Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie

donderdag 30 november 2017

20:00 - 22:15
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Arthur Helling
Toelichting

LET OP: de agenda is aangepast, omdat de commissie op 28 november heeft besloten de agendapunten 11. Kunstgrasvelden en 13.a t/m 13.e NIET te behandelen en direct met positief advies door te geleiden naar de raad.

Deze onderwerpen worden vanavond dus NIET behandeld.

LET OP: de vergadering is een voortzetting van de vergadering van 28 november.

NB:
- Eventuele verduidelijkende vragen over de agendapunten graag uiterlijk donderdag 23 november voor 12.00 uur indienen bij de behandelend ambtenaar (steller) met een afschrift aan de griffie (griffie@hoorn.nl)
- Rondvragen graag uiterlijk 6 uur voor aanvang van de vergadering aanmelden bij de griffie (griffie@hoorn.nl).

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 9


    Tijd: van 20:00 tot 20:00
    Toelichting Commissie: Het betreft een voortzetting van de vergadering van 28 november.

    00:10:25 - 00:14:26 - Arthur Helling
  2. 10


    Tijd: van 20:00 tot 21:30
    Portefeuillehouder: Wethouder Tap
    Toelichting Commissie: Op 7 maart 2017 besloot de raad om maatregelen te nemen tegen de overlast van de riviercruisevaart en touringcars in de binnenstad (bijlage 3). Hoorn City Tours kreeg de opdracht om in 2017 de passagiers met elektrische treintjes te vervoeren tussen Oostereiland en de nieuwe parkeerplek voor touringcars op de Nieuwe Wal. De raad gaf daarbij aan dat deze maatregelen van tijdelijke aard zijn en wilde voor 31 oktober 2017 op basis van evaluatie een voorstel voor structurele oplossing voorgelegd krijgen. De evaluatie en het voorstel liggen nu voor.


    De raad wordt voorgesteld:

    1. akkoord te gaan met de geformuleerde uitgangspunten voor het vervoer van passagiers van riviercruiseschepen;
    2. als locatie voor het parkeren van touringcars die voor de riviercruisevaart naar Hoorn komen, te bepalen: ..... (Hier wordt de gekozen optie ingevuld.)

    In de zomer van 2017 zijn de tijdelijke maatregelen voor het vervoer van passagiers van riviercruiseschepen met de betrokken partijen geëvalueerd (bijlage 1 en 2). Uit de evaluatie blijkt dat het vervoer met de treintjes en de watertaxi ervoor hebben gezorgd dat de overlast voor bewoners enorm is afgenomen. Daarbij voldoen de kleine treintjes, maar de grotere niet. Deze zorgen voor opstoppingen en soms onveilige situaties. De parkeerplaats aan de Nieuwe Wal komt als geschikte locatie uit de evaluatie naar voren, maar voor een definitieve oplossing moeten er wel aanpassingen plaatsvinden. Het college pleit ervoor om rust en duidelijkheid in dit dossier te brengen en stelt daarom voor om voor de komende jaren de situatie uit 2017 te behouden. Voor het vervoer van de passagiers van het Oostereiland naar de parkeerplaats voor touringcars zijn de marktpartijen zelf verantwoordelijk. Het college stelt de raad voor om voor dit vervoer de volgende uitgangspunten te hanteren:

    • de marktpartijen zijn zelf verantwoordelijk voor het organiseren en financieren van het vervoer;
    • het vervoer is 'emissieloos', dus duurzaam;


    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.


    Vervolg toelichting:

    • de vervoermiddelen zijn niet te groot, in die zin dat er geen opstoppingen of gevaarlijke situaties ontstaan;
    • de passagiers van de riviercruiseschepen moeten binnen redelijke tijd worden vervoerd;
    • het vervoer wordt het hele jaar door geboden, dus niet alleen in het bollenseizoen.

