Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie

dinsdag 24 januari 2017

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Arthur Helling
Toelichting

LET OP: 20.00-21.00: Parallelle sessie strategisch gebouwenbeheer in zaal C0.12.

NB:
- Eventuele verduidelijkende vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 19 januari voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift aan de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 00:09:07 - 00:10:52 - Arthur Helling
    00:10:57 - 00:11:00 - André van Beusekom
    00:11:00 - 00:11:01 - Arthur Helling
    00:11:26 - 00:13:29 - Roger Tonnaer
    00:13:29 - 00:13:40 - Arthur Helling
    00:13:43 - 00:16:43 - Judith Michel-de Jong
    00:16:44 - 00:16:49 - Arthur Helling
    00:16:56 - 00:17:01 - Roger Tonnaer
    00:18:57 - 00:19:01 - Arthur Helling
    00:19:05 - 00:21:15 - Judith Michel-de Jong
    00:21:16 - 00:23:46 - Arthur Helling
    00:23:46 - 00:23:47 - Fransois Springintveld
    00:25:58 - 00:28:06 - Karin Hakhoff
    00:28:08 - 00:28:13 - Arthur Helling
    00:28:19 - 00:32:23 - Joke van der Meij
    00:32:24 - 00:32:29 - Arthur Helling
    00:32:33 - 00:39:20 - Roger Tonnaer
    00:39:20 - 00:39:27 - Arthur Helling
    00:39:30 - 00:42:06 - Bert van Dijkhuizen
  2. 0


    Tijd: van 20:00 tot 21:00
    Portefeuillehouder: Wethouder Tap
    Toelichting Commissie: De parallelle sessie vindt plaats in zaal C0.12.

  3. 1


    Tijd: van 20:00 tot 20:05

  4. 2


    Tijd: van 20:05 tot 20:10

  5. 3


    Tijd: van 20:10 tot 20:15

  6. 4


    Tijd: van 20:15 tot 21:30
    Portefeuillehouder: Wethouder De Jong
    Toelichting Commissie: Voorgesteld wordt:

    1. De visie ‘Hoorn – erfgoed als fundament, visie op erfgoed 2017-2025’ (bijlage 1) vast te stellen met als belangrijkste thema’s:
      • omgevingskwaliteit en vestigingsklimaat
      • duurzaamheid en verduurzaming
      • beleefbaar maken van erfgoed.
      In de loop van de tijd is in de samenleving - ook door nieuwe wetgeving - meer aandacht en interesse voor erfgoed ontstaan. De rol van de gemeente heeft zich ontwikkeld van het in stand houden van monumenten en het verzamelen en in kaart brengen van archeologische vondsten naar een bredere vorm van erfgoedbeheer. Daarom is het nodig om nu een visie op erfgoed vast te stellen. De visie stelt dat erfgoed een belangrijk fundament is van de identiteit van Hoorn (hoofdstuk 2). Vervolgens worden aan de hand van de drie thema's de visie en ambities met betrekking tot erfgoed omschreven (hoofdstuk 3 t/m 5).

    Daarnaast zijn er twee financiële beslispunten:
    2. Voor 2017 vooruitlopend op de integrale beoordeling bij de kadernota een incidenteel budget van € 50.000,-- beschikbaar te stellen voor initiatieven die het beleefbaar en/of toegankelijk maken van erfgoed in Hoorn als doel hebben en dit te dekken uit het begrotingsresultaat.
    Met deze subsidieregeling geeft het college invulling aan de toezegging voor het mogelijk maken van dit soort initiatieven, die aan de raad is gedaan naar aanleiding van de aangenomen motie van PvdA, D66 en Fractie Tonnaer over het verlenen van subsidie voor het uitgeven van twee boeken ‘Hoorn in de twintigste eeuw’ (bijlage 2).
    3. Voor 2017 vooruitlopend op de integrale beoordeling bij de kadernota een incidenteel budget van € 50.000,-- beschikbaar te stellen voor extra capaciteit om de ambities uit de nota te kunnen uitvoeren en de kosten te dekken uit het begrotingsresultaat.
    De capaciteit binnen het Team Erfgoed is onvoldoende (expertise en/of beschikbare formatie) om de nieuwe taken en ambities waar te maken.

    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.


    Het college is van mening dat deze bedragen jaarlijks nodig zijn. Echter omdat het belangrijk is dat de raad alle investeringen integraal kan afwegen, stelt het college nu voor om beide budgetten voor 2017 incidenteel beschikbaar te stellen en de beslissing voor 2018 en verder bij de Kadernota te nemen.


