conceptverordening opnieuw de besluitvorming in.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minuten

    01:19:35 - 01:21:11 - Ronald Louwman
    01:21:11 - 01:21:33 - Roy Drommel
    01:21:33 - 01:21:43 - Ronald Louwman
    01:21:43 - 01:21:55 - Marjon van der Ven
    01:21:55 - 01:22:28 - Symen van der Meer
    01:22:28 - 01:23:25 - Ronald Louwman
    01:23:25 - 01:25:33 - Roy Drommel
    01:25:33 - 01:27:20 - Linda Krijzen-Koekkoek
    01:27:20 - 01:28:12 - Ronald Louwman
    01:28:12 - 01:29:50 - Linda Krijzen-Koekkoek
    01:29:50 - 01:30:01 - Marjon van der Ven
    01:30:01 - 01:30:52 - Symen van der Meer
    01:30:52 - 01:31:02 - Marjon van der Ven
    01:31:02 - 01:31:36 - Ronald Louwman
    01:31:36 - 01:33:13 - Aart Ruppert
    01:33:13 - 01:34:37 - Alex Smit
    01:34:37 - 01:34:47 - Marjon van der Ven
    01:34:47 - 01:36:56 - Jeroen van der Veer
    01:36:56 - 01:37:22 - Ronald Louwman
    01:37:22 - 01:37:38 - Roy Drommel
    01:37:38 - 01:38:17 - Jeroen van der Veer
    01:38:17 - 01:38:23 - Marjon van der Ven
    01:38:23 - 01:38:38 - Elsbeth Broerse
    01:38:38 - 01:38:51 - Marjon van der Ven
    01:38:51 - 01:40:00 - Levent Helelespe
    01:40:00 - 01:40:44 - Dirk van der Duin
    01:40:44 - 01:40:52 - Marjon van der Ven
    01:40:52 - 01:41:11 - Roy Drommel
    01:41:11 - 01:41:28 - Dirk van der Duin
    01:41:28 - 01:42:35 - Marjon van der Ven
    01:42:35 - 01:43:05 - Nico Mast
    01:43:05 - 01:43:28 - Elsbeth Broerse
    01:43:28 - 01:44:32 - Linda Krijzen-Koekkoek
    01:44:32 - 01:45:00 - Marjon van der Ven
    01:45:00 - 01:45:25 - Nico Mast
    01:45:25 - 01:45:40 - Linda Krijzen-Koekkoek
    01:45:40 - 01:45:47 - Marjon van der Ven
    01:45:47 - 01:46:05 - Alex Smit
    01:46:05 - 01:46:56 - Linda Krijzen-Koekkoek
    01:46:56 - 01:51:59 - Roy Drommel
    01:51:59 - 01:52:12 - Marjon van der Ven
    01:52:12 - 01:52:28 - Aart Ruppert
    01:52:28 - 01:53:12 - Nico Mast
    01:53:12 - 01:53:38 - Elsbeth Broerse
    01:53:38 - 01:53:54 - Marjon van der Ven
    01:53:54 - 02:01:25 - Marjon van der Ven
  6. 6


    Tijd: van 22:00 tot 22:30
    Portefeuillehouder: Wethouder De Jong
    Toelichting Commissie: WerkSaam Westfriesland stelt jaarlijks de begroting vast. Om dit te kunnen doen moeten de Westfriese gemeenten voor 15 maart 2017 aangeven hoe hoog het participatiebudget is dat zij aan WerkSaam Westfriesland overdragen (art. 24, GR Westfriesland).


    De gemeente ontvangt het participatiebudget via de integratie-uitkering Sociaal domein. Binnen deze uitkering zijn de middelen vrij te besteden tussen jeugdzorg, zorg voor volwassenen en participatie. De gemeenten maken tot nu toe het gelabelde deel voor participatie over aan WerkSaam Westfriesland. Dit is voor 2015, 2016 en 2017 gebeurd.


    Voor 2018 wordt voorgesteld om het participatiebudget over te maken, exclusief de 10%"Couleur Locale"- gelden. Dit zal, conform de wens van de gemeenteraad om maximaal 10% van de re-integratie- middelen te gebruiken, bijdragen aan meer regie, sturing en opdrachtgeverschap ten aanzien van deze gelden.
    Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met de gesprekken die in 2017 met WerkSaam Westfriesland worden gevoerd over de inzet van de middelen en het nieuwe beleidsplan. De uitkomst van deze gesprekken kan van invloed zijn op de inzet van de middelen bij WerkSaam Westfriesland in 2018.


    Noot griffie: tijdens de commissie van 14 februari is verzocht om bespreking van dit onderwerp. Dit gebeurt in de commissie van 28 februari 2017.

    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.


    Indeling spreektijden commissie 28 februari:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max) 10 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minuten

    01:59:18 - 02:01:25 - Marjon van der Ven
    02:01:25 - 02:03:01 - Marjon van der Ven
    02:03:01 - 02:07:10 - Robert Vinkenborg
    02:07:10 - 02:08:15 - Nico Oudheusden
    02:08:15 - 02:11:31 - Karin Hakhoff
    02:11:31 - 02:12:57 - Christine Ravenhorst
    02:12:57 - 02:17:08 - Kholoud Al Mobayed
    02:17:08 - 02:18:25 - Karin Hakhoff
    02:18:25 - 02:19:12 - Kholoud Al Mobayed
    02:19:12 - 02:20:16 - Robert Vinkenborg
    02:20:16 - 02:20:54 - Kholoud Al Mobayed
    02:20:54 - 02:21:31 - Levent Helelespe
    02:21:31 - 02:22:49 - Bert van Dijkhuizen
    02:22:49 - 02:24:41 - Andries Posthuma
    02:24:41 - 02:25:34 - Elsbeth Broerse
    02:25:34 - 02:26:37 - Karin van 't Klooster-Ciliacus
    02:26:37 - 02:28:35 - Marjon van der Ven
    02:28:35 - 02:30:49 - Robert Vinkenborg
    02:30:49 - 02:30:59 - Marjon van der Ven
    02:30:59 - 02:31:42 - Bert van Dijkhuizen
    02:31:42 - 02:32:34 - Andries Posthuma
    02:32:34 - 02:34:19 - Christine Ravenhorst
    02:34:19 - 02:35:43 - Karin Hakhoff
    02:35:43 - 02:37:31 - Kholoud Al Mobayed
    02:37:31 - 02:40:50 - Robert Vinkenborg
    02:40:50 - 02:57:25 - Judith Michel-de Jong
    02:57:25 - 02:57:43 - Bert van Dijkhuizen
    02:57:43 - 02:58:44 - Judith Michel-de Jong
    02:58:44 - 02:59:51 - Robert Vinkenborg
    02:59:51 - 03:01:06 - Judith Michel-de Jong
    03:01:06 - 03:02:28 - Marjon van der Ven
  7. 7


    Tijd: van 22:30 tot 22:30

    03:02:10 - 03:02:28 - Marjon van der Ven