    De keuze van de locatie voor het parkeren van touringcars wil het college aan de gemeenteraad laten. In het raadsvoorstel (blz. 6-7) zet het college de voor- en nadelen van de locaties Transferium, Pelmolenpad en de Nieuwe Wal op een rij. Op basis van de voor-en nadelen adviseert het college de raad om gebruik te blijven maken van de Nieuwe Wal.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 2 minuten
    Aansluitend debat: (max.) 45 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 10 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissi

    00:11:47 - 00:14:26 - Arthur Helling
    00:14:33 - 00:17:34 - Roger Tonnaer
    00:17:37 - 00:17:40 - Roger Tonnaer
    00:17:44 - 00:19:03 - Renata Gravendijk-Jacobs
    00:19:17 - 00:19:18 - Hans Weeda
    00:19:18 - 00:22:16 - Hans Weeda
    00:22:21 - 00:22:22 - Roger Tonnaer
    00:22:22 - 00:22:38 - Roger Tonnaer
    00:22:41 - 00:22:44 - Roger Tonnaer
    00:22:44 - 00:22:57 - Hans Weeda
    00:22:59 - 00:23:03 - Arthur Helling
    00:23:07 - 00:26:54 - Joke van der Meij
    00:27:05 - 00:27:09 - Hans Weeda
    00:27:09 - 00:27:16 - Roger Tonnaer
    00:27:16 - 00:28:19 - Roger Tonnaer
    00:28:23 - 00:28:24 - Arthur Helling
    00:28:28 - 00:28:49 - Joke van der Meij
    00:28:51 - 00:28:56 - Arthur Helling
    00:28:59 - 00:32:12 - Dick Bennis
    00:32:13 - 00:32:19 - Arthur Helling
    00:32:21 - 00:33:54 - Niek Heijne
    00:33:57 - 00:34:05 - Arthur Helling
    00:34:07 - 00:35:20 - Dilek Bilgen- Kücüksantürk
    00:35:23 - 00:35:26 - Arthur Helling
    00:35:31 - 00:36:27 - Jos Kamminga
    00:36:29 - 00:36:31 - Arthur Helling
    00:36:36 - 00:39:01 - Mathé van Stralen
    00:39:10 - 00:39:43 - Roger Tonnaer
    00:39:44 - 00:41:36 - Mathé van Stralen
    00:41:38 - 00:41:55 - Arthur Helling
    00:41:56 - 00:43:00 - Renata Gravendijk-Jacobs
    00:43:01 - 00:43:31 - Mathé van Stralen
    00:43:34 - 00:43:52 - Renata Gravendijk-Jacobs
    00:43:56 - 00:43:57 - Arthur Helling
    00:44:09 - 00:44:48 - Nico Oudheusden
    00:44:57 - 00:45:00 - Roger Tonnaer
    00:45:06 - 00:45:11 - Nico Oudheusden
    00:45:12 - 00:45:33 - Roger Tonnaer
    00:49:39 - 00:49:42 - Guido Breuker
    00:49:51 - 00:50:10 - Roger Tonnaer
    00:50:30 - 00:50:35 - Guido Breuker
    00:50:35 - 00:51:30 - Arthur Helling
    00:51:34 - 00:51:39 - Roger Tonnaer
    00:51:40 - 00:52:14 - Arthur Helling
    00:52:14 - 00:52:22 - Ben Tap
    00:52:22 - 00:52:51 - Arthur Helling
    00:52:51 - 00:52:53 - Ben Tap
    01:04:16 - 01:04:31 - Arthur Helling
    01:04:34 - 01:05:20 - Ben Tap
    01:05:34 - 01:07:23 - Roger Tonnaer
    01:07:26 - 01:07:46 - Arthur Helling
    01:07:57 - 01:08:53 - Renata Gravendijk-Jacobs
    01:09:01 - 01:09:04 - Arthur Helling
    01:09:06 - 01:10:10 - Ben Tap
    01:10:14 - 01:10:40 - Arthur Helling
    01:11:05 - 01:11:11 - Guido Breuker
    01:11:16 - 01:11:30 - Arthur Helling
    01:11:30 - 01:20:12 - SCHORSING
  3. 12


    Tijd: van 21:30 tot 22:15
    Portefeuillehouder: Wethouder Van Eijk
    Toelichting Commissie: Intermaris, VH (Vereniging van Huurders) De Boog en de gemeente Hoorn hebben de prestatieafspraken voor de periode tot en met 2021 geactualiseerd en de jaarschijf 2018 toegevoegd. Met deze prestatieafspraken geven Intermaris, huurders en de gemeente Hoorn invulling aan de woonvisie van de gemeente Hoorn. Kernpunten van de prestatieafspraken zijn het uitbreiden van de voorraad sociale huurwoningen, het verder verduurzamen van het bezit van Intermaris, het oppakken van de energietransitie, het verbeteren van de leefbaarheid op kwetsbare plekken en het verbeteren van de huisvesting van bijzondere doelgroepen. De gemeente Hoorn, Intermaris en VH De Boog vinden dat zij met deze prestatieafspraken verder gaan op de vorig jaar ingeslagen weg en een goede basis vormen voor samenwerking. De raad wordt gevraagd de prestatieafspraken voor de jaarschijf 2018 vast te stellen zodat de betrokken partijen verder kunnen met de volkshuisvestelijke opgaven in de gemeente Hoorn.