    NB: tijdens de parallelle sessie van 17 januari is de Erfgoedvisie toegelicht.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 2 minuten
    Aansluitend debat: (max.) 35 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 10 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minuten

    00:41:46 - 00:42:06 - Bert van Dijkhuizen
    00:42:06 - 00:42:07 - Arthur Helling
    00:42:20 - 00:44:27 - Dick Bennis
    00:44:27 - 00:44:28 - Arthur Helling
    00:44:40 - 00:47:22 - Christine Ravenhorst
    00:47:24 - 00:47:29 - Arthur Helling
    00:47:33 - 00:49:53 - Conny Ligthert
    00:51:55 - 00:52:00 - Arthur Helling
    00:52:04 - 00:54:09 - Arwin Rood
    00:54:09 - 00:54:15 - Arthur Helling
    00:54:18 - 00:54:19 - Arthur Helling
    00:54:22 - 00:54:23 - Jan Stuifbergen
    00:57:38 - 00:58:34 - Arthur Helling
    00:58:38 - 00:59:01 - Roger Tonnaer
    00:59:43 - 00:59:45 - Arthur Helling
    00:59:53 - 01:01:00 - Arwin Rood
    01:01:00 - 01:01:02 - Arthur Helling
    01:01:08 - 01:01:37 - Christine Ravenhorst
    01:01:40 - 01:01:45 - Arthur Helling
    01:01:52 - 01:03:13 - Karin Hakhoff
    01:03:13 - 01:03:20 - Arthur Helling
    01:03:33 - 01:04:49 - Roger Tonnaer
    01:04:50 - 01:04:51 - Arthur Helling
    01:05:01 - 01:05:16 - Karin Hakhoff
    01:05:16 - 01:05:17 - Arthur Helling
    01:06:03 - 01:06:06 - Arthur Helling
    01:06:11 - 01:07:25 - Joke van der Meij
    01:07:26 - 01:07:30 - Arthur Helling
    01:07:34 - 01:07:55 - Fransois Springintveld
    01:07:55 - 01:07:59 - Arthur Helling
    01:09:00 - 01:09:05 - Arthur Helling
    01:09:08 - 01:10:18 - Karin Hakhoff
    01:10:18 - 01:10:30 - Arthur Helling
    01:10:31 - 01:11:03 - Dick Bennis
    01:11:03 - 01:11:07 - Arthur Helling
    01:11:14 - 01:12:44 - Arwin Rood
    01:12:44 - 01:12:57 - Arthur Helling
    01:12:58 - 01:25:05 - Judith Michel-de Jong
    01:25:05 - 01:25:11 - Arthur Helling
    01:25:14 - 01:25:58 - Karin Hakhoff
    01:26:05 - 01:27:42 - Judith Michel-de Jong
    01:27:43 - 01:27:45 - Arthur Helling
    01:27:52 - 01:27:55 - Conny Ligthert
    01:28:00 - 01:28:37 - Judith Michel-de Jong
    01:28:44 - 01:28:46 - Conny Ligthert
    01:28:53 - 01:28:59 - Judith Michel-de Jong
    01:29:00 - 01:29:01 - Arthur Helling
    01:29:08 - 01:30:56 - Roger Tonnaer
    01:30:59 - 01:33:09 - Judith Michel-de Jong
    01:33:16 - 01:33:43 - Roger Tonnaer
    01:33:50 - 01:34:12 - Judith Michel-de Jong
    01:34:12 - 01:34:14 - Arthur Helling
    01:34:18 - 01:35:43 - Arwin Rood
    01:35:53 - 01:36:10 - Judith Michel-de Jong
    01:36:12 - 01:36:43 - Arthur Helling
    01:36:50 - 01:37:19 - Roger Tonnaer
    01:37:23 - 01:37:31 - Roger Tonnaer
    01:37:31 - 01:37:32 - Arthur Helling
    01:37:32 - 01:37:41 - Arthur Helling
  7. 5


    Tijd: van 21:30 tot 22:15
    Portefeuillehouder: Wethouder Tap
    Toelichting Commissie: De raad wordt gevraagd de structuurschets Westfriesland vast te stellen, waarvan de kernpunten zijn:

    1. een planologisch kader dat uitgaat van economische, sociale en ruimtelijke structuurversterking;
    2. een uitvoeringsagenda met hierin projecten van regionaal belang;
    3. een uitnodiging naar initiatiefnemers om de regio verder te ontwikkelen.

    In het Pact van Westfriesland hebben de 7 Westfriese gemeenten uitgesproken dat zij binnen 5 jaar bij de top 10 van de meest aantrekkelijke regio's van Nederland te willen behoren. Westfriesland wil een vitale regio blijven met een sterke economische structuur, een goed bereikbaar voorzieningenniveau en leefbare kernen. Demografische stabilisatie, de veranderende bevolkingssamenstelling en het samenvoegen en/of afbouwen van (publieke) voorzieningen kunnen ertoe leiden dat het voorzieningenniveau en de leefbaarheid onder druk komen te staan. Dit noodzaakt tot heldere keuzes op regionale schaal, die de kwaliteiten en potenties van de regio ten volle benutten. Zonder deze keuzes dreigt middelmaat en blijven potenties onderbenut. Nu voorsorteren op maatschappelijke veranderingen leidt tot een vitale regio, ook in de toekomst. Kortom: de regio moet verder worden versterkt en de ambities uit het Pact van Westfriesland moeten gestalte krijgen.


