- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Simon Broersma
- Toelichting
-
LET OP: vanwege de zwaarte van de agenda start de vergadering een uur eerder, om 19.00 uur!
NB:
- Eventuele verduidelijkende vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 7 december voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift aan de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl). - Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Tijd: van 19:00 tot 19:0500:06:22 - 00:08:50 - Simon Broersma -
2
Tijd: van 19:05 tot 19:1000:06:55 - 00:08:50 - Simon Broersma -
3
Tijd: van 19:10 tot 19:1500:07:55 - 00:08:50 - Simon Broersma -
4
Tijd: van 19:15 tot 21:15
Portefeuillehouder: Wethouder Bashara
Toelichting Commissie: Voorstel is:- Kennis te nemen van de Evaluatie proef Kerkplein.
- Een keuze te maken uit één van de vijf scenario's voor herinrichting.
- Opdracht te geven aan het college om het gekozen scenario in overleg met de stad nader uit te werken tot een ontwerp en de ideeën vanuit de stad hierin mee te nemen.
- Een voorbereidingskrediet van 53.000 euro beschikbaar te stellen in 2018 voor de uitwerking van het gekozen scenario.
- De situatie op het Kerkplein conform het gekozen scenario in te richten, tot het moment van de definitieve herinrichting.
- De terrassen van De Beiaard, 't Kroegie en Het Huis Verloren van 1 april tot 31 oktober 2018 toe te staan.
- Het parkeren van fietsen op het Kerkplein nader te onderzoeken in relatie tot de gehele binnenstad en de bestaande fietsenstalling voorlopig te handhaven;
- De bij dit besluit behorende begrotingswijziging vast te stellen.
In juni 2016 heeft de gemeenteraad van Hoorn de Integrale visie voor de binnenstad vastgesteld. In de Integrale visie voor de binnenstad staat de ambitie van Hoorn om bij het Kerkplein en omgeving een bijzondere, unieke kwaliteit te realiseren: 'wandelen en fietsen staan centraal. De auto is hier te gast en het betaald parkeren komt grotendeels te vervallen'.
Samen met ondernemers, omwonenden en gebruikers is nagedacht over hoe het Kerkplein een aantrekkelijk plein kan worden. Dat heeft geleid tot een proef, bestaande uit drie opstellingen, waarmee van medio april tot half oktober 2017 ervaringen zijn opgedaan. Deze proef is eind oktober geëvalueerd, zowel met direct belanghebbenden uit de omgeving van het Kerkplein, als met inwoners en ondernemers uit de hele stad. Deze evaluatie (bijlage 1) geeft een beeld van de effecten van het verwijderen van parkeerplaatsen en van de ervaringen en voorkeuren van de buren van het Kerkplein en de stad voor de toekomst van het Kerkplein.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.
Vervolg toelichting:
Op basis van de inbreng vanuit de buurt en de stad zijn vijf mogelijke toekomstscenario's op hoofdlijnen uitgewerkt (zie het raadsvoorstel onder 5.1). Deze variëren van een volledig parkeervrij Kerkplein tot de oude situatie met 60 parkeerplaatsen op het plein. De raad wordt gevraagd om een besluit te nemen over de uitwerking van een van deze toekomstscenario's tot een concreet ontwerp voor de toekomst van het Kerkplein.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 3 minuten
Aansluitend debat: (max.) 45 minuten