    NB 1: tijdens de informatieve bijeenkomst van 13 november zijn de prestatieafspraken nader toegelicht.
    NB 2: bijlage 2 maakt deel uit van bijlage 1 (blz. 20).

    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max.) 20 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 7 minuten

    01:21:41 - 01:22:42 - Arthur Helling
    01:23:14 - 01:24:55 - INSPREKER
    01:25:00 - 01:25:04 - Arthur Helling
    01:25:07 - 01:28:10 - Nico Mast
    01:28:11 - 01:28:16 - Arthur Helling
    01:28:25 - 01:31:46 - Jan Stuifbergen
    01:31:46 - 01:31:48 - Arthur Helling
    01:31:58 - 01:31:59 - Roger Tonnaer
    01:32:45 - 01:32:54 - Arthur Helling
    01:32:58 - 01:33:19 - Mathé van Stralen
    01:33:26 - 01:33:32 - Arthur Helling
    01:33:35 - 01:37:07 - Robert Vinkenborg
    01:37:07 - 01:37:08 - Arthur Helling
    01:37:17 - 01:37:21 - Arthur Helling
    01:37:27 - 01:37:42 - Dirk Oud
    01:37:48 - 01:38:05 - Robert Vinkenborg
    01:38:08 - 01:41:21 - Roger Tonnaer
    01:41:21 - 01:41:25 - Arthur Helling
    01:41:29 - 01:42:28 - Renata Gravendijk-Jacobs
    01:42:29 - 01:42:33 - Arthur Helling
    01:42:33 - 01:42:34 - Robert Vinkenborg
    01:42:54 - 01:43:24 - Roger Tonnaer
    01:43:27 - 01:43:56 - Robert Vinkenborg
    01:43:58 - 01:44:02 - Arthur Helling
    01:44:09 - 01:47:53 - Jos Kamminga
    01:47:55 - 01:48:01 - Arthur Helling
    01:48:55 - 01:48:56 - Jos Kamminga
    01:50:05 - 01:51:59 - Mathé van Stralen
    01:52:12 - 01:54:02 - René Assendelft
    01:54:07 - 01:54:10 - Dirk Oud
    01:58:53 - 01:58:59 - Arthur Helling
    01:58:59 - 01:59:31 - René Assendelft
    01:59:33 - 02:00:31 - Dirk Oud
    02:00:34 - 02:00:50 - Roger Tonnaer
    02:00:50 - 02:00:51 - Dirk Oud
    02:01:12 - 02:01:18 - Arthur Helling
    02:01:23 - 02:03:17 - Peter Peerdeman
    02:03:20 - 02:04:20 - Arthur Helling
    02:04:20 - 02:04:25 - Theo van Eijk
    02:20:24 - 02:20:29 - Arthur Helling
    02:20:37 - 02:21:58 - Jan Stuifbergen
    02:22:05 - 02:22:06 - Mathé van Stralen
    02:23:15 - 02:23:16 - Jos Kamminga
    02:23:51 - 02:24:14 - Renata Gravendijk-Jacobs
    02:24:17 - 02:26:36 - Roger Tonnaer
    02:26:47 - 02:27:01 - Nico Mast
    02:27:09 - 02:29:34 - Robert Vinkenborg
    02:29:43 - 02:34:52 - Theo van Eijk
    02:34:57 - 02:35:34 - Roger Tonnaer
    02:38:08 - 02:38:09 - Robert Vinkenborg
    02:39:08 - 02:39:32 - Theo van Eijk
    02:39:37 - 02:39:51 - Robert Vinkenborg
    02:39:54 - 02:40:08 - Theo van Eijk
    02:41:02 - 02:41:34 - Arthur Helling
  4. B-onderwerpen
  5. 0


    Toelichting Commissie: Bij het vaststellen van de agenda op dinsdag 28 november heeft de commissie besloten de agendapunten 11 (kunstgrasvelden) en 13.a t/m e. zonder discussie direct met positief advies door te geleiden naar de raad van 19 december 2017.
    DIT BETEKENT DAT DEZE AGENDAPUNTEN VANAVOND NIET WORDEN BEHANDELD.