    Voorafgaand aan het zomerreces 2015 hebben de gemeenteraden van de 7 Westfriese gemeenten daarom opdracht gegeven tot het opstellen van de structuurschets (zie bijlage 2 voor het door de gemeenteraad van Hoorn genomen besluit). In de nu voorliggende structuurschets zijn drie belangrijke ambities benoemd: economische, sociale en ruimtelijke structuurversterking. De structuurschets is een ruimtelijke vertaling van de Westfriese ambities, dient als bouwsteen voor het regionaal ruimtelijk beleid en is de regionale inhoudelijke inbreng voor de provinciale omgevingsvisie.


    NB: op de regionale raadsledenbijeenkomst van 15 juni 2016 is een eerste concept van de structuurschets gepresenteerd.
    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minuten

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Structuurschets Westfriesland: infrastructuur Museumstoomtram bewaren voor toekomst
    01:41:30 - 01:42:53 - Arthur Helling
    01:45:43 - 01:45:46 - Arthur Helling
    01:45:47 - 01:46:37 - Dirk van der Duin
    01:46:44 - 01:48:46 - Jos Renckens
    01:48:46 - 01:48:47 - Arthur Helling
    01:48:54 - 01:52:27 - Chris de Meij
    01:52:27 - 01:52:32 - Arthur Helling
    01:52:34 - 01:55:22 - Christine Ravenhorst
    01:55:22 - 01:55:26 - Arthur Helling
    01:55:32 - 01:58:20 - Richard de Rooij
    01:58:20 - 01:58:22 - Arthur Helling
    01:58:26 - 01:58:27 - Aart Ruppert
    02:01:32 - 02:01:36 - Arthur Helling
    02:01:39 - 02:03:12 - Andries Posthuma
    02:03:12 - 02:03:18 - Arthur Helling
    02:03:19 - 02:05:39 - Roger Tonnaer
    02:05:39 - 02:05:43 - Arthur Helling
    02:05:43 - 02:06:33 - Alex van der Kleij
    02:06:43 - 02:07:08 - Nico Oudheusden
    02:07:08 - 02:07:12 - Arthur Helling
    02:07:18 - 02:08:25 - Joke van der Meij
    02:08:26 - 02:08:29 - Arthur Helling
    02:08:33 - 02:09:13 - Joke van Diepen-Hoogewerf
    02:09:13 - 02:09:42 - Arthur Helling
    02:09:47 - 02:10:11 - Chris de Meij
    02:10:17 - 02:10:26 - Richard de Rooij
    02:10:26 - 02:10:28 - Arthur Helling
    02:10:37 - 02:11:06 - Andries Posthuma
    02:11:14 - 02:12:15 - Andries Posthuma
    02:12:16 - 02:12:18 - Arthur Helling
    02:12:21 - 02:12:53 - Aart Ruppert
    02:12:53 - 02:12:54 - Arthur Helling
    02:13:00 - 02:13:09 - Andries Posthuma
    02:13:09 - 02:13:26 - Arthur Helling
    02:13:41 - 02:31:27 - Ben Tap
    02:31:33 - 02:32:01 - Richard de Rooij
    02:32:58 - 02:32:59 - Arthur Helling
    02:33:08 - 02:34:42 - Chris de Meij
    02:34:42 - 02:34:46 - Arthur Helling
    02:34:50 - 02:36:48 - Ben Tap
    02:36:48 - 02:36:49 - Arthur Helling
    02:36:54 - 02:37:48 - Aart Ruppert
    02:37:54 - 02:38:35 - Ben Tap
    02:38:35 - 02:38:37 - Arthur Helling
    02:38:51 - 02:39:08 - Jos Renckens
    02:39:14 - 02:40:37 - Ben Tap
    02:40:37 - 02:40:40 - Arthur Helling
    02:40:48 - 02:41:47 - Chris de Meij
    02:41:54 - 02:43:34 - Ben Tap
    02:44:24 - 02:44:25 - Arthur Helling
    02:44:58 - 02:45:29 - Aart Ruppert
    02:45:29 - 02:45:31 - Arthur Helling
    02:45:56 - 02:46:52 - Roger Tonnaer
    02:46:52 - 02:47:03 - Arthur Helling
    02:47:20 - 02:47:29 - Arthur Helling
    02:47:34 - 02:48:02 - Andries Posthuma
    02:48:10 - 02:49:17 - Ben Tap
    02:49:28 - 02:50:24 - Arthur Helling
  8. 6


    Tijd: van 22:15 tot 22:15

    02:50:07 - 02:50:24 - Arthur Helling
  9. 7.a


    Tijd: van 22:15 tot 23:00
    Portefeuillehouder: Burgemeester Nieuwenburg
    Toelichting Commissie: Op raadsvoorstel, besluit, bijlage en op de beraadslaging is geheimhouding opgelegd volgens artikel 25 van de Gemeentewet. De redenen hiervoor zijn gebaseerd op artikel 10 lid 2 onder b, f en g van de Wet Openbaarheid van Bestuur.
    Omdat er geheimhouding is opgelegd vindt de behandeling van dit onderwerp plaats achter gesloten deuren.
    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.

  10. 8


    Tijd: van 23:00 tot 23:00