Reactie college op debat: (max.) 10 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
00:08:20 - 00:08:50 - Simon Broersma00:08:50 - 00:08:51 - INSPREKER00:13:47 - 00:13:50 - Simon Broersma00:13:55 - 00:14:03 - Roger Tonnaer00:14:22 - 00:14:59 - INSPREKER00:15:00 - 00:15:03 - Simon Broersma00:15:08 - 00:15:30 - Guido Breuker00:15:32 - 00:15:33 - INSPREKER00:15:45 - 00:15:46 - Simon Broersma00:15:52 - 00:15:59 - Hans Weeda00:16:01 - 00:16:19 - INSPREKER00:16:25 - 00:16:29 - Mitchel Sluis00:16:31 - 00:16:50 - INSPREKER00:16:51 - 00:16:52 - Simon Broersma00:16:59 - 00:17:37 - Mathé van Stralen00:17:37 - 00:17:38 - INSPREKER00:17:50 - 00:17:54 - Simon Broersma00:18:09 - 00:18:32 - Joke van der Meij00:18:35 - 00:18:40 - INSPREKER00:18:46 - 00:19:30 - Renata Gravendijk-Jacobs00:19:33 - 00:20:03 - INSPREKER00:20:09 - 00:20:26 - Renata Gravendijk-Jacobs00:20:27 - 00:20:28 - INSPREKER00:20:58 - 00:21:00 - Simon Broersma00:21:13 - 00:21:20 - INSPREKER00:26:13 - 00:26:15 - Simon Broersma00:26:20 - 00:26:41 - Roger Tonnaer00:26:43 - 00:27:36 - INSPREKER00:27:37 - 00:27:39 - Simon Broersma00:27:41 - 00:28:05 - Roger Tonnaer00:28:06 - 00:29:02 - INSPREKER00:29:03 - 00:29:04 - Simon Broersma00:29:20 - 00:29:38 - Jos Kamminga00:31:08 - 00:31:11 - Simon Broersma00:31:14 - 00:31:19 - Mitchel Sluis00:31:22 - 00:31:55 - INSPREKER00:31:57 - 00:31:58 - Simon Broersma00:32:03 - 00:32:33 - Arwin Rood00:33:23 - 00:33:24 - Simon Broersma00:33:32 - 00:33:34 - Renata Gravendijk-Jacobs00:34:28 - 00:34:32 - Joke van der Meij00:34:48 - 00:34:52 - INSPREKER00:34:53 - 00:35:05 - Simon Broersma00:35:09 - 00:41:37 - INSPREKER00:41:43 - 00:41:44 - Joke van der Meij00:41:58 - 00:42:15 - INSPREKER00:42:40 - 00:42:44 - Simon Broersma00:42:50 - 00:43:27 - Hans Weeda00:43:56 - 00:43:58 - Simon Broersma00:43:59 - 00:45:09 - Roger Tonnaer00:45:14 - 00:46:16 - INSPREKER00:46:17 - 00:46:21 - Simon Broersma00:46:22 - 00:47:48 - Mathé van Stralen00:47:55 - 00:48:45 - INSPREKER00:48:46 - 00:48:48 - Simon Broersma00:48:50 - 00:49:02 - Mitchel Sluis00:49:20 - 00:49:54 - INSPREKER00:50:33 - 00:50:36 - Mitchel Sluis00:50:36 - 00:52:19 - INSPREKER00:52:21 - 00:52:25 - Simon Broersma00:52:32 - 00:53:25 - Jeroen van der Veer00:53:32 - 00:54:09 - INSPREKER00:54:11 - 00:54:12 - Jeroen van der Veer00:54:32 - 00:54:33 - INSPREKER00:55:00 - 00:55:06 - Simon Broersma00:55:08 - 00:55:25 - Jos Kamminga00:56:19 - 00:56:30 - INSPREKER00:56:33 - 00:56:53 - Simon Broersma00:56:53 - 00:56:59 - INSPREKER01:01:21 - 01:01:23 - Simon Broersma01:01:25 - 01:02:11 - Arwin Rood01:02:12 - 01:02:13 - INSPREKER01:02:50 - 01:02:53 - Simon Broersma01:02:53 - 01:03:59 - Roger Tonnaer01:04:00 - 01:04:01 - INSPREKER01:05:24 - 01:05:29 - Simon Broersma01:05:31 - 01:05:33 - INSPREKER01:05:36 - 01:05:43 - Roger Tonnaer01:05:44 - 01:05:56 - INSPREKER01:06:00 - 01:06:25 - Simon Broersma01:06:29 - 01:10:10 - INSPREKER01:11:07 - 01:11:10 - Simon Broersma01:11:16 - 01:11:33 - INSPREKER01:11:35 - 01:11:36 - Simon Broersma01:11:40 - 01:12:02 - Joke van der Meij01:12:04 - 01:12:18 - INSPREKER01:12:19 - 01:12:20 - Simon Broersma01:12:23 - 01:12:46 - Mathé van Stralen01:12:47 - 01:13:54 - INSPREKER01:13:56 - 01:16:30 - Simon Broersma01:16:30 - 01:16:31 - Renata Gravendijk-Jacobs01:21:52 - 01:22:02 - Simon Broersma01:22:03 - 01:22:15 - Jos Kamminga01:22:19 - 01:22:47 - Roger Tonnaer01:22:49 - 01:22:50 - Simon Broersma01:22:51 - 01:23:03 - Jos Kamminga01:23:05 - 01:23:24 - Roger Tonnaer01:23:27 - 01:23:32 - Simon Broersma01:23:35 - 01:24:26 - Mathé van Stralen01:25:14 - 01:25:29 - Mathé van Stralen01:25:32 - 01:25:39 - Simon Broersma01:25:39 - 01:31:04 - Joke van der Meij01:31:05 - 01:31:07 - Simon Broersma01:31:08 - 01:31:20 - Roger Tonnaer01:31:21 - 01:31:22 - Joke van der Meij01:31:39 - 01:31:42 - Nico Oudheusden01:35:28 - 01:35:32 - Simon Broersma01:35:33 - 01:35:58 - Renata Gravendijk-Jacobs01:36:11 - 01:36:44 - Roger Tonnaer01:36:53 - 01:36:59 - Simon Broersma01:36:59 - 01:37:00 - Mathé van Stralen01:39:20 - 01:39:28 - Simon Broersma01:39:37 - 01:42:23 - Linda Krijzen-Koekkoek01:42:32 - 01:42:55 - Roger Tonnaer01:43:06 - 01:43:34 - Linda Krijzen-Koekkoek01:43:36 - 01:43:43 - Simon Broersma01:48:57 - 01:49:31 - Hans Weeda01:49:35 - 01:49:43 - Roger Tonnaer01:50:14 - 01:50:18 - Simon Broersma01:50:19 - 01:50:41 - Arwin Rood01:50:55 - 01:50:59 - Simon Broersma01:51:00 - 01:54:55 - Mitchel Sluis02:01:11 - 02:01:12 - Simon Broersma02:02:10 - 02:02:12 - Jeroen van der Veer02:02:34 - 02:02:40 - Simon Broersma02:02:40 - 02:03:30 - Mathé van Stralen02:03:31 - 02:03:34 - Jeroen van der Veer02:04:33 - 02:04:34 - Mathé van Stralen02:04:34 - 02:04:36 - Jeroen van der Veer02:04:36 - 02:04:40 - Mathé van Stralen02:04:45 - 02:09:15 - Jos Kamminga02:09:18 - 02:09:19 - Simon Broersma02:09:21 - 02:09:54 - Hans Weeda02:10:35 - 02:10:40 - Simon Broersma02:10:42 - 02:10:52 - Mitchel Sluis02:11:07 - 02:11:17 - Simon Broersma02:11:25 - 02:16:01 - Guido Breuker02:16:01 - 02:16:03 - Simon Broersma02:16:05 - 02:16:57 - Mathé van Stralen02:17:59 - 02:18:00 - Arwin Rood02:18:55 - 02:19:26 - Roger Tonnaer02:20:03 - 02:20:05 - Guido Breuker02:20:48 - 02:20:53 - Simon Broersma02:20:54 - 02:23:23 - Arwin Rood02:23:23 - 02:23:24 - Simon Broersma02:23:28 - 02:23:37 - Arwin Rood02:23:39 - 02:23:49 - Simon Broersma02:23:50 - 02:26:16 - Renata Gravendijk-Jacobs02:26:17 - 02:26:23 - Simon Broersma02:26:31 - 02:26:32 - Hans Weeda02:27:40 - 02:27:41 - Simon Broersma02:27:42 - 02:28:36 - Roger Tonnaer02:28:37 - 02:28:44 - Simon Broersma02:28:47 - 02:29:46 - Mathé van Stralen02:29:58 - 02:30:37 - Renata Gravendijk-Jacobs02:30:39 - 02:31:47 - Simon Broersma02:31:47 - 02:31:49 - Samir Bashara02:45:13 - 02:45:15 - Simon Broersma02:45:23 - 02:45:43 - Joke van der Meij02:45:45 - 02:45:46 - Samir Bashara02:46:49 - 02:47:38 - Roger Tonnaer02:47:59 - 02:49:03 - Samir Bashara02:49:20 - 02:50:20 - Jeroen van der Veer02:50:52 - 02:52:11 - Samir Bashara02:52:13 - 02:52:16 - Simon Broersma02:52:49 - 02:52:54 - Simon Broersma02:53:01 - 02:53:11 - Nico Oudheusden02:53:33 - 02:53:35 - Simon Broersma02:53:53 - 02:54:17 - Linda Krijzen-Koekkoek02:54:20 - 02:55:53 - Samir Bashara02:55:55 - 02:56:59 - Simon Broersma02:56:59 - 03:03:00 - SCHORSING -
5
Tijd: van 21:15 tot 22:00
Portefeuillehouder: Wethouder Douw