  6. 11


    Portefeuillehouder: Wethouder Tap
    Toelichting Commissie: DIT ONDERWERP WORDT NIET BEHANDELD


    In 2018 wordt bij de voetbalclubs Always Forward en sv Westfriezen de toplaag van bestaande kunstgrasvoetbalvelden vervangen en worden er nieuwe kunstgrasvoetbalvelden aangelegd. Het college stelt voor het gebruik van SBR (infill) materiaal vanwege de onduidelijkheid over de gevolgen op het milieu van het gebruik van SBR infill in 2018 uit te sluiten bij de aanbesteding van kunstgrasvelden. Deze onduidelijkheid zorgt voor maatschappelijke onrust. Op basis van door de markt gehanteerde richtbedragen blijkt dat het binnen het investeringsplafond beschikbaar gestelde krediet niet toereikend is deze werkzaamheden uit te voeren. Met het oog op de voorbereiding van dit omvangrijke werk, het tijdig inplannen en opleveren van de velden door de aannemer voor het nieuwe competitieseizoen wordt de raad geadviseerd om een aanvullend krediet beschikbaar te stellen. De aanvullende kapitaallasten van € 35.350 worden vanaf 2019 gedekt uit het begrotingsresultaat.


    NB: op de hoogte van het krediet (genoemd in de geheime financiële bijlage 1) heeft het college geheimhouding opgelegd, omdat aanbesteding nog moet plaatsvinden. De raad wordt gevraagd deze geheimhouding op de raadsvergadering te bekrachtigen.

    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad


    Indeling spreektijden:
    Per fractie een eerste reactie: (max.) 1 minuut
    Aansluitend debat: (max) 10 minuten
    Reactie college op debat: (max.) 5 minuten
    Afronding debat en conclusie advies commissie: (max.) 5 minuten

    01:21:25 - 01:22:42 - Arthur Helling
  7. 13.a


    Portefeuillehouder: Wethouder Van Eijk
    Toelichting Commissie: DIT ONDERWERP WORDT NIET BEHANDELD


    Door gewijzigde wet- en regelgeving en jurisprudentie is de huidige Verordening maatschappelijke ondersteuning van de gemeente Hoorn van 2015 niet meer actueel. In de verordening moeten bepalingen worden opgenomen over reële prijzen voor Wmo-diensten. Ook is het niet meer mogelijk dat de raad het college nadere regels laat vaststellen over de hoogte van het persoonsgebonden budget. Daarnaast is er een aantal kleine (redactionele) wijzigingen. Alle aanpassingen zijn in lijn met de modelverordening van de VNG.
    Vanwege het aantal wijzigingen wordt de raad geadviseerd een nieuwe verordening vast te stellen en om niet te kiezen voor een wijziging op de bestaande verordening.

    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.

  8. 13.b


    Portefeuillehouder: Wethouder Van Eijk
    Toelichting Commissie: DIT ONDERWERP WORDT NIET BEHANDELD


    Intermaris en de gemeente Hoorn hebben in 2001 het leefbaarheidsfonds opgericht. Het fonds is opgezet om te investeren in de leefbaarheid in de wijken. Doelstelling van het leefbaarheidsfonds is het financieel mogelijk maken van verbeteringen in de fysieke woon- en leefomgeving. In 2015 is de nieuwe Woningwet van kracht geworden. Op grond van deze wet worden er beperkingen gesteld aan de mogelijkheden voor woningcorporaties om te investeren in leefbaarheid. Voorheen mochten deze investeringen ten goede komen aan de hele wijk of stad. De nieuwe wetgeving beperkt investeringen in leefbaarheid tot de complexen of woningen van woningcorporaties. Deze wettelijke beperking heeft ertoe geleid dat de beschikbaar gestelde middelen voor het leefbaarheidsfonds nog maar beperkt ingezet kunnen worden. De gemeente Hoorn en Intermaris willen daarom het leefbaarheidsfonds opheffen.


    Het college stelt de raad voor om het fonds op te heffen en de vrijvallende middelen en de ruimte die in de begroting ontstaat door het vrijvallen van de dotatie onder te brengen bij de wijkbudgetten. Zo kan er geïnvesteerd blijven worden in de leefbaarheid in de wijken en ontstaat er meer ruimte om hier een bijdrage aan te leveren. De gemeente is daardoor niet langer beperkt door de wetgeving ten aanzien van leefbaarheid uit de Woningwet. Met Intermaris zal in de prestatieafspraken worden afgesproken dat er op ad hoe basis gezamenlijk nog steeds zal worden geïnvesteerd in leefbaarheid.