Toelichting Commissie: Voorstel is:- De herziene basisbegroting Veilig Thuis 2018 van circa € 995.276,--, onder de voorwaarde dat in 2018 een extern onderzoek naar financiering en aansturing plaats vindt om te komen tot een toekomstbestendige structuur van Veilig Thuis, toe te kennen;
- Kennis te nemen van de aanvullende onderdelen van de aanvraag voor de kantoorbezetting in het weekend en de 24/7 inzetbaarheid, en de overwegingen waarom het college hier niet mee instemt;
- De extra kosten voor Hoorn, een bedrag van € 182.754 in 2018, te dekken binnen bestaande budgetten sociaal domein;
- De bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
In 2014 is besloten het meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld genaamd Veilig Thuis onder te brengen bij de GGD. Sinds eind 2016 constateert de GGD een stijging in meldingen bij Veilig Thuis. Deze stijging zorgt voor hogere werkdruk waardoor de landelijke termijnen voor triage en onderzoek niet meer gehaald kunnen worden. Daardoor ontstaan wachtlijsten. Omdat de stijging geen incident is, maar een landelijke trend, is het nodig extra medewerkers aan te nemen. Halverwege 2017 heeft de GGD daar al een voorschot op genomen, in afwachting van de uitkomst van de gesprekken met de gemeenten. Om de huidige instroom van meldingen aan te kunnen en daarbij ook nog te kunnen inspelen op landelijke ontwikkelingen verwacht de GGD € 995.276 extra nodig te hebben voor Veilig Thuis in 2018. Voorgesteld wordt om deze extra middelen beschikbaar te stellen zodat Veilig Thuis de meldingen binnen de normtijden kan afhandelen. Als voorwaarde voor financiering wordt voorgesteld om in de eerste helft van 2018 een onderzoek te laten plaatsvinden, om de financiering van Veilig Thuis toekomstbestendig te maken.
Dit voorstel is ambtelijk in Westfries verband voorbereid, en besproken door de Westfriese portefeuillehouders. Het voorstel is afgestemd met de regio’s Alkmaar en de Kop van Noord-Holland.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
03:03:12 - 03:03:26 - Simon Broersma03:03:48 - 03:03:54 - SCHORSING03:03:58 - 03:05:45 - Simon Broersma03:05:54 - 03:08:15 - René Assendelft03:08:18 - 03:08:19 - Simon Broersma03:08:33 - 03:09:21 - Karin Hakhoff03:09:21 - 03:09:25 - Simon Broersma03:09:34 - 03:10:32 - Alex Smit03:10:32 - 03:10:33 - Simon Broersma03:10:38 - 03:10:44 - René Assendelft03:11:30 - 03:12:07 - Alex Smit03:12:09 - 03:12:11 - René Assendelft03:12:32 - 03:12:35 - Simon Broersma03:12:40 - 03:16:35 - Willem Kukler03:16:46 - 03:17:28 - Rob Droste03:17:31 - 03:17:33 - Willem Kukler03:19:17 - 03:19:18 - Simon Broersma03:19:20 - 03:19:21 - Rob Droste03:20:11 - 03:20:13 - Simon Broersma03:20:33 - 03:22:10 - Jan Stuifbergen03:22:12 - 03:22:16 - Simon Broersma03:22:21 - 03:24:32 - Anja Eskes03:24:33 - 03:24:38 - Simon Broersma03:24:42 - 03:25:28 - Alex van der Kleij03:25:36 - 03:25:38 - Rob Droste03:28:45 - 03:29:15 - Rob Droste03:29:18 - 03:29:24 - Simon Broersma03:29:29 - 03:30:14 - Arwin Rood03:30:19 - 03:30:38 - René Assendelft03:30:40 - 03:30:41 - Arwin Rood03:31:29 - 03:31:34 - Simon Broersma03:31:37 - 03:32:34 - André van Beusekom03:32:45 - 03:33:13 - Nico Oudheusden03:33:30 - 03:33:32 - Nel Douw03:36:34 - 03:37:04 - Karin Hakhoff03:39:31 - 03:40:32 - Nel Douw03:40:34 - 03:40:35 - Simon Broersma03:40:38 - 03:42:15 - Willem Kukler03:42:18 - 03:42:21 - Simon Broersma03:42:21 - 03:44:27 - Nel Douw03:45:06 - 03:45:10 - Simon Broersma03:45:12 - 03:45:44 - Anja Eskes03:45:46 - 03:46:12 - Nel Douw03:46:16 - 03:46:21 - Anja Eskes03:46:25 - 03:47:02 - Nel Douw03:47:04 - 03:47:08 - Simon Broersma03:47:08 - 03:47:09 - René Assendelft03:48:01 - 03:48:02 - Nel Douw03:48:46 - 03:48:50 - Simon Broersma03:48:51 - 03:48:58 - Alex van der Kleij03:49:02 - 03:49:26 - Rob Droste03:49:47 - 03:49:50 - Nico Oudheusden03:49:56 - 03:50:18 - André van Beusekom03:50:19 - 03:50:42 - Nel Douw03:50:44 - 03:50:49 - Simon Broersma03:50:53 - 03:51:18 - Willem Kukler03:51:51 - 03:52:03 - Simon Broersma -
6
Tijd: van 22:00 tot 22:45
Portefeuillehouder: Wethouder Tap
Toelichting Commissie: Voorstel is de Notitie Uitgangspunten vastgoedstrategie en afwegingskaders Gemeente Hoorn vast te stellen, waarvan de strategische uitgangspunten zijn:- de gemeente heeft in de basis geen vastgoed in eigendom:
- nieuwe investeringen alleen indien de markt het niet oppakt;
- onderscheid maken in de diverse soorten vastgoed;
- in stand houden van vastgoed dat behouden moet blijven;
- voor de gemeente geldt minimaal het duurzaamheidsniveau, dat we ook onze partners opleggen;
- de vastgoedstrategie moet te allen tijde de flexibiliteit hebben om te komen tot een strategie voor integraal huisvesten van pedagogische voorzieningen.
De Notitie Uitgangspunten vastgoedstrategie en afwegingskaders is een uitwerking van de input van meerdere raadssessies en werksessies in de werkgroep vastgoedsturing. Het rapport van de rekenkamercommissie van 23 mei 2016 deed eerder al een vijftal aanbevelingen. Hierbij stond centraal dat het vastgoedbeleid heldere kaders en uitgangspunten moet formuleren op de volgende punten:
a) wat is het onderscheid tussen maatschappelijk en niet-maatschappelijk vastgoed;
b) welke consequenties heeft dit onderscheid voor het beheer;
c) hoe vastgoed moet bijdragen aan het realiseren van de maatschappelijke opgaven van de gemeente;
d) onder welke voorwaarden wordt vastgoed verkocht;
e) onder welke voorwaarden wordt vastgoed aangekocht;
f) wat is het na te streven onderhoudsniveau;
g) hoe wordt de raad geïnformeerd over de (exploitatie) risico's.
Het college heeft nu de strategische uitgangspunten geformuleerd die een antwoord en een richting geven op voorgaande aanbevelingen. Hierbij heeft het college de raad interactief meegenomen. Naast het oppakken van de aanbevelingen uit het rapport van de rekenkamercommissie had de gemeenteraad de nadrukkelijke wens om meer in positie gebracht te worden bij de afwegingen die de gemeente maakt over het gemeentelijk vastgoed. Dit raadsvoorstel voorziet ook daarin.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.
Vervolg toelichting:
Op dit moment werkt de gemeente samen met een heel scala aan partners in het maatschappelijke veld om te komen tot een strategie voor integraal huisvesten van pedagogische voorzieningen. Onderleggers daarvoor zijn o.a. de vastgestelde visie op IKC-ontwikkeling, het meerjarenplan huisvesting primair onderwijs en de wettelijke taken die wij als gemeente hebben in dat kader. De vastgoedstrategie moet te allen tijde de flexibiliteit hebben om dat te omvatten.