    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.

  9. 13.c


    Portefeuillehouder: Wethouder Van Eijk
    Toelichting Commissie: DIT ONDERWERP WORDT NIET BEHANDELD


    Op 1 september 2012 is Stichting Netwerk in de wijk Bangert en Oosterpolder (B&O) gestart met een beperkt aantal kleinschalige kinderactiviteiten, ontmoetingsactiviteiten en wijkgericht samenwerken. Tot op heden ontvangt Netwerk geen structurele middelen voor haar inzet in de B&O. Uit evaluaties en gesprekken blijkt dat in de wijk B&O een meer blijvende behoefte bestaat aan georganiseerd welzijnswerk. Het college stelt de raad daarom voor om een structureel budget voor het welzijnswerk in de B&O beschikbaar te stellen. Al er geen besluit wordt genomen, loopt de subsidie van Netwerk op 1 januari 2018 af en komt het welzijnswerk stil te liggen. Dit geldt niet voor het peuterspeelzaalwerk en het jongerenwerk in de B&O, omdat deze diensten in de meerjaren afspraken met Netwerk staan opgenomen.


    Concreet zijn de beslispunten:

    1. Vanaf 2018 een structureel budget van € 39.900 per jaar beschikbaar te stellen voor het uitvoeren van welzijnsactiviteiten in Bangert en Oosterpolder.
    2. Dit bedrag ten laste te brengen van het begrotingsresultaat (€ 35.000 op lijst ruimtevragers Kadernota 2017).
    3. De bij dit besluit behorende begrotingswijziging vast te stellen.

      Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.
  10. 13.d


    Portefeuillehouder: Wethouder Tap
    Toelichting Commissie: DIT ONDERWERP WORDT NIET BEHANDELD


    De raad heeft op 23 mei 2017 besloten om in beginsel medewerking te verlenen aan het plan voor het realiseren van een woonzorgcomplex op de locatie J. Bloemhof 15 te Hoorn door het afgeven van de benodigde ontwerp verklaring van geen bedenkingen (bijlage 2). Hiertegen zijn zienswijzen ingediend door omwonenden. De zienswijzen hebben vooral betrekking op de massa van het nieuwe gebouw en de impact op de omgeving, een verslechtering van de verkeerssituatie en het aantal parkeerplaatsen en het proces rond de verkoop van de gronden en de gevoerde planologische procedure. Om de indieners in de gelegenheid te stellen hun zienswijze mondeling toe te lichten is een hoorzitting gehouden. Het verslag hiervan en de weerlegging van de zienswijze treft u aan in bijgevoegde "Nota van zienswijzen" (bijlage 1).
    De argumenten in de zienswijzen zijn reeds in een eerder stadium bekend gemaakt aan de gemeente en zijn ook al meegenomen in de eerdere besluitvorming. Toen zijn deze argumenten afgewogen en was de conclusie dat zij geen aanleiding vormden om het plan niet in procedure te brengen. De nu ingediende zienswijze voorziet niet in nieuwe argumenten.
    Ook nu concludeert het college dat de zienswijze niet zwaarwegend genoeg is om de procedure niet voort te zetten. De raad wordt daarom geadviseerd om de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven.
    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.

  11. 13.e


    Portefeuillehouder: Wethouder Bashara
    Toelichting Commissie: DIT ONDERWERP WORDT NIET BEHANDELD


    In de begroting voor 2018 zijn bedragen opgenomen voor cultureel erfgoed (hoofdstukken 2 en 5):

    • voor het plaatsen van historische straatlantaarns in 2018 en 2019;
    • voor de uitbreiding van de capaciteit van Team Erfgoed voor de uitvoering van de Erfgoedvisie 2017-2025;
    • voor een subsidiebudget voor het beleefbaar maken van erfgoed.
      De laatste twee onderwerpen komen direct uit de Erfgoedvisie. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd deze drie bedragen vrij te geven voor de uitvoering in 2018 en verder.

    NB: het college heeft geheimhouding opgelegd op bijlage 1. Financiële consequenties plaatsen historische lantaarnpalen en op de begrotingswijziging, omdat de aanbesteding nog moet plaatsvinden. De raad wordt gevraagd deze geheimhouding tijdens de raadsvergadering te bekrachtigen.

    Aan de commissie gevraagd: advies aan de raad.

  12. 14


    Tijd: van 22:15 tot 22:15