Indeling spreektijden:
Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minutenBijlagen
03:52:01 - 03:52:03 - Simon Broersma03:55:34 - 03:55:35 - Jan Stuifbergen03:58:38 - 04:01:03 - Roger Tonnaer04:01:03 - 04:01:07 - Simon Broersma04:01:07 - 04:01:27 - Alex van der Kleij04:01:28 - 04:02:24 - Roger Tonnaer04:02:25 - 04:02:27 - Simon Broersma04:02:29 - 04:02:58 - Arwin Rood04:03:01 - 04:03:48 - Roger Tonnaer04:03:49 - 04:03:55 - Simon Broersma04:05:52 - 04:06:03 - Arwin Rood04:06:07 - 04:06:11 - Simon Broersma04:06:15 - 04:07:15 - Andries Posthuma04:07:18 - 04:07:22 - Simon Broersma04:07:22 - 04:07:25 - Willem Kukler04:07:36 - 04:07:41 - Andries Posthuma04:07:42 - 04:07:47 - Simon Broersma04:07:52 - 04:09:11 - Willem Kukler04:09:12 - 04:09:15 - Simon Broersma04:09:16 - 04:10:09 - Arwin Rood04:10:57 - 04:11:07 - Arwin Rood04:11:09 - 04:11:11 - Simon Broersma04:11:13 - 04:11:58 - Jan Stuifbergen04:12:00 - 04:12:14 - Arwin Rood04:12:16 - 04:12:48 - Jan Stuifbergen04:12:56 - 04:13:02 - Simon Broersma04:13:06 - 04:13:39 - Rob Droste04:13:40 - 04:13:41 - Simon Broersma04:13:43 - 04:14:10 - Roger Tonnaer04:14:12 - 04:14:13 - Simon Broersma04:14:17 - 04:14:19 - Arwin Rood04:14:24 - 04:14:29 - Roger Tonnaer04:14:32 - 04:14:35 - Arwin Rood04:15:01 - 04:15:07 - Simon Broersma04:15:25 - 04:15:45 - Aart Ruppert04:15:53 - 04:16:18 - Alex van der Kleij04:16:18 - 04:16:19 - Simon Broersma04:16:23 - 04:16:47 - Jan Stuifbergen04:16:55 - 04:17:07 - Alex van der Kleij04:17:08 - 04:17:09 - Simon Broersma04:17:10 - 04:17:20 - Jan Stuifbergen04:17:24 - 04:17:39 - Alex van der Kleij04:17:40 - 04:17:43 - Simon Broersma04:17:46 - 04:18:47 - Roger Tonnaer04:18:54 - 04:18:56 - Alex van der Kleij04:19:18 - 04:19:20 - Simon Broersma04:19:29 - 04:19:33 - Linda Krijzen-Koekkoek04:19:36 - 04:19:38 - Simon Broersma04:19:46 - 04:20:05 - André van Beusekom04:20:08 - 04:20:12 - Simon Broersma04:20:18 - 04:21:22 - Nico Mast04:21:22 - 04:21:24 - Simon Broersma04:21:31 - 04:21:53 - André van Beusekom04:21:54 - 04:21:56 - Simon Broersma04:21:57 - 04:22:15 - Roger Tonnaer04:22:51 - 04:23:05 - Simon Broersma04:23:16 - 04:23:31 - John Halsema04:23:31 - 04:23:37 - Ben Tap04:32:43 - 04:32:46 - Willem Kukler04:32:49 - 04:33:30 - Ben Tap04:33:31 - 04:34:52 - Roger Tonnaer04:34:57 - 04:35:52 - Ben Tap04:35:57 - 04:36:25 - Roger Tonnaer04:36:31 - 04:37:41 - Jan Stuifbergen04:37:45 - 04:38:09 - Ben Tap04:38:14 - 04:38:29 - Jan Stuifbergen -
B-onderwerpen
-
7
Tijd: van 22:45 tot 22:45
Toelichting Commissie: voorstel Griffie: zonder discussie met positief advies doorgeleiden naar de raad van 19 december 2017. -
7.a
Tijd: van 22:45 tot 22:45
Portefeuillehouder: Wethouder Tap
Toelichting Commissie: De raad wordt voorgesteld te besluiten dat er geen aanleiding is voor het doorlopen van een m.e.r.-procedure voor het bestemmingsplan "Dorpsstraat 113", omdat het plan niet leidt tot nadelige milieugevolgen.
De gemeenteraad heeft op 26 september 2017 besloten om in te stemmen met het in procedure brengen van het ontwerp bestemmingsplan "Dorpsstraat 113" en het ontwerp beeldkwaliteitsplan voor deze locatie, waardoor het mogelijk wordt gemaakt om op de locatie een woongebouw met 11 appartementen, bergingen en parkeerplaatsen te realiseren (bijlage 3). In dit ontwerp bestemmingsplan is een vormvrije m.e.r.-beoordeling opgenomen. Conclusie is dat het plan niet zal leiden tot negatieve milieugevolgen.
U wordt nu gevraagd om aanvullend een expliciet besluit te nemen over de vormvrije m.e.r.- beoordeling, omdat op 7 juli van dit jaar een wijziging van het Besluit m.e.r. in werking is getreden op grond waarvan het bevoegd gezag ingeval sprake is van een vormvrije m.e.r.-beoordeling expliciet moet besluiten dat het plan geen nadelige milieugevolgen heeft. Hiertoe heeft initiatiefnemer een vormvrije mer-beoordeling aangeleverd waaruit blijkt dat er als gevolg van het realiseren van het plan geen nadelige milieugevolgen zullen optreden. De gemeenteraad als bevoegd gezag wordt dan ook geadviseerd te besluiten dat er geen aanleiding is voor het doorlopen van een m.e.r.-procedure.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.Bijlagen
-
7.b
Tijd: van 22:45 tot 22:45
Portefeuillehouder: Wethouder Van Eijk
Toelichting Commissie: Voorstel is:- een structureel budget beschikbaar te stellen van € 50.000 voor de reiniging van de openbare ruimte en dit te dekken uit het begrotingsresultaat (is reeds opgenomen in de lijst met ruimtevragers).
- de bij dit besluit behorende begrotingswijzing vast te stellen.
Het college vraagt de gemeenteraad deze ruimtevrager vrij te geven om de reiniging van de stad structureel en integraal te kunnen verbeteren.
De gemeenteraad heeft op 27 juni 2017 unaniem een amendement aangenomen om het budget voor reiniging structureel te verhogen met € 50.000 (bijlage). Deze is als ruimtevrager toegevoegd aan de Kadernota 2017. Dat geld is vooral bedoeld om de stad in de weekenden schoner te houden en om overvolle afvalbakken in de weekenden te voorkomen.
Het college wil dit bedrag gebruiken voor structurele verbetering van de reiniging. Waaruit die verbeteringen moeten bestaan, hangt onder meer af van de uitkomsten in het werkoverleg Schone stad. Daarin overlegt het college met afgevaardigden van inwoners en ondernemers uit de binnenstad.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.Bijlagen
-
7.c
Tijd: van 22:45 tot 22:45
Portefeuillehouder: Wethouder Bashara
Toelichting Commissie: Voorstel is de volgende personen tot voorzitter en lid van de Raad van Toezicht van Stichting Atlas College te benoemen:- Tot voorzitter de heer M.E. Smit uit Amsterdam voor de periode van 1 november 2017 tot 1 november 2021.
- Tot lid de heer J.J.P.M. de Dood uit Nieuwe Niedorp voor de periode van 1 november 2017 tot 1 november 2021.
Stichting Atlas College heeft als doel het geven van openbaar voortgezet onderwijs. De stichting wordt bestuurd door een tweekoppig college van bestuur. De gemeenteraad houdt toezicht op het college van bestuur. De gemeenteraad doet dit onder andere door de leden van de Raad van Toezicht (RvT) te benoemen. De RvT houdt toezicht op de uitvoering van de taken en bevoegdheden van het college van bestuur en staat haar terzijde. De RvT bestaat uit maximaal zeven personen die door de gemeenteraad worden benoemd. De RvT had twee vacatures (voorzitter en lid) die via een openbare sollicitatieprocedure zijn vervuld.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.Bijlagen
-
7.d
Tijd: van 22:45 tot 23:45
Portefeuillehouder: Wethouder Bashara
Toelichting Commissie: In aanmerking nemende dat het om een aanwijzingsaanvraag van SSWF gaat voor meerdere gemeenten, vast te stellen dat:- SSWF een stichting is met volledige rechtsbevoegdheid;
- SSWF zich ten doel stelt op regionaal niveau de publieke media-opdracht uit te voeren door media-aanbod te verzorgen dat is gericht op de bevrediging van maatschappelijke behoeften die in de gemeenten in de regio leven;
- SSWF een programmabeleidbepalend orgaan (pbo) heeft;
- Het pbo representatief is samengesteld.
Lokale Omroepstichting Oostelijk Westfriesland, Stichting Lokale Omroep Hoorn en Stichting Streekomroep West-Friesland zijn gefuseerd. Bij het Commissariaat voor de Media heeft de nieuwe omroep een aanvraag gedaan tot aanwijzing als streekomroep voor de gemeenten Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer en Stede Broec. Het Commissariaat vraagt nu advies aan de gemeenteraden of de nieuwe streekomroep voldoet aan de eisen van de Mediawet 2008 (art. 2.61). Als de gemeenteraden dat bevestigen, zal het Commissariaat SSWF (= Stichting Streekomroep West-Friesland) aanwijzen als regionale publieke media-instelling. Het Commissariaat vraagt om een eensluidend advies van alle betrokken raden. Uit de bijlagen bij de brief van het Commissariaat (bijlage 1) blijkt dat SSWF voldoet aan de eisen van de mediawet.
De raden wordt daarom geadviseerd om een positief advies te geven.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.Bijlagen
-
7.e
Tijd: van 22:45 tot 22:45
Portefeuillehouder: Burgemeester Nieuwenburg, Gemeenteraad
Toelichting Commissie: Voorgesteld wordt om de volgende werkafspraken in het kader van screening van integriteitsrisico's bij kandidaat wethouders vast te stellen, voordat de raad overgaat tot benoeming:- Formele benoemingstoets wethouder: zijn er juridische beletselen die benoeming onmogelijk maken (uitgebreider dan een geloofsbrievenonderzoek)?
- Oordeel van de gemeenteraad. Zijn er voor de kandidaat-wethouder risico's in de integriteitssfeer die een probleem kunnen gaan vormen in zijn/haar functioneren en hoe zwaar zijn deze risico's?
Bestaand uit:
2.a. een extra dossieronderzoek kan mogelijk zijn, meer dan alleen de formele beletselen van 1., bijvoorbeeld met een antecedentenonderzoek, alleen als er aanleiding toe is op basis van reeds beschikbare informatie.
2.b. een persoonlijk risicoprofielgesprek. Het in kaart brengen van persoonlijke integriteitsrisico's in een strikt vertrouwelijk gesprek met de (kandidaat-)wethouder. Dit gebeurt aan de hand van een set door een extern bureau geformuleerde vragen. Het gesprek wordt gevoerd door:
- de burgemeester,
- gemeentesecretaris,
- griffier
Dit leidt tot: een schriftelijk Verslag van Bevindingen (onder geheimhouding, na akkoord van de kandidaat). Dit VvB wordt aangeboden aan het presidium en na weging brengt het presidium ook weer onder geheimhouding verslag uit aan de raad over geconstateerde risico's.
Toelichting:
Kern van de nieuwe werkwijze is dat de raad straks zelf objectiever kan beoordelen of kandidaat wethouders naast het voldoen aan de formele wettelijke regels, ook in andere opzichten zonder 'bagage' kunnen gaan functioneren. Het gaat met nadruk niet om een toets van algemene geschiktheid, maar alleen van een inschatting van een risicoprofiel.Om dit oordeel te kunnen geven, komt er een risicoprofiel-analyse. Op basis daarvan kan ingeschat worden waar mogelijke gevaren voor het bestuurlijk functioneren liggen. En kan er bekeken worden wat de consequenties zouden zijn.
Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.
Vervolg toelichting:
Gaat het om substantiële risico's die de persoon in kwestie of de gemeente ernstige (imago- of andere) schade zouden kunnen toebrengen, dan kan er door de raad en de burgemeester de vraag gesteld worden welke vorm van risicobeheersing nodig zijn. Dit actief, vroegtijdig ingrijpen kan problemen later in de bestuursperiode voorkomen.
De burgemeester krijgt vanuit zijn rol als hoeder van de integriteit een coördinerende rol in het afgesproken proces. Dit is conform de rol die de burgemeester nu al heeft, maar dan iets verder ingevuld.
Dit onderwerp is ook aan de orde geweest in het Presidium.
Bijlagen
-
8
Tijd: van 22:45 tot 